نماد سایت بلاگ ایران هاست

اس اس ال چیست؛ مزایای SSL که ازآنها چیزی نمی دانید!

گواهینامه اس اس ال چیست

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که گواهینامه SSL یا اس اس ال چیست ؟ چرا ابتدای آدرس برخی از وب‌سایت‌ها HTTP و برخی دیگر HTTPS نمایش داده می‌شود؟ یا چرا در کنار آدرس سایتی که با HTTPS آغاز می‌شود، یک قفل وجود دارد؟ حتما شما نیز شنیده اید که “بر روی این وب‌سایت اس اس ال وجود دارد ولی وب‌سایت دیگری فاقد گواهی‌نامه SSL است”. در نهایت، این سوال را از خود خواهید پرسید که علت اهمیت گواهی‌نامه SSL چیست؟ و چرا بایستی به خرید ssl certificate اقدام کرد؟

گواهی‌نامه SSL چیست ؟

در ابتدا بهتر است بدانید SSL مخفف چیست؟ اس اس ال مخفف Secure Socket Layer به معنای لایه امنیتی محافظت شده است که منجر به تبادل اطلاعات بین کاربر و سرور، به صورت کدگذاری (Encrypted) می‌شود و از سرقت اطلاعات در حین این ارتباطات جلوگیری می‌نماید. یکی از مشخصه‌های فعال بودن اس اس ال بر روی یک

سایت، مشاهده HTTPS در ابتدای آدرس سایت است. (برای کسب اطلاعات در حوزه تفاوت http و https به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.)

در HTTPS، حرف S برگرفته از Secure به معنای امن بودن ارتباط کاربران بر بستر اینترنت است. خرید گواهینامه ssl از طریق این پروتکل مسیر انتقال اطلاعات را امن کرده و از فاش شدن اطلاعات محرمانه کاربران جلوگیری می‌کند. با این امکان اطلاعات به صورت کدهای نامفهوم و بی‌معنی در دسترس دیگران قرار خواهد گرفت و امنیت آن‌ را تضمین می‌کند.

مشخصه دیگر اس اس ال قرار گرفتن قفل کنار آدرس وب‌سایت است که به منزله امنیت بیشتر وب‌سایت بوده و اعتماد کاربران را در زمان مشاهده وب‌سایت و خرید اینترنتی افزایش می‌دهد. اما بایستی بدانید در کنار دامنه  امنیت ساب دامین ها هم اهمیت دارد.

از این رو به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات درباره ی امنیت دامنه و ساب دامین ها ی خود مقاله ی ما با موضوع گواهی‌نامه اس اس ال Wildcard چیست را مطالعه کنید.

اهمیت گواهی اس اس ال

در دنیای وسیع اینترنت که روزانه اطلاعات زیادی بین کاربران و سرورها رد ‌و‌ بدل می‌شود، برای همه افراد مهم است که اطلاعات شخصی و محرمانه ایشان در دسترس هکرها قرار نگیرد. این نکته بسیار اهمیت دارد که حین خرید یا ثبت نام آنلاین در یک وب‌سایت با اطمینان ‌خاطر اطلاعاتی شامل رمز کارت‌ اعتباری، آدرس و کلمه عبور ایمیل و… را وارد کنند. با توجه این‌که امروزه عرضه بیشتر محصولات و خدمات به صورت غیرحضوری و از طریق وب‌سایت‌ها رواج یافته است، برخورداری از تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بروز هرگونه جرم سایبری و هک‌شدن اطلاعات، برای کاربران حائز اهمیت است. با وجود HTTP در کنار آدرس نام دامنه در مرورگرها، ارتباط‌ کاربران با سرور پاسخگو به صورت متن بدون رمزنگاری یا اصطلاحا Plain Text خواهد بود. در این صورت احتمال شنود و سرقت اطلاعات توسط شخص سوم که اغلب هکرها و افراد سودجو هستند، بسیار بالا می‌رود. به همین خاطر حفاظت از اطلاعات کاربران بر بستر اینترنت و انتقال آن بین کاربر و سرور به صورت امن، تهیه گواهی‌نامه SSL الزامی می باشد.

مزایای داشتن گواهینامه ی ssl

  1. تمایل بازدیدکنندگان به توقف بیشتر در سایت امن شده با پروتکل HTTPS
  2. افزایش اعتماد کاربران به استفاده از خدمات و وب سایت شما
  3. جلوگیری از سرقت اطلاعات وب‌سایت
  4. افزایش اعتبار وب‌سایت و اعطای هویت به آن
  5. افزایش فروش آنلاین سایت با توجه به افزایش اعتماد کاربران
  6. دریافت امتیاز مثبت SEO وکسب رتبه بهتر در نتایج موتور جستجوی گوگل در راستای ترویج استفاده از HTTPS به جای HTTP
  7. امکان تهیه نماد اعتماد الکترونیکی (E-Namad) جهت فروشگاه‌های آنلاین
  8. محافظت از اطلاعات شخصی و بانکی
  9. راهی برای تشخیص اعتبار سایت
  10. معیاری برای کسب رتبه در گوگل

طبیعتا بهره‌مندی از این ویژگی‌ها در بالاترین سطح امنیت، در مقابل پرداخت هزینه مقدور خواهد شد. البته با توجه به مزایایی که برای وب‌سایت شما فراهم می‌گردد، این هزینه‌ها توجیه خواهند شد. شایان ذکر است برخی گواهی‌نامه های رایگان و به مدت زمان محدود نیز ارائه می‌شوند. به طور مثال گواهی‌نامه Let’s Encrypt که یکی از محبوب‌ترین اس اس ال های رایگان نوع اولیه DV-SSL است و امکان راه‌اندازی سه ماهه آن بر روی وب‌سایت‌‌ها وجود دارد. قطعا با توجه به نوع این گواهی‌نامه که تنها آدرس دامنه را Secure خواهدکرد، سطح امنیت بالایی که گواهی‌نامه های تجاری و چند ساله ارائه می‌دهند را نخواهد داشت. همچنین در ‌‌صورت فعال بودن گواهی‌نامه رایگان بر روی وب‌سایت، امکان تهیه نماد اعتماد دو ستاره مقدور نخواهد شد.

ارتباط رتبه وب‌سایت در گوگل و گواهینامه اس اس ال چیست ؟

در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که تمام وب‌سایت‌ها باید از HTTPS استفاده کنند. اعمال این تغییرات جهت تشخیص راحت‌تر وب‌سایت‌های قابل اعتماد، توسط کاربران و حفظ امنیت اطلاعات آن‌ها بود. در واقع گوگل با این کار نه تنها یک امنیت اجباری در سطح وب ایجاد کرده است، بلکه HTTPS و گواهی‌نامه اس اس ال را به عنوان یک ابزار قطعی برای قابل اعتماد بودن یک وب‌‌سایت تعیین می‌نماید.

سه دلیل اصلی گوگل برای اهمیت فعالسازی HTTPS و ssl

مطمئناً همیشه افرادی هستند که قصد سوء استفاده از اطلاعات وب‌سایت شما دارند که شنود یا سرقت اطلاعات جزء این موارد است. این روزها در ابتدا باید به علامت قفل کنار آدرس وب‌سایت توجه کنید و پس از مشاهده‌ی آن و اطمینان از فعال‌بودن گواهی‌نامه SSL بر روی وب‌‎سایت، مشخصات فردی خود را در اختیار آن ‌سایت یا سامانه قرار دهید.

فعال بودن گواهی‌نامه SSL بر روی یک سایت، ثابت می‌کند که آیا داده‌های مورد نظر در مسیر انتقال دستکاری شده‌اند یا خیر. اگر افراد سودجو بدانند که وب‌سایت شما به اندازه‌ی کافی ایمن نیست، احتمال اعمال هرگونه تغییرات بر روی داده‌های وب‌سایت شما وجود خواهد داشت.

در واقع این عمل، ارتباط بین کاربر و سرور را ایمن می‌کند و به ما این اطمینان را می‌دهد که شخص دیگری قادر به خواندن اطلاعات ما نیست. این مسأله‌ی بسیار مهمی است که اطلاعات موجود در فرم‌ها و همچنین اطلاعات کارت اعتباری افراد برای وب‌سایت‌های تجاری رمزگذاری شود.

گوگل به وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند بهای بیشتری می‎دهد. به این‌صورت که در صفحه‌ی نتیجه‌ی جستجو در گوگل، وب‌سایت امن شما برای به نمایش درآمدن، در اولویت‌های اصلی گوگل قرار می‌گیرد. جالب است بدانید گوگل از طریق مرورگر محبوب کروم (Google Chrome) نیز هشدارهای خود را نسبت به سایت‌هایی که HTTPS ندارند اجرا کرده و با عبارت Not Secure به معنای امن نبودن، این هشدار را به کاربران می‌دهد.
گوگل در نظر دارد که کاربران را از بازدید این وب‌سایت‌ها منصرف کند و این موضوع تأثیر زیادی بر ترافیک وب‌سایت‌های نا‌امن دارد. در این مرحله دیگر هیچ اهمیتی ندارد که چه اقداماتی برای مارکتینگ و یا سئوی وب‌سایت خود از قبل انجام داده‌اید. مهم این است که از گواهی‌نامه‌ی اس اس ال استفاده نمی‌کنید. پس اگر کسب وکار شما بر پایه‌ی یک وب‌سایت و تجارت آنلاین پایه‌گذاری شده است، بهتر است با تهیه یک گواهی‌نامه‌ SSL وب‌سایت خود را ایمن کرده و آمار بازدید آن‌را افزایش دهید.

چگونه گواهی‌نامه مناسب برای وب‌سایت خود را تهیه کنیم؟

حال با دانستن این اطلاعات و انواع SSL وب‌سایت امنی راه‌اندازی خواهیم کرد و اطمینان ‌خاطر را برای کاربران آن فراهم می‌کنیم. به تناسب فعالیتی که در دنیای اینترنت دارید، گواهی‌نامه اس اس ال مناسب را خریداری کنید و اقدامات لازم جهت افزایش امنیت وب سایت و بالابردن رتبه وب‌سایت خود در موتورهای جستجو را انجام دهید. کافیست یکی از نمایندگان فعال و معتبر شرکت‌های صادر کننده بین المللی را پیدا کنید و با دریافت مشاوره لازم و اقدامات اولیه، کار را شروع کنید.

هزینه دریافت SSL چقدر است؟

هزینه ی دریافت SSL متفاوت است، برخی شرکت های ارائه دهنده ی خدمات هاست و دامنه برای اعطای SSL هزینه ای دریافت نمی کنند و برخی هزینه دریافت می کنند. البته شرکت Let’s Encrypt گواهینامه را رایگان ارائه می دهد و فقط نیاز است که شما به سیستم سرور و رمزگذاری آشنا باشید تا این گواهینامه را بر روی دامنه ی سایتتان فعال کنید.

خروج از نسخه موبایل