دامنه

معرفی روش های خرید دامنه ثبت شده

یکی از اتفاقاتی که در حین ثبت دامنه پیش می آید این است که نام دامنه ای را به دلخواه انتخاب می کنید ولی دامنه انتخابی شما قبلا به ثبت رسیده است. بهترین راهکار متقاعد کردن فرد ثبت کننده است اما درغیر این صورت ما راهکارهای دیگری نیز داریم. در این مقاله ما دو روش خرید دامنه های ثبت شده را به شما معرفی می کنیم.

خرید و فروش دامنه چیست ؟

 در پروسه ثبت دامنه باید از آزاد بودن آن مطمئن شد. ممکن است برای بسیاری از ما اتفاق بیفتد که قصد ثبت دامنه ای را داریم و میبینیم که قبلا به ثبت رسیده است. در برخی موارد افراد به دنبال دامنه ای دیگر میگردد اما این مطلب زمانی پررنگ تر می شود که دامنه مد نظر شما به عنوان دامنه سطح بالا یا TLD است و نمیتوانید از آن صرف نظر کنید. در اینگونه موارد می توانید وارد مزایده دامنه شوید. اینجاست که مفهوم خرید و فروش  شکل میگیرد.

اگر شما به دنبال ثبت دامنه‌ای که قبلا به ثبت رسیده می‌گردید ، مانند بسیاری امور دیگر شما قادر خواهید بود که با متقاعد کردن صاحب دامنه دوباره دامنه را خریداری کنید. معمولاً می‌بایست مبلغی را که به صورت توافقی بین شما و صاحب دامین تعیین می‌شود به او پرداخت نمایید.

حراج دامنه

چطور می توان دامنه های ثبت شده را خریداری کرد؟

همانطور که می دانید اولین قدم برای ثبت دامنه ir یا com یا هر پسوندی که مورد نظرتان هست ، بررسی آزاد بودن نام دامنه آن می باشد. اما زمانیکه دامنه از قبل به ثبت رسیده باشد ۳ سناریو ممکن است برای شما رخ بدهد. زیرا نحوه خریداری دامنه های از قبل ثبت شده با توجه به شرایط ثبت دامنه متفاوت است.

یک) خرید دامنه ثبت شده که از قبل با هدف فروش به قیمت بالاتر ثبت شده است

افرادی وجود دارند که با شناسایی دامنه‌های مناسب و یا تحت نام برندهای خاص اقدام به ثبت دامنه می‌نمایند به این امید که در آینده یک مشتری به آنها نیاز داشته باشد و با قیمت بالاتری آنها را خریداری نماید. چنین افرادی عموما صفحه‌ای را در دامنه بارگذاری می‌کنند که اشاره به دامنه های فروشی خواهد داشت و شما از طریق اطلاعات تماس درج شده می‌توانید اقدام به مذاکره نمایید.

 

 

دو) خرید دامین اینترنتی از قبل ثبت شده که مالک فعلی دیگر از آن استفاده‌ نمی کند

در برخی از مواقع ممکن است دامنه‌ای توسط افراد به ثبت برسند اما به هردلیلی به آن نیاز نداشته باشند و یا به صورت کلی از آن استفاده نکنند. در چنین مواقعی نحوه خریداری دامنه ثبت شده این است که شما می توانید از طریق اطلاعات تماس درج شده در whois دامنه اقدام به بررسی مالکیت دامنه نموده و اطلاعات مربوطه را استخراج نمایید. در نهایت با مکاتبه و مذاکره می‌توانید دامنه را در اختیار بگیرید.

سه) خرید دامنه ثبت شده که آن دامنه در حال بهره برداری است

در چنین سناریویی احتمال اینکه بتوانید دامنه را به دست بیاورید بسیار پایین است. زیرا عموما افرادی که از دامنه‌های خود در حال بهره برداری هستند قصد فروش آنها را ندارند اما اگر دامنه‌ی مذکور برای شما ارزشمند است می‌توانید با مالک آن تماس گرفته و در صورت امکان آن را خریداری نمایید.

استفاده از سایت های مزایده دامنه (Domain Name Aftermarket)

در هنگام خرید دامنه‌ که از قبل ثبت شده است، بهترین کار این است که اول به وب سایت خود دامنه مراجعه کنید. این دامنه ممکن است برای فروش باشد عموما فروشنده‌های دامین های ثبت شده یک وب سایت برای دامنه ایجاد می‌کنند تا اطلاعات تماس خود را جهت ارتباط با خریداران احتمالی در دسترس قرار دهند. بعضی از این فروشنده وب سایت متصل به دامنه را به صورت خودکار به بازارهای سایت حراج دامنه Aftermarket (حراج دامنه)  منتقل می‌کنند. این بازارها تحت عنوان Domain Name Aftermarket شناخته می‌شوند.

در سایت های حراج یا مزایده دامنه، شما‌ می‌توانید دامنه‌هایی که تحت سناریو یک به ثبت رسیده‌اند را خریداری کنید. عموما این بازارها به صورت مزایده‌ای برگزار می‌شوند و چندین خریدار  بر روی خرید دامنه‌های ثبت شده رقابت می‌کنند. در سایت های مزایده دامنه، خریدار و فروشنده دامنه با هم در ارتباط هستند و پیشنهادهای همدیگر را بررسی می کنند.

بازارهایی که برای سایت های این چنینی ایجاد می‌شود بر روی بستری امن طراحی می‌شوند تا خریدار و فروشنده با آسودگی خاطر اقدام به خرید و فروش دامنه نمایند. عموما پرداخت‌ها با واسطه‌گری بازار Aftermarket انجام می‌شود به این صورت که خریدار مبلغ مزایده دامنه یا درخواست شده فروشنده را به حساب بازار واریز می‌کند و سپس بعد از اتمام توافق و انتقال دامنه مبلغ پرداختی توسط بازار به فروشنده انتقال داده می‌شود. پروسه‌ی اشاره شده در بالا این اطمینان را به شما می‌دهد که در سایت تخصصی خرید و فروش دامنه اینترنتی کاملا شفاف خرید دامنه ثبت شده انجام خواهد شد و شما در نهایت به دامنه‌ی ایده‌آل برند خود خواهید رسید.

اگر نام دامنه‌ی مورد نظر شما برای حراج گذاشته نشده است، مأیوس نشوید از طریق whois database این دامنه سعی کنید با صاحب این دامنه ارتباط برقرار کنید و پیشنهاد خرید را بدهید.

 

بیشتر بخوانید: پسوند ir چیست

خرید دامین از قبل ثبت شده در زمان اکسپایر شدن آن

اقدام دیگری که می توانید انجام دهید این است که منتظر شوید تا دامنه expire شود و امیدوار باشید که صاحب دامنه دوباره دامنه‌اش را تمدید نکند. هرچند این احتمال برای دامنه‌های خاص بسیار پایین است اما ممکن است دامنه‌ای که شما مدنظر دارید برای مالک فعلی خیلی با ارزش نباشد که بخواهد دوباره آنرا برای یک سال اضافه دیگر تمدید کند. تاریخ انقضا یک دامنه در بخش هو ایز دامنه قابل بررسی می باشد

انواع دامنه سایت

نمونه سایتهای حراج دامنه

سایت های حراج دامنه یا Aftermarket مانند:

  • moniker.com
  • sedo.com
  • ofternic.com

البته به یاد داشته باشید که نام‌های بسیار دیگری در ذهن ما وجود دارند که می‌توانیم آن‌ها را ثبت کنیم چون قیمت خرید دامین ثبت شده نسبتاً بالا هستند. زیرا اکثر دامنه‌ها توسط مالکان فعلی آنها برای چندین سال نگهداری شده‌اند و به صورت سالانه هزینه‌ی تمدید آنها را پرداخت کرده‌اند.

امّا در نهایت باید بگوییم که همیشه بهترین حالت ممکن یافتن برند و نام دامنه‌ای است که خاص کسب و کار شماست و قبلا به ذهن شخصی نرسیده که آنرا به ثبت برساند. در نهایت بهتر است در هنگام خرید دامنه، تمام پسوندهای ان که به کار شما مرتبط است را زودتر خرید کنید و پارک دامین انجام دهید تا دامنه شما توسط کسی دیگری خریداری نشود. برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید مقاله پارک دامنه را مطالعه کنید و برای آشنایی با پارک دامنه در دایرکت ادمین مقاله ما به همین نام را بخوانید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا