سئو

آموزش تحقیق کلمات کلیدی قدم به قدم ( + معرفی ابزارهای کیورد ریسرچ )

در بازاریابی آنلاین، انتخاب کلمه کلیدی بسیار حیاتی خواهد بود. برای تحقیق کیورد با روش‌های کاربردی و ساده ی زیر می توانید بهترین و موثرترین انتخاب کلمه کلیدی را داشته باشید. اما چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟! به طور کلی، یکی از مشکلات شایع کسب و کارها عدم آگاهی از کلیدواژه‌های هدف خود، برای بازاریابی آنلاین است.

آن‌ها در ابتدای کار با این چالش روبه رو هستند که از چه کلمه کلیدی برای اهداف تجاری خود استفاده کنند و چه کلیدواژه‌هایی می‌توانند بهترین عملکرد را برای آن‌ها داشته باشد. در این مطلب به چگونگی استخراج و انتخاب بهترین کلیدواژه‌ها  برای هر کسب و کار می‌پردازیم.

مفهوم کلمه کلیدی در سئو

برای آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی باید ابتدا بدانید که کیورد یا کلیدواژه هایی که در موتور جستجو توسط کاربران سرچ می شود، کلمه کلیدی یا keyword است. محتوا نویسان مطالب خود را حول یک کلمه ی کلیدی می نویسند. در واقع کلمه ی کلیدی خلاصه و چکیده ی یک متن است. کیورد در سئو بسیار مهم است. در ادامه این محتوا از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی انواع هاست پرسرعت ایران ) بیشتر در مورد کلمات کلیدی و نحوه پیدا کردن آنها توضیح داده ایم.

منظور از تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ کیورد ریسرچ چیست؟ همانطور که می‌دانید برای سئو سایت، انتخاب کلمه کلیدی بسیار مهم است. تحقیق کلمات کلیدی به معنی بررسی تعداد جستجوهای هر کلیدواژه یا عبارت کلیدی در موتورهای جستجو است.

با استفاده از این روش ما می‌توانیم به تعداد سرچ کلیدواژه در گوگل و میزان محبوبیت آن در بین کاربران پی‌ببریم. حتی می‌توانیم به کمک برخی ابزارها، از آینده جستجوی آن کلیدواژه اطلاع پیدا کنیم. در ادامه ابتدا به تعریف کلمه کلیدی در سئو و سپس به آموزش یافتن بهترین کلیدواژه می‌پردازیم.

نکات طلایی در تحقیق کلمه کلیدی

متغیر های زیادی برای تحقیق کلمه کلیدی وجود دارد که به ما کمک می کنند چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم و بتوانیم استراتژی مناسبی را برای انتخاب کلمات کلیدی سئو در نظر بگیریم که علاوه بر رعایت نکات مهم سئو داخلی و خارجی بایستی به آن توجه کرد. در واقع پیش از هر کاری برای شروع سئو و بهینه سازی یک سایت بسیار مهم است که تحقیق کلمات کلیدی به درستی انجام شود. برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی باید به چند نکته توجه داشته باشید :

  • انتخاب بهترین کلمات کلیدی و ارزش برند
  • انتخاب کلمه کلیدی بر اساس ترند
  • انتخاب بهترین کلمات کلیدی براساس حجم جستجو
  • انتخاب کلمات کلیدی برای سایت با توجه به ارزش تبدیل : بعضی از کلمات نرخ تبدیل بالاتری برای بیزینس و کسب و کاری که بر روی آن کار می‌کنید به ارمغان می‌آورند.
  • انتخاب کلمه کلیدی بر اساس ارزش رقابتی : زمانی که ارزش یک کلمه کلیدی تعیین می‌شود بسیار مهم است که درک کنیم که این کلمه کلیدی قرار است چه ترافیکی را به سایت ما منتقل کند.

 

آموزش تحقیق کلمات کلیدی

— مرحله اول : چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

با صاحب کسب و کار صحبت کنید! یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید صحبت با صاحب کسب و کار یا بیزینس می‌باشد. لازم است از او بپرسید که چه کلماتی بیشترین فروش را برای کسب و کار فراهم می کند. نکته ای که مهم آن است که کلماتی را انتخاب کنید که حاشیه‌ی سود مناسبی برای کسب و کار داشته باشد.

— مرحله دوم :

تا کنون یک لیست از کیوردهای مهم برای کسب و کار بدست آورده اید. اکنون لازم است کیوردهای صحیح و مناسب را با توجه به لیست به دست آورید. در این مرحله لازم است رقبا را بررسی کنید اما پیش از آن لازم است یک اکسل تهیه کنید و کیوردهای مختلف را در آن لیست نمایید. چند مورد از کیوردهای اساسی که در لیست دارید را در جست و جو کنید سایت هایی را پیدا کنید که شباهت بیشتری به سایت کسب و کار شما دارند و محصولات مشترکی را به فروش می‌رسانید. صفحات اصلی آنها را بررسی نمایید و لیست دیگری از کیوردهایی که به نظر می رسد مهم است پیدا کنید.

در مرحله‌ی بعدی به سراغ ابزارهای کیورد ریسرچ رفته و کیوردهای اصلی خود را در آن وارد نمایید این ابزارها لیست از انواع کیوردها را به شما ارائه می‌دهد کلمات مشابه را انتخاب کنید و به لیست خود اضافه کنید.

چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم

— مرحله سوم :

در این مرحله لازم است هدف کاربران از سرچ کلماتی که آنها را لیست کرده اید را مشخص کنید. آیا کاربر نیاز به یک محصول خاص دارد؟ یا قرار است به یک دسته بندی محصولات یک گزینه را انتخاب کند؟ ایا کاربر نیاز به اطلاعات دارد یا نیاز به یک شماره برای تماس؟ در این مرحله باید در مورد تمام کیوردهایی که لیست کرده اید این سوال را جواب دهید. لازم است برای این کار تمام کیوردها را جست وجو کنید و بر اساس نتایج جست و جو و هدف کاربر که به آن intent گفته می شود صفحه درست و استراتژی مناسب برای سایت را انتخاب کنید.

و در نهایت ما به ابزارهایی نیاز داریم که بتوانند در این زمینه به ما کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه ابزار سئو سایت به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

intent کاربر چیست؟

هر کاربر همانطور که گفته شد از سرچ خود چند هدف دارد :

۱- informantional

در این هدف جست وجو همانطور که از نامش پیداست کاربر به دنبال یافتن اطلاعات و یا آموزش دیدن است. در این لحظه محتوای مورد نیاز کاربر شامل محتوای بلاگ، محتواهای ویدئوی آموزشی، ایبوک ها و سوالات متداول می‌باشد.

۲- navigational

در این نوع از هدف جست و جو نیاز کابر یک صفحه خاص از سایت می‌‎باشد. مثلا صفحه ورود دیجی کالا – ثبت نام در اسنپ پی – صفحه ثبت نام ایران هاست – اطلاعات تماس فرودگاه امام.

نکته! در حالت کلی صفحه تماس با ما و درباره ما به صورت نو ایندکس می باشند اما در سایت هایی که برند هستند و عموم مردم با انها آشناییت دارند لازم است این صفحات ایندکس بمانند.

۳- commercial

کاربران این نوع هدف جست و جو یک پله قبلتر از خرید می باشند. در این هدف جست وجو کاربر قصد خرید دارد اما پیش از خرید نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی دارد. محتواهای مقایسه ای و نظرات کاربران مناسب برای این هدف جست وجو می باشد. مثلا مقایسه ایفون ۱۴ با ایفون ۱۳ – بهترین کرم پودر خارجی – راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی سامسونگ مدل a

۴- transactional

هدف مخاطبان این دسته دقیقا خرید محصول می باشد. و صفحاتی مانند صفحه محصول یا کتگوری و یا صفحات لندینگ سایت های خدماتی مناسب برای این نوع هدف جست وجو است. هدف مخاطب در این مرحله انجام یک عمل مانند خرید یا تماس می باشد.

۵- local

این هدف جست وجو بیشتر برای کابرانی است که به دنبال یک مکان خاص می گردند مثلا کمپ ترک اعتیاد در تهران – تولیدی کیف چرم در تهران – نمایندگی زینمس در لاله زار – در این موارد نقشه گوگل به کاربران نمایش داده می شود بنابراین اگر سایتی با خدماتی ارائه می شود که در نیاز به یک لوکیشن دارد حتما نقشه کسب و کار را در گوگل مپ ثبت نمایید.

۶- ترکیبی / نامشخص

گاها نیز تشخص اینتنت کاربر نامشخص است. مثلا با سرچ یک کیورد هم صفحات بلاگ دیده می شود و هم صفحات کتگوری در این زمان انتخاب درست چیست؟ پاسخ به این سوال راحت نیست و به عوامل مختلفی که مربوط به کسب و کار می شود بستگی دارد اما به صورت کلی آنچه مشخص است این است که خود گوگل هم نتوانسته به درستی متوجه نیاز کاربران در این کلمه خاص شود.

 

کلمات کلیدی دنباله دار یا Long Tail

کلمات کلیدی دنباله‌دار، کلیدواژه‌‌هایی هستند که حداقل سه سیلابی بوده و از یک کلمه کلیدی اصلی گرفته می‌شوند. به عنوان مثال اگر “هاست وردپرس” را کلیدواژه اصلی در نظر بگیریم، می‌توانیم از عبارت “خرید هاست وردپرس” و یا “خرید هاست وردپرس ارزان” به عنوان long tail در کمپین خود استفاده کنیم.

کلمه کلیدی دنباله دار

دلایل استفاده از longtail در مقابل کلیدواژه های کوتاه

  • رقابت کمتر
  • هدف‌گیری دقیق‌‌تر
  • تبدیل بهتر

بهترین روش تحقیق کلمات کلیدی دنباله دار

  • اگر دارای کمپین فعالی در گوگل ادز هستید، می‌توانید با بررسی ستون search terms کلمات کلیدی که کاربران با استفاده از آن وارد سایت شده‌اند را پیدا‌کرده و به لیست خود اضافه کنید.
  • با بررسی کوئری‌‌های جستجوشده در سرچ کنسول، به لیستی از کلمات کلیدی دنباله دار دست خواهید یافت که با آنها سایت در نتایج گوگل نمایش داده شده است. از این لیست می‌توانید برای بهینه سازی صفحات نیز استفاده کنید.
  • یکی از سریع‌‌‌‌‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی دنباله‌دار، استفاده از کلیدواژه‌های پیشنهادی گوگل است. با وارد کردن یک کلمه، گوگل به شما لیستی از کلیدواژه‌های دنباله دار را مانند تصویر زیر نمایش می‌دهد.

  • با رفتن به بخش پایینی نتایج گوگل، لیستی از کلیدواژه‌ها که توسط کاربران جستجو شده اند و از حجم سرچ بالاتری برخوردار هستند را مشاهده خواهید کرد. می توانید کلیدواژه‌هایی که دارای ارتباط بیشتری به حوزه کاری شما هستند را انتخاب کرده و از آنها استفاده کنید.
  • ابزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن ها برای پیدا کردن کلیدواژه‌‌های مورد نظر خود استفاده کنید. Keywordtool یکی از بهترین ابزارها برای انجام این کار است.

 

 

ابزارهای کیورد ریسرچ

در نهایت با شناخت ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، شما می‌‌توانید با توجه به نیاز، بودجه و استراتژی خود، از ابزار کیورد ریسرچ استفاده نمایید. هر پلتفرم دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است که برای انجام کاری خاص ساخته شده است. اگر بودجه شما برای انجام این کار محدود است می‌توانید از ابزارهای رایگان ذکر شده و اگر قادر به تهیه نسخه پولی آن‌ها هستید از ابزارهای SEMrush و KWfinder استفاده کنید. در ادامه با ابزارهای کاربردی برای تحقیق کلمات کلیدی آشنا می شوید.

 

ابزار تحقیق کلمات کلیدی در سئو

ابزارهای بسیار زیادی در اینترنت برای تحقیق کیورد و انتخاب کلمه کلیدی مناسب وجود دارد که می‌توانید از آن ها برای یافتن کلمات کلیدی سایت خود استفاده کنید اما برخی ابزارها به دلیل امکانات ویژه ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهند دارای اهمیت بیشتری هستند. در ادامه ابزار کیورد ریسرچ را بررسی می کنیم.

۱-تحقیق کیورد با Google Trends

تحقیق کلمات کلیدی با Google Trends به شما کمک می‌‌‌کند تا محبوبیت نسبی کلمات کلیدی را سنجیده و داده‌های ارزشمندی را با توجه به تغییرات منطقه‌‌‌ای مشاهده کنید. همچنین منبع خوبی برای ارزیابی فصلی و روند تغییرات در حجم موتور جستجو، برای کیورد خاص در طول زمان است.

تحقیق کیورد با Google Trends

با استفاده از این ابزار برای استخراج کلید واژه ، می‌‌‌‌توانید حجم تعداد سرچ کلمات در گوگل رو در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده و کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کنید. این داده‌‌ها از این جهت با ارزش است که به شما کمک می‌‌کند تا روند گذشته را کنار بگذارید و ببینید درحال حاضر چه اهمیتی برای کاربران گوگل دارد.

همچنین می‌‌‌توانید کیوردهای مختلف را با توجه به حجم جستجوی آنها با یکدیگر، مقایسه کنید. این کار در شناخت علایق کاربران توسط شما بسیار موئر است.

 

بیشتر بخوانید: گوگل ترندز چیست

 

۲-تحقیق کلمات کلیدی با Google Keyword Planner

کیورد ریسرچ با Google Keyword Planner، یکی از بهترین ابزارها برای جستجو و یافتن کلیدواژه‌های مناسب است که توسط گوگل ارائه شده  با وارد کردن کلیدواژه‌های خود در این ابزار، گوگل لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را به شما پیشنهاد خواهد داد.

تحقیق کلمات کلیدی با Google Keyword Planner

همچنین حجم جستجوی کلیدواژه در طول ماه توسط کاربران، قابل مشاهده است. با توجه به اینکه این ابزار آمارهای خود را از گوگل دریافت می‌‌کند یکی از دقیق ترین ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی خواهد بود. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله google keyword planner چیست را مطالعه نمایید.

۳-کیورد ریسرچ با SEMrush

با SEMrush می‌توانید به کیورد خاص، که رقبای شما نیز از آنها استفاده می کنند دست پیدا کنید.

کیورد ریسرچ با SEMrush

 بهترین ویژگی‌های SEMrush :

  1. کشف کلیدواژه‌های طولانی برای موضوعات خاص
  2. مشاهده روند سالیانه کلمات کلیدی مختلف
  3. میزان حجم سرچ کلیدواژه در گوگل
  4. استفاده رایگان تا ۷ روز

۴-تحقیق کلمات کلیدی با Ahrefs Keyword Explorer

به جرات می‌‌‌توان گفت که Ahrefs یکی از بهترین پلتفرم‌های تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. به دلیل مشکلات ارزی برای خرید اشتراک این ابزار در ایران، چندان کاربردی نیست و برای استفاده از آن باید حتما اشتراک ۷ روزه خریداری شود.

تحقیق کلمات کلیدی با Ahrefs Keyword Explorer

بهترین ویژگی‌های Ahrefs

  1. تعیین امتیاز برای سختی کلیدواژه (با این امتیاز شما متوجه میزان رقابت کلیدوازه در نتایج گوگل خواهید شد)
  2. پشتیبانی از ۱۷۱ کشور دنیا
  3. پشتیبانی از زبان فارسی
  4. پیشنهاداتی برای بهبود CTR
  5. ارائه لیست کلمات کلیدی

۵-کیورد ریسرچ با KWFinder

گزارش پلتفرم KWFinder می‌تواند یک تحقیق جامع در ارتباط با کلیدواژه ها باشد. این ابزار نیز مانند Ahrefs دارای ویژگی‌‌‌های بسیار مثبتی است که نمی توان از آن ها به سادگی عبور کرد. نکته مثبت KWFinder  نسبت به Ahrefs قابلیت استفاده رایگان آن تا ۱۰ روز است.

کیورد ریسرچ با KWFinder

مزایای KWFinder

  1. رابط کاربری فوق‌‌‌العاده
  2. پشتیبانی از تمامی زبان‌ها از جمله فارسی
  3. نمایش سختی کلیدواژه در نتایج گوگل
  4. نمایش رقیبان در کلیدواژه مورد نظر

۶-تحقیق کلمات کلیدی با keywordtool

این ابزار جستجوی کلمات کلیدی یکی از محبوبترین پلنفرم‌هایی است که کاربران ایرانی به آن علاقمند هستند. برای کیورد ریسررچ با keywordtool با وارد کردن کلیدواژه خود در فیلد مشخص شده، این ابزار پیشنهادات مشابهی به شما ارائه می‌‌‌‌دهد. با این ابزار می‌توانید در مکان‌های مختلفی مثل گوگل، BING ، آمازون، اینستاگرام و توییتر به جستجو بپردازید.

