نماد سایت بلاگ ایران هاست

cms چیست ؛ انواع سیستم مدیریت محتوا

نرم افزار مدیریت محتوا یا CMS چیست

سیستم مدیریت محتوا و یا Content Management System (CMS)، سیستم هایی شامل چندین تابع و روال از پیش تعیین شده می باشند مانند وردپرس، جولا و … که برای مدیریت، طراحی و کنترل محتوای وب سایت استفاده می شود. در این مقاله به شما می گوییم cms چیست و چه کاربردی دارد.

CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System، سیستم هایی شامل چندین تابع و روال از پیش تعیین شده می باشند که ابزارهایی را جهت مدیریت، طراحی و کنترل محتوای وب سایت، به شما ارائه می دهند. اکثر این توابع به صورت متن باز (Open Source) بوده و می توانند به صورت دستی توسط کاربر تغییر یابند.

cms جهت ذخیره، کنترل، بازبینی و انتشار اطلاعات استفاده می شوند و ابزار های مختلفی جهت این انجام این مهم در اختیار کاربران قرار می دهند. در واقع یک کاربر عادی می تواند بدون داشتن تخصص به هریک از زبان های برنامه نویسی، اطلاعات مورد نیاز خود را در وب سایتش وارد نماید و حتی ظاهر وب سایت خود را طراحی نماید.

مدیریت وب سایت های مبتنی بر سیستم مدیریت محتوا معمولا به سادگی و از طریق مرورگر اینترنت امکان پذیر می باشد اما بعضی از این CMS ها نیز نیازمند نصب شدن یک  Client در سیستم لوکال می باشند. در ادامه این مقاله از گروه تحریریه‌ی ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات سرور اختصاصی خارج ) بیشتر به بررسی انواع cms ها خواهیم پرداخت.

امکانات و قابلیت های سیستم مدیریت محتوا

قابل ذکر است که cms ها انواع مختلفی دارند و تنها یکی از استفاده های آن مدیریت و طراحی وب سایت می باشد که  این نوع از cms نیز WCMS و یا Web Content Management System نام دارد.

چرا از CMS استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای استفاده از سیستم های مدیریت محتوا وجود دارد، اما دلیل اصلی آن می تواند ساده و آسان بودن کار ساخت و ویرایش از طریق CMS ها باشد.

محتوای وب سایتها فقط متن نیست و گاهی اوقات ممکن است شامل یک فرم و یا سیستم شناسایی کاربر باشد. نکته اساسی، یافتن CMS ی است که بدون از دست دادن راحتی استفاده از آن کاربردهای و قابلیتهای فراوانی را برای شما و کاربرانتان ارائه کند. یک CMS خوب به شما اجازه خواهد داد تا زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی طراحی ظاهر سایت خود نمایید تا اینکه به پیاده سازی افزونه ها و قابلیت های مختلف بپردازید.

 

مزایای استفاده از CMS 

برخی از مزایا و معایب استفاده از سیستم های مدیریت محتوا در ادامه شرح داده شده است.

برخی از سیستمهای مدیریت محتوا مانند Directus, Drupal ,TYPO3, Joomla  و Wordpress به صورت رایگان و متن باز ارائه می شوند، در نتیجه تمامی افراد در هر  جایگاه و درآمدی می توانند از آن ها به سادگی استفاده نمایند. این cms هادارای افزونه ها (Extension) مختلفی می باشند که هر یک از آن ها امکانات خاصی را به وب سایت شما اضافه می نمایند. البته برخلاف ماهیت رایگان خود سیستم، برای استفاده از برخی افزونه و قالبها شاید لازم باشد هزینه ای را پرداخت نمایید.

به هر حال باز هم عدم نیاز به استخدام تمام وقت یک برنامه نویس خبره برای مدیریت وب سایت شما یک صرفه جویی بزرگ در منابع مالی محسوب خواهد شد.

اساس ساخت CMS برای افراد غیر تکنیکی بوده است. در نتیجه شما می توانید مدیریت و بروزرسانی اطلاعات وب سایت خود را بر عهده افراد عادی که اطلاعات زیادی از کد نویسی ندارند نیز قرار دهید.

بعد از نصب CMS مورد نظر در فضای وب سایت خود یک صفحه با پوسته کلی نیز همراه آن نصب می شود. از آن به بعد می توانید بدون نیاز به نوشتن مقدار زیادی از کد های برنامه نویسی و اسکریپت صفحات وب سایت خود را ایجاد و طراحی نمایید. بسیاری از CMS ها از تکنولوژی ajax استفاده می نمایند که به کمک آن می توانید با استفاده از قابلیت Drag و Drop  به سادگی هرچه بیشتر در یک محیط جذاب و گرافیکی به طراحی وب سایت خود بپردازید که این امر باعث می شود تا حتی یک شخص مبتدی نیز بتواند وب سایت خود را بدون داشتن دانش برنامه نویسی طراحی نماید.

CMS این امکان در اختیار مدیر وب سایت قرار می دهند، او می تواند نحوه انتشار محتوا و اطلاعات وب سایت و همچنین سطوح دسترسی  کاربران را  کنترل کند و به هر گروه از کاربران دسترسی های خاصی در وب سایت اهدا نماید.

معایب سیستم مدیریت محتوا 

نگهداری و مدیریت وب سایت های تحت سیستم مدیریت محتوا در ابعاد بزرگ تر مانند سازمان هایی که دارای چندین شعبه در نقاط مختلف می باشند می تواند کار مشکل تری باشد. زیرا برای اطمینان از انجام کارها به طور کامل احتیاج به آموزش کاربران در سطح حرفه ای و تقسیم وظایف خواهید داشت.

نگهداری CMS تجاری در ابعاد بزرگ می تواند نیازمند هزینه های جانبی مانند تمدید امتیاز نرم افزار، ارتقا وخریداری افزونه های مورد نیاز و نگهداری قطعات سخت افزاری باشد.

در صورتی که cms نرم افزار بر روی سخت افزار های بروز شده قرار نگیرند، ممکن است با مشکلاتی از قبیل بروز تاخیر در Ping Time و یا در ارتباطات خود مواجه شد.

به دلیل اینکه آدرس های URL بسیاری از CMS ها به صورت اتوماتیک و داینامیک توسط نرم افزار و الگوریتم های داخلی تولید و ایجاد می گردد، ممکن است هر یک از این URL ها، آدرس های ثابتی نباشند و نتوان از آنها در موتورهای جستجو به شکل بهینه استفاده نمود.

۵ نمونه سیستم مدیریت محتوا

در ادامه این مقاله شما را با انواع cms آشنا می کنیم:

۱. سیستم مدیریت محتوا WordPress

WordPress یکی از بهترین انواع سیستم مدیریت محتوا است که تمرکز خود را بر روی استاندارد های وب و زیبایی های ظاهری وب و تکامل پذیری گسترده گذاشته است. این CMS به صورت رایگان ارائه می گردد وردپرس با زبان PHP طراحی شده و از دیتابیس MYSQL برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می نماید.

یکی از کاربردهای بزرگ این cms را می توان ساختن وب سایت هایی متنوع دانست شما با خرید هاست وردپرس می توانید به سادگی از آن استفاده کنید. برای اشنایی بیشتر با این cms می توانید مقاله wordpress چیست را بخوانید.

۲. جوملا Joomla

برنده دوره های متوالی جایزه بهترین سیستم مدیریت محتوا، یکی از محبوب ترین CMS های متن باز دنیا می باشد که به شما امکان ساخت یک وب سایت قدرتمند با هرنوع قابلیتی را ارایه میدهد. از یک سایت ساده با یک گالری تصاویر تا یک وب سایت بزرگ تشکیل شده از قسمت های مختلف مانند فروشگاه، آموزشی و …. را می توانید با جوملا و با استفاده از محیط کاربری بسیار ساده آن طراحی نمایید.اگر نمی دانید جوملا چیست در مقالات دیگر ما در این باره بخوانید.

Joomla نیز با زبان PHP  طراحی شده و از دیتابیس MYSQL  برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می نماید.

۳. سیستم مدیریت محتوا Drupal

Drupal از دیگر cmsهای رایگان و نوشته شده با زبان PHP می باشد. این سیستم می تواند مورد استفاده زیادی از وب سایت های کوچک شخصی تا وب سایت های بزرگ و سازمانی باشد. قابل ذکر است که طبق آخرین آمار موجود ۱.۵ % کل وب سایت های دنیا با Drupal  طراحی شده است. یکی از سایت های معروف دنیا که توسط این سیستم طراحی شده است، وب سایت رسمی کاخ سفید آمریکا می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه drupal چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

۴. سیستم مدیریت محتوا SilverStripe

SilverStripe یکی دیگر از CMS های متن باز می باشد که از آن جهت معروف شدهکه  امکاناتی به روز بسیاری از قبیل HTML 5 ، قابلیت Drag and Drop و … را برای طراحی وب سایت در اختیار کاربران قرار می دهد. این سیستم توسط محیط Sapphire  زبان PHP طراحی شده است.

برای دانلود SilverStripe به این سایت مراجعه کنید

۵. سیستم مدیریت محتوا Cushy CMS

CushyCMS یک سیستم مدیریت محتوای بسیار ساده و آسان می باشد که به هر کاربر مبتدی امکان طراحی وب سایت های ساده ای را ارایه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه سیستم مدیریت محتوا dnn چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

در انتها پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با WYSIWYG مقاله ی WYSIWYG چیست را مطالعه کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله با سیتم مدیریت محتوا و انواع سیستم های مدیریت محتوا آشنا شده باشید.

خروج از نسخه موبایل