سئو

بک لینک چیست؟ ( انواع بک لینک کدامند و چه تاثیری در سئو دارند؟ )

زمانی که سخن از سئو سایت می شود، یکی از گزینه های افزایش رتبه سایت برروی میز، بک لینک است. اما بک لینک چیست و در فرایند آن چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ چرا بک لینک روی سئو سایت تاثیر گذار است؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم گفت.

بک لینک چیست؟

بک لینک، لینکی است از سایت دیگر به سایت شما داده می شود. در واقع فرایند دریافت یک لینک از دیگر سایت های اینترنتی را بک لینک سازی می گویند. حال این لینک ها می توانند متن یا تصویر باشند. یکی از عواملی که موتورهای جستجