نماد سایت بلاگ ایران هاست

دامنه IR چیست؛ انواع دامنه ملی ایران (IR)

دامنه ir چیست

دامنه ها انواع مختلفی دارند و هر کشور، پسوند ملی مخصوص به خود را دارد. دامنه‌ ملی ایران نیز، با پسوند ir. به ثبت می‌رسد. ثبت دامین‌ ملی، اولین روش برای نمایش حوزه فعالیت کشوری شما به کاربران خواهد بود. از آنجایی که قیمت این پسوندها نسبت به پسوندهای بین المللی بسیار پایین تر است، می‌تواند در پایین آوردن هزینه‌های اولیه وب‌سایت و کسب و کار به شما کمک کند. در این مقاله لیستی از انواع دامنه های ایرانی و پسوند های دامنه های IR و کاربرد آنان را خواهید دانست.

دامنه ir چیست؟

یکی از انواع دامنه ملی ایران پسوند ir می باشد. این پسوند به طور عمومی برای تمام وب سایت‌ها، با رعایت قوانین ایرنیک و انتخاب نامی که جزء اسامی غیر مجاز مانند ADSL، IRAN، WEB و… نباشد، قابل ثبت خواهد بود. برای خرید دامنه‌ ir  و برای ایمنی آن بایستی اقدام به خرید ssl برای سایت کنید که می توانید از طریق لینک های فوق می توانید اقدام کنید.

ir مخفف چیست؟

باید بدانید که ir مخفف کلمه Iran است.

انواع پسوند ir

پسوند دامنه اینترنتی ایران به شرح زیر است:

به دلیل کاربرد هر یک از پسوندهای ملی ir. شرایط خاصی جهت ثبت آن‌ها وجود دارد. قبل از اقدام به ثبت دامنه‌ با این پسوندها، حتما قوانین وضع شده توسط تنها مرجع رسمی خرید دامنه‌ ir (پژوهشگاه دانش‌های بنیادی – ایرنیک) را مطالعه نمایید. اما کاربرد هریک از این پسوند دامنه اینترنتی ایران به چه صورت است؟ در ادامه به شرح این موارد خواهیم پرداخت.

 

بیشتر بخوانید: سایت whois چیست

 

پسوند دامنه co.ir

co.ir. یکی از محبوب ترین انواع دامنه ملی ایران است. در این پسوند مخفف عبارت Company به معنی شرکت است. همان‌طور که طبق قوانین ایرنیک ثبت دامنه‌ ملی با این پسوند تنها برای شرکت‌ها، نمایندگی‌ها و برند‌های ثبت شده منطبق با نام کامل ثبتی آن‌ها یا متشکل از حروف اول نام مندرج در روزنامه رسمی ثبت آن شرکت‌ها مجاز است، پیشنهاد می‌کنیم که برای مطرح کردن نام شرکت خود در فضای اینترنت ثبت دامین با این پسوند را که منحصرا در اختیار نام شرکت شما خواهد بود، در جهت توسعه کسب و کار آنلاین خود، به‌خاطر داشته باشید.

 

 

پسوند net.ir.

با توجه به این‌که net در این پسوند مخفف کلمه Network بوده و هدف از ایجاد این پسوند، استفاده توسط مؤسسات و یا شرکت‌های ISP (Internet Service Provider) است. با ثبت پسوند net.ir. ، علاوه بر این که نام وب سایت خود را به عنوان یک شرکت در فضای اینترنت معرفی می‌کنید، از ابتدا این ذهنیت را برای کاربران هم ایجاد می‌کنید که در زمینه خدمات شبکه فعالیت می‌کنید.

* شرکت‌های ISP، سرویس دهنده‌های دارای پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و یا پروانه خدمات ارتباطی ثابت (Servco.) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند.

پسوند org.ir.

چنان‌چه شما به عنوان یک شرکت غیر انتفاعی، انجمن علمی، موسسه بین‌المللی ثبت شده و نظایر آن‌ها فعالیت دارید، این پسوند که از مخفف کلمه Organization مشتق شده، گزینه مناسبی برای معرفی حوزه فعالیت دیجیتالی موسسه شما است.

 

 

پسوند ac.ir. چیست ؟

به‌عنوان یک موسسه آموزش عالی یا پژوهشی که مجوز مربوطه از ارگان‌های دولتی مندرج در بخش قوانین ثبت دامنه را دارید، حتما برای ثبت آدرس وب سایت با نام کامل و این پسوند اقدام نمایید. در حال حاضر کم‌تر وب سایت آموزشی دارای مجوزی را می‌توانید بیابید که برای ثبت دامنه ac.ir اقدام نکرده باشد. فعالیت آکادمیک خود را در پسوندی که نمایانگر عبارت Academic است به اطلاع کاربران موتور‌های جست‌و‌جو برسانید.

 

 

 

پسوند gov.ir.

gov که مخفف Government است، جهت اختصاص این پسوند به بخش‌های اجرایی موسسات و وزارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی و سایر نهادهای مذکور در قانون اساسی دامنه ایران ایجاد گردیده است. عموما ارگان‌های مربوطه، خود به ثبت دامین با این پسوند‌ها اقدام می‌کنند. شما برای کسب و کار عادی خود نمی‌توانید از این پسوند استفاده کنید.

 

 

 

پسوند id.ir.

یکی دیگر از انواع دامنه ملی ایران پسوند id.ir است . اگر وب سایتی جهت رزومه یا کسب و کار شخصی دارید، می‌توانید دامنه ای با پسوند .id.ir را برای آن ثبت نمایید. با رعایت قوانین پسوند‌های مخفف Identification و ثبت یک دامنه‌ی شخصی، یک معرفی جالب توجه برای کاربران خود در دنیای وسیع اینترنت فراهم سازید.

 

 

 

پسوند sch.ir.

از آنجایی‌ که sch برگرفته از عبارتSchool ، برای برند کردن آدرس سایت یک مدرسه مناسب است. برای القای نوع فعالیت آموزشی خود به کاربرانی که با ادرس سایت شما مواجه می‌شوند، می‌توانید از پسوند sch استفاده کنید.

امیداواریم با خواندن این مقاله با انواع دامنه های ایرانی آشنا شده باشید.

اگر هر یک از پسوندهای بالا را برای خرید انتخاب کردید ولی نام منتخب شما از قبل ثبت شده است می توانید مقاله منظور از خرید دامنه چیست را مطالعه کنید.

در ادامه با مزایا و معایب دامنه ir آشنا می شوید تا بتوانید درباره ی خرید آن تصمیم درستی بگیرید.

 

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاع جامع و بیشتر در حوزه انواع دامنه سایت مقاله تخصصی ما را مطالعه نمایید.

مزایا دامنه IR

معایب دامنه IR

خروج از نسخه موبایل