نماد سایت بلاگ ایران هاست

مزایا و معایب میزبان اشتراکی چیست؟

معایب و مزایا هاست اشتراکی

زمانی که وبسایت شما هنوز در ابتدای کار است و گسترده نشده تا به منابع و دسترسی‌های خاص نیاز داشته باشد، سرویس هاست اشتراکی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. ولی در اکثر موارد، روزی فرا می‌رسد که سرویس های میزبانی اشتراکی دیگر پاسخگوی نیازهای وبسایت شما نخواهند بود. سرویس‌های میزبانی اشتراکی مزایا و معایبی دارند که بسته به شرایط و نیازهای شما می‌توانند آنها را به انتخابی مناسب یا محدودیتی دردسر ساز تبدیل کنند. در ادامه‌ی این مقاله سعی داریم با بررسی مزایا و معایب میزبانی وب اشتراکی به بررسی نقاط ضعف‌ و قوت این نوع از سرویس‌های میزبانی بپردازیم.

مزایای سرویس‌های میزبانی اشتراکی:

معایب سرویس‌های میزبانی اشتراکی:

مزایا و معایب هاست اشتراکی

در ادامه در مورد برخی از موارد گفته شده توضیح بیشتری ارائه می دهیم.

قیمت مناسب

سرویس‌های میزبانی اشتراکی ارزان ترین نوع سرویس‌های میزبانی هستند که می‌توانید تهیه کنید. در این نوع سرویس، منابع یک سرور بین چند صد یا حتی چند هزار وبسایت تقسیم می‌شود. به همین دلیل قیمت تمام شده برای کاربر به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کاربری ساده

سرویس‌های میزبانی اشتراکی عموما توسط کنترل پنل‌ها مدیریت می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کنترل پنل چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

این بدان معنا است که زمانی که سرویس مورد نظر را خریداری می‌کنید، یک رابط وب با امکاناتی برای اعمال تغییرات، بارگذاری، ایجاد سایت و اضافه کردن دامنه و مواردی دیگر به شما ارایه می‌شود. با توجه به ساده بودن کاربری این نوع پنل‌های مدیریت، دیگر نیازی به دانش بالا از سرورهای لینوکس یا ویندوز (هاست لینوکس و هاست وب ویندوز) نیست و بدون اینکه به جزییات کار توجه داشته باشید، می‌توانید از سرویس خود استفاده کنید. کنترل پنل‌های ارایه شده بر روی این سرویس‌ها عموما Plesk ،Cpanel و یا Solidcp هستند.

امنیت

در سرورهای میزبانی اشتراکی نیز مانند دیگر سرویس‌ها، امنیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتی که بر روی این نوع از سرویس‌ها مشکل امنیتی وجود داشته باشد،‌ این کمبود می‌تواند باعث بروز مشکل برای تعداد زیادی از سرویس‌های فعال بر روی آن سرور یا تمامی آنها شود. به همین دلیل شرکت‌های ارایه دهنده‌ی این نوع سرویس‌ها حساسیت خاصی برای بررسی امنیت آنها و حتی ایجاد محدودیت‌هایی برای محافظت از کاربران انجام می‌دهند، تا شما نگرانی از بابت امنیت سرویس نداشته باشید. بروزرسانی‌های دوره‌ای سرور، بکاپ گیری از داده‌ها، محدودیت در تغییرات بر روی سرویس و عدم امکان استفاده از برخی پروتکل‌ها از جمله‌ موارد امنیتی است که عموما بر روی این سرویس‌ها اعمال می‌شود.

پشتیبانی و مدیریت

یکی از اصلی‌ترین مزایای سرویس‌های اشتراکی عدم نیاز به مدیریت سرور است. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، درسرویس‌های اشتراکی مسایل امنیتی مربوط به سرور از سمت ارایه دهنده‌ی سرویس به شکل مداوم بررسی می‌شود. اما بررسی‌های امنیتی تنها مواردی نیستند که برای پایدار بودن یک سرویس باید صورت گیرد. شبکه‌‌ها و سرویس‌های میزبانی عموما سیستم‌هایی پیچیده هستند و به دلیل این پیچیدگی، امکان از کار افتادن آنها یا بروز مشکلات فنی زیاد است. بررسی و رفع مواردی از این دست می‌تواند در بسیاری موارد به دانش بالا و صرف ساعت‌ها یا حتی روزها زمان نیاز داشته باشد. در سرویس های اشتراکی وظیفه‌ی بررسی و رفع اختلالاتی از این دست بر عهده‌ی سرویس دهنده خواهد بود.

