نماد سایت بلاگ ایران هاست

هاست اشتراکی چیست؛ مهمترین تفاوت آن با سرور اختصاصی

هاست اشتراکی چیست

برای اینکه بدانید ابتدا به بررسی میزبانی می پردازیم و در ادامه به شما می گوییم منظور از هاست یا میزبانی اشتراکی چیست؟ و یک هاست اشتراکی چه تفاوتی با سرور اختصاصی دارد؟

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

هاست چیست؟

هر کامپیوتر متصل به شبکه می‌تواند یک سرور باشد اما از آنجا که هزینه‌های مورد نیاز برای فراهم کردن تجهیزات، نرم‌افزارهای لازم، پهنای باند بالا و یا نیروی پشتیبانی برای صاحبان همه وب سایتها به صرفه نیست لذا شرکتهایی  این مسئولیت را می‌پذیرند و با فراهم آوردن لوازم کار در سطح وسیع بخشی از منابع سرور از قبیل فضای دیسک سخت سرورهای خود را به صورت اجاره‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. به این شرکتها که خدمات میزبانی وب یا خدمات هاستینگ ارائه می‌کنند در اصطلاح «میزبان» یا «هاست» می‌گویند.

هاست اشتراکی چیست؟

میزبانی اشتراکی روشی از میزبانی سایت است که در آن منابع یک سرور بین چند سایت به اشتراک گذاشته می شود.

منظور از منابع سرور، هارد دیسک، سی پی یو، رم، پهنای باند و غیره است. کاربران این سایتها معمولا از طریق کنترل پنلی که شرکت میزبانی در اختیار آنها قرار می دهد به سایت خود دسترسی دارند ولی دسترسی به فایلهای اصلی و تنظیمات سرور (Root Access) به آنها داده نمی شود.

میزبانی اشتراکی مناسب سایت های کوچک تا متوسط با حجم نه چندان بالایی از کاربران است که نیاز به منابع بالایی از سرور ندارند و متوسط تعداد بیینده های وب سایت آنها کم بوده و به عبارت دیگر ترافیک سایتشان عادی است و یا فرصت و تخصص مدیریت سرور شخصی خود را ندارند.

معمولا در میزبانی های اشتراکی (سرورهای share)، سایت ها را محدود می کنند که به صورت لحظه ای بیش از حد مجاز از منابع سرور (CPU و RAM) استفاده نکنند. به این قابلیت Dedicated Application Pool گفته می شود و برای ارائه سرویس با کیفیت و تقسیم منابع سرور به طور مناسب بین سایت های موجود در سرور به کار برده می شود. در صورتی که نیاز یک سایت بیش از این مقدار است باید به دنبال راه حل های دیگری مانند خرید سرور مجازی یا خرید سرور اختصاصی باشد.

سرویسهای میزبانی وب بر اساس نوع سیستم‌عاملی که بر روی سرور نصب می‌شود و طبیعتا نرم‌افزارها و فایلهایی را که پشتیبانی می‌کنند شاخه بندی می‌شوند. مانند هاست لینوکس و…

بر پایه یک باور اشتباه با توجه به اینکه فایلهای کد باز PHP و پایگاه داده MY SQL در هاست های لینوکسی پشتیبانی می شوند،در حالیکه هاست های ویندوزی با انجام تنظیمات و نصب نرم افزارهای مربوطه قابلیت پشتیبانی از این امکانات برنامه نویسی را علاوه بر زبانهای برنامه نویسی دیگر چون ASP و ASP.NET دارا می باشند.

ویژگی و امکانات

برنامه نویسی و پایگاه داده

با توجه به اینکه برنامه نویسی تحت وب عموما بر اساس زبان پی اچ پی  یا زبان ASP  و ASP.NET می باشد، پشتیبانی از این زبانها و امکان ایجاد دیتابیس های My SQL و MS SQL  در سرور از نکات مهم و قابل توجه در انتخاب میزبان است. اگر با این زبان ها آشنا نیستید در مقالات دیگر در مورد php چیست بیشتر بخوانید.

حجم دیسک

حجم دیسک Disc space به مقدار فضایی گفته می‌شود که شرکت میزبان از دیسک سخت سرورهای خود در اختیار شما قرار می‌دهد این فضا از چند مگابایت تا چند گیگابایت براساس نیاز متفاوت است. مجموع حجم فایلهای ارسالی به سرور اجاره کننده باید کمتر یا مساوی با فضای اجاره شده باشد.

محدودیت انتقال داده‌ها

محدودیت و میزان انتقال داده‌ها (Data Transfer)  که به آن ترافیک ماهیانه نیز گفته می‌شود، میزان تبادل اطلاعات با کامپیوتر میزبان را مشخص می‌کند. به این معنی که میزان مجموع حجم فایلهای دریافت شده یا ارسال شده به فضای اجاره شده به صورت ماهیانه مشخص می‌شود و نباید از آن میزان بالاتر باشد.

نکته: در نظر داشته باشد هر بار که سایت توسط یک بازدید کننده باز می‌شود مقداری اطلاعات بین سرور میزبان و کامپیوتر بازدید کننده تبادل می‌شود، بنابراین اگر تعداد دفعات بازدید از یک سایت بالا باشد به نسبت نوع فایلهای استفاده شده در سایت، می‌تواند میزان قابل توجهی پهنای باند مصرف نماید.

امنیت سرور

از لحاظ امنیتی تمامی موارد مورد نیاز رعایت شده باشد. این مکانیزم ها محدوده وسیعی از ابزارها و راه حلهای امنیتی را در بر میگیرد: فایروالها ، تشخیص گرهای نفوذ، ضد ویروسها و … از جمله این ابزارها هستند. معماری امن شبکه و لحاظ کردن مسائل امنیتی دراین معماری نیز می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

تعداد دامنه‌هایی که امکان ایجاد و اصطلاحا هاست نمودن آنها بر روی یک فضای اجاره‌ای وجود دارد. تعداد بانکها اطلاعاتی و نوع و حجم آنها و یا نوع پست الکترونیک و تعداد آنها و چند مورد دیگر مشخص کننده کیفیت سرویسهای میزبانی و شرکتهای میزبان هستند.

بیشتر بخوانید: vps چیست

مزایا و معایب 

تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی

برای درک این تفاوت بهتر است اول با تفاوت هاست و سرور آشنا شوید:

تفاوت هاست و سرور

در ابتدا با ذکر یک مثال ساده با مفهوم و تفاوت هاست و سرور بیشتر آشنا خواهیم شد.

تصور کنید یکی از واحدهای مجتمع تجاری بزرگی را خریداری کرده اید و در آنجا فعالیت دارید. قطعا استفاده از برخی امکانات آن مرکز برای شما و واحدهای دیگر مشترک است. استفاده از درب ورودی، راه پله ها، آسانسور، روشنایی طبقات، پارکینگ، محوطه داخل مجتمع و…، بین تمامی ساکنین به اشتراک گذاشته می‌شود. اما فضای واحد تجاری و امکاناتی که در چارچوب آن قرار دارد، فقط در اختیار شما خواهد بود.

واحدی که در آن می‌توانید محصولات یا خدمات خود را با یک ویترین اختصاصی معرفی کنید. از طرفی دیگر تبعیت از قوانین مجتمع که مدیریت تصویب کرده است، برای تمامی اعضا الزامی بوده و می‌بایست به آن احترام بگذارند. تردد می‌بایست طبق ساعاتی که درب اصلی مجتمع باز و بسته می‌شود، انجام شود. اگراتفاقی رخ دهد یا اقدام خاصی برای ساختمان صورت پذیرد، شما نیز تحت تاثیر آن قرار خواهید گرفت. وسعت واحدی که شما مالک آن هستید هم هیچ‌گونه تاثیری در میزان تبعیت یا تغییر در این قوانین نخواهد گذاشت. این مثال در واقع تعریفی از هاست و به بیان بهتر تعرفی از هاست استراکی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

و اما تعریف سرور. در مقابل مثال بالا، یک واحد مغازه مستقل که در یک طبقه بنا شده و در منطقه تجاری در سطح شهر قرار دارد را در نظر بگیرید. از امکانات ورود و خروج گرفته تا محوطه، پارکینگ و… به صورت اختصاصی در اختیار این بخش تجاری است.

صاحب مغازه بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌تواند در هر ساعتی مغازه را باز و بسته کند و محدودیتی هم در استفاده از امکانات آن ندارد. کل فضای این محل مستقل در اختیار صاحب مغازه برای عرضه محصولات است. برای انجام هرگونه تغییری در واحد خود نیازی به تبعیت یا تایید شخص دیگری ندارد. اصطلاحا شش دانگ مغازه برای خودش است و می‌تواند در مورد آن شخصا تصمیم بگیرد. البته در نهایت باید به قوانین اجتماعی احترام بگذارد و در صورت تامین منابع مالی و تایید قانونی برخی از این تغییرات را اعمال کند.

با همین مثال ساده می‌توان به امکانات و ویژگی های یک هاست اشتراکی و سرور اختصاصی پی برد. از جمله در مقایسه تفاوت سرور و هاست بایستی گفت در میزبانی اشتراکی همانطوری‌که از نام آن پیداست تنها می‌توان از منابع و امکاناتی که برای هر وب سایت تعریف شده است، استفاده کرد و تبعیت از قوانین سرور میزبان و شرایط عمومی آن الزامیست.

در مقایسه فرق هاست و سرور اختصاصی بایستی گفت مدیریت میزبانی اشتراکی در اختیار مدیر سرور آن است و به همین دلیل مالک وب سایت دخل و تصرفی در مدیریت آن ندارد. به همان نسبتی که یک سرویس اشتراکی در چارچوب قواعد فوق تعریف شده است، هزینه کمتری هم برای تهیه آن باید پرداخت شود.

در مقابل مدیریت تمامی منابع سرور اختصاصی به صورت کامل در اختیار مالک وب سایتی خواهد بود، که بر روی آن میزبانی می‌شود (همان مثال مغازه). مالک می‌تواند در خصوص تغییر میزان منابع اعم از پردازنده، حافظه اصلی، ترافیک و فضای هارد دیسک و… اعمال نظر کند. در نهایت مدیریت سرور در اختیار کسی خواهد بود که آن را اجاره یا خریداری کرده است.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

 

مزایا و معایب سرور اختصاصی

کدام سرویس برای وب سایت شما مناسب است؟

اگر وب سایت کوچکی دارید و می‌خواهید با هزینه ای مقرون به صرفه تجارت خود را در اینترنت معرفی کنید، هاست اشتراکی گزینه خوبی خواهد بود. میزبانی اشتراکی با یک پکیج کامل از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که مدیریت کامل آن نیز بر عهده مدیر سرور خواهد بود و به صورت ۲۴ ساعته توسط شرکت میزبان مدیریت می‌شود.

اما اگر یک وب سایت سازمانی بزرگ یا فروشگاه اینترنتی دارید که تراکنش های اطلاعاتی روزانه بر روی آن بسیار بالا می‌باشد، به تهیه سرور اختصاصی فکر کنید. امکاناتی از قبیل مدیریت سرور مانند خاموش یا روشن کردن آن ، نصب نرم افزارهای دلخواه، پردازنده قدرتمند و اختصاصی، فضای ذخیره سازی اطلاعات بالا و…، با تهیه سرور مجازی برای شما محقق خواهد شد که می توانید بنا بر نیاز خود اقدام به خرید سرور مجازی ایران و یا سرور مجازی کانادا کنید. در صورتی‌که فعالیت آنلاین رو به رشدی دارید و با توجه به شرایط ذکر شده، تصور می‌کنید که سرور اختصاصی گزینه خوبی جهت پاسخ‌گویی به نیاز شما خواهد بود، فرصت را از دست ندهید و سرور اختصاصی خود را تهیه کنید.

خروج از نسخه موبایل