عمومیکسب و کارمیزبانی وب

آی پی ثابت چیست؟ ( آشنایی کامل با STATIC IP)

آیا تا به حال تعجب نکرده‌اید که اینترنت خانه شما، چگونه اطلاعات را مستقیماً به رایانه یا گوشی هوشمندتان می‌رساند؟ هنگامی که با یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (Internet Service Provider یا به‌اختصار ISP) تماس می‌گیرید و می‌خواهید از خدمات اینترنتی آن‌ها استفاده کنید، عموماً با یک آدرس آی پی ثابت و یک آدرس آی پی پویا مواجه می‌شوید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

درباره سوالی که در بالا مطرح کرده‌ایم، می‌توانیم بگوییم که آدرس آی پی، همان جادویی است که با استفاده از آن، اطلاعات به دستگاه‌های مختلف شما فرستاده می‌شود. در ادامه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آی پی ثابت چیست؟ و چه مزایا و معایبی را به‌خود اختصاص می‌دهد؟

منظور از آی پی ثابت چیست؟

در پاسخ به این سوال که منظور از آی پی ثابت چیست؟ می‌توانیم بگوییم که آی پی ثابت، آدرسی است که به‌جای سرور DHCP، به‌شکل دستی برای یک دستگاه پیکربندی می‌شود و برعکس آدرس‌های پویا، تغییر نمی‌کنند؛ به‌همین خاطر نیز به آن آی پی ثابت می‌گوییم.

روترها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها و هر دستگاه دیگری که از آدرس آی پی استفاده می‌کند، می‌تواند به‌گونه‌ای تنظیم شود که یک آدرس آی پی ثابت داشته باشد. آی پی‌‌های ثابت می‌توانند از طریق یک روتر یا به‌شکل دستی و از سوی خود کاربر در یک دستگاه تنظیم شوند. گاهی نیز برای داشتن یک ای پی ثابت می توانیم از سرور مجازی استفاده کنیم مثلا در ترید نیاز به خرید vps برای ترید می باشد.

به‌طور مثال، اگر آدرس آی‌ پی شما در خانه ثابت باشد، هر زمان که به شبکه خانگی‌تان وصل می‌شوید، یک آدرس آی‌ پی ثابتی را دریافت می‌کند و این آدرس هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. با این حال، زمانی که به یک کافی‌شاپ می‌روید، ممکن است با آی پی متفاوتی مواجه شوید.

آدرس‌های آی پی ثابت امنیت شبکه و کنترل اتصالات را افزایش می‌دهند؛ چرا که داشتن چنین آی پی‌، امکان دسترسی کاربران به اتصالات ثابت، قابل اطمینان و در موقعیت جغرافیایی یکسان را فراهم می‌کند.

کاربرانی که قصد راه‌اندازی و میزبانی سرورهای مختلف را دارند، از جمله کسانی هستند که بیش‌ترین بهره را از آی پی ثابت می‌برند؛ انتخابی ارجع برای اشخاصی که نیاز به ایمیل‌ها و خدمات اختصاصی دارند.

آدرس‌های آی پی ثابت را می‌توان در هر مکان ژئوفیزیکی‌ در سرتاسر جهان انتخاب کرد و آن‌ها را به گزینه‌ای انطعاف‌پذیر برای استفاده‌های استراتژیک تجاری تبدیل می‌کند. جدا از آن نیز، از آی پی ثابت برای دور زدن اینترنت سانسورشده در کشورهای مختلف نیز استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، چین و روسیه فایروال‌های پیچیده‌ای را ارائه می‌دهند تا کاربران بین‌المللی امکان دسترسی به سایت‌های این کشورها را نداشته باشند؛ اما کاربرانی که دانش کافی دارند، می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خاص و آی پی ثابت، این ممنوعیت‌ها را دور بزنند.

در ادامه این مقاله از گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده خدمات خرید سرور مجازی ایران ) قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مزایای استفاده از آی پی ثابت چیست؟

 

چرا به آدرس آی پی ثابت نیاز داریم؟

 

چرا به ip ثابت احتیاج داریم

 

شما می‌توانید به آی پی ثابت به‌عنوان یک آدرس ایمیل یا آدرس یک خانه نگاه کنید. این آدرس‌ها تغییر نمی‌کنند، ثابت هستند و می‌توانند پیدا کردن یک نفر یا تماس با یک نفر را آسان کنند. به‌طور مشابه نیز، اگر می‌خواهید یک سایت را در خانه خود راه‌اندازی کنید، یک سرور را در شبکه خود راه‌اندازی کنید، از چاپگرهای شبکه یا از یک برنامه Remote Access استفاده می‌کنید، آدرس آی پی ثابت مزایای زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ چراکه تغییر نمی‌کند و دستگاه‌های دیگر دقیقاً می‌دانند که چگونه با دستگاه شما، ارتباط بگیرند. اگر هنوز اطلاعات کافی در مورد آنکه انواع ip ندارید پیشنهاد می کنم ابتدا مقاله‌ی دیگری از ایران هاست در این مورد را بخوانید.

به‌عنوان مثال، اگر یک‌ آدرس آی پی ثابت برای یک کامپیوتر در یک شبکه خانگی تنظیم شده باشد، می‌توان یک روتر را راه‌اندازی کرد تا درخواست‌ها و ورودی‌های خاص را مستقیماً به این رایانه ارسال کند. زمانی که یک سایت را در خانه خود و روی یک سرور میزبانی می‌کنید، اگر از آدرس آی پی ثابت استفاده نکنید، مشکلاتی برای شما به وجود می‌آید.

چرا که با هر آدرس آی پی جدیدی که رایانه دریافت می‌کند، شما باید تنظیمات روتر را برای ارسال درخواست‌ها به آن آدرس جدید، تغییر دهید. در این شرایط، هیچ‌کسی نمی‌تواند به سایت شما دسترسی پیدا کند چراکه روتر نمی‌داند کدام دستگاه در شبکه، همان دستگاهی است که میزبانی سرور را برعهده دارد.

نمونه دیگر نیز، استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل Windows Remote Desktop است. به‌عنوان مثال، شما با استفاده از آی پی ثابت همیشه می‌توانید به یک رایانه از راه دور دسترسی داشته باشید چراکه آدرس آن ثابت است و بدون تغییر آدرس، اتصال شما با آن رایانه برقرار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: دارک وب چیست

 

Static یا Dynamic؛ کدام بهتر است؟

 

در پاسخ به این سوال که تفاوت ip پویا و ip ثابت چیست؟ می‌توانیم بگوییم که آدرس آی پی‌های پویا درست مانند آی پی‌های ثابت‌اند، اما به‌طور دائم به یک دستگاه متصل نیستند. به عبارتی، این دسته از آی پی‌ها برای مدت زمان مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سپس به یک مجموعه آدرس بازگردانده می‌شوند تا دستگاه‌های دیگر بتوانند از آن استفاده کنند.

این، یکی از دلایل مفید بودن آدرس‌های آی پی پویا است. اگر یک شرکتِ ارائه‌دهنده اینترنت از آدرس‌های آی پی ثابت برای مشتریان خود استفاده کند، تعداد آدرس‌هایی که می‌تواند به مشتریان جدیدش ارائه‌ دهد، محدود خواهد بود. آدرس‌های پویا راهی برای استفاده مجدد از آی پی در مواقعی که استفاده نمی‌شود را فراهم می‌کند و دسترسی به اینترنت از این طریق برای دستگاه‌های بیش‌تری امکان‌پذیر خواهد بود.

آدرس‌های آی پی ثابت از آن طرف، زمان Downtime یا همان قطعی محدودتری دارند؛ در شبکه‌هایی که آدرس‌های پویا یک آدرس آی پی جدید دریافت می‌کنند، هر کاربر باید منتظر بماند تا بتواند به یک آدرس جدید متصل شود. اگر سرور میزبان یک سایت، یک سرویس اشتراک‌گذاری فایل یا یک بازی ویدیویی آنلاین باشد،‌ چنین روشی برای راه‌اندازی سیستمِ اتصال چندان منطقی نخواهد بود؛ چراکه معمولاً به اتصال فعال و دائم اینترنت نیازمند است.

در یک شبکه محلی مانند خانه یا دفترِ یک شرکت که در آن از یک آدرس آی پی اختصاصی استفاده می‌شود، بیش‌تر دستگاه‌ها با DHCP پیکربندی می‌شوند تا هر دستگاه، آدرس‌های آی پی پویایی دریافت کند.

 

 

معایب استفاده از آی پی ثابت

 

معایب استفاده از ip ثابت چیست

 

تا به‌اینجا درباره مزایای آی پی ثابت صحبت کردیم اما یک سوال همچنان بی‌پاسخ است: معایب استفاده از آی پی ثابت چیست؟ نقطه ضعف اصلی آدرس آی پی ثابت نسبت به آدرس‌های پویا، این است که دستگاه‌ها باید به‌صورت دستی تنظیم و پیکربندی شوند. مثال‌هایی که در بالا در رابطه با یک وب‌سرور خانگی و برنامه‌های Remote Access ارائه شد، از شما می‌خواهد که دستگاه را با یک آدرس آی پی تنظیم و روتر را برای ارتباط با آن آدرس خاص، به درستی پیکربندی کنید.

این فرآیند در مقایسه با آی پی پویا و نحوه پیکربندی آن‌ها توسط DHCP، چالش‌های بیش‌تری را به‌همراه دارد. اگر به دستگاهی، یک آدرس آی پی، مثلاً ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۱۰ اختصاص داده شود و به شبکه دیگری بروید که آدرس‌های آن ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۹ باشد، نمی‌توانید به آن شبکه وصل شوید. از آن طرف، با استفاده از DHCP و آی پی پویا، هر بار که به شبکه جدیدی وصل می‌شوید، تنظیمات اتصال شما مجدداً پیکربندی می‌شود.

در بالا عنوان کردیم که امنیت یکی از مزایای آدرس آی پی ثابت است اما همین فاکتور می‌تواند در دسته‌بندی معایب این نوع آدرس‌ها نیز قرار بگیرد؛ به دیگر سخن، آدرسی که هرگز تغییر نکند، این امکان را در اختیار هکرها قرار می‌دهد تا در بازه‌های طولانی، آسیب‌پذیری‌های یک شبکه و دستگاه را شناسایی کنند. از آن طرف، با داشتن آی پی متغیر، یک هکر باید به شکل مرتب، نحوه ارتباط خود با دستگاه‌های داخلِ شبکه را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: وی پی ان چیست

 

آدرس آی پی ثابت من چیست؟

اگر از کاربران ویندوز هستید، می‌توانید آدرس آی پی ثابت خود را با استفاده از نوشتن دستور ipconfig در محیط Command Prompt پیدا کنید. یک راه دیگر، این است که در گوگل، عبارت What is my IP Address را جست‌وجو کنید تا گوگل، آدرس آی پی عمومی شما را در اختیارتان قرار دهد. در سیستم‌عامل مک نیز، به بخش System Preferences بروید، منوی Network را باز کنید و با انتخاب شبکه‌ای که به آن وصل هستید، آی پی خود را ببینید.

در این مطلب تلاش کردیم تا به سوالاتی مثل منظور از آی پی ثابت چیست؟ (ip ثابت چیست؟) پاسخ دهیم، درباره مزایا و معایب آی پی ثابت صحبت کنیم و در انتها تفاوت آی پی ثابت و آی پی پویا را بازگو کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا