نماد سایت بلاگ ایران هاست

اینفوگرافیک چیست؛ آشنایی با انواع اینفوگرافی

بدون شک همه شما تاکنون در جلسات مختلف موضوعاتی را برای عده‌ای توضیح داده‌اید. گاهی اوقات توضیح برخی مسائل با استفاده از کلمات، بسیار مشکل و دشوار است. از طرفی ممکن است شنوندگان به خوبی موضوع مورد بحث را نتوانند درک و تجسم کنند. در این شرایط اینفوگرافیک یک راهکار بسیار مفید و کارآمد است که نه تنها به توضیح آسان مسائل کمک می‌کند، بلکه شنوندگان مسئله را بهتر درک و تجسم می‌کنند. اما Infographic چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع آن کدامند؟ چگونه می‌توان یک اینفوگرافی جذاب ساخت؟

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک در واقع ترکیب گرافیک (Graphics) و اطلاعات (Information) است که ترکیب این دو اطلاعاتی بصری برای مخاطب ایجاد می کند که فهم مطلب را برای کاربر لذت بخش و آسان می کند. اما در این مقاله نوشته شده توسط ایران هاست ( ارائه دهنده ی سرویس خرید سرور اختصاصی ) اینفوگرافیک معنایی خاص‌تر از این عبارت است و به مجموعه‌ای از تصاویر، نمودارها و متن گفته می‌شود که یک نمای کلی از موضوعی را به راحتی بیان می‌کند.

در اینفوگرافی از تصاویری چشمگیر و جذاب برای انتقال سریع و واضح اطلاعات استفاده می‌شود. همچنین یک ابزار ارزشمند برای ارتباط بصری است. به یاد داشته باشید که تصاویر بصری باید بیش از آن که هیجان‌انگیز و جذاب باشند، در درک محتوا به ما کمک کنند.

کاربرد اینفوگرافی چیست؟

 در درک و هضم آسان اطلاعات پیچیده بسیار مؤثر و عالی است. شما می‌توانید با استفاده از آن در هر زمان یک مرور سریع از یک موضوع را ارائه دهید، یک فرآیند پیچیده را توضیح دهید، نتایج تحقیق یا داده‌های یک نظرسنجی را به نمایش بگذارید، یک پست یا گزارش طولانی از وبلاگ را خلاصه کنید، چندین گزینه را با هم مقایسه کنید و آگاهی را در مورد یک موضوع یا علت آن افزایش دهید.

همچنین زمانی که موضوعی که قصد توضیح آن را دارید، سخت و دشوار باشد، می‌توانید از اینفوگرافیک استفاده کنید. بنابراین تقریباً در هر صنعتی می‌تواند مفید واقع شود.

موشن گرافی چیست؟ در مقالات دیگر ایران هاست در این باره بخوانید.

مزایای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها با ترکیب داده‌ها و تصاویر، داده ها را برای مخاطب قابل فهم تر می کند. معمولاً داده‌های خام با تصاویر، استعاره‌ها و رنگ‌هایی که اطلاعات را زنده می‌کند، نمایش داده می‌شوند. اینفوگرافیک‌ها برای جمع‌آوری داده‌های زیاد در یک قالب ساده و برای جذاب کردن اطلاعات مناسب هستند. آنچه اطلاعات را قانع کننده‌تر می‌کند، قابلیت درک آن‌ها است.

اینفوگرافیک برای کمک به مردم در درک داده‌ها بسیار مفید است. آنچه شما در اینفوگرافیک به صورت بصری ارائه می دهید، به آن‌ها کمک می‌کند تا به سرعت اطلاعات را درک کنند و این مورد ارزش زیادی به محتوای شما می‌افزاید.

وقتی دانش خود را از طریق اینفوگرافیک به اشتراک می‌گذارید نه تنها خود را به عنوان یک متخصص معرفی می‌کنید، بلکه اعتبار برند خود را نیز افزایش می‌دهید. تحقیقات موردنیاز برای ایجاد این طراحی به زمان، دانش و تجربه نیاز دارد.

اینفوگرافیک به شما امکان می‌دهد تحقیقی را که به تنهایی انجام داده و جمع آوری کرده‌اید، به صورت تصویری ارائه کنید. مشتریان احتمالی توانایی شما در بیان یک داستان را با داده‌های بصری مشاهده می‌کنند و این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا شما و شرکتتان را بشناسند، دوست داشته باشند و به آن اعتماد کنند.

در برنامه تولید محتوا خود می توانید از این موضوع برای جذاب تر کردن محتوای سایت یا شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. اگر در مورد تولید محتوا اطلاعاتی ندارید مقاله تولید محتوا چیست را بخوانید.

 

چگونه اینفوگرافی بسازیم؟

برای اینکار نباید بدون برنامه وارد یک فرآیند طراحی شوید. با ایجاد یک طرح کلی اطلاعات خود را سازماندهی کنید. روند ایجاد یک طرح کلی به شما کمک می‌کند تا افکار خود را سازماندهی کنید. برای ایجاد یک طرح کلی اینفوگرافیک از محتوای موجود باید ۴ مرحله را طی کنید.

  1. در مرحله اول برداشت‌های کلیدی محتوای خود را تعیین کنید.
  2. سپس عنوان، سرفصل‌ها، زیرفصل‌ها و نکات مهم را مشخص کنید.
  3. در مرحله سوم طول پاراگراف‌ها و نکات و در نهایت یادداشت‌هایی برای طراح را در نظر بگیرید.
  4. زمانی که طرح کلی خود را تهیه کردید، باید یک قالب اینفوگرافیک انتخاب کنید.

با کمک این مراحل به راحتی می‌توانید اینفوگرافیک موردنظر را طراحی کنید.

الگوهای اینفوگرافیک از پیش ساخته شده می‌توانند در طراحی به شما کمک کنند. هنگام انتخاب یک قالب اینفوگرافیک، موارد زیادی را باید در نظر بگیرید. مواردی مانند: رنگ، فونت، طول، اندازه و سبک هر الگو، و این که هر کدام از این عوامل با محتوای شما چقدر مطابقت دارد. شما باید برای محتوای خود مناسب‌ترین قالب را انتخاب کنید.

 

 

انواع اینفوگرافی

با شروع ساخت اینفوگرافیک، متوجه می‌شوید که انواع خاصی از اینفوگرافی‌ها در انتقال انواع خاصی از داده‌ها یا اطلاعات به کار می‌روند. ما در این بخش به معرفی انواع اینفوگرافیک می‌پردازیم.

۱.  جدول زمانی

جدول زمانی نوعی اینفوگرافیک ایده‌آل است که می‌توان از آن برای تجسم تاریخ، برنامه‌ریزی یک رویداد خاص، برجسته کردن روند رویدادها، اشتراک‌گذاری یک داستان به ترتیب زمانی و تعیین انتظارات مخاطبان در مورد مدت زمان یک فرآیند استفاده کنید. جدول زمانی کمک می‌کند موارد مختلفی مانند سابقه کاری، نحوه ایجاد یک ایده، پروژه یا داستان را نشان دهید.

۲. اطلاعاتی

اینفوگرافیک اطلاعاتی یکی از محبوب‌ترین اینفوگرافی‌هاست که برای اهدافی مانند به اشتراک گذاشتن یک موضوع خاص، معرفی ایده یا مفهوم جدید و ایجاد یک پست بسیار جذاب از وبلاگ یا مقاله ساده برای خوانندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینفوگرافیک اطلاعاتی یک قالب برای زمانی است که قصد دارید موضوعی بسیار فنی را به مخاطبانی ارائه دهید که با موضوع آشنا نیستند. به عنوان مثال هر کسی که در تجزیه و تحلیل SWOT تازه کار است، می‌تواند با نگاه کردن به اینفوگرافیک آن، بلافاصله مفهوم را درک کند. برخلاف انواع دیگر اینفوگرافیک اطلاعاتی عمدتاً متون یا کلمات را تشکیل می‌دهد تا تصاویر.

۳.  فرآیند

پردازش برای اهدافی مانند: تقسیم یک فرآیند پیچیده به قطعاتی ساده و قابل هضم از اطلاعات، ارائه خلاصه‌ای از مراحل یک فرآیند و تجسم یک رویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید مخاطبان شما جزئیات یک فرآیند یا روش را به سرعت آموزش ببینند، از اینفوگرافیک‌های پردازش یا فرآیند استفاده کنید.

۴. مبتنی بر فهرست

مغز انسان لیست‌ها را دوست دارد که این موضوع محبوبیت اینفوگرافیک‌های مبتنی بر لیست را توضیح می‌دهد. این نوع از چک لیست گرفته تا لیست کارهای انجام شده، یک ایده بسیار مناسب و عالی هستند. با این اینفوگرافی‌ها می‌توانید مجموعه‌ای از نکات را به اشتراک بگذارید.

۵. برای ساخت رزومه

اینفوگرافیک رزومه، که به رزومه تصویری نیز معروف است، به متقاضیان کار کمک می‌کند تا با تجسم رزومه ساده خود بهترین قدم را بردارند. با طراحی رزومه به صورت یک قالب بصری می‌توانید خود را از سایر کاندیداها متمایز کرده و مدیر بخش استخدام را متقاعد کند تا برای مصاحبه با شما تماس بگیرد. همچنین می‌توانید توجه کارکنان را نیز به خود جلب کرده و آن‌ها را وادار کنید تا درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. در رزومه خود بخش‌های خاصی مانند مهارت‌ها، پروژه‌ها و تیم‌هایی که با آن‌ها کار کرده‌اید را به نمایش بگذارید.

۶. جغرافیایی یا نقشه

اگر می‌خواهید داده‌های جمعیتی را ارائه دهید یا اطلاعات مبتنی بر مکان را به اشتراک بگذارید، اینفوگرافیک نقشه بهترین گزینه است. این نوع یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کسانی است که قصد ارائه و نمایش روندها در یک مکان خاص جهانی، ایالت‌ها، شهرها، شهرک‌ها و حتی محله، به اشتراک گذاشتن داستان‌های تصویری یک مکان خاص و اعلام نتایج نظرسنجی یا آمار محصول بر اساس موقعیت مکانی را دارند.

۷. نموداری (تجسم داده‌ها)

از بین انواع نمودارها، اینفوگرافیک تجسم داده‌ها برای انتقال داده‌ها با استفاده از نمودارها بهتر است. از این نوع می‌توانید برای استدلال، نظر یا دیدگاه مورد نظر، به اشتراک گذاشتن آمارها و تأثیرگذاری بیشتر آن‌ها استفاده کنید. اینفوگرافیک نموداری به اعداد اجازه می‌دهد خودشان صحبت کنند. آن‌ها کاملاً متنوع هستند. از دانشجویانی که می‌خواهند نتایج پایان‌نامه خود را به اشتراک بگذارند تا سازمان‌های غیرانتفاعی که قصد دارند با اثبات تأثیر خود، سرمایه بیشتری جمع‌آوری کنند.

۸. برای مقایسه

مقایسه داده‌نمایی یا مقایسه ای یکی دیگر از سبک‌های اینفوگرافیک است که در وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها مشاهده می‌کنید. از این مدل معمولاً هنگام تصمیم‌گیری بین دو یا چند شئ، مکان، ایده یا مفهوم استفاده می‌شود. با استفاده از مقایسه می‌توانید مخاطبان خود را تشویق کنید تا دو یا چند دیدگاه را در کنار هم ببینند، مزایا و معایب را مقایسه کنند. همچنین می‌توانید شباهت‌ها و تفاوت‌ها را نیز نشان دهید.

اگر این اینفوگرافی برای شما جذاب بود، مقاله ی فریلنسری چیست را بخوانید.

۹. فلوچارت

اینفوگرافیک فلوچارت یک قالب بسیار قوی برای اهدافی مانند ساده کردن گردش کارها، راه‌حل‌های موجود، به اشتراک گذاشتن سناریوها یا پیامدهای احتمالی و توضیح مختصر و واضح از فرآیندهای دارای چندین مسیر است.

۱۰.  تعاملی

اینفوگرافیک تعاملی ترکیبی از طراحی، حرکت و عناصر تعاملی است. این سبک بیشتر در تجسم داده‌ها و محتوایی که از بازی سازی استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود. از این نوع اینفوگرافی می‌توان برای کشف اطلاعات جدید توسط مخاطبان، کاوش بر اساس علاقه آن‌ها و افزایش زمان صرف شده برای مخاطبان بهره برد.

خروج از نسخه موبایل