نماد سایت بلاگ ایران هاست

دامین چیست؟ ( فرق هاست و دامنه سایت چیست؟ )

هاست و دامین چیست

اولین گام برای ورود به دنیای اینترنت و کسب و کار آنلاین، آشنایی با مفاهیم هاست و دامین است. اما هاست چیست؟ دامین یا دامنه چیست؟ این مقاله برای معرفی و پاسخ به سوال هاست و دامین چیست ، تهیه شده است و در این مقاله از تفاوت هاست و دامنه خواهیم گفت. با دانستن تفاوت‌های دامین و میزبانی (یا همان دامنه و هاست) برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی وب سایت خود را به‌درستی آغاز خواهید کرد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

دامنه چیست؟

در تعریف دامنه سایت چیست باید گفت دامنه آدرس وب سایت شما در دنیای اینترنت است. به زبان خیلی ساده در تعریف دامنه چیست باید گفت همان آدرسی که در مرورگر خود برای ورود به هر سایتی وارد می‌کنید دامنه است.

دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است: نام دامنه و پسوند آن. برای ثبت دامنه، مجاز به استفاده از اعداد، حروف یا ترکیبی از آن دو هستید. کاربران وب سایت شما به آدرس دامین مراجعه خواهند کرد و می توانند سایت شما را مشاهده کنند.

نام دامنه بستگی زیادی به سلیقه شما و محتوای وب سایت دارد. همان‌طور که گفته شد، این نام می‌تواند متشکل از اعداد، حروف و یا هردوی آن‌ها باشد. نام دامنه با “.” از پسوند آن جدا می‌شود. پسوندها در دو دسته‌ی اصلی بین‌المللی و ملی طبقه‌بندی می‌شوند که انتخاب پسوند مناسب نیز متاثر از حوزه فعالیت وب سایت و نظر شخصی شما خواهد بود.

 

مثلا com. نمونه‌ای از پسوند بین‌المللی و ir. نمونه‌ای از پسوند ملی ایران است. در مقاله انواع دامنه سایت می توانید از آنها مطلع شوید حال که با مفهوم دامنه چیست آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی هاست چیست خواهیم پرداخت.

فراموش نکنید که هر وب سایت نیاز به یک دامنه منحصر به فرد دارد. لذا امکان ثبت دامنه اینترنتی که قبلا ثبت شده و تحت مالکیت دیگری باشد را نخواهید داشت.

دامنه‌ها از طریق آدرس IP برگرفته از “Internet Protocol Address” به میزبانی وب شما متصل می‌شوند. هر هاست با یک آدرس IP در دنیای اینترنت شناخته می‌شود. آدرس IP ها از طریق سرویسی به نام DNS یا Domain Name System که مقدار آن از طرف شرکت هاستینگ به شما اعلام خواهد شد، روی دامنه شما تعریف می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: ادان دامین چیست

 

منظور از هاست چیست و چگونه کار می‌کند؟

در پاسخ به فضای هاست چیست بایستی گفت هاست یا همان میزبانی وب محلی است که اطلاعات وب سایت شما بر روی آن قرار می‌گیرد تا کاربران از طریق ارتباط با آن، امکان مشاهده وب سایت را داشته باشند. در واقع اطلاعات شما می‌بایست بر روی دستگاهی قرار بگیرد که ۲۴ ساعته و به‌طور مداوم به اینترنت متصل باشد و کاربران در هر لحظه از شبانه‌روز بتوانند در فضای اینترنت، وب سایت شما را مشاهده کنند.

از این رو اطلاعات هاست را بررسی کنید برای این منظور می توانید از کارشناسان فروش شرکت ایران هاست کمک بگیرید. به این دستگاه سرور گفته می‌شود. میزبانی‌های وب ممکن است اشتراکی یا اختصاصی باشند.

بسته به سایتی که طراحی خواهید کرد و امکاناتی که این سایت نیاز خواهد داشت، نوع میزبانی خود را انتخاب می‌کنید. هم‌چنین سرور مورد نظر شما ممکن است در داخل کشور یا خارج از آن باشد. با توجه به طیف مخاطبان خود که در داخل یا خارج از کشور هستند، محل سرور را انتخاب خواهید کرد.امیدواریم اکنون با مفهوم وب هاستینگ چیست آشنا شده باشید.

با تهیه یک میزبانی، بسته به نوع آن، ابزار دسترسی به فضای این میزبانی از طریق شرکت هاستینگ به شما ارائه می‌گردد. همچنین رکوردهای DNS از طرف شرکت هاستینگ به شما اعلام می‌شود تا پس از بارگذاری اطلاعات وب سایت بر روی میزبانی و تعریف آدرس دامنه وب سایت در آن، DNS ها را بر روی دامنه تنظیم نمایید. برای اتصال دامنه به هاست مقاله اتصال دامنه به هاست را بخوانید. در این مرحله با وارد شدن آدرس دامنه شما در مرورگر، کاربران به وب سایت شما هدایت خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین هاستینگ ایران

 

فرق هاست و دامنه چیست؟

 

 

اگر بخواهیم به این سوال که فرق دامنه و هاست سایت چیست پاسخ دهیم، با یک مثال شروع خواهیم کرد.

از مثال معروف آدرس و فروشگاه می‌توانیم استفاده کنیم. اگر شما یک فروشگاه در یک مرکز خرید داشته باشید، فروشگاه شما از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

خب ، در این مثال نام و آدرس ساختمان فروشگاه در دنیای اینترنت معادل با دامنه یا Domain خواهد بود. در واقع اگر بخواهیم بگوییم دامین چیست ، اینگونه است که نامی که شما را با آن می شناسند در واقع دامنه شما در فضای اینترنت خواهد بود.

محصولات و خدماتی که در وب سایت ارائه می‌گردند، به مثابه وسایلی هستند که در فروشگاه به فروش می‌رسند و طراحی سایت، دکور فروشگاه شما در دنیای اینترنت است.

و اما مصالح به کار رفته در ایجاد ساختمان فروشگاه شما نیز بستر سخت افزاری به نام هاست (Host) یا میزبانی نام دارد که آن را از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ تهیه خواهید کرد که برای خرید هاست کافی است بروی لینک کلیک کنید.

شرکت‌های هاستینگ، عموما خدمات مربوط به دامنه را نیز به کاربران ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب، توضیحات بیش‌تری درمورد هاست و دامنه برای شما بیان خواهیم کرد. در ابتدا با بررسی دامنه چیست و سپس هاست چیست در خدمت شما خواهیم بود و سپس در امتداد مقاله می توانید فرق هاست و دامین را به خوبی درک کنید.

حالا که می دانید هاست و دامین چیست و در اولین قدم می‌توانید دامنه مناسب وب سایت خود را انتخاب و ثبت کنید. بهتر است به‌خوبی درمورد شرکت‌های هاستینگ تحقیق کنید. از همان آغاز، دامنه خود را نزد شرکتی ثبت کنید که پیشینه شایسته‌ای داشته باشد و از عمل‌کرد آن در زمینه خدمات دامین و هاست اطمینان کسب کنبد. پس از طراحی سایت، هاست متناسب با آن را خریداری نمایید و با راه‌اندازی وب سایت، به دنیای خدمات آنلاین قدم بگذارید. خواندن مقاله آموزش خرید هاست و دامنه در این زمینه به شما کمک می کند.

خروج از نسخه موبایل