سئو

سایت مپ چیست؛ آموزش ساخت سایت مپ در وردپرس

اگر به حوزه سئو علاقه مند باشید احتمالا با اصطلاح نقشه سایت یا سایت مپ (Sitemap) آشنا هستید. ساخت سایت مپ یکی از مواردی است که در زمینه سئو تکنیکال بسیار مهم است. به همین خاطر ما در این مقاله تصمیم داریم تا به طور کامل آن را برای شما شرح دهیم.

 Sitemap یا سایت مپ چیست؟

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟  فایلی است که تمامی صفحات وب سایت شما را با فرمت XML لیست می کند، بنابراین موتورهای جستجو مانند Google می توانند به راحتی محتوای شما را پیدا و ایندکس کنند.

اساسا سایت مپ راهی برای صاحبان وب سایت است تا بتوانند به آسانی تمامی صفحات موجود در سایت را به موتورهای جستجو معرفی کنند.

علاوه بر آن با استفاده از سایت مپ می توان لینک های مهم و نحوه به روزرسانی سایت را به موتورهای جستجو اعلام کرد.

ساخت سایت مپ تاثیری بر روی رتبه بندی وب سایت در نتایج نخواهد داشت اما این امکان را به موتورهای جستجو می دهد تا وب سایت شما را بهتر بشناسند. این بدان معنی است که آن‌ها می توانند محتوای بیشتری پیدا کنند و در نتیجه به صورت غیر مستقیم منجر به رتبه های بالاتر می شود. شاید بعد از انتخاب خرید هاست cpanel مناسب، انتخاب یک قالب مناسب، سرعت بالای صفحات می توان سایت مپ را یک عامل مهم در ایندکس صفحات دانست.

 

ثبت دامنه

 

چرا به sitemap نیاز دارید؟

سایت مپ از نگاه موتورهای جستجو و برای ایندکس کردن صفحات بسیار مهم هستند برای اطلاع از چگونگی ایندکس صفحات مقاله ایندکس کردن سایت در گوگل را بخوانید. درست است که sitemap تاثیری بر رتبه بندی ندارد اما اگر صفحه ای در سایت شما وجود داشته باشد که ایندکس نشده باشد، نقشه سایت امکانی را فراهم می کند تا موتورهای جستجو در مورد آن صفحه بیشتر بدانند و در مدت زمان کمتری آن را به آرشیو صفحات خود اضافه کنند.

اگر به تازگی سایت و یا وبلاگ خود را راه اندازی کرده اید ایجاد سایت می تواند برای شما بسیار مفید باشد زیرا موتور جستجو از طریق سایت مپ می تواند اطلاعات بیشتری نظیر موارد زیر از صفحات شما بداند:

  • مقدار اهمیت هر صفحه
  • ارتباط صفحات با یکدیگر
  • زمان آخرین بروز رسانی محتوای سایت

به همین خاطر موتورهای جستجوگر مانند گوگل و موتور جستجو بینگ به کاربران اجازه می دهند تا نقشه سایت خود را در ابزارهای مدیریت وب مانند سرچ کنسول ثبت کنند.

اهمیت سایت مپ

انواع سایت مپ

HTML sitemaps

سایت‌ مپ‌های html در واقع نوعی از نقشه‌های سنتی هستند که در صفحه‌ای جداگانه طراحی شده و کاربران می توانند جهت بازدید از وب‌سایت‌ها از آنها استفاده می‌شود.

از آنجایی که اینگونه صفحات وب ساختار پیچیده‌ای ندارند در نتیجه می‌توان به راحتی اقدام به ایجاد کردنشان کرد. نکته‌ی مهمی که در هنگام استفاده از نقشه‌ی سایت html ملزم به رعایت کردنش هستید، این است که همواره توجه داشته باشید، پس از حذف و اضافه‌ی صفحات، حتما نقشه را نیز آپدیت کنید. همچنین اگر سایت شما از قابلیت ایجاد داینامیک نقشه برخوردار نیست، به ناچار مجبور به اعمال تنظیمات دستی خواهید بود.

XML sitemaps

نقشه‌ی سایت xml در واقع نقطه‌ی مقابل مدل Html می‌باشد. برای توضیح این مدل از سایت‌مپ‌ها باید گفت که عموم موتور‌های جستجوگر به جهت پردازش محتوای سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.
اگر شما بخواهید که اقدام به ارسال نقشه‌ی سایت برای موتور‌های جست و جو کنید، از آنجایی که آنها برای خواندن سایت‌مپ تنها قادر به درک همین زبان هستند، نیاز به فرمت xml خواهید داشت

ساخت سایت مپ برای وردپرس

روش های مختلفی برای ساخت sitemap در وردپرس وجود دارد اما در این مطلب ما به دو روش محبوب برای انجام این کار می‌پردازیم.

  1. ایجاد XML Sitemap به کمک افزونه Yoast
  2. ایجاد نقشه سایت با استفاده از افزونه Google XML Sitemaps

۱- ایجاد XML Sitemap به کمک افزونه Yoast

ساده ترین راه برای ساخت سایت مپ وردپرس استفاده از پلاگین سئوی Yoast است.  این افزونه از بهترین افزونه های وردپرس در زمینه سئو است که می توانید از آن برای بهینه سازی صفحات سایت خود استفاده کنید.

برای فعالسازی این افزونه می توانید علاوه بر جستجو نصب آن از بخش افزونه های در پنل مدیریت وردپرس خود، از سایت وردپرس نیز اقدام به نصب افزونه یوآست (YOAST) نمایید.

برای ساخت نقشه سایت با yoast seo، پس از فعال کردن  به صفحه SEO » General رفته و مطابق تصویر بر روی تب Features کلیک کرده و گزینه XML sitemaps را بر روی  on  قرار دهید.

ایجاد XML Sitemap به کمک افزونه Yoast

در نهایت برای ذخیره تغییرات بر روی save change کلیک کنید.

برای تایید اینکه افزونه Yoast یک نقشه سایت ایجاد کرده است مطابق تصویر زیر با کلیک بر روی آیکون علامت سوال و لینک آبی، سایت مپ ساخته شده را مشاهده کنید.

نحوه مشاهده سایت مپ ایجاد شده در افزونه یوآست

نحوه مشاهده سایت مپ

همچنین می توانید با اضافه کردن عبارت sitemap_index.xml به دامنه، Sitemap سایت خود را مشاهده کنید. به عنوان مثال: https://www.example.com/sitemap_index.xml

نحوه مشاهده sitemap بر روی دامنه

افزونه Yoast به صورت پیش فرض نقشه های مختلفی برای انواع محتوا ایجاد می کند. پست ها، صفحات، نویسنده ها و دسته ها مواردی هستند که در نقشه سایت توسط این افزونه ایجاد می شود. اگر فروشگاه آنلاین خود را با استفاده از ووکامرس ایجاد کنید نقشه ای برای محصولات فروشگاه نیز ایجاد خواهد شد.

۲- ساخت سایت مپ با استفاده از افزونه Google XML Sitemaps

این روش برای افرادی که از افزونه Yoast استفاده نمی کنند مناسب است.

در گام اول همانند روش قبل، اقدام به دانلود افزونه Google XML Sitemaps از مخزن وردپرس نصب کنید. پس از فعالسازی این افزونه به طور خودکار نقشه سایت شما را ایجاد می کند که با رفتن به مسیر زیر می توانید سایت مپ سایت خود را مشاهده کنید.

https://www.example.com/sitemap_index.xml

مشاهده سایت مپ در google sitemap generator

این افزونه بیشتر برای وبلاگ ها و وب سایت های فروشگاهی کاربرد دارد که در صورت استفاده می توانید تنظیمات افزونه را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه صفحات مهم شما در آن قرار دارند.

برای پیکربندی افزونه از مسیر زیر اقدام کنید:

Settings » XML-Sitemap

تنظیمات افزونه google sitemap generator

در قسمت بالا افزونه اطلاعاتی را در مورد وضعیت سایت در اختیار شما قرار می دهد. اگر افزونه قادر به پینگ موتورهای جستجو نباشد به شما اطلاع داده می شود. در بخش basic options می توانید با زدن تیک های مربوطه موتورهای جستجو (گوگل و بینگ) را از به روز رسانی سایت خود آگاه کنید که پیشنهاد می کنیم حتما این کار را انجام دهید.

در بخش بعدی با زدن تیک Add sitemap URL to the virtual robots.txt file آدرس نقشه سایت که توسط خود وردپرس ساخته شده است در فایل robots.txt قرار داده می شود. اگر نمی دانید فایل robots.txt چیست و چه کاربردی دارد؟ در مقاه ی دیگری به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته ایم.

گزینه Try to increase the memory limit to برای مشخص کردن حجم فایل است که از حجم بالای سایت مپ جلوگیری کنید. بهتر است در این فیلد چیزی وارد نکنید.

Try to increase the execution time limit to حداکثر زمانی است که فایل نقشه سایت می تواند بارگذاری شود که این عدد به ثانیه محاسبه می شود.

گزینه Try to automatically compress the sitemap if the requesting client supports it نقشه سایت را تا حد امکان فشده می کند تا فضای کمتری اشغال کند. اگر با خطایی مواجه شدید تیک این قسمت را بردارید.

با زدن تیک  Allow anonymous statistics آماری برای سازنده به جهت بهبود افزونه ارسال خواهد شد. زدن این تیک هم اختیاری است.

در مرحله بعد توضیحات اضافی را مشاهده خواهید کرد. از این بخش می توانید صفحات را به صورت دستی به نقشه سایت خود اضافه کنید.این بخش زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید صفحات HTML را جدا از وردپرس به نقشه سایت خود اضافه کنید.

اضافه کردن صفحات بصورت دستی در Sitemap

پس از آن می توانید نحوه اولویت افزونه به پست ها را تعیین کنید. به طور پیش فرض از تعداد نظرات برای محاسبه اولویت پست استفاده می کند.

نکته: پیشنهاد می کنیم از گزینه Do not use automatic priority calculation  استفاده کنید.

Do not use automatic priority calculation

دو بخش بعدی به شما امکان می دهد محتوا را از نقشه سایت خود حذف کنید. به عنوان مثال اگر سایت شما یک سایت فروشگاهی است می توانید با زدن تیک include categories دسته بندی های محصولات را به نقشه سایت اضافه کنید و در بخش Excluded items می توانید یک دسته بندی را از نقشه حذف کنید. این کار تاثیر بسیار خوبی در آموزش سئو سایت فروشگاهی شما خواهد داشت.

حذف و اضافه دستی صفحات

پس از آن، می توانید فرکانس و اولویت مطالب نقشه سایت خود را تنظیم کنید. تغییر این مقادیر توسط موتورهای جستجو به عنوان یک نکته در نظر گرفته می شود و ممکن است بر اساس معیارهای خود، آنها را دنبال کنند یا نادیده بگیرند.

تنظیم فرکانس و اولویت مطالب نقشه سایت

در آخر، فراموش نکنید که برای ذخیره تغییرات ، بر روی دکمه ” Update Options” کلیک کنید.

نحوه معرفی سایت مپ به گوگل 

چگونه موتورهای جستجو را از sitemap مطلع کنیم؟

موتورهای جستجو در یافتن نقشه سایت کاملاً هوشمند هستند. هر زمان که محتوای جدید منتشر کنید، پینگ به موتورهای جستجو ارسال می شود تا آن‌‌ها در مورد تغییرات در نقشه سایت شما مطلع شوند.

با این حال، توصیه می کنیم نقشه سایت را به صورت دستی ارسال کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو می توانند آن را پیدا کنند.

آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

قبل از آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل باید بدانید Google Search Console ابزاری رایگان است که توسط گوگل ارائه شده است تا به صاحبان وب سایت در ارتقا و حفظ رتبه سایت خود کمک کند. اضافه کردن نقشه سایت در سرچ کنسول باعث می شود تا گوگل به سرعت مطالب شما را کشف کند حتی اگر سایت شما جدید باشد.

برای نحوه فعالسازی Google Search Console می توانید مقاله آموزش سرچ کنسول را مطالعه نمایید.

برای ثبت سایت مپ در سرچ کنسول، پس از فعالسازی آن از تب index گزینه sitemaps را انتخاب کنید. سپس آدرس سایت مپ را در کادر مشخص شده مانند تصویر زیر وارد کرده و بر روی SUBMIT کلیک کنید.

بارگذاری سایت مپ در سرچ کنسول

در این مرحله نقشه سایت به سرچ کنسول گوگل اضافه خواهد شد و می توانید پس از دقایقی جزئیات آن را مانند تصویر زیر مشاهده کنید

مشاهده جزئیات sitemap در گوگل سرچ کنسول

فایل ایندکس نقشه‌ی سایت چیست؟

فایل ایندکس نقشه‌ی سایت در مواردی که  تعداد صفحات و موضوعات سایت موارد زیادی را در بگیرد کاربرد دارد. به عنوان مثال اگر سایت شما بیش از ۶۰۰۰ صفحه داشته باشد و یا سایز نقشه‌ بالاتر از مقدار ۱۰۰ مگابایت باشد نیاز به فایل ایندکس نقشه‌ی سایت خواهید داشت. به این صورت که فایل مربوط به هر نقشه باید در فایل ایندکس لیست شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

یک دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از مقاله خوبتون. خواستم بدونم کسی اینجا تجربه ایجاد نقشه سایت با asp.net رو داره؟
    من فایل XML پیش فرض web.sitemap را دارم که به درستی با منو و SiteMapPath کار می کند ، اما به روشی نیاز دارم که کاربران سایتم بتونن صفحات را به صورت پویا ایجاد و اصلاح کنن.
    در ضمن من باید مجوز مشاهده صفحه رو تو سیستم استاندارد asp.net هم بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا