نماد سایت بلاگ ایران هاست

کد نویسی چیست؛ معرفی ۱۰ تکنیک کد نویسی صحیح و مرتب

کدنویسی صحیح و مرتب

تمام کسانی که به نوعی با کامپیوتر سروکار دارند، بارها واژه کدنویسی به گوششان خورده است. اما اینکه کد نویسی چیست و چه تکنیک هایی دارد، برای افرادی که مشتاق به یادگیری هستند سوالی اساسی و پایه ای به حساب می آید. به همین دلیل بر آن هستیم تا در این مقاله به این دو موضوع کدنویسی چیست و تکنیک های کد نویسی بپردازیم.

 کد یعنی چه؟

زبان کامپیوتر برای انسان قابل درک نیست. کامپیوترها دستورات را بر اساس کد انجام میدهند و کد در واقع دستور تبدیل اطلاعات و اجرای دستورات به زبان کامپیوتر است.

کد نویسی چیست؟

استفاده از هر زبان برنامه نویسی رایانه برای دادن دستورالعمل به رایانه ها و ماشین ها در مورد عملکردهایی است که باید انجام دهند را کد نویسی می گویند. مانند زبان برنامه نویسی فلاتر، سی شارپ و غیره.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی، نوشتن دستور العمل کامپیوتری برای اجرای برنامه است. این دستورها در واقع همان کدها هستند و کد نویسی بخشی از برنامه نویسی است. در این علم انواع زبان های برنامه نویسی وجود دارد.

هدف از کدنویسی چیست؟

کد نویسی راهی است که انسانها با ماشینها ارتباط برقرار می کنند و به ما امکان می دهد نرم افزاری مانند برنامه ها، سیستم عامل ها و برنامه های تلفن همراه ایجاد کنیم. با توجه به اهمیت و کاربرد کد برنامه نویسی در امتداد مقاله به بررسی تکنیک کد نویسی صحیح می پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: کاربرد بوت استرپ

 

مزایای استفاده از تکنیک کد نویسی صحیح

کد نویسی صحیح و مرتب، باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و نگهداری آن را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر این، برنامه‌نویسانی که در آینده کد شما را بررسی می‌کنند بهتر می‌توانند آن را درک کنند.

احتمالا، اصطلاح Spaghetti Code را حتما شنیده‌اید. این اصطلاح به کدهایی اطلاق می‌شود که ساختار پیچیده و درهمی دارند، و همانند یک ظرف اسپاگتى در هم تنیده و پیچیده هستند. با در نظر گرفتن اینکه «پیشگیری همیشه بهتر از درمان است»، پیشنهاد می‌شود همواره از ابتدای شروع یک پروژه، تلاش کنید کدنویسی صحیح و مرتبی داشته باشید.

حالا که میدانید کدنویسی چیست و مزایای استفاده از تکنیک کد نویسی را می دانید، در زیر به بررسی ۱۰ تکنیک خواهیم پرداخت که چرا باید کد نویسی صحیح و مرتب باشد:

۱– در کدنویسی شما مسئول هستید

مسئولیت کیفیت کدنویسی فقط با شما است و رئیس و مشتری شما هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارند، لذا آن را به گردن شخص دیگری نیندازید. شما هیچ‌وقت، به پزشک خود نمی‌گویید که برای صرفه‌جویی در زمان از شستن دستانش صرفه‌نظر کند. استاندارد و کیفیت در کد نویسی بسیار مهم است.

۲- از نام‌های معنی‌دار استفاده کنید

از مهمترین تکنیک کد نویسی رعایت نام متغییر است، نام متغیرها نباید رمزی باشند. به عنوان مثال، به جای استفاده از متغیری به نام “ “ $D1، از نام‌هایی چون days_since_start و یا elapsed_days استفاده کنید. اگر کد نویسی را بدین‌شکل انجام دهید، بعدها در هنگام ویرایش کدها، هفته بعد، ماه بعد و یا حتی سال بعد، با یک نگاه خواهید فهمید که این متغییر به چه چیزی اشاره می‌کند.

۳کدهای شما باید به گونه‌ای باشند که قصد و هدف خود را نشان دهند

محتویات کدهای شما باید به گونه‌ای باشد که هدف را توضیح دهند. برای مثال، نام‌گذاری بخش‌ها باید به گونه‌ای باشد که پروسه درحال انجام را تشریح کند. به عبارت دیگر، کدنویسی شما باید همانند یک نثر خوب، زیبا و روان باشد.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه مهمترین نکات یادگیری برنامه نویسی مطالعه نمایید.

۴ در اغلب موارد، کامنت‌ها دروغ می‌گویند

میتواند اینگونه گفت که تا زمانی که کاربرد کامنت گذاری در کد نویسی خود را متوجه نشده اید، تعریف کد نویسی برای شما ناقص است.

یکی از مهمترین تکنیک کد نویسی را می توان کامنت نویسی نام برد. با اینکه کامنت‌ها بسیار مهم هستند، اما تا جایی که امکان دارد، “کد” باید بتواند به تنهایی هدف خود را توضیح دهد. با این‌حال، کامنت‌ها باید همانند کد نویسی واضح باشند، ضمن اینکه نباید کاملا به کامنت‌ها تکیه کنید. در نظر داشته باشد، این مطلب بدین معنی نیست که از کامنت‌ها استفاده نکنید، اما معمولا کدهای مرتب نیاز به کامنت‌های کمتری دارند.

۵کدها را یک‌بار دیگر مرتب کنید

جدا از آنکه کدها را مرتب می‌نویسید، زمانی را برای بررسی و مرتب‌سازی دوباره آن صرف کنید. این کار بدین معنی است که کدهایتان را مرتب‌تر کنید و بخشهای اضافی را اصلاح کنید.

۶- از قانون تک‌وظیفه‌ای پیروی کنید

یک قطعه کد درست و تمیز، فقط یک کار را به خوبی انجام می‌دهد. اینکه چون شما می‌توانید چند کار را با یک کد انجام دهید، بدین معنی نیست که حتما باید این کار را بکنید. تا حد امکان از پیچیده شدن کدها اجتناب کنید.

نکته: کدها را منسجم کنید
اگر با اصرار سعی دارید موارد زیادی را در یک کلاس انجام دهید، این تلاش شما ممکن است مشکل ساز شود.

 

بیشتر بخوانید: پایتون چیست

 

۷-تکنیک کد نویسی تست و بررسی مجدد

از دو روش برای تست کدها می‌توانید استفاده کنید:

۸- در نظر گرفتن زمان بندی و چابک‌سازی

بصورت مداوم و طولانی کار نکنید. در عوض، کارها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و بر روی بخش‌های مختلف بصورت مجزا و مستقل کار کنید و در برخی اوقات تست‌هایی را انجام دهید. مهم‌تر اینکه، به ادامه انجام کار متعهد باشید.

۹- معماری مستقلی داشته باشید

روش‌های مناسبی وجود دارد که از طریق فریم‌ورک‌های مختلف قابل اعمال هستند. نسبت به روش یا معماری خاصی تعصب نداشته باشید. یک ایده خوب را می‌توان در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد.

۱۰ تمرین، تمرین و تمرین

نوازنده‌ها فقط در زمان اجرا، نمی‌نوازند.
تکنیک کد نویسی جدید را یاد بگیرید، در کنفرانس‌ها شرکت کنید و مهارت‌های خود را به سطح عالی برسانید.

ویرایشگر مناسب برای کدنویسی چیست؟

شما به عنوان یک کدنویس، نیاز به یک ویرایشگر متنی مناسب دارید. یک ویرایشگر مناسب، نرم‌افزاری است که ضمن دارا بودن امکانات کامل برای کدنویسی، ابزارهای تست و محیط ساده‌ای برای کدنویسی داشته باشد.

انتخاب ویرایشگر، برای برنامه‌نویسان چالش مهمی است، چرا که این ابزار باید امکانات لازم را برای کمک به برنامه‌نویس جهت اجرای کدها و تست آنها داشته باشد. برای اینکه کد نویسی صحیح و مرتبی داشته باشید، یک ویرایشگر مناسب که دارای امکانات مورد نظر شما باشد را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین Editor  متنی برای کدنویسی، کاملا به خود شما بستگی دارد. شاید در ابتدا انتخاب آن سخت باشد، اما هرآنچه شما انتخاب می‌کنید باید براساس نیازهای شما باشد، تا هم به عملکرد شما کمک کند و هم کار شما را راحت‌تر کند.

رعایت نکات یاد شده برای اینکه کد نویسی صحیح و مرتبی داشته باشید بسیار مهم هستند.به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در مورد سی شارپ چیست مطالعه نمایید.

سوالات متداول

این اصطلاح به کدهایی اطلاق می‌شود که ساختار پیچیده و درهمی دارند، و همانند یک ظرف اسپاگتى در هم تنیده و پیچیده هستند. با در نظر گرفتن اینکه «پیشگیری همیشه بهتر از درمان است»، پیشنهاد می‌شود همواره از ابتدای شروع یک پروژه، تلاش کنید کدنویسی صحیح و مرتبی داشته باشید.
نام متغیرها نباید رمزی باشند. به عنوان مثال، به جای استفاده از متغیری به نام “ “ $D1، از نام‌هایی چون days_since_start و یا elapsed_days استفاده کنید. اگر کدنویسی را بدین‌شکل انجام دهید، بعدها در هنگام ویرایش کدها، هفته بعد، ماه بعد و یا حتی سال بعد، با یک نگاه خواهید فهمید که این متغییر به چه چیزی اشاره می‌کند.
تست‌های یکپارچه، برای اطمینان از این مطلب هستند که اگر در یک بخش تغییری ایجاد شود نباید بخش‌های دیگر بهم بریزند. برنامه‌نویسی مبتنی بر تست، رویکردی است که باعث می‌شود شما از عملکرد درست کدها کاملا مطمئن شوید، ضمن اینکه می‌توانند به مرتب شدن کدهای شما کمک کنند.

خروج از نسخه موبایل