دامنه

TLD چیست؛ انواع TLD و پسوندهای آن

در این مقاله میخواهیم به بررسی دامنه های سطح بالا یا همان TLD بپردازیم و هر کدام را نامبرده و کاربرد آنها را شرح دهیم. اما TLD چیست و به پسوند هایی اطلاق میشود؟ اگر در فکر خریدن دامنه هستید، بسیار مهم است که بدانید مفهوم TLD چیست و چگونه با در نظر گرفتن آن، پسوند دامنه خود را انتخاب کنید.

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؟

TLD مخفف عبارت Top Level Domain می باشد که به معنای دامنه سطح بالا یا فهرست دامنه های مرحله بالا به فارسی ترجمه شده است. TLD ها بالا ترین رتبه در پسوند های دامنه هستند که در محدوده نام و در منطقه ریشه Root Zone قرار گرفته و نصب می‌شود. دامنه‌های سطح بالا یا TLD دارای طبقات مختلفی بوده و به حروف بزرگ و کوچک حساس نیستند.

اگر بخواهیم با مثالی به این سوال که مفهوم دامنه TLD چیست پاسخ دهیم باید بگوییم:

دامنه IR. را در نظر بگیرید. از نظر سطح بندی این دامنه CCTLD نامیده می شود زیرا دامنه سطح بالای کشوری است و به کشور ایران اختصاص دارد. اما پسوند دامنه ای همچون COM. به عنوان پسوند عمومی اما سطح بالای TLD نامگذاری می شود و از IR رتبه بالاتری دارد. شما می توانید برای جستجوی دامنه مورد نظر خود با پسوندی به ایران هاست مراجعه نمایید.

تاریخچه TLD

این پسوندها یا TLDها پیش از سال ۱۹۹۸ و در زمان‌های متفاوت ایجاد شدند و پس از آن نیز در سال ۲۰۰۰ پسوندهای aero ،biz ،coop ،info ،museum ،name و pro به لیست این پسوند ها اضافه شد. در سال ۲۰۰۳ نیز پسوندهای asia ،cat jobs ،mobi ،travel و tel پا به عرصه وجود نهادند.

انواع tld

انواع دامنه سطح بالا بر اساس کاربردهای مختلف به ۳ دسته مختلف تقسیم می شود:

  • gTLD
  • sTLD
  • ccTLD

دامنه سطح بالای کد کشوری یا Cctld چیست؟

پسوند دامنه tld کشوری یا CcTLD که از عبارت Country code Top-level Domain گرفته شده است، جهت نمایش وب سایت‌های شخصی و سازمانی داخل کشورها ارائه می شود.

امروزه ۲۰۰ پسوند دامنه tld کشوری جهت ثبت دامنه‌ها وجود دارد این پسوند ها جهت تجارت‌هایی که در داخل کشورها انجام می شود و یا جهت دامنه های جانشین یا Domain Aliases برای وب سایت‌هایی که مربوط به شرکت‌های چند ملیتی میباشند بسیار مناسب است. در مقالات پیشین بصورت مفصل به مفهوم پارک دامنه چیست پرداخته ایم.

برای مثال در کشور ما ایران دامنه ی IR. به عنوان دامنه داخلی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه انواع دامنه ir چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

GTLD چیست؟

gtld یا همان Generic Top-level Domains به دامنه های سطح بالای عمومی گفته می شود که کاربران به طور عمومی می توانند آن را ثبت کنند.

STLD چیست؟

stld یا Sponsored Top-level Domains به معنی دامنه‌های سطح بالا حمایت شده است و به وسیله سازمان های خصوصی ارائه می شود و ثبت آنها قوانین خاصی دارد.

معروفترین پسوند های TLD کدامند؟

به دلیل عامه پسند بودن این پسوند دامنه tld، اکثر نام‌های موجود پسوند com. به هنگام بررسی آزاد بودن دامنه ثبت رسیده‌اند و به سختی می‌توان دامنه‌ای با این پسوند و با نام مورد نظر یافت. شما میتوانید نام دامنه‌تان را با پسوند دیگری ثبت کنید و یک دامین با پسوند com. را هم، که آزاد است به ثبت برسانید و به دامنه‌ی اصلی خود متصل کنید. این تکنیک سبب میشود تا ترافیک وب سایت شما افزایش یابد.

اگر نتوانستید با پسوند com. دامنه‌ای را به ثبت برسانید، پسوندهای دیگری نیز وجود دارند. البته بعضی از پسوندها ممکن است برای وب‌سایت شما مناسب‌تر باشند. در زیر توضیحاتی جهت شناخت بیشتر این پسوندها آمده است.

بهتر است با پسوند هایی غیر از COM. نیز آشنا شوید. در سال ۱۹۸۵ تنها ۶ پسوند به عنوان دامنه TLD تعریف شده بودند که عبارتند از:

  • com.
  • info.
  • biz.
  • org.
  • net.
  • name.

طولی نکشید که از پسوندهای org, .net, .com. استقبال شد و مردم دامنه‌های خود را با این پسوندها به ثبت رساندند و اکثر نامهای رایج و مناسب این پسوند ها ثبت شدند. بنابراین شرکت‌های اینترنتی ۳ پسوند دامنه biz ، .info ، .name. را اضافه کردند. این پسوند ها، متداول ترین TLD ها در جهان هستند.

در ادامه به مفاهیم این پسوند ها اشاره خواهیم کرد:

  • پسوند org

پسوند های رایج TLD چیست

org مخفف نام organization (سازمان) است. بهتر است چنانچه سایت شما مربوط به یک سازمان نیست از این پسوند استفاده نکنید.

برای مثال چنانچه می خواهید دامنه ای برای یک فروشگاه ثبت کنید و از پسوند org استفاده نمایید این پسوند سبب گمراهی کاربرانتان می گردد..

  • Biz. به عنوان Top Level Domain

biz. دامنه سطح‌بالا مخفف business (تجارت) است و میتواند توسط هر شخصی به ثبت برسد، امّا اصولاً مناسب وب‌سایت‌هایی است که در ارتباط با تجارت می باشند.

  • پسوند info.

مخفف information (اطلاعات) است و جهت استفاده در وب سایت های اطلاع رسانی مناسب است.

  • name. به عنوان TLD

یک پسوند دامنه tld بسیار عالی برای وب‌سایت‌های شخصی است.

  • پسوند ws.

این پسوند دامنه tld اینترنتی به عنوان مخفف «Web Site» عرضه می‌گردد‌.

  • mobi. به عنوان پسوند دامنه TLD

mobi. دامنه اینترنتی مرتبط با موبایل mobile و دستگاه‌های همراه می‌باشد، و برای دسترسی به اینترنت به وسیله‌ی این دستگاه‌ها راه اندازی شده‌است.

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    مطلب خوب و ارزنده ای بود
    قصد ثبت دامین دارم ولی در نوع دامین و همچنین سئو و قابلیت برند شدن آن هنوز شک و تردیدهایی برایم هست.
    دامنه های
    .name
    .biz
    .website
    .tel
    .blog
    کدوم برای ثبت و سئو و همچنین برند سازی بهتر هست.
    به اضافه اینکه گوگل نظر مثبتی داشته باشه بهش .
    سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا