نماد سایت بلاگ ایران هاست

مقایسه Plesk و CPanel؛ کدام یک مناسب شماست؟

مقایسه Plesk و cPanel

هنگام انتخاب بین کنترل پنل‌های میزبانی وب، بدون شک کنترل پنل های Plesk و cPanel گزینه‌های اصلی هستند. برای کاربرانی که به دنبال ابزار مدیریت سرور هستند، این دو کنترل پنل، جزو اولین و محبوب ترین انتخاب‌ها به شمار می‌آیند.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

انتخاب بین کنترل پنل های Plesk و cPanel

تصمیم ‌گیری شما بین کنترل پنل های Plesk و cPanel می‌تواند بر اساس این موضوع باشد که از چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کنید، اما به احتمال زیاد انتخاب بین کنترل پنل های Plesk و cPanel بیشتر به این بستگی دارد که کدام یک برای استفاده شما، آسان‌تر خواهد بود. در ادامه این مقاله می توانید تفاوت پلسک و سی پنل را از جنبه های مختلف بررسی کنید.

cPanel که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده، اصلی‌ترین رقیب است و به همین ترتیب تعداد کاربران قدیمی ‌بیشتری دارد. آخرین نسخه cPanel 66 است. نسخه‌های مدرن cPanel در واقع ترکیبی از اینترفیس cPanel و WHM (مدیر میزبانی وب Web Host Manager) هستند که اولی برای مدیریت حساب مشتری و دومی‌برای مدیریت سرور است.می توانید در این مورد در مقاله ورود به سی پنل بخوانید.

Plesk از حدود سال ۲۰۰۱ حضور داشته است و در حال حاضر نسخه پایدار Plesk Onyx منتشر شده است. چنانچه تمایل دارید درباره این کنترل پنل بیشتر مطالعه داشته باشید، می توانید به مقاله ” کنترل پنل Plesk چیست ” مراجعه نمایید.

مقایسه Plesk و CPanel از لحاظ رابط کاربری

از بین کنترل پنل های Plesk و cPanel برای میزبانی وب، Plesk به عنوان دارنده‌ی یک رابط کاربری گرافیکی ساده (GUI) مطرح شده است و کمی ‌برای استفاده آسان‌تر است. رابط Plesk ساده‌تر و دارای ویژگی‌های گروه‌بندی شده‌ای است که در سمت چپ لیست شده‌اند. و با کلیک بر روی آن، گزینه‌های بیشتری نمایش داده می‌شود.

با این حال، رابط کاربری cPanel، ویژگی‌ها و ابزارها را به صورت مفید و گروهی دسته بندی نمی‌کند و اغلب درهم ریخته هستند. در هاست cpanel درعوض cPanel به شما امکان سفارشی‌سازی صفحه اصلی را می‌دهد.

دسترسی CLI (رابط خط فرمان command line interface) برای هر دو کنترل پنل در دسترس است، البته اگر کاربر آن را به GUI ترجیح دهد.

در این مقایسه کنترل پنل Plesk برنده می‌شود.

تفاوت Plesk و CPanel از لحاظ عملکرد

به طور کلی، بارگذاری cPanel سریع‌تر از Plesk است. cPanel کنترل پنلی است که واقعا بر روی بهینه‌سازی عملکرد تمرکز دارد. در این کنترل پنل برای ایجاد حساب و سایر وظایف مدیریت سرور، سرعت بیشتری حاصل شده است. ولی کنترل پنل Plesk نیز سرعت مناسبی دارد و شما زیاد تفاوتی احساس نمی‎‌کنید، با این تفاوت که ویژگی‌های بیشتری را در اختیار شما گذاشته و شما آسان‌تر می‌توانید ویژگی مورد نظر خود را پیدا کنید.

مقایسه Plesk با CPanel از لحاظ ویژگی‌ها و ابزارها

هر دو کنترل پنل Plesk و cPanel برای کاربران، ویژگی‌های اولیه ‌یکسانی برای سرور و مدیریت حساب فراهم می‌کنند. هر دو کنترل پنل Plesk و cPanel می‌توانند برای پیکربندی تنظیمات DNS، مدیریت حساب‌های ایمیل، اجرای پروتکل ftp و مدیریت پایگاه‌های داده استفاده شوند. اگرچه امکان اضافه کردن برنامه‌های اضافی به cPanel وجود دارد، اما Plesk از برنامه‌های کاربردی و افزونه‌های مفید بیشتری پشتیبانی می‌کند.

Plesk از Docker در لینوکس پشتیبانی می‌کند، با فهرست بیش از ۲۰۰،۰۰۰ Image Docker که می‌تواند از طریق کنترل پنل Plesk راه اندازی شود. Plesk همچنین با Git از طریق فرمت Gitman سازگار است. البته راهکار‌هایی وجود دارد که Docker و Git را با cPanel نیز در اختیار بگیرید، اما بسیار پیچیده‌تر از Plesk هستند.

تفاوت کنترل پنل Plesk و CPanel از لحاظ امنیت

در مقایسه Plesk و CPanel از لحاظ امنیت بایستی گفت هر دو کنترل پنل Plesk و cPanel به شدت بر امنیت تمرکز می‌کنند. هرچند ویژگی‌های مختلفی دارند، اما کنترل پنل های Plesk و cPanel هر دو ابزارهای امنیتی متعددی دارند.

ابزار‌های امنیتی cPanel عبارتند از: نصب خودکار گواهی SSL  دایرکتوری‌های محافظت شده با رمز عبور و عدم پذیرش آدرس IP.

ویژگی‌های امنیتی Plesk عبارتند از: جلوگیری از حملات و نفوذ به روش در اصطلاح fail2ban، نصب خودکار گواهی SSL، دایرکتوری‌های محافظت شده، آنتی اسپم برای ورودی و خروجی ایمیل و یک پارچگی دایرکتوری فعال.

فرق Plesk و CPanel از لحاظ توزیع

یکی از تفاوت‌های عمده بین کنترل پنل های Plesk و cPanel این است که Plesk هم در ویندوز سرور و هم در لینوکس در دسترس است، در حالی که cPanel تنها در سیستم عامل‌های لینوکس قابل دسترسی است (اگر چه برخی از روش‌های سری، برای اجرای cPanel در سرورهای ویندوز وجود دارد).

توزیع‌های لینوکس که از cPanel پشتیبانی می‌کنند، عبارتند از سیستم‌ عامل‌های CentOS، CloudLinux و RedHat Enterprise Linux. از سوی دیگر Plesk در ۱۴ توزیع لینوکس از جمله CentOS، اوبونتو و Debian و همچنین در سرورهای ویندوز قابل دسترسی است.

این که کدام کنترل پنل میزبانی وب را انتخاب کنید، به سیستم عامل شما در سرور بستگی دارد.

مقایسه کنترل پنل Plesk و CPanel از لحاظ هزینه

کنترل پنل های Plesk و cPanel برای میزبانی وب، مجاز و دارای لایسنس هستند و در هر دو سرور ابری و سرور اختصاصی در دسترس هستند. هزینه این کنترل پنل‎‌ها در هاست‌های مختلف فرق دارد، ولی از آن‌جا که در داخل ایران نمی‌توان از cPanel استفاده کرد (به دلیل تحریم کردن ایران)، هزینه Plesk با توجه به هزینه پایین‌تر سرور داخل ایران، مناسب تر است.

نتیجه گیری

بین کنترل ‌پنل های Plesk و cPanel هر کدام که انتخاب می‌کنید، هم در سرور اختصاصی و هم سرورهای ابری در دسترس هستند. ولی در کل، Plesk با بیش از ۱۰۰ اکستنشن، دسترسی آسان‌تر و رابط گرافیکی بهتر، به نظر می‌رسد برنده رقابت باشد. اگر چه هر دو دارای ویژگی‌های خوبی هستند، به هر حال، انتخاب آخر را شما انجام خواهید داد.

در ایران هاست می توانید با خرید هاست سی پنل از این سرویس استفاده کنید. شما نیز می‌توانید نظرات خود را در مورد این کنترل پنل‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل