نماد سایت بلاگ ایران هاست

چگونه میزبانی وب مناسب انتخاب کنم؟

بهترین میزبانی وب را انتخاب کنید

مانند هر خرید دیگری، برای اینکه بهترین میزبانی وب را انتخاب کنید نیاز به کسب اطلاعات و توجه به نکاتی در این زمینه وجود دارد. برای خرید یک سرویس مناسب نیازی به اطلاع از جزئیات فنی سرورها و تنظیمات دقیق آنها وجود ندارد، اما مواردی هستند که در هنگام انتخاب بهترین میزبانی وب بهتر است به آنها توجه کنید. در ادامه این مطلب سعی داریم به نکاتی هرچند مختصر اشاره کنیم.

در ابتدا و قبل از خرید دامنه  و هاست بهتر است برای اینکه بتوانید بهترین سرویس میزبانی وب را انتخاب کنید، اول به این سوالات پاسخ دهید:

یک میزبانی وب خوب مشخصات و ویژگی هایی دارد که از جمله ی آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

پایداری و امنیت

اگر تصمیم دارید یک وبسایت برای تجارت خود بسازید،در ابتدا ثبت دامنه و سپس پایداری و امنیت میزبانی وبی که انتخاب می کنید اهمیت بسیار زیادی دارد، از جمله:

Uptime در سرویس های میزبانی به مجموع مدت زمانی گفته می شود که سرویس میزبانی مورد نظر امکان پاسخ­ دهی به درخواست های دریافت شده از سمت کاربر را دارد. هیچ چیزی مهم تر از این نیست که سرویس میزبانی شما به شکل ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس باشد.

برای دسترسی به این امکانات باید هاستی را انتخاب کنید که سرورهای پایداری ارائه کند و همچنین ارتباط شبکه مناسبی ارائه دهد. امروزه اکثر سرویس دهنده ها، حتی بر روی سرور ارزان اشتراکی، سرویس هایی با Uptime معادل ۹۹.۹۵ درصد ارائه می کنند. سرویس های میزبانی بهینه تر، دارای Uptime معادل ۹۹.۹۹ درصد هستند.

یکی از راه های مناسب برای اینکه از Uptime سرویس دهنده ی خود مطلع شوید استفاده از سرویس های Monitoring است که عموما به شکل مجانی و یا با زمان محدود، گزارش Uptime سرور را ارائه می کنند و عموما استفاده از آنها ساده است.
همچنین برخی از سرویس های ارائه دهنده میزبانی وب امکاناتی را برای مانیتور کردن سایت ارائه می کنند. برای مثال در برخی سرویس ها امکان مانیتور کردن بر روی پورت ها و یا پروتکل های خاص نیز براساس نیاز کاربر وجود دارد.

امنیت: بیشتر از ۴۰ درصد وبسایت ها به دلیل مشکلات امنیتی سرویس میزبان آنها دچار مشکل می شوند. برای انتخاب بهترین میزبانی وب باید توجه داشته باشید از سرویس دهنده هایی استفاده کنید که از دیوار آتش (Firewall) قدرتمند، سرویس های مانیتورینگ، بروز رسانی های امنیتی سریع و متداوم و همچنین امکانات امنیتی ویژه مانند سخت افزارهای مقابله با حملات DDoS استفاده کنند. مواردی مانند بروز رسانی های خودکار “هاست ابری وردپرس” نیز می تواند یک نکته مهم برای کاربرانی باشد که سایت خود را با استفاده از این نوع CMS طراحی کرده اند.برای کسب اطلاعات در حوزه مانیتورینگ میزبانی به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

انعطاف پذیری و پشتیبانی

انعطاف پذیری: مقیاس و نیازهای وبسایت شما همیشه ثابت نخواهد ماند. اگر سایت شما در آینده گسترده تر شود، نیازهای آن هم با توجه به این رشد تغییر خواهد کرد. در انتخاب یک سرویس میزبانی وب باید به نکاتی مانند هزینه لازم برای ارتقاء سرویس، پروسه ارتقاء، سرویس هایی که امکان ارتقاء به آنها را دارید و همچنین چگونگی انتقال سایت به سرویس دهنده دیگر، توجه داشته باشید. عموما باید سرویس دهنده ای را انتخاب کنید که از میزبانی های اشتراکی، سرور مجازی (VPS) و سرور اختصاصی(Dedicated Server)، پشتیبانی کند و راه کاری ساده و کم هزینه و سریع برای انتقال و ارتقاء سایت شما به این سرویس ها نیز ارائه کند.

پشتیبانی: شما باید از چگونگی کارکرد و دسترسی به بخش پشتیبانی هاست خود مطلع باشید. در این زمینه تحقیق کنید و قبل از انتخاب سرویس مورد نظر خود سوالات خود را از سرویس دهنده بپرسید. امروزه اکثر سرویس دهنده ها راه های مختلفی را برای ارتباط با بخش پشتیبانی از طریق ارسال ایمیل یا “تیکت” و همچنین گفت و گوی زنده یا چت در نظر می گیرند. همچنین ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته نیز یکی از امکاناتی است که عموما ارائه می شود.

نکته ی اساسی مدت زمانی است که طول می کشد تا بخش پشتیبانی سرویس میزبانی به درخواست های شما برای پشتیبانی پاسخ دهد، که این مورد می تواند از میزبانی به میزبانی دیگر تفاوت زیادی کند. متاسفانه راه ساده ای برای تشخیص کیفیت پشتیبانی ارائه شده میزبانی ها وجود ندارد و تنها بعد از استفاده از سرویس و مراجعه به پشتیبانی است که می توانید تشخیص دهید آیا نوع پشتیبانی ارائه شده، پاسخگوی نیازهای شما هست یا خیر. سعی کنید قبل از انتخاب سرویستان، به نقدها و نظراتی که در مورد این سرویس دهنده ها نوشته شده است، توجه کنید و از تجربه کاربران دیگر بهره بگیرید. اینجاست که امکان مهاجرت ساده به سرویس دهنده ی دیگر اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مورد دیگری که اهمیت پیدا می کند، مستند سازی های ارائه شده توسط سرویس دهنده است. یک سرویس دهنده با مستند سازی های قوی و ساده برای کاربران می تواند نیاز شما برای مراجعه به پشتیبانی را تا حد زیادی کاهش دهد. فراموش نکنید که پشتیبانی “سرویس میزبانی” عموما در مواردی که نیاز به راهنمایی و رفع مشکلات سطحی دارید به شما کمک خواهد کرد، ولی مدیریت سرویس، همچنان بر عهده شما خواهد بود و در این بخش ها، در تمامی موارد به کمک شما نخواهند آمد. سرویس هایی که خدمات ویژه به کاربران خود ارائه می کنند عموما خدمات فنی و مالی بهتری نیز ارائه می دهند و در مواردی می توانند بسیار کارساز باشند. [irp posts=”۱۹۱۷۱″ name=”هر آنچه بایستی درباره مزایا و معایب میزبانی سایت در ایران بدانید”]

دسترسی به منابع

منابع در سرویس‌های میزبانی به فضای دیسک تخصیص داده شده، به همراه RAM، CPU و پهنای باند که در یک سرور به اشتراک گذاشته شده‌اند، اطلاق می شود. امروزه منابع دیسک (Disk Space) در دنیای IT تقریبا به راحتی ارائه می شود و حتی برخی سرویس دهنده ها حجم دیسک نامحدود ارائه می کنند که به شما اجازه می دهد تا مقادیر داده بیشتری بر روی میزبانی وب خود ذخیره کنید. این مسئله در مورد پهنای باند سرویس نیز صدق می کند. پهنای باند مشخص می کند در هر دوره ی زمانی چه مقدار اطلاعات می تواند از “سرور به کاربر” و بلعکس منتقل شود. اگر سایت شما حجم بالایی از اطلاعات را منتقل می کند، این مورد برای شما اهمیت بیشتری خواهد داشت.

اما این مسئله در مورد منابع مهم تری مانند قدرت پردازش CPU و حافظه اصلی (RAM) صدق نمی کند. سرویس دهنده ها و میزبانی های وب عموما محدودیت های زیادی برای ارائه این منابع در نظر می گیرند و این مسئله در سرویس دهنده های ارزان تر اهمیت بیشتری پیدا می کند. سعی کنید قبل از انتخاب میزبانی خود از منابع تخصیص داده شده به هر سرویس مطلع شوید تا دچار کمبود منابع نشوید. برای مثال برخی از CMS ها مانند “Magento” به ۵۰۰ مگابایت حافظه اصلی برای کارکرد صحیح نیاز دارند.

گذشته از مواردی که ذکر شد، استفاده از هارد دیسک های SSD به دلیل سرعت بسیار بالایی که در فراخوانی اطلاعات نسبت به دیسک های مکانیکی (HDD یا Hard Disk Drive) دارند، می توانند تا حد زیادی سرعت بازخوانی اطلاعات و سرویس دهی به درخواست ها را افزایش دهند. پس در هنگام خرید سرویس به این نکته نیز توجه کنید.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه تفاوت ssd و hdd مقاله ما را مطالعه نمایید.

هزینه خرید و تمدید

ثبت نام و خرید یک میزبانی عموما ارزان و ساده است. ولی در نظر داشته باشید که برخی از سرویس های میزبانی برای تمدید، مبالغ بالاتری را در نظر می گیرند. اگر یک سرویس دهنده برای خرید اول به شما درصد بالایی تخفیف می دهد، حتما در مورد هزینه تمدید سرویس در آینده سوال کنید. این مورد وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که سایت شما گسترده باشد و امکان انتقال سرویس به میزبانی دیگری را نداشته باشید.

سرویس ایمیل

عموما سرویس دهنده ها نوعی از سرویس های ایمیل را نیز به همراه میزبانی وب به کاربران ارائه می کنند. اما ممکن است تمامی این سرویس ها پاسخگوی نیازهای شما نباشند. مدیریت و ارائه خدمات میزبانی ایمیل پیچیدگی های زیادی دارند و اگر رسیدگی و مدیریت مناسب بر روی این سرویس وجود نداشته باشد استفاده از آن عملا غیر ممکن می شود. سرویس های ایمیل باید توانایی ارتباطی مناسب داشته باشند و ارسال ایمیل ها بر روی آنها به شکل مداوم بازبینی شود تا ایمیل های ارسالی شما به دلیل شهرت بد سرور، بعد از ارسال به عنوان اسپم شناسایی نشوند. همچنین سرویس های ایمیل باید از توانایی شناسایی و جلوگیری از دریافت اسپم نیز برخوردار باشند و یا حداقل، مکانیزمی بهینه برای فیلتر کردن این نوع ایمیل ها ارائه کنند. مورد دیگری که بر روی سرویس های میزبانی وب همراه ایمیل اهمیت پیدا می کند نوع میل سرور مورد استفاده است. در حال حاضر در بازار IT نرم افزارهای آنلاین مدیریت ایمیل زیادی ارائه می شوند که اکثر آنها از کیفیت و امکانات بالایی برخوردار نیستند.

در صورتی که سایت شما قرار است تعداد بالایی ایمیل دریافت کند و یا ارسال ایمیل برای شما اهمیت زیادی دارد، از کیفیت سرویس ایمیل ارائه شده به همراه سرویس میزبانی خود اطمینان حاصل کنید و یا به دنبال سرویس های اختصاصی ایمیل بروید.

تعداد وبسایت و پارک دامنه

امروزه اکثر افراد چند دامنه دارند و مایل هستند از آنها استفاده کنند و فراتر از آن بعضا حتی نیاز به چند وبسایت دارند. اکثر سرویس دهنده ها، از پارک دامنه برای چند دامنه پشتیبانی می کنند و در برخی موارد محدودیتی برای پارک دامنه در نظر نمی گیرند. اما این مسئله در مورد تعداد وبسایت های فعال فرق می کند. زمانی که شما بیش از یک وبسایت بر روی یک سرویس ایجاد می کنید دو حالت کلی اتفاق می افتد: یا منابع ارائه شده به سایت اصلی شما و سایت دوم به شکل مشترک مورد استفاده قرار می گیرد و یا منابع مستقل به این وبسایت اختصاص داده می شود. پس اگر هاست ارزان قیمتی که تهیه کرده اید به شما اجازه ایجاد بیش از یک وبسایت می دهد باید حتما در مورد چگونگی دسترسی سایت به منابع مطمئن شوید. البته اکثر سرویس دهنده ها اجازه ایجاد بیش از یک وبسایت را نمی دهند و برای ایجاد بیشتر از یک وبسایت باید هزینه پرداخت کنید و یا سرویس دیگری تهیه کنید.

گارانتی بازگشت وجه و دوره آزمایش

حتی اگر هاست مناسبی خریداری کنید، موارد بسیاری وجود دارد که می تواند باعث شود مایل به لغو سرویس خود شوید. مواردی مانند مشکلات ارتباطی، عدم پشتیبانی از یک افزونه یا یک Framework خاص و یا Downtime بالا یا تغییر نیازهای سایت شما، از جمله این موارد هستند.

در چنین شرایطی یکی از موارد مهم، سیاست های میزبانی وب مورد نظر، در رابطه با بازگشت هزینه پرداخت شده برای خرید سرویس است. برخی از سرویس دهنده ها یک دوره کوتاه مدت قبل از پرداخت هزینه برای بررسی سرویس در نظر می گیرند. در مقابل، برخی سرویس دهنده ها سیاستی برای بازگردانی وجه ندارند یا در صورتی که میزبانی خود را مرجوع کنید هزینه ای برای لغو سرویس از شما دریافت می کنند.

خروج از نسخه موبایل