نماد سایت بلاگ ایران هاست

لینک سازی داخلی چیست؛ آموزش لینک سازی داخلی

internal link یا لینک سازی داخلی چیست 

یکی از بخش‌های مهم سئو داخلی، لینک سازی داخلی وب سایت است. اینکه چرا باید از internal links یا همان لینک داخلی استفاده کنیم موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. لینک‌های داخلی در عین سادگی می تواند بسیار قدرتمند و کاربردی باشد. پس، به هیچ عنوان از این موضوع غافل نشوید! ما در این مقاله با زبان ساده می گوییم منظور از لینک داخلی چیست و اهمیت این موضوع را برای شما شرح می‌دهیم.

لینک داخلی چیست؟

 لینکسازی داخلی یک فاکتور مهم در سئو آن پیج است. Internal Links، پیوندهایی هستند که از یک صفحه به صفحه دیگر در همان سایت، اشاره می‌کنند.

اگر بخواهیم لینک های داخلی را به مثالی قابل درک تشبیه کنیم، می تواینم اینگونه به شما بگوییم که تصور کنید در یک هتل چند طبقه بزرگ، می خواهید به طبقه دوم و اتاق ۲۰۶ بروید. خوب برای رسیده به اتاق مذکور دو راه دارید، اول آسانسور و دوم راه پله های هتل.

لینک های داخلی یک وب سایت هم دقیقا همانند همین آسانسور و راه پله های هستند که شما برای رسیدن به اتاق مقصد از آنها استفاده می کنید.

در دنیای سئو فرض کنید می خواهید به صفحه هاست وردپرس در سایت ایران هاست برسید، اگر من در همین مقاله با عبارت ” خرید هاست وردپرس ” یک لینک به این صفحه بدهیم، عملا در این مقاله لینکسازی داخلی انجام داده ام.

آیا لینک سازی داخلی به سئوی سایت کمک می‌کند؟ جواب این سوال قطعا مثبت است. اما اگر می‌خواهید به درک عمیق‌‌تری از موضوع دست پیدا کنید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مزایای لینک سازی داخلی در سئو

بطور کلی مزیت‌های لینک سازی داخلی سایت در سه بخش دسته‌بندی می‌شوند:

۱- درک بهتر ساختار سایت توسط موتورهای جستجو

اگر به درستی از لینکسازی داخلی سایت استفاده شود، یک ساختار پیوند داخلی محکم و مبتنی بر اصول سئو ایجاد م یشود که می‌تواند به موتورهای جستجو همانند گوگل کمک کند تا صفحات موجود در سایت شما را به آسانی پیدا کرده و آن ها را ایندکس کنند. استفاده از لینک های داخلی باعث می‌شود تا گوگل به طور مرتب مطالب جدید در سایت را کشف کند.

اگر از لینک داخلی در سئو به درستی استفاده کنید، می‌‌توانید موضوعات هر صفحه از سایت را به بهترین شکل به موتورهای جستجو معرفی کنید. در صورتی که موتورهای جست و جو بهتر موضوع صفحات سایت شما را بفمند احتمال حضور شما در گوگل دیسکاور نیز افزایش می یابد.

۲- افزایش قدرت صفحه و جایگاه بهتر در نتایج

هر چقدر یک صفحه از دیگر صفحات در سایت لینک بگیرد، ارزش آن صفحه برای گوگل بیشتر و جایگاه آن در نتایج بالاتر خواهد بود. ا

همچنین لینک سازی داخلی می تواند باعث توزیع قدرت در سراسر سایت شود. به عنوان مثال اگر یک صفحه از سایت شما از منابع معتبر خارجی بک لینک دریافت کرده است و در نتایج از جایگاه خوبی برخوردار است می توان با ایجاد لینک‌های داخلی قدرت آن صفحه را به صفحات دیگر نیز تا حدی منتقل کرد.

 

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست

 

۳- بهبود تجربه کاربری و رضایت کاربران

استفاده از لینک‌های داخلی باعث می شود تا کاربران آسانتر به مطالب مورد نیاز خود دست پیدا کنند و میزان رضایت آنها از سایت افزایش یابد. البته این نکته نیز از اهمیت بالائی برخوردار است که شما با این کار مدت زمان حضور کاربران در سایت را افزایش داده و از خروج سریع آنها جلوگیری می کنید.

نکته: با توجه به پتانسیل بالقوه بازدیدکنندگان می‌توان با ایجاد یک مسیر صحیح از پیوندهای داخلی، آن‌ها را به هدف نزدیک و نرخ تبدیل سایت را افزایش داد.

انواع لینک های داخلی

لینک‌سازی داخلی را می توان به چند نوع محتلف تقسیم بندی نمود. معمولا این روش به دو روش زیر انجام می‌شود:

ناوبری سایت

لینک های ناوبری در سایت، معمولا ساختار اصلی نقشه سایت را نشان می‌دهند. این لینک‌ها به طور معمول در منوی اصلی سایت، سایدبار (بخش های کناری سایت) و فوتر (انتهای سایت) قرار گرفته و کاربران را برای ورود به صفحات مختلف راهنمایی می‌کنند.

لینک های بکار رفته در محتوا

این لینک‌ها معمولا در متن سایت قرار گرفته و برای ارجاع یک کلیدواژه به یک مقاله یا صفحه مرتبط با آن استفاده می‌شوند.  به عنوان مثال در صورتی که ما در مقاله A نامی از مقاله B درج می‌کنیم، می‌توانیم با استفاده از یک کلیدواژه مرتبط، ارتباط این دو مقاله را با یکدیگر نشان دهیم. در نهایت اگر صفحه A دارای page ranak بالایی باشد می‌تواند آن را به صفحه B نیز منتقل کند.

آموزش لینک سازی داخلی در سایت

در این بخش سعی بر آن است تا با آموزش بسیار ساده به شما یاد دهیم که چگونه در سایت خود از تکنیک لینکسازی داخلی استفاده نمایید.

۱- شناسایی صفحات اصلی سایت

یکی از مهمترین بخش‌ها در لینک سازی داخلی سایت، ایجاد یک مسیر صحیح برای شناسایی صفحات توسط موتورهای جستجو است. با توجه به اهمیت و ارتباط صفحات، آنها را مشخص و دسته‌بندی کنید.

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید شما مالک یک وب‌سایت فروشگاهی هستید و محصولات زیادی در فروشگاه شما وجود دارد. در این وضعیت شما باید دسته‌بندی‌های اصلی سایت خود را مشخص کرده (مثلا ماشین لباسشویی، تلویزیون، اتو) و محصولات مرتبط با آن دسته‌بندی را (مثلا مدل‌های مختلف یک تلویزیون) در آن قرار دهید.

این کار علاوه بر بهبود رابط کاربری سایت، باعث می‌شود تا موتورهای جستجو به مسیری درست برای ایندکس کردن صفحات و ارتباط بین آن‌ها دست پیدا کنند.

۲- استفاده از انکرتکست های مناسب

انکرتکست‌ها کلیدواژه‌هایی هستند که به صفحات دیگر سایت لینک می‌شوند. انکرتسکت‌ها با نام‌هایی مانند متن لینک یا عنوان لینک نیز شناخته می‌شوند.

در متن زیر انکرتکست به صورت برجسته مشخص شده است:

یک روش سریع برای رسیدن به لینک اول گوگل، تبلیغ در گوگل است.

اما یک سوال مهم که معمولا برای کاربران به وجود می‌اید این است که آیا برای انکرتکست‌ها همیشه باید از کلیدواژه‌های اصلی و هدف خود استفاده کنیم؟

در واقع گوگل شما را برای استفاده مکرر از کلیدواژه‌های اصلی در لینک‌های داخلی وب سایت مجازات نخواهد کرد و این کار مانند لینک‌سازی خارجی خط مشی‌های گوگل را نقض نمی کند اما برای دریافت بهترین بازخورد باید به نکات زیر توجه کنید:

نکته: به هیچ عنوان از لینک کردن یک پاراگراف به صفحه ای دیگر استفاده نکنید

 

۳- استفاده از قدرت صفحات مرجع

در هر سایت، برخی صفحات با توجه به تعداد لینک‌های دریافتی از منابع خارجی و میزان به روزرسانی مطلب از قدرت بیشتری برخوردار هستند. شما می توانید از آن ها برای لینک دادن به صفحات مهم خود استفاده کنید. این کار باعث می شود تا قدرت صفحه A به صفحه B  نیز منتقل شود.

نکته: تولید محتوای با کیفیت و جامع در وبلاگ می‌تواند باعث دریافت بک لینک‌های با کیفیت شود. این یک لینک‌ها می توانند قدرت صفحه را افزایش داده و میزان تاثیرپذیری لینک‌های داخلی را بهبود دهند.

 

بیشتر بخوانید: ساخت بک لینک

۴- لینک صفحات قدیمی به جدید

اگر به تازگی یک صفحه مهم در سایت ایجاد کرده‌اید و یا یک مقاله کامل در رابطه با موضوعی خاص در وبلاگ خود منتشر کرده‌اید و می‌خواهید گوگل آن را به سرعت بشناسد و ایندکس کند، از صفحات و  مقاله‌های مرتبط قدیمی، به آن لینک دهید. محتوای جدید و کامل برای گوگل بسیار جذاب است و این کار می‌تواند باعث بهبود رتبه صفحه در نتایج شود. فراموش نکنید اگر صفحات قدیمی را به صفحات جدیدتر ریدایرکت ۳۰۱ کردید باید لینک های داخلی صفحه قدیمی را نیز با url جدید آپدیت کنید.

جمع بندی

لینک سازی داخلی یک روش قدرتمند در سئو محسوب می شود. یک استراتژی صحیح در لینک سازی داخلی می تواند برای بسیاری از وب سایت‌ها نقش منجی را ایفا کند! با رعایت اصول لینک سازی داخلی می توان به راحتی در رتبه های برتر گوگل قرار گرفت و مدت ها از مزایای آن سود برد!

از نقاط قوت لینک سازی داخلی می توان به رایگان بودن، قابل کنترل بودن و ریسک پایین در مقایسه با لینک‌سازی خارجی اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل