نماد سایت بلاگ ایران هاست

Database server یا سرور دیتابیس چیست و چه کاربردی دارد؟

Database server یا سرور دیتابیس چیست

در مقاله پیش روی در مورد Database server یا سرور دیتابیس چیست ؟ می خوانید و اگر در حال برنامه‌ریزی برای میزبانی یک وب‌سایت یا یک پایگاه داده هستید، راهنمای تفضیلی ما در مورد انتخاب سخت‌افزار و معماری سرور پایگاه داده به شما کمک خواهد نمود.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

Database server یا سرور دیتابیس چیست؟

Database server یا سرور دیتابیس یک سرور پایگاه داده است که به منظور عملیات “ذخیره، بازیابی و مدیریت داده ها در یک پایگاه داده” تعبیه شده است. این سرور، به‌روزرسانی‌های داده‌ها را مدیریت می‌کند، امکان دسترسی همزمان توسط تعدادی سرور یا کاربر را فراهم می‌کند و امنیت و یکپارچگی داده‌ها را تضمین می‌کند.

وقتی در مورد داده صحبت می‌کنیم، ممکن است راجع به میلیون‌ها موردی صحبت کنیم که به‌طور همزمان توسط هزاران کاربر مورد دسترسی قرار می‌گیرند. علاوه بر کاربرد اصلی پایگاه داده، نرم‌افزار Database server ابزارهایی برای تسهیل و سرعت بخشی به مدیریت پایگاه داده ارائه می‌دهد و این اعمال شامل مواردی همچون قابلیت خارج نمودن داده‌ها، پیکربندی دسترسی کاربر و تهیه پشتیبان از داده‌ها است. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی پرسرعت ترین سرور مجازی لینوکس ) بیشتر در مورد این موضوع و کاربردهای آن توضیح می دهیم.

 

بیشتر بخوانید: integrity چیست

 

کاربرد سرورهای پایگاه داده در میزبانی وب‌سایت ‌

پس از آنکه با مفهوم سرور دیتابیس آشنا شدیم وقت آن است که بدانیم کاربرد این سرور ها در هاستنیگ وب سایت چیست؟

پایگاه داده‌ها همه نوع استفاده‌ای از جمله مدیریت اسناد، مدیریت مدارک، شاخص‌های موتور جستجو برای سرورهای ایمیل و ارائه محتوای پویا برای صفحات وب دارند. زبان SQL می‌تواند توسط یک شخص، برنامه کاربردی یا یک قطعه کد از صفحه وب برای پرس‌وجو (Query) از پایگاه داده، مورد استفاده قرار گیرد.

سرورهای پایگاه داده در میزبانی وب‌سایت‌ها برای وارد نمودن محتواها در صفحات وب پویا کاربرد دارند. صفحات پویا از طرح‌بندی‌های (layout) استانداردی بهره می‌برند که با اطلاعات مرتبط با آدرس صفحه یا سایر متغیرهایی مانند اعتبار کاربران یا اقدامات انجام‌شده در صفحه پر می‌شوند. نمونه‌هایی از صفحات پویایی که از پایگاه داده‌ها استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

 

 

محبوب‌ترین سرور دیتابیس

پنج database server محبوب سازمانی عبارت‌اند از:

  1. اوراکل
  2. SQL سرور
  3. DB2
  4. Sybase
  5. MySQL

MySQL، محبوب‌ترین پایگاه داده در میزبانی وب‌سایت‌ها است. یک گزینه قوی اما رایگان (متن‌باز) که برای کار با زبان محبوب PHP طراحی‌شده است. سرور SQL مایکروسافت برای وب‌سایت‌ها، شرکت‌ها و غیره به دلیل ساده یکپارچه­ شدن با سایر خدمات مایکروسافت، بسیار محبوب است.

 

بیشتر بخوانید: binding چیست

 

تعیین اندازه یک سرور دیتابیس

انتخاب یک سرور برای پایگاه داده‌تان بستگی به عوامل مختلفی مانند اندازه پایگاه داده و ماهیت و تکرار Query های وارده به پایگاه داده دارد. قوانین سخت و سریعی برای تعیین اندازه یک سرور برای پایگاه داده وجود ندارد، اما برخی نکات که باید به آن‌ها توجه شوند عبارت‌اند از:

میزبانی پیشرفته پایگاه داده

هنگامی‌که ازکارافتادگی سرور قابل قبول نیست، هنگامی‌که بسیاری از وب سرورها نیاز به دسترسی به یک پایگاه داده واحدی را دارند، یا وقتی‌ که برنامه کاربردی یا وب‌سایت شما نیاز به اداره سطح بالایی از ترافیک دارد، یک سرور cluster می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

با استقرار و خرید سرور اختصاصی به سرور پایگاه داده شما (برخلاف میزبانی سرورهای وب و پایگاه داده بر روی یک سخت‌افزار واحد)، نه‌تنها منابع در اختیار سرور اختصاصی خود را ارتقا می‌بخشید، بلکه مدیریت، محک زدن و مقیاس بندی سرور نیز ساده‌تر می‌شود؛ و وظایفی همچون مهاجرت پایگاه داده‌، پیکربندی سرور یا افزودن منابع اضافی به پایگاه داده می‌تواند مجزا از سایر خدمات، به سادگی و با سرعت انجام گیرد.

برای یک گام بیشتر نهادن، استقرار سرورهای پایگاه داده اختصاصی active و passive باقابلیت replication و جایگزینی به هنگام خرابی(failover)، به شما حصاری در برابر ازکار افتادگی ناشی از شکست برنامه کاربردی یا سخت‌افزار می‌دهد؛ و با استفاده از یک شبکه ذخیره‌سازی متصل‌به‌هم، می‌توانید داده‌های واحد را بین سرورهای پایگاه داده، وب‌سایت‌ها یا کاربران به اشتراک‌گذارید.

 

 

خروج از نسخه موبایل