پشتیبانی فنی یکی دیگر از نقاط قوت سرویس‌های اشتراکی است که می‌تواند در بسیاری از موارد کار شما را ساده‌تر کند و ساعت ها وقت ارزشمند را به شما بازگرداند. عموما بر روی سرویس‌های میزبانی با کیفیت، پشتیبانی فنی نسبتا گسترده‌ای ارایه می‌شود. تیم‌های فنی، با بررسی و بازبینی ۲۴ساعته سرویس‌ها مانع از بروز اختلال در خدمات ارایه شده می‌شوند و در صورتی که مشکلی بروز کند، آنها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف خواهند کرد. مهم‌تر اینکه، شما می‌توانید در هر زمان که مایل بودید از روش‌های مختلف با کارشناسان پشتیبانی سرویس میزبانی خود تماس بگیرید تا مشکلات احتمالی موجود بر روی این سرویس‌ها را بررسی و رفع نمایند.

در مجموع سرویس‌های میزبانی اشتراکی می‌توانند شما را از استخدام یک مدیر سرور برای نگهداری از سرویس بی‌نیاز کنند. این نوع پشتیبانی و مدیریت سرویس عموما بر روی سرو‌رهای مجازی و اختصاصی ارایه نمی‌شود و یا به شکل قابل توجهی محدود خواهد بود.

محدودیت منابع

در سرویس‌های میزبانی اشتراکی، منابع ارایه شده به سایت شما محدود است و منابع کلی سرور بین تمامی کاربران تقسیم شده است. محدودیت منابع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که سایت شما گسترده شود و برای فعالیت نیاز به منابع بیشتری داشته باشد. کمبود منابع می‌تواند به شدت بر عملکرد سایت شما تاثیر منفی بگذارد و باعث کندی یا عدم بارگذاری سایت شود. در صورتی که سایت مورد نظر از مقدار بیشتری منابع نسبت به آنچه از سمت سرویس دهنده مشخص شده استفاده کند، ممکن است براساس قوانین ارایه دهنده، دسترسی به سرویس محدود شود.

عدم دسترسی کامل

همانطور که پیش تر اشاره شد، بر روی سرویس‌های میزبانی اشتراکی محدودیت‌هایی در مقدار و نوع دسترسی کاربر به تنظیمات سرور وجود دارد. این مسیله می‌تواند به دلیل مسایل امنیتی، یا تاثیر تغییرات بر روی سرویس کاربران دیگر باشد. در صورتی که زمانی به هر دلیل نیاز داشته باشید بر روی سرور ارایه دهنده‌ی سرویس تغییراتی ایجاد کنید، لازم است این مورد را با سرویس دهنده در میان بگذارید تا در صورت امکان این نوع تغییرات اعمال شود. در بسیاری از موارد امکان ایجاد این تغییرات بر روی این نوع سرویس‌ها وجود ندارد. در واقع، در سرویس‌های اشتراکی اختیارات زیادی برای تغییرات ندارید.

تاثیر پذیری

بر روی سرویس‌های اشتراکی عموما بررسی‌های زیادی برای کنترل کیفیت خدمات و سرویس انجام می‌شود. وبسایت‌های متفاوت عموما در محدوده‌ی منابع ارایه شده به آنها، با استفاده از Isolated Application Pool فعالیت می‌کنند که تا حد زیادی مانع از بروز اضافه مصرف بر روی یک وبسایت و تاثیر آن بر روی وبسایت‌های دیگر می‌شود. با این حال،‌ موارد دیگری هستند که در صورت بروز بر روی یک وبسایت دیگر، می‌تواند تاثیر منفی بر روی وبسایت شما بگذارد.

برای مثال ارسال اسپم توسط یک وبسایت می‌تواند باعث قرار گیری IP سرویس ایمیل در RBL ها (که IP سرو‌رهای ارسال کننده‌ی اسپم را جمع آوری می‌کنند) شود. از آنجایی که IP بر روی این سرویس‌ها مشترک است، چنین موردی می‌تواند در ارسال ایمیل توسط دامنه‌ی شما نیز تاثیر گذاشته و ایمیل‌های ارسالی شما اسپم شناخته شوند.

پایداری کمتر

فناوری هایی مانند میزبانی ابری،‌ Load Balancing و redundancy باعث شده‌اند توانایی سرویس دهنده‌ها در ارایه‌ی سرویس‌های پایدارتر، تا حد زیادی افزایش یابد. جهت اطلاع بیشتر از مفهوم اینکه redundancy چیست می توانید مقاله ای که پبشتر در این باره نوشته شده است را مطالعه بفرمایید.

با اینحال سرویس‌های اشتراکی همچنان از پایداری کمتری نسبت به سرویس‌های اختصاصی برخوردار هستند. مواردی که در بخش‌های قبلی به آنها اشاره شد، از جمله دلایل تاثیرگذار بر پایداری سرویس‌های اشتراکی هستند. اگر وبسایت شما به پایداری بسیار بالایی در سرویس دهی نیاز دارد،‌ حتی بهترین سرویس‌های اشتراکی هم ممکن است پاسخگوی نیازهای شما نباشند.امیدواریم با خواندن این مقاله با مورد مزایا و معایب میزبان اشتراکی آشنا شده باشید.

خروج از نسخه موبایل