سئو

راه های بهبود سئو سایت ( نکات مهم افزایش سئوی سایت )

اگر شما در دنیای اینترنت از یک سایت برای کسب و کار خود بهره می‌برید، بعد از مدتی نسبت به بهبود سئوی سایت (جایگاه در موتور‌های جستجو) و چگونگی عملکرد سایت خود کنجکاو خواهید شد و مهم است که در چه رتبه‌ای از نتایج موتورهای جستجو قرار دارید.

بهتر است بدانید که وضعیت سئو سایت تاثیر بسزایی در دیده شدن و افزایش فروش آن دارد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در زمینه بهتر دیده شدن یک سایت می‌توان انجام داد، بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو است که به طور خلاصه SEO نامیده می‌شود.

SEO مخفف “Search Engine Optimization” به معنی بهینه‌سازی برای موتو‌رهای جستجو است باید گفت که هدف اصلی آن اصلاح کدها و ساختار کلی سایت به‌منظور بهبود رتبه سایت و قرار گرفتن در نتایج بالاتر موتورهای جستجو و گوگل است. در نتیجه با بهبود رتبه سایت، کاربران استفاده بهتر و راحت‌تری از مطالب مفید و کارآمد سایت‌ها خواهند داشت.

یکی از ابزار هایی که می تواند به بررسی موقعیت سایت در موتورهای جست و جو کمک کند کنسول جستجوی گوگل ( اگر نمی دانید گوگل سرچ کنسول چیست در مقالات دیگر در این باره توضیح داده ایم ) می باشد. به کمک آن می توانید به افزایش سئو سایت خود کمک کرده -در حقیقت ( بازدیدهای موثر در سئو ) و آنرا به عامل مثبتی در افزایش فروش محصولات و درآمدزایی سایت خود مبدل سازید.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی بر روی بهبود سئو وب سایت ( بالا بردن سئو سایت ) تاثیرگذار خواهند بود؟ در امتداد مقاله به ۷ عامل موثر و اساسی در بهبود seo سایت این موضوع را خواهیم گفت.

راه های بهبود سئو سایت

 

همانطور که در بالا اشاره شد، مدیران کسب و کار ها نیازمند دیده شدن هستند و برای این منظور هر گونه تلاشی می کنند تا بررسی سئو سایت خود را انجام دهند. اما در این مسیر باید عوامل پایه ای و اثر بخش را هم بشناسند و به موقع از آنها استفاده کنند. روش های بهبود سئو سایت در قدم اول عبارتند از:

۱- پایداری هاست و بهبود سئوی سایت

بی شک در پاسخ به این پرسش که چگونه بهبود سئو وب سایت را تجربه دهیم می توان گفت قرار گرفتن وب‌سایت بر روی یک میزبانی مطمئن و پایدار که اصطلاحا Uptime بالایی هم دارد، می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود سئوی سایت در نظر گرفته شود.

این امر منجر می‌شود که مدت زمان در دسترس بودن سایت بالا رفته و برای ربات‌های گوگل که هر بار در لاگ‌های خود در دسترس بودن یک سایت را بررسی می‌کنند، امتیاز مثبتی دریافت کنند. برای ربات‌های گوگل دسترسی به سایت در هر زمان و در نتیجه هر جستجو نکته مهم و حائز ‌اهمیتی است.

این امر زمانی محقق خواهد شد که خرید هاست ایران و خارج خود را از یک سرویس دهنده مناسب تهیه نمایید و بالاترین سطح پایداری یا همان Uptime را با توجه به زیر‌ساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خوب، دریافت نمایید. 

 

۲- استفاده از کلمه کلیدی درست و به اندازه

 

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می‌شود سئو وب سایت آسیب باشد یا به اندازه‌ی کافی از سئو بهره نبرید مربوط به استفاده غیر متناسب و نامناسب کیوردها می‌باشد. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در طول محتوا یکی از مهم ترین دلایل این موضوع است که موجب می‌شود محتوای شما با کلمه کلیدی موردنظرتان به خوبی جایگاه نگیرد با توجه به الگوریتم های گوگل که به تازگی منتشر شده اند این موضوع اهمیت بیشتری یافته است. البته کم بودن بیش از اندازه کلمات کلیدی در طول محتوا نیز موجب می‌شود که خزنده‌ی گوگل به خوبی متوجه محتوای انتشار یافته نشود و به همین دلیل نتواند رتبه مناسبی به آن اختصاص دهد.

نکته‌ی دیگری که در انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر بگیرید آن است که کانسپت و نیاز کاربر از سرچ را درست تشخیص داده باشید. گاهی عدم رشد در کلمات کلیدی یک سایت ممکن است به دلیل استراتژی اشتباه قرار داده شده باشد.

۳- محتوای نامناسب

گاهی بعضی از افراد گمان می‌کنند که خزنده‌های گوگل متوجه محتوای سایت نمی‌شوند بنابراین کیفیت محتوا خیلی اهمیت زیادی ندارد در صورتی که این حرف تماما اشتباه است. خزنده‌های گوگل به خوبی متوجه تمام محتوای نوشته شده و کیفیت ان می‌شوند. بنابراین اگر کیفیت محتوا متناسب با نیاز کاربر از جست وجوی یک کلمه نباشد یا اطلاعات کافی به او ندهد به هیچ عنوان نمی‌تواند رتبه خوبی در سئو پیدا کند. در واقع یکی از راه‌های بهبود سئو سایت استفاده از محتوای با کیفیت می‌باشد. یکی از راه های فهمیدن این موضوع که محتوای شما به چه اندازه برای مخاطب مفید است استفاده از گوگل انالیتیکس و بررسی میزان تعامل کاربر با محتوا می باشد برای این کار ابتدا لازم است آموزش ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس را فرا گیرید.

 

۴- بهینه سازی تصاویر وب سایت

یکی از راه های بهبود سئو سایت استفاده از عکسای بهینه شده و در فرمت مناسب می‌باشد بهترین فرمت عکس برای وب سایت استفاده از عکس‌های webp است. حجم تصاویر به صورت مستقیم بر روی سرعت لود صفحه اثر گذار است. هرچه تصاویر استفاده شده در سایت بهینه شده باشند و حجم کمتری داشته باشند سرعت لود صفحه بالا رفته و موجب بهبود سئو سایت خواهد شد.

نکته‌ی دیگر مربوط به عکس به یونیک بودن عکس ها مربوط می شوند هر چه عکس‌های شما متناسب با متن باشد و یونیک باشد احتمال افزایش سئوی وب سایت شما نیز خواهد شد.

 

۴- بهبود سئوی سایت در موتور‌های جستجو با سرعت مناسب هاست

سایت‌هایی با سرعت پاسخگویی بالا، نسبت به سایت‌های کند به‌مراتب شانس بیشتری در رتبه‌بندی موتورهای جستجو دارند. با تهیه یک هاست خوب که سرعت بارگذاری مطلوبی برای وب‌سایت ارائه می‌دهد، بهبود رتبه سئو سایت را تجربه کنید.

توجه داشته باشید سرعت بارگذاری مناسب یک سایت منجر خواهد شد که کاربر تمایل بیشتری به مشاهده سایت و توقف طولانی مدت در آن داشته باشد و این خود به تنهایی باعث رشد امتیاز سئو سایت خواهد شد.

اصولا اگر مخاطب وارد سایتی شود که لود آن بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، آن سایت را ترک می‌کند. کندی سرعت سایت نه تنها عامل مهمی در از دست دادن کاربران است، بلکه باعث تاثیر منفی در نتایج موتورهای جستجو و افت قدرت بهبود سئو وب سایت نیز می‌گردد.

از دیگر عوامل کاهنده سرعت سایت می‌توان به عکس‌های حجیم، CSS و HTML هایی که به خوبی طراحی نشده‌اند اشاره کرد که به‌طور کلی زمان بارگذاری را افزایش می‌دهند.

لذا در زمان طراحی یک سایت بهینه باید با حذف کد های اضافی، کم حجم کردن تصاویر سایت، فعال سازی Cache وب سایت در مرورگر، فعال سازی GZIP (الگوریتمی برای فشرده سازی اطلاعات سایت جهت بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات وب) و… سرعت بارگذاری را افزایش داد که از جمله فاکتور مهم بهینه سازی سئو می باشد.

 

بیشتر بخوانید: ریدایرکت ۳۰۱

 

۵- طراحی سایت و بهبود سئوی سایت

 

 

طراحی مناسب و متناسب با سلیقه کاربر منجر خواهد شد کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت باقی بماند که این امر مهمی در بهبود سئو وب سایت است. علاوه بر آن یک طراحی بهینه و مناسب، منابع کمتری از سرور میزبان را مصرف می‌کند و سرعت بارگذاری سایت را افزایش می‌دهد.

 

۶- بهبود سئو سایت در موتور‌های جستجو با IP سایت

عامل دیگر IP سایت است. توجه فرمایید از شرکت‌های ارائه دهنده‌ای سرویس تهیه نمایید که آدرس‌های آن اصطلاحا Clean بوده و در لیست سیاه (Black List) قرار ندارند. این احتمال وجود دارد سایت دیگری روی همان IP بوده که قبلا اسپم شده و در بلک لیست گوگل قرار گرفته باشد. بدیهی است IP سرور هاست شما نباید در این لیست سیاه قرار بگیرد.

 

۷- محتوای سایت و بهبود سئوی سایت

یک محتوای خوب برای سایت شما منجر به جذب کاربران و بهبود رتبه در گوگل و همین طور در نتایج موتورهای جستجو و ربات‌های گوگل خواهد شد. تصاویر، فایل‌های آموزشی مانند PDF ها، مقالات، ویدیوها و… محتوای سایت را تشکیل می‌دهند و چنانچه هر کدام از این بخش‌‌ها منجر به جذب کاربران بیشتری به یک سایت گردد، عامل دیگری در بهبود سئوی سایت خواهد بود.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه ی تولید محتوا سایت مقاله تولید محتوا چیست را مطالعه نمایید..

 

۸- تهیه هاست مناسب جهت بهبود سئو سایت

کیفیت پایین سرویس‌دهی، در مبحث بهبود سئوی سایت می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را به‌ دنبال داشته باشد. در نتیجه هنگام انتخاب شرکت هاستیگ برای خرید هاست اشتراکی باید دقت ویژه‌ای به خرج دهید. نباید این تصور را داشته باشید که صرف اینکه وب‌سایت در اینترنت نمایش داده شود کافی است!

انتخاب هاست، رابطه مستقیمی با سرعت سایت، پایداری، IP و… دارد که این عوامل از ملاک‌های مهم و تأثیرگذار در سئو و بهینه سازی سایت برای بهبود seo سایت و بهبود جایگاه در موتور‌های جستجو است. طبق اصول حرفه‌ای سئو، سرعت لود بیشتر از ۳ ثانیه برای مخاطبان جالب نیست و از طرفی دیگرکندی و یا قطعی هاست، از منظر موتورهای جستجو نیز نمره منفی برای سایت خواهد بود.

برای اینکه هم نتیجه بهتری در افزایش سئوی سایت بگیرید و هم از نظر رفع مشکلات فنی آسوده خاطر باشید، در انتخاب هاست به این ویژگی‌ها دقت نمایید. امنیت، پشتیبانی مناسب و مانیتورینگ ۲۴ ساعته سرورها نیز از عوامل مهم دیگری در انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب به حساب می‌آیند.

 

۹- تاثیر محل سرور میزبانی در ارتقای بهبود سئو وب سایت

سعی کنید موقعیت دیتاسنتر هاستی که خریداری می‌کنید، در همان کشوری باشد که اکثریت مخاطبان شما در آن قرار دارند. به‌عنوان مثال وقتی که سایت شما برای خدمات‌دهی به کاربران ایرانی طراحی شده است، هاستی را خریداری کنید که موقعیت آن در ایران باشد. اگر موقعیت هاست فرضا در آمریکا باشد، زمانی که کاربر سایت را باز می‌‌کند باید برای دانلود سایت، پکت ها را تا آمریکا تبادل کند، مگر اینکه از روش‌های افزایش سرعت مانند CDN استفاده شده باشد.

اما اگر موقعیت هاست داخل ایران باشد، دیگر نیازی به رفت و برگشت پکت ها تا آمریکا نیست و کاربر در یک قدم آن طرف‌تر به اطلاعات سایت دست می‌یابند. اینکه به فکر افزایش سرعت کاربران سایت باشید، قطعا برای گوگل هم ارزشمند است و در واقع این گزینه پاسخ به سوال رایج اکثر کاربران در رابطه با تاثیر هاست ایران بر بهبود سئو سایت است. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تست سرعت سایت وردپرسی را نیز مطالعه بفرمایید و با ابزار page speed بیشتر آشتا شوید.

پس در زمان راه‌اندازی وب‌سایت خود از همان ابتدا برنامه‌ریزی‌های لازم جهت بهبود سئو سایت و افزایش رتبه در جستجوی گوگل را نیز با دانستن نکات فوق انجام دهید. کسب و کار اینترنتی خود را با ابن پیش فرض‌های مهم راه‌اندازی کنید تا علاوه بر افزایش بازیدکنندگان، به سودآوری و نتیاج مثبتی که مدنظر شماست دست یابید.

پرسش و پاسخ

سایت‌هایی با سرعت پاسخگویی بالا، نسبت به سایت‌های کند به‌مراتب شانس بیشتری در رتبه‌بندی موتورهای جستجو دارند. با تهیه یک هاست خوب که سرعت بارگذاری مطلوبی برای وب‌سایت ارائه می‌دهد، بهبود رتبه سئو سایت را تجربه کنید. توجه داشته باشید سرعت بارگذاری مناسب یک سایت منجر خواهد شد که کاربر تمایل بیشتری به مشاهده سایت و توقف طولانی مدت در آن داشته باشد و این خود به تنهایی باعث رشد امتیاز سئو سایت خواهد شد. اصولا اگر مخاطب وارد سایتی شود که لود آن بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، آن سایت را ترک می‌کند. کندی سرعت سایت نه تنها عامل مهمی در از دست دادن کاربران است، بلکه باعث تاثیر منفی در نتایج موتورهای جستجو و افت قدرت بهبود سئو وب سایت نیز می‌گردد.
سعی کنید موقعیت دیتاسنتر هاستی که خریداری می‌کنید، در همان کشوری باشد که اکثریت مخاطبان شما در آن قرار دارند. به‌عنوان مثال وقتی که سایت شما برای خدمات‌دهی به کاربران ایرانی طراحی شده است، هاستی را خریداری کنید که موقعیت آن در ایران باشد. اگر موقعیت هاست فرضا در آمریکا باشد، زمانی که کاربر سایت را باز می‌‌کند باید برای دانلود سایت، پکت ها را تا آمریکا تبادل کند، مگر اینکه از روش‌های افزایش سرعت مانند CDN استفاده شده باشد. اما اگر موقعیت هاست داخل ایران باشد، دیگر نیازی به رفت و برگشت پکت ها تا آمریکا نیست و کاربر در یک قدم آن طرف‌تر به اطلاعات سایت دست می‌یابند.
۱- پایداری هاست و بهبود سئوی سایت ۲- بهبود سئوی سایت در موتور‌های جستجو با سرعت مناسب هاست: ۳- طراحی سایت و بهبود سئوی سایت ۴- بهبود سئو سایت در موتور‌های جستجو با IP سایت ۵- محتوای سایت و بهبود سئوی سایت ۶- تهیه هاست مناسب جهت بهبود سئو سایت ۷- تاثیر محل سرور میزبانی در ارتقای بهبود سئو وب سایت

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا