نماد سایت بلاگ ایران هاست

آشنایی با چند ابزار مانیتورینگ سایت و سرور

پایداری و در دسترس بودن مداوم وب سایت و سرور امری است که همواره دغدغه بزرگ مدیران سرور بوده است.  یکی از راه حل های کنترل این مورد ابزار های مانیتورینگ وب سایت و سرور است. یکی از اصلی ترین و حساس ترین نقاط قوت یک میزبان خوب، چه در سرویس های میزبانی اشتراکی و چه در سرور اختصاصی ، پایداری سرور و یا Uptime بالا است. امری که همواره میزبانی های معتبر به آن می بالند و از اصلی ترین فاکتور های مانور تبلیغاتی آنان به حساب می آید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

چرا پایداری و آپتایم در هاست و سرور مهم است؟

مثال های فوق، تنها چند نمونه از اهمیت های آپتایم و پایداری سرویس های میزبانی است. حال قضاوت در مورد اهمیت این فاکتور در انتخاب میزبان و مانیتورینگ آپتایم سایت را به شما واگذار می کنیم!

انتخاب سرویس مانیتورینگ

پیش از انتخاب یک سرویس و سرویس مانیتورینگ سایت، در نظر داشته باشید همواره معتبر ترین ابزار مانیتورینگ سرور و مانیتورینگ وبسایت، ابزاری است که شرکت میزبانی شما برای سایت و سرور شما ارائه می دهد. چرا که در روند مانیتور کردن یک وب سایت و یا سرور، عوامل متعددی همچمون زیرساخت اینترنتی سرور میزبانی و سرور مانیتورینگ، روتینگ ها و مسیردهی های اینترنتی و … تاثیر گذار است و مسلما ارائه دهنده سرویس میزبانی، آشنایی و تسلط بیشتری به این موارد دارد.

به طور مثال در صورتی که سرور یا سایت شما در داخل ایران قرار داشته باشد، قاعدتا انتخاب یک ابزار مانیتورینگ خارج از ایران غیر منطقی به نظر می رسد. یک ابزار مانیتورینگ مناسب، می بایست در کمترین فاصله از سرور مورد نظر، اما در یک subnet متفاوت و در یک سرور متفاوت باشد. واضح است که وجود یک سنسور روی وب سایت شما از طریق همان وب سرور که سایت شما در آن قرار دارد، کاملا بی استفاده و غیر منطقی است.

ابزار های پیشرو در مانیتورینگ سایت

پیشنهاد می کنیم قبل از خواندن ادامه مقاله ابتدا مقاله دستور پینگ را مطالعه کنید

۱- Pingdom.com

نرم افزار مانیتورینگ سرور pingdom.com را می توان به جرات قدرتمند ترین و تخصصی ترین سرویس مانیتورینگ موجود دانست. عموما سرویس ها و سایت های ارائه دهنده سرویس های مانیتورینگ، علاوه بر این سرویس اقدام به تجارت های دیگر همچون فروش میزبانی و… نیز می کنند. اما سرویس pingdom یکی از معدود سرویس های تخصصی مانیتورینگ است که در این سرویس از فعالیت دیگری نام نبرده است و به هیچ عنوان کاربران را ترغیب به استفاده از سرویس های جانبی نمی کند. به ادعای وب سایت رسمی این سرویس، سازمان های معتبری مانند Microsoft، Dell ، apple و … از این سرویس برای برخی از سرور های خود استفاده می کنند.

در کاربری رایگان این سرویس امکان اضافه کردن یک سرور/سایت وجود دارد که برای این سرور می توانید سنسور های وب Httpو HTTPS را به همراه پورت دلخواه تعریف کنید. این ابزار تغییر در وضعیت سرویس شما را با استفاده از ارسال ایمیل، ارسال اس ام اس و ایجاد هشدار در کاربری اطلاع رسانی می کند. همچنین سرویس دیگر عجیب و در عین حال کاربردی این ابزار، ارائه افزونه مانیتورینگ توسط کاربر حقیقی (Real User Monitoring) است! Pingdom ادعا می کند که دقیق ترین ابزار های مانیتورینگ هم با باگ ها و نقاط ضعف خود را دارد و این سرویس، نقاط ضعف احتمالی خود را با گماشتن یک یوزر حقیقی برای بررسی وب سایت شما، پوشش داده است! در حال حاضر تمرکز سرویس pingdom بر روی سرور ها و سایت هایی است که در اروپا و آمریکای شمالی وجود دارند. در صورتی که وب سایت و یا سرور شما در یکی از کشور های این مناطق است، pingdom می تواند انتخاب مناسبی باشد.

۲- UptimeRobot.com

ابزار رایگان Uptimerobot بیشتر برای سرور ها کاربرد دارد تا سایت ها. در این ابزار که تماما رایگان است امکان اضافه کردن ۵۰ سنسور برای echo request و یا ping، بررسی باز بودن پورت و بررسی در دسترس بودن وب سایت وجود دارد. ابزاری که uptime robot را نسبت به دیگر ابزار ها متمایز می کند، امکان ایجاد سنسور جستجوی یک keyword (کلید واژه) خاص در یک صفحه است. شما می توانید با یجاد این سنسور از حضور و یا عدم حضور یک کلید واژه در یک صفحه خاص در بازه های زمانی مختلف مطلع شوید که علاوه بر کاربرد زیاد در بحث SEO امکان جلوگیری از سوء استفاده در یک وب سایت با محتوای متغییر توسط کاربران را فراهم می کند. این ابزار از ایمیل برای اطلاع رسانی تغییرات در سنسور ها استفاده می کند.

 

 

۳- Host-tracker.com

اگر قصد مانیتور کردن وب سایت و یا دیتابیس خود به صورت تخصصی را دارید، host-tracker گزینه مناسبی برای شماست. این سرویس علاوه بر ابزار های معمول سرویس های مانیتورینگ، امکان ایجاد یک سنسور query برای دیتابیس شما را فراهم می کند. به این صورت که با وارد کردن اطلاعات دیتابیس خود و یک query ، این query در بازه های زمانی تعیین شده روی دیتابیس شما اجرا شده و نتیجه را به صورت ایمیل برای شما ارسال خواهد کرد. به طور مثال در صورتی که قصد دارید از تعداد دقیق پست های وب سایت خود در هر روز مطلع شوید و زمان ورود به پنل سایت خود را ندارید، این سرویس این کار را به صورت خودکار برای شما انجام داده و نتیجه را به شما ارسال خواهد کرد.

۴- نرم افزار ConnectBot :

عموما مدیریت سایت و سرور های مبتی بر Unix از طریق ارتباط SSH انجام می پذیرد. همچنین کارکرد اکثر سرویس های تحت وب منوط به باز بودن پورتی خاص است که معمولا توسط سرویس Telnet بررسی می شوند. در نرم افزار ConnectBot هر دو قابلیت فوق را به صورت یکجا در اختیار خواهید داشت. در صورتی که در مورد امنیت ارتباط SSH به سرور خود نگران هستید، این نرم افزار امکان برقراری ارتباط بر بستر امن را بر روی این پروتکل به شما ارائه می دهد.

نرم افزار مشابه ConnectBot در سیستم عامل IOS نرم افزار iSSH است که تقریبا تمامی امکانات فوق را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۵- نرم افزار TeamViewer :

مسلما امکان ریموت به سرور از طریق Remote Desktop Protocol روی گوشی های موبایل با صفحه نمایش کوچک قدری غیر منطقی به نظر می رسد. اما در صورتی که از یک تبلت با صفحه نمایش بزرگ استفاده می کنید، امکان اتصال ریموت به سرور از طریق این دستگاه می تواند بسیار کاربردی باشد. توسعه دهندگان TeamViewer این امکان را در نسخه رایگان نرم افزار خود، در اختیار شما قرار می دهند. در این نرم افزار، امکان اتصال ریموت به سرور های مبتنی بر Windows و Mac را خواهید داشت. این نرم افزار با قرار دادن میانبر برای کلید های ترکیبی، تلاش بسیار زیادی برای حل معضل رابط کاربری در ریموت از طریق دستگاه های لمسی کرده است. اما گاها خلاء عدم وجود صفحه کلید و موس احساس می شود و نمی توان ورژن موبایل این نرم افزار را به طور کل جایگزین Desktop نمود.

در مقاله دیگر در مورد فعال سازی ریموت دسکتاپ ویندوز  گفته ایم.

۶- نرم افزار AndFTP :

امکان آپلود فایل در فضایی در اینترنت، قابلیتی است که تعداد زیادی از نرم افزار های موبایل آن را ارائه می دهند. اما گاها مدیران سرور نیاز دارند که با سرور خود از طریق FTP ارتباط داشته باشند که بر حسب اتفاق برای این مورد نیز نرم افزار های زیادی وجود دارد. از بین این نرم افزار ها، کامل ترین نرم افزار از زاویه دید کاربران Google Play نرم افزار AndFTP است. در این نرم افزار تمام قابلیت های مورد انتظار از یک نرم افزار دسکتاپ FTP گنجانده شده است. در سیستم عامل iOS بدون شک انتخاب کامل تری نسبت به نرم افزار FTP On The Go وجود ندارد.

۷- نرم افزار Ping Tools :

اهمیت و کارایی ابزار هایی مانند Ping، Traceroute ، Port Scanner و… بر مدیران سرور کاملا مبرهن است. حال آنکه نیاز به این ابزار ها بر روی دیوایس های قابل حمل برای مدیران سرور به شدت احساس می شود. نرم افزار Ping Tools این ابزار ها را در قالب یک رابط کاربری ساده و  کاربر پسند در اختیار شما قرار می دهد.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه High Availability چیست مقاله ما را مطالعه نمایید. این مقاله توسط تیم ایران هاست، عرضه کننده ی سرور مجازی لینوکس ، سرور مجازی ویندوز و سرور مجازی ایران تهیه شده است. با ثبت نظرات و سوالات خود ما را همراهی کنید.

خروج از نسخه موبایل