نماد سایت بلاگ ایران هاست

باید ها و نباید های راه‌اندازی وب سایت کدامند؟

باید ها و نباید های راه‌اندازی وب سایت کدامند؟

در دنیای الکترونیک امروز که اینترنت تبدیل به ستون اصلی آن شده است، نیاز به داشتن یک وب سایت، بیشتر از گذشته به چشم می‌آید. یک وب سایت می‌تواند فروشگاه محصولات شما بوده، یا محلی برای معرفی توانایی‌های فردی یا گروهی که در آن عضو هستید، باشد. یا اگر می‌خواهید که برند خود را معرفی کنید و یا اینکه افکار شخصی خود را به صورت یک بلاگ انتشار دهید نیاز به راه‌اندازی وب سایت دارید. همانطور که معلوم است، این لیست می‌تواند ادامه داشته باشد! در مجموع فارغ از نوع نیازی که شما را به داشتن یک وب سایت هدایت می‌کند، مسیر رسیدن به این هدف تقریبا یک ساختار مشخص دارد. در این مقاله قصد داریم که با ارائه یک برنامه جامع برای ایجاد وب سایت، راه رسیدن شما را به این هدف هموار کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود در ابتدا مقاله “راهنمای خرید هاست و دامنه” را مطالعه بفرمایید. در این مقاله نکاتی پیرامون انتخابهاست و دامنه برای شما عزیزان شرح داده شده است.

۵ باید و نباید در راه‌اندازی وب سایت

در زیر به ۵ مورد از مهمترین نکاتی که در ایجاد و راه اندازی سایت باید مد نظر قرار دهید اشاره خواهیم کرد:

۱-  تعیین هدف

پیش از هر اقدامی ابتدا باید نیت اصلی خود از داشتن وب سایت را مشخص کنید. یک قلم و کاغذ برداشته و چند خط در این مورد بنویسید. تمام نیازهایی که قرار است این وب سایت برای شما برطرف کند را معلوم کرده و تا می‌توانید جزئیات آن را مشخص کنید.

به عنوان مثال برای راه‌‌اندازی یک وب سایت فروشگاهی تمام ابعاد کار خود را مشخص کنید. چه نوع محصولاتی به فروش خواهید رساند؟ آیا تنوع محصولات در طراحی سایت شما تاثیر گذار است؟ آیا رنگ‌های خاصی را برای قالب اصلی سایت خود مد نظر دارید؟ آیا پرداخت آنلاین خواهید داشت؟ اگر به دنبال داشتن وب سایت شخصی هستید نیز باید به این فکر کنید که چه محتوایی در آن قرار است ارائه دهید. برای اطلاع بیشتر در مورد سایت شخصی چیست مقاله ما را مطالعه کنید.

محصول نهایی شما هدفی جامع را برای شما مشخص خواهد کرد تا بتوانید قدم های بعدی را  راحتتر بردارید.

۲- انتخاب دامین

دامین یا دامنه، نامی منحصر به فرد است که وب سایت شما بر آن اساس در اینترنت، نمایش داده خواهد شد. پس بسیار مهم است که این نام به درستی انتخاب شود. یک دامنه مناسب می‌تواند محبوبیت وب سایت شما را افزایش داده و موجب معروفیت سریعتر وب سایت شود. دامنه خوب می تواند تبدیل به برند برای کسب و کار شما شود و بازگشت سرمایه فوق‌العاده‌ای برای شما به ارمغان ‌آورد.

۳- طراحی وب سایت

پس از تعیین هدف و انتخاب نام دامنه هم اکنون زمان طراحی وب سایت، رسیده است. حالا براساس هدفی که از قبل تعیین شده می‌دانیم که چه وب سایتی و با چه مشخصاتی نیاز داریم. قطعا یکی از سریع‌ترین راه‌حل‌ها مراجعه به متخصصین طراحی وب سایت است. شاید این روش بهترین راهکار ممکن باشد اما قطعا هزینه‌های بسیاری را به شما تحمیل خواهد کرد. جای نگرانی نیست  چون راه‌های بسیاری برای راه اندازی وب سایت شما وجود دارد. بیایید ببینیم کدام راهکار مناسب شما است:

استفاده از cmsها

Cmsها یا همان نرم افزارهای مدیریت محتوا، قطعا اولین انتخاب شما خواهند بود! تقریبا هر نیازی که داشته باشید توسط یک cms خوب امروزه قابل پشتیبانی است. نرم افزارهای مدیریت محتوا می‌توانند میزبان خوبی برای فروشگاه، انجمن یا بلاگ شخصی شما باشند. هزینه راه‌اندازی این ابزارها پایین بوده و با اندکی صبوری و مطالعه می‌توانید وب سایت شخصی خودتان را با دانش فردی، راه اندازی کنید.

از جمله cmsهای معروف می توان به wordpress، joomla، DNN و … اشاره کرد برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه dnn چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

در گذشته مفصل درباره سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست صحبت به میان آمده است.

قالب‌های html

این قالب‌های ساده معمولا به صورت رایگان در اینترنت موجود بوده، و به سادگی می توانید آن‌ها را راه اندازی کنید. این دست از قالب‌ها مناسب وب سایت‌هایی هستند که مطالب static و ثابت دارند و در مرور زمان دستخوش کمترین تغییر می شوند. با توجه به رایگان بودن آنها، مناسب افرادی هستند که می ‌خواهند با کمترین هزینه وب سایت خود را راه اندازی کنند.

بلاگ‌ها

اگر هدف شما از راه اندازی وب سایت تنها اشراک‌گذاری افکار و ایده‌هایتان است، شاید بهترین روش استفاده از سرویس دهندگان رایگان وبلاگ باشد. به راحتی می‌توان این سرویس دهنده‌ها را به دامنه شخصی خود متصل کنید، و پس از آن رایگان از امکانات آنها تحت دامنه خود استفاده کنید.

انجمن‌ها

انجمن‌ها یا forumها بستری برای تبادل اطلاعات در اینترنت هستند. با توجه به ماهیت اصلی سایت خود، اگر یک بخش انجمن به آن اضافه کنید به راحتی می توانید کاربران بسیاری را به وب سایت خود جذب کنید. امروزه اکثر cms دارای پلاگین‌هایی هستند که انجمن و تالار گفتگو را به راحتی برای وب سایت شما راه اندازی می کنند. برای آشنایی با مفهوم انجمن مقاله تالار گفتگو چیست را بخوانید.

فروشگاه سازها

فروشگاه سازها را می توان نسخه بهینه شده ای از cmsها در نظر گرفت، که اکثرا به صورت پکیج‌های آماده شده و از پیش طراحی شده ارائه می‌شوند. با توجه به روند روز افزون فروش‌های اینترنتی این پکیج‌ها ایجاد شده‌اند که هزینه ایجاد یک فروشگاه اینترنتی را کاهش دهند، و در عین حال تمام قابلیت‌های یک فروشگاه آنلاین را نیز ارائه دهند. قالب‌های متنوع، درگاه‌های پرداخت و شخصی سازی را می‌توان از مزایای این فروشگاه‌‌سازها دانست. نمونه ای بسیار قوی از این مورد فروشگاه ساز ایران هاست می باشد که تمامی ویژگی های گفته شده را دارا می باشد.

۴- خرید هاست

محتوایی که در سایت‌ها مشاهده می‌کنید از یک فضای مشخص به نام هاست برای شما به نمایش گذاشته می‌شوند. هاست میزبان اطلاعات سایت شما است. در زمان خرید هاست خود، به مواردی از جمله سرعت، آپ تایم و پشتیبانی دقت کنید.

۵- قرار دادن محتوا در سایت

آخرین مرحله در راه اندازی یک وب سایت به روز رسانی محتوای آن است. باید مد نظر داشته باشید که جدای از نوع وب سایت، نیاز است که محتوای آن در بازه‌های زمانی مختلف به روز رسانی شود. اینکار موجب حذف بازدید کنندگان بیشتر به سایت شده و سرزندگی را در آن حفظ می‌کند. حتی اگر نیاز است فردی را استخدام کنید تا این وظیفه را بر عهده داشته باشد!

 

سوالات متداول

پیش از هر اقدامی ابتدا باید نیت اصلی خود از داشتن وب سایت را مشخص کنید. یک قلم و کاغذ برداشته و چند خط در این مورد بنویسید. تمام نیازهایی که قرار است این وب سایت برای شما برطرف کند را معلوم کرده و تا می‌توانید جزئیات آن را مشخص کنید.به عنوان مثال برای راه‌‌اندازی یک وب سایت فروشگاهی تمام ابعاد کار خود را مشخص کنید. چه نوع محصولاتی به فروش خواهید رساند؟ آیا تنوع محصولات در طراحی سایت شما تاثیر گذار است؟ آیا رنگ‌های خاصی را برای قالب اصلی سایت خود مد نظر دارید؟ آیا پرداخت آنلاین خواهید داشت؟ و …محصول نهایی شما هدفی جامع را برای شما مشخص خواهد کرد تا بتوانید قدم های بعدی را راحتتر بردارید.
دامین یا دامنه، نامی منحصر به فرد است که وب سایت شما بر آن اساس در اینترنت، نمایش داده خواهد شد. پس بسیار مهم است که این نام به درستی انتخاب شود. یک دامنه مناسب می‌تواند محبوبیت وب سایت شما را افزایش داده و موجب معروفیت سریعتر وب سایت شود.
Cmsها یا همان نرم افزارهای مدیریت محتوا، قطعا اولین انتخاب شما خواهند بود! تقریبا هر نیازی که داشته باشید توسط یک cms خوب امروزه قابل پشتیبانی است. نرم افزارهای مدیریت محتوا می‌توانند میزبان خوبی برای فروشگاه، انجمن یا بلاگ شخصی شما باشند. هزینه راه‌اندازی این ابزارها پایین بوده و با اندکی صبوری و مطالعه می‌توانید وب سایت شخصی خودتان را با دانش فردی، راه اندازی کنید.
خروج از نسخه موبایل