نماد سایت بلاگ ایران هاست

انتظارات کاربران از شرکتهای میزبانی وب در سال ۲۰۱۲

با گذشت یک سال دیگر و ورود به سال جدید، اکنون وقت آن رسیده که بار دیگر مروری به روند میزبانی وب و پیشرفت های آن داشته باشیم…

شرکت های موفق در زمینه میزبانی وب همواره در حال تکمیل و تغییر سرویس های خود برای رفع نیازهای هرچه بیشتر مشتریان خود می باشند، در حالیکه شرکت های ضعیف تر و غیر حرفه ای در بسیاری از مواقع با ثابت نگه داشتن خدمات خود و عدم پیشرفت در زمینه خدمات قادر به پاسخگویی به نیاز های روز افزون مشتریان خود در بازار رقابتی امروز نیستند. با استفاده از امکانات روز افزون ارایه شده، کاربران سایت های شخصی و شرکتی نیز می توانند با چهره ای کامل تر در دنیای وب امروزی حاضر شوند. در ادامه این مقاله مروری بر برخی از مهمترین اتفاقات دنیایی میزبانی دنیا در سال ۲۰۱۲ می نماییم.

تاثیر سیاست بر روی عملکرد شرکت های میزبانی وب

زمانی که یکی از غول های میزبانی و ثبت دامین یعنی شرکت GoDaddy حمایت خود را از سانسور اینترنت توسط Stop Online Piracy Act (SOPA) در اواخر سال ۲۰۱۱ اعلام نمود، موجب شد تا بسیاری از کاربران اطمینان به این شرکت دچار تردید شوند که این امر باعث شد تا این شرکت بسیاری از مشتریان خود را از دست داد و افکار عمومی را نیز بر ضد خود شوراند. اتفاقاتی از این قبیل موجب به بار آمدن ضررهای مالی بسیاری برای این شرکت شد و نقش آن را در بازار میزبانی وب خنثی نمود و  باعث شد تا سایر شرکت های میزبانی وب قبل از اتخاذ نمودن هرگونه تصمیم سیاسی به عواقب آن بیش از پیش بیاندیشند.

دفع محدودیت های فدرالی

در حالی که شرکت GoDaddy رشد منفی را در عرصه مذکور داشته است، سایر شرکت های میزبانی وب در حال رقابت برای اطمینان دادن به مشتریان خود در زمینه رعایت مقررات و موازین  مجموعه  Digital Millennium Copyright Act (DMCA) می باشند. گرچه تا بحال هیچ گونه سابقه و اطلاعاتی برای کنترل رعایت قوانین کپی رایت در زمینه میزبانی ثبت نمی شده است، اما در سال ۲۰۱۲ انتظار می رود تا قوانین سخت گیرانه تری در زمینه جلوگیری و برخورد با ناقضان حقوق کپی رایت توسط DMCA وضع شود.

برای مثال به تازگی قوانینی برای مبارزه با نقض قوانین کپی رایت وضع شده که بر اساس آن،  تمامی کاربران مقیم آمریکا قادر به رویت سایت های بین المللی که به عنوان ناقض قوانین کپی رایت شناخته شده اند، نمی باشند. گرچه گروهی از افراد و سازمان های آزادی خواه، این قانون را مخالف آزادی ارتباطات و به معنای سانسور می دانند، با این حال هم اکنون بسیاری از شرکت های معتبر میزبانی با نظارت گسترده و سخت گیرانه بر روی مشتریان خود، سعی می کنند تا جای ممکن قوانین کپی رایت DMCA را رعایت نمایند.

جنگ با اسپم ها

افزایش نظارت بر روی انتقال داده های اینترنتی مانند ایمیل های تبلیغاتی و ناخواسته و سایر روندهای پرمصرف پهنای باند، باعث بوجود آمدن قوانین جدیدی در زمینه میزبانی شده است. بسیاری از شرکت های ارایه دهنده میزبانی وب ممنوعیت ها و محدودیت هایی را در زمینه ارسال ایمیل انبوه و اسپم  وضع نموده اند. گرچه این محدودیت ها نمی تواند به طور کامل از دریافت ایمیل های تبلیغاتی در میل باکس شما جلوگیری کند اما باعث پایداری بیشتری در کیفیت ارایه خدمات می گردد.

راهکارهای نو 

با پیشرفت و رواج تدریجی تکنولوژی جدید پردازش ابری در سالهای اخیر، برخی از شرکت های میزبانی معروف دنیا قادر شده اند تا با استفاده از این فناوری، امکانات ویژه ای را به کاربران خود ارایه دهند. کاربران با استفاده از این نوع سرویس ها می توانند از مزایای بساری بهره مند گردند. در استفاده از فناوری پردازش ابری کاربران می توانند تنها هزینه مقدار پهنای باند مصرف شده خود را پرداخت کنند و همیشه امکان گسترش پهنای باند و وسعت وب سایت خود را همگام با گسترش حیطه کاری شرکت یا سازمان خود داشته باشند.

اطلاع رسانی گسترده

افزایش و رواج سایت ها و بلاگ های بررسی تکنولوژی های میزبانی، باعث شده تا مشتریان و کاربران بتوانند با اطلاعات و تحقیقات کامل تری نسبت به انتخاب شرکت میزبانی وب خود اقدام نمایند. بعضی از این سایت ها ارایه دهنده لیستی از رده بندی برترین میزبان ها بوده و برخی دیگر اجازه می دهند تا کاربران نظرات و مقالات خود را در مورد تکنولوژی های مختلف میزبانی به اشتراک بگذارند.این افزایش دقت و تمرکز بر روی ارتباط بین کاربران باعث شده تا شرکت های میزبانی وب نیز به ناچار، سطح کیفی خدمات خود را ارتقا دهند.

نرم افزارهای متن باز

نرم افزارهای مدیریت محتوای متن باز، در حال کسب محبوبیت روز افزون و هرچه بیشتر می باشند، اما در برخی از موارد به عنوان چالش هایی جدی برای بعضی از شرکت های میزبانی وب محسوب می شوند. شرکت های میزبانی وبی که هنوز در حال کار به سبک های سنتی بوده و سرویس های خود را برای سازگاری با این نرم افزارها ارتقا نمی دهند، قطعا بسیاری از مشتریان خود را در سال جدید از دست خواهند داد. بنابراین به مشتریان توصیه می شود که حتما از این موضوع اطمینان حاصل کنند که شرکت میزبانی وب خود از شرایط و امکانات لازم برای نصب نرم افزار مدیریت محتوای موردنظر به صورت کامل پشتیبانی نماید و زمان های Downtime سرورهای خود را به حداقل رسانند.

IPvs4  در برابر IPv6

برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که ممکن است تا پایان سال ۲۰۱۲، تمامی آدرس های IP  نسخه ۴ به دلیل ازدیاد بیش از حد کاربران به اتمام می رسد. پیش بینی می شود که افزایش استفاده از دستگاهای آنلاین شخصی و افزایش جمعیت استفاده کننده اینترنت و ارتقای اغلب تکنولوژی ها به صورت آنلاین موجب شود که تا پایان سال ۲۰۱۲ تمام ذخیره آدرس های اینترنتی به اتمام برسد. این اتفاق باعث شده تا از چندین سال گذشته، پژوهشگران نسخه ۶ آدرس های اینترنتی را ارایه دهند که به واسطه آن می توان تعداد بسیاری (۱ با ۳۶ صفر در کنار آن) از دستگاه ها را آدرس دهی نمود که این تعداد حتی بسیار بیشتر از حد مورد نیاز تا چند سال آینده می باشد. این تغییر از آدرسهای نسخه ۴ به نسخه ۶، تفاوت چندانی در عملکرد سرویس ها ندارد و کاربران نیز تغییری را احساس نخواهند کرد، اما این امر ممکن است مشکلاتی را برای شرکت های میزبانی در زمینه راه اندازی این آدرس ها و ادامه خدمات خود به وجود آورد.

جمع بندی

به صورت کلی مصرف کنندگان خدمات میزبانی باید انتظار محدودیت های فدرالی و قانونی سخت گیرانه تری را در زمینه رعایت حقوق کپی رایت و DMCA داشته باشند، لذا توصیه می شود اگر دارای کسب کار بین المللی می باشید، در انتخاب شرکت میزبانی وب خود دقت لازم را به عمل آورید تا مطمئن باشید که شرکت مذکور به عنوان ناقض این قوانین شناخته نشده باشد.

 مجموعه خدمات ارایه شده توسط پردازش ابری همچنان در حال گسترش می باشد. از طرفی دیگر نیز با رواج هرچه بیشتر نرم افزارهای مدیریت محتوا متن باز، بزودی حتی شاهد طراحی وب سایت های سازمانی و گسترده با این نرم افزارها خواهیم بود. در نهایت نیز با به پایان رسیدن سال ۲۰۱۲ و تعداد آدرس های IP قابل دسترس ، استفاده از آدرس IP های نسخه ۶ اجتناب ناپذیر و ضروری خواهد بود، گرچه ممکن است هیچ  یک از کاربران عادی این تغییر را احساس نکنند.

خروج از نسخه موبایل