تحقیق کلمات کلیدی با keywordtool

مهم‌ترین قابلیت های تحقیق کلمات کلیدی با keywordtool

  1. رایگان بودن (برای دسترسی به همه قابلیت‌ها باید از نسخه PRO استفاده کرد)
  2. نمایش حجم سرچ و میزان ترند بودن کلمات کلیدی
  3. UX ساده برای افراد مبتدی

۷-کیورد ریسرچ با Serpstat

برای تحقیق کلمات کلیدی با Serpstat بایستی گفت عملکرد این ابزار مشابه ابزار SEMRUSH است و علاوه بر پیشنهاد کیورد چک لیست کاملی از سئو در اختیار شما قرار می‌دهد.

کیورد ریسرچ با Serpstat

مزایای تحقیق کلمات کلیدی با Serpstat

  1. ترسیم نمودار میزان رقابت و مشخص کردن رقبا در کلیدواژه
  2. ارائه لیست کلمات کلیدی
  3. آنالیز بک‌لینک‌ها و سایر فاکتورهای موثر در سئو

۸-تحقیق کلمات کلیدی با Moz Keyword Explorer

ابزار SEO Moz دارای تمام ویژگی‌هایی است که از بهترین ابزارهای تحقیق کلیدواژه می‌توانید انتظار داشته باشید.

تحقیق کلمات کلیدی با Moz Keyword Explorer

ویژگی‌‌‌های تحقیق کلمات کلیدی با Moz Keyword Explorer

  1. استفاده یک ماه بصورت آزمایشی
  2. دریافت پیشنهادات مرتبط با عبارت‌های جستجوشده
  3. مشاهده CTR ارگانیک کلمات کلیدی
  4. ارائه گزارشات کامل از فرآیند سئو

۹-تحقیق کلمات کلیدی با SpyFu

SpyFu انتخاب شماره ۱ برای تجزیه وتحلیل استراتژی SEO رقبا است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی ارزشمند را کشف کنید.

تحقیق کلمات کلیدی با SpyFu

ویژگی‌های تحقیق کلمات کلیدی با SpyFu

  1. مقایسه وب‌سایت‌های مختلف که در یک کلیدواژه رقابت می‌کنند
  2. دشواری رتبه‌‌‌بندی و تغییرات تاریخی رتبه سایت‌ها در کیورد
  3. ماژول‌های اضافی برای تجزیه و تحلیل سئوی سایت

۱۰-تحقیق کلمات کلیدی با Keyword Tool Dominator

برای کیورد ریسرچ با Keyword Tool Dominator می‌‌توانید کلیدواژه‌های محبوب را در گوگل و آمازون جستجو کنید. این سایت در نهایت لیستی از کیوردهای مشابه را در اختیار شما، قرار می‌دهد. البته استفاده از این ابزار تا ۳ بار رایگان است و برای ادامه کار بایستی اشتراک خریداری نمایید.

تحقیق کلمات کلیدی با Keyword Tool Dominator

مزایای تحقیق کلمات کلیدی با Keyword Tool Dominator

  1. جستجوی کلمات کلیدی در یوتیوب
  2. نمایش جستجوهای ترکیبی از موتورهای جستجوی مختلف

امیدواریم آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد می شود مقاله دانلود از یوتیوب با کامپیوتر را بخوانید. 

 

سوالات متداول

تحقیق کلمات کلیدی به معنی بررسی تعداد جستجوهای هر کلیدواژه یا عبارت کلیدی در موتورهای جستجو است. با استفاده از این روش ما می‌توانیم به تعداد سرچ کلیدواژه در گوگل و میزان محبوبیت آن در بین کاربران پی ببریم. حتی می‌توانیم به کمک برخی ابزارها، از آینده جستجوی آن کلیدواژه اطلاع پیدا کنیم.
Google Trends - Google Keyword Planner - SEMrush - Ahrefs Keyword Explorer - KWFinder - keywordtool
به شما کمک می‌‌‌کند تا محبوبیت نسبی کلمات کلیدی را سنجیده و داده‌های ارزشمندی را با توجه به تغییرات منطقه‌‌‌ای مشاهده کنید. همچنین منبع خوبی برای ارزیابی فصلی و روند تغییرات در حجم موتور جستجو، برای کلمات کلیدی خاص در طول زمان است.
استفاده از ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی باید بر اساس بودجه و استراتژی شما باشد. هر پلتفرم دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است که برای انجام کاری خاص ساخته شده است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا