نماد سایت بلاگ ایران هاست

فریم ورک لاراول چیست؟ امکانات و دلیل محبوبیت فریمورک Laravel به زبان ساده

laravel چیست

اگر بخواهیم بصورت مختصر به سوال فریم ورک لاراول چیست پاسخ دهیم، باید گفت یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های PHP است و در این مقاله قصد داریم  به دلیل محبوبیت این فریم ورک بپردازیم. زبان اسکریپت نویسی PHP فریم ورک‌های متنوعی دارد مانند laravel، که در ادامه مقاله به معرفی زبان برنامه نویسی laravel می پردازیم.

بهترین فریم ورک های php

لاراول (Laravel)، سیمفونی (Symphony) و کدایگنیتر (Codeigniter) هر کدام قابلیت‌های فنی منحصر به خود را دارند. اما زبان لاراول ، در میان لیست فریم‌ورک‌های PHP جایگاه بالاتری دارد.تصویر زیر نشان می‌دهد که در چند سال گذشته، میزان آن تا چه اندازه بوده است.

حال که با مفهوم این زبان برنامه نویسی آشنا شدید در امتداد این مقاله از گروه ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید هاست لینوکس با بهترین سرعت ) به بررسی این فریمورک می پردازیم.

 

فریم ورک لاراول چیست ؟

laravel چیست؟ یک چهارچوب متن باز php است که توسط تیلور اوتول، برای توسعه نرم‌افزارهای وب بر پایه معماری MVC و پکیج های آماده طراحی شده است و الگوهای ساختار آن بطور کلی بر مبنای فریم‌ورک Symfony می‌باشد.

codeigniter چیست ؟

CodeIgniter یک چارچوب PHP MVC است که برای توسعه سریع برنامه های وب مورد استفاده قرار می گیرد. CodeIgniter برای اتصال به پایگاه داده و انجام عملیات مختلف مانند ارسال ایمیل ، آپلود فایل ، مدیریت جلسات و غیره از کتابخانه های جعبه فراهم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه زبان PHP چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید: ری اکت چیست

 

 

تاریخچه زبان laravel چیست ؟

در پاسخ به تاریخچه  laravel چیست بایستی گفت در سال ۲۰۱۱، انجمن PHP شاهد انبوهی از رقابت‌ها بر سر ساخت فریم‌ورک بوده است. کنفرانس PHP پر از طراحان مختلف بود که در خصوص معرفی فریم ورک‌های خود با هم رقابت می‌کردند. فریم‌ورک لاراول نتیجه اینگونه رقابت‌ها بود

اولین نسخه آزمایشی فریم ورک laravel ، در ژوئن سال ۲۰۱۱ در دسترس عموم قرار گرفت و نسخه ۱ آن نیز در همان ماه عرضه شد. با معرفی امکانات جدید و افزایش عملکرد، نسخه دوم زبان لاراول در سپتامبر ۲۰۱۱ ارائه شد. نسخه ۲، یک نسخه کاملا سازگار با ساختار MVC بود.

نسخه ۳ آن نیز با معرفی خط فرمان جدید در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. لاراول با عرضه نسخه ۳ به محبوبیت بیشتری دست یافت. این نسخه دارای یک محیط خط فرمان با نام Artisan بود و از سیستم پایگاه داده پشتیبانی می‌کرد. علاوه بر این، این نسخه یک سیستم ایجاد Package با نام Bundles را نیز معرفی کرد.

لاراول ۴ در سال ۲۰۱۳ با تغییرات ساختاری زیادی عرضه شد. در این نسخه، ساختار آن بطور کامل بازنویسی شد.

پس از نسخه ۴.۳، نسخه ۵  با تغییرات داخلی در دسترس قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۹ نیز نسخه ۷ با معرفی امکانات و ابزارهای جدید ارائه شد. در این نسخه بهینه‌سازی‌های فراوانی برای بهبود عملکرد laravel اعمال شد.حال که با مفهوم تاریخچه لاراول چیست آشنا شدید.

 

بیشتر بخوانید: گیت هاب چیست

 

دلیل پیدایش فریمورک لاراول چیست ؟

اما در پاسخ دلیل پیدایش فریمورک لاراول بایستی گفت فریمورک لاراول یک فریم‌ورک متن باز تحت PHP است که توسط Taylor Otwell توسعه داده شد. هدف وی از این کار، ایجاد یک جایگزین مناسب برای فریم‌ورک CodeIgnitor  بود، زیرا CodeIgnitor امکانات کاملی نداشت، به خصوص اینکه بصورت پیش‌فرض از سیستم احراز هویت پشتیبانی نمی‌کرد.

Taylor سعی داشت این مشکلات را حل کند و در عین حال فریم‌ورکی را معرفی کند که دارای ساختار ساده، فرامین کوتاه و کدهای شفافی باشد.

الگوهای ساختار لاراول بطور کلی بر مبنای فریم‌ورک Symfony است.

امکانات و ویژگی های laravel

سوالی که بسیاری از برنامه‌نویسان در خصوص فریم ورک laravel دارند این است که آیا زبان laravel تاثیری بر سرعت انجام پروژه آنها دارد؟
لاراول دارای امکانات و ویژگی‌هایی است که قطعا بر سرعت انجام پروژه‌ها تاثیر می‌گذارد. با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از این ویژگی‌ها بپردازیم:

Service Container: این امکان به عنوان ابزاری قدرتمند وابستگی بین کلاس‌ها را مدیریت می‌کند.

Queues : تعریف صف در لاراول، به شما این امکان را می‌دهد تا در انجام اموری که زمان زیادی نیاز دارند وقفه ایجاد کنید و در خصوص زمان انجام آن، بعدا تصمیم‌گیری کنید. laravel دارای یک API متمرکز، برای مدیریت صف است.

Events:  شما به راحتی می‌توانید بر هر اتفاقی که در اپلیکیشن شما رخ می‌دهد نظارت کنید و به سرعت ریشه خطاها را پیدا کنید.

رابط کاربری : برجسته ترین ویژگی آن، رابط و محیط کاربری راحت آن است. این رابط کاربری به‌علاوه امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، تاثیر بسزایی بر سهولت و سرعت انجام امور دارد.حال که با مفهوم تاثیر استفاده از فریم ورک laravel بر سرعت پروژه آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی مزیت استفاده از لارول می پردازیم.

تمام ویژگی های گفته شده باعث افزایش سرعت پروژه با لاراول می شود.

 

بیشتر بخوانید: flutter چیست

 

آیا لاراول یک زبان برنامه نویسی است؟

خیر ، لاراول یک فریم ورک که از زبان PHP استفاده می کند. علاوه بر این ، زبان برنامه نویسی تنها مجموعه ای از قوانین کوچک برای انجام کارها است در صورتی که یک فریمورک مجموعه ای از ابزارهای مفید است که برای یک زبان برنامه نویسی خاص تهیه شده است.

۱۶ مزایا و کاربرد laravel

در ادامه به بررسی برخی از امکانات و ویژگی‌ها لاراول می‌پردازیم، ویژگی‌هایی که دلیل محبوبیت این فریم‌ورک است.

۱-  پشتیبانی از MVC و شی گرایی 

اولین و بهترین مزیت استفاده از فریم‌ورک لاراول، این است که ازالگوی معماری MVC پیروی می‌کند و دارای Syntax زیبایی است که آن را در گروه فریم‌ورک‌های شی‌گرا قرار می‌دهد.

۲- احراز هویت و اعطای مجوز 

لاراول از یک پیکربندی پیش‌فرض برای پشتیبانی از  احراز هویت و اعطای مجوز استفاده می‌کند. با استفاده از ابزارArtisan، به راحتی می‌توانید اپلیکیشن خود را با احراز هویت، امن کنید.

۳- سیستم پکیج 

سیستم پکیج، با نرم‌افزارها و کتابخانه‌ها سرو کار دارد، و به اپلیکیشن این قابلیت را می‌دهد تا پروسه را بصورت خودکار انجام دهد. لاراول از یک composer به عنوان یک واسط مدیریتی استفاده می‌کند، این واسط تمامی ‌اطلاعات مورد نیاز برای پکیج را مدیریت می‌کند. استفاده از پکیج‌ها یک روش بسیار عالی برای افزایش سرعت توسعه است. Laravel Debug و Laravel IDE Helper  از بهترین پکیج‌های لاراول هستند.

۴- پشتیبانی از سیستم فایل چندگانه 

لاراول، علاوه بر ذخیره‌سازی در سیستم لوکال، بطور پیش فرض از سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Amazon S3 و Rack Space نیز پشتیبانی می‌کند. جابه‌جایی بین گزینه‌های مختلف ذخیره‌سازی، در لاراول به راحتی صورت می‌گیرد. هر فردی برای ذخیره فایل‌ها، می‌تواند بصورت توزیع شده، از تمامی این سه سیستم در یک اپلیکیشن استفاده کند.

۵- کاربرد کنسول Artisan 

لاراول دارای محیط خط فرمان اختصاصی است که با نام Artisan شناخته می‌شود. کاربردهای رایج Artisan شامل انتشار پکیج‌ها، مدیریت انتقال دیتابیس‌ها و ایجاد کدهای boilerplate برای کنترلر‌های جدید است. با این امکانات دیگر نیازی نیست برنامه‌نویسان به ایجاد کدهای ساختاری بپردازند.

۶- ORM در زبان لاراول

در لاراوال، در مقایسه با دیگر فریم ورک‌ها، بصورت پیش‌فرض از بهترین نوع ORM (نگاشت رابطه به شی) استفاده می‌شود. این ORM به شما اجازه می‌دهد تا با دیتایس به راحتی تعامل داشته باشید.

۷- استفاده از موتور قالب Blade 

لاراول بطور پیش‌فرض، دارای موتور قالب با نام Blade است. موتور Blade یک یا چند قالب را با یک مدل داده ترکیب می‌کند تا نتایج را ایجاد کند.

۸- امکان زمان بندی وظایف

امکان تعریف زمان‌بندی، همراه با معرفی خط فرمان Artisan، در لاراول ۵ معرفی شد. این قابلیت به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا زمان بندی‌های مختلفی برای اجرای وظایف مورد نظر تعریف کنند. این زمان‌بندی بر مبنای Cron کار می‌کند.

۹- گزارشات و اطلاع رسانی

لاراول، دارای نوعی از اطلاع‌رسانی است که در اپلیکیشن‌های تحت وب مدرن، برای نمایش اطلاعات بصورت زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم اطلاع‌رسانی، به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات را بین سرور و سرویس گیرنده به اشتراک بگذارید و بتوانید از اپلیکیشن، خروجی زنده بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: بوت استرپ چیست

 

۱۰- پشتیبانی از پایگاه داده‌های مختلف

لاراول از ۴ پایگاه‌های داده MySQL ،SQLServer ، PostgreSQL و SQLLite پشتیبانی می‌کند که با توجه به گستردگی و همه‌گیری این پایگاه داده‌ها، تقریبا پاسخگوی تمامی نیازهای کاربر در این زمینه می‌باشد.

۱۱- اعتبار سنجی با Validation

با توجه به اینکه نوشتن دستی همه کدهای اعتبارسنجی (Validation) گاهی دشوار و خسته کننده است فریم ورک لاراول این مشکل را حل کرده است. لاراول دارای یک سیستم اعتبار‌سنجی قوی می‌باشد که عملکرد آن به این صورت است که با مشخص کردن هر فیلد از فرم, نوع و کارکرد اعتبارسنجی مورد نظر قوانین مربوط به آن تبیین خواهد شد و بعد از آن همه اعتبارسنجی‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

۱۲- قابلیت Sync شدن با ایمیل‌ها

با توجه به همه گیری استفاده از ایمیل و گستردگی سرویس‌های ارائه شده بر روی آن، فریم ورک لاراول نیز قابلیت استفاده آسان از این سرویس ها را دارا بوده و دارای امکانات گسترده‌ای جهت همسان‌سازی راحت با سرویس های ایمیل است. امکاناتی از قبیل پشتیبانی از توابع,SMTP, PHP mail, SendMail SparkPost و همچنین امکان ارسال ایمیل از طریق slack یا sms از دیگر مزایای آن است.

۱۳- نصب و سفارشی سازی بسیار آسان

با توجه به این نکته که اکثر فریمورک‌ها دارای مراحل نصب و فعال‌سازی پیچیده‌ای می‌باشند، لاراول جزو معدود فریم ورک‌هایی است که علاوه بر کارایی بسیار بالا، مراحل نصب آن نیز بسیار ساده بوده و نیاز به دانش تخصصی در این زمینه ندارد.

۱۴- کاهش حجم کد نویسی

لاروال به نسبت دیگر فریم ورک ها دارای حجم کدنویسی بسیار کمتری می‌باشد که این مورد به دلیل قابلیت خارق‌العاده ذخیره سازی هر کدام از Query های مورد نیاز کدنویسی در مدل های جداگانه است که امکان استفاده مجدد از آن ها را در هر زمان به آسانترین شکل ممکن فراهم می سازد.

۱۵- سیستم امنیتی بسیار بالا

از مزایای بسیار مهم این فریمورک استفاده از سیستم های امنیتی پیشرفته به منظور جلوگیری از حمله های نفوذ و درخواست‌های تقلبی است. لاراول به دلیل استفاده از CSRF Token از تمامی حملات XSS و CSRF جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد امنیتی و راحتی کد نویسی می‌شود.

۱۶- رابط کاربری واکنش گرا 

رابط واکنش گرا امکان جدیدی است که در نسخه ۵.۵ اضافه شده است.

مواردی که مطالعه کردید،  علت‌های محبوبیت فریم‌ورک لاراول (Laravel) به عنوان یکی از بهترین فریم‌ورک‌های php است. از طرفی، محبوبیت لاراول در حال افزایش است و خدمات پشتیبانی آن نیز گسترده‌تر شده است.

منظور از ابزارهای تست laravel چیست ؟

وقتی که صحبت از تست اپلیکیشن لاراول می‌شود که بصورت پیش‌فرض دارای قابلیت unit testing برای شناسایی خطاها است. با ادغام این ابزارها، تست لاراول به راحتی انجام می‌گیرد. با این کار، تست لاراول از طریق محیط فرمان Aristan نیز قابل انجام است.

خاصیت auto-loading در فریم ورک laravel چیست؟

قابلیت auto loading به شما امکان می دهد تا پرونده های کلاس (class) را بدون بارگذاری مستقیم استفاده نمایید. این قابلیت باعث می‌شود شما بتوانید راحتتر برنامه خود را اجرا کرده زیرا نیاز به بارگذاری هر باره متغیر ها وجود ندارد و فایل های مورد نظر برای اجرا به صورت خودکار بارگیری خواهند شد.

ویژگی Migration در فریمورک laravel چیست؟

ویژگی Migration در لاراول باعث بهبود ارتباط با دیتابیس می‌شود. این ویژگی با کنترل ورژن دیتابیس باعث بهبود عملکرد ارتباطی هاست و دیتابیس خواهد شد که با توجه به سختی معمول استفاده از دیتابیس، اهمیت این ویژگی مشخص خواهد شد.

کاربرد Middleware در فریم ورک لاراول

Middleware یا میا‌ن‌افزار برای پردازش درخواست ها به برنامه و در این فریم ورک استفاده می‌شود. تمامی درخواست های به برنامه از این میان‌افزار عبور کرده و مواردی از قبیل احراز هویت، دسترسی ورود، زبان وبسایت، بررسی وجود حملات و … در آن بررسی می‌شود.

خروج از نسخه موبایل