عمومی

معرفی و شرح تبدیل در نسخه های SQL Server 2008 Standard و Developer

در این مقاله به معرفی دو نسخه ی SQL Server 2008 Standard و Developer می پردازیم. در ادامه به نحوه ی ایجاد فایل پشتیبانی از سایر نسخه ها و امکان بازیابی آنها بر روی دو نسخه ی مذکور خواهیم پرداخت.

معرفی نسخه ی SQL Server 2008 Standard:

 نسخه ی SQL Server 2008 Standard بعنوان جزء اصلی خط تولید برای برنامه های کاربردی پایگاه داده به شمار می رود. این نسخه از چهار CPU و RAM نا محدود پشتیبانی می نماید. نسخه ی Standard از ورژن ۲۰۰۵ به بعد از قابلیت های Database mirroring و سرویس های یکپارچه (Integrated Services) نیز استفاده نموده است. اکثر احتیاجات پایگاه داده متوسط و بزرگ توسط این نسخه از SQL Server 2008 مرتفع می گردد. قابلیت ها و ویژگی های این نسخه شامل: سرویس های یکپارچه، سرویس های تجزیه و تحلیل، سرویس های وب، Database mirroring و Failover clustering می باشد. شرکت های متوسط بیشتر از این نسخه استفاده می کنند یکی به این دلیل که بانک های اطلاعاتی بزرگ را پشتیبانی می کند و دیگری قیمت پایین تر نسبت به نسخه Enterprise است . عدم توانایی این نسخه در تحلیل های پیچیده دلیل قیمت پایین تر این نسخه نسبت به نسخه Enterprise است.

معرفی نسخه ی SQL Server 2008 Develper:

نسخه ی SQL Server 2008 Developer قابلیتهای نسخه ی Datacenter را دارا می باشد. با این تفاوت که این نسخه برای اهداف توسعه، نمایش و آزمایش مورد استفاده قرار می گیرد که نمی توان برای Production Systems مورد استفاده قرار داد. دقت داشته باشید در ویندوزهای به جز Windows Server ، فقط نسخه Developer را می توانید به صورت کامل نصب کنید. کاربرد این نسخه بیشتر برای دانشجویان و برنامه نویسان می باشد. در این نسخه تمامی امکانات برنامه قابل دسترس می باشد. اگر قصد برنامه نویسی ندارید و فقط به قابلیت بانک اطلاعاتی SQL نیازمندید نسخه Standard Edition  را نصب کنید. نسخه Developer تمامی امکانات Enterprise را دارد؛ ولی محدود به ۴ Connection همزمان است.

بازیابی فایل پشتیبانی نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise  بر روی نسخه های SQL Server 2008 Developer و Standard:

در صورت استفاده از بعضی ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise،  امکان بازیابی فایل پشتیبانی نسخه ی Enterprise  تنها بر روی همین نسخه ممکن است و امکان بازیابی آن در سایر نسخه ها نیست.  پس ابتدا لازم است از وجود و استفاده ی این ویژگی ها در نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise مطمئن شوید. از آنجا که SQL Server 2008 شامل ویژگی های زیادی می باشد (برای اطلاع از این ویژگی ها مقاله ی بازیابی فایل پشتیبانی سایر نسخه های SQL Server 2008 بر روی نسخه ی Web و Workgroup  را مطالعه فرمایید.)، ممکن است هنگام بازیابی آن بر روی نسخه های پایینتر دچار مشکل شوید، لذا تمامی نسخه های این پایگاه داده ی قدرتمند شامل یک ویژگی مدیریت پویا است (DMV) که sys.dm_db_persisted_sku_features نامیده می شود. با استفاده از این قابلیت، می توانید از وجود ویژگی هایی که در هنگام بازیابی نسخه های مختلف SQL Server 2008  بر روی  نسخه ی Developer یا Standard ایجاد مشکل می کنند مطلع شوید. برای نمونه اگر کد زیر را در محیط Query مربوط به SQL Server 2008 وارد نمایید:

[pre]

;SELECT * FROM sys.dm_db_persisted_sku_features

GO

[/pre]

خروجی مانند زیر دریافت خواهید نمود که مبنی بر فعال بودن ویژگی فشرده سازی داده ها است:

[pre]

feature_name          feature_id

………….                 ……………..

۱۰۰                  Compression

[/pre]

جدای از فشرده سازی داده ها، تمامی ویژگی های نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise و SQL Server 2008 R2 که پایگاه داده ای با ویژگی های Enterprise Edition-Only می سازند ، مستلزم دارا بودن سطح دسترسی در حد مدیر سیستم  یا مالک پایگاه داده هستند. البته در مورد ویژگی فشرده سازی داده ها تنها نیازمند داشتن سطح دسترسی تغییر جدول (ALTER TABLE ) بر روی جدول مد نظر می باشد. این به معنای آن است که مالک جدول بدون اینکه مدیر پایگاه داده (DBA) متوجه شود می تواند در یک پایگاه داده با ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise  تغییر ایجاد نماید. بنابراین شما در صورتیکه می خواهید پایگاه داده  را روی نسخه ای بغیر از Enterprise بازیابی نمایید بایستی از این موضوع که هیچ کس قادر به فعّال سازی این ویژگی ها بدون اطلاع شما نیست اطمینان حاصل نمایید.

 اما در صورتیکه در پایگاه داده شما (که قصد ایجاد فایل پشتیبانی از آنرا دارید)، ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise فعال نباشد شما قادر به بازیابی آن روی نسخه های Developer  یا Standard خواهید بود.

[irp posts=”۹۲۲۶″ name=”همه چیز درباره رمزنگاری و رمز گشایی داده در SQL Server 2008″]

بازیابی سایر نسخه های SQL Server 2008 بر روی نسخه های Developer یا SQL Server 2008 Standard:

سایر نسخه های SQL Server 2008 (بغیر از نسخه ی Enterprise که در بالا ذکر شد)، تنها در پشتیبانی از سخت افزار و سرویسهای دیگر با یکدیگر متفاوت می باشند که به بازیابی فایل پشتیبانی روی نسخه های مذکور مربوط نمیشوند. لذا برای ایجاد فایل پشتیبانی و بازیابی آن بر روی نسخه های SQL Server 2008 Developer و Standard با استفاده از برنامه ی MS Management Studio لطفا مقاله ی نحوه ایجاد فایل پشتیبانی و بازیابی آن را رویت فرمایید.

[irp posts=”۹۲۹۷″ name=”مقایسه کاربردی SQL Server 2008 و SQL Server 2008 R2″]

منابع:

راهنمای mssql_editions

سایت مایکروسافت

سایت SQL2008_editions_features

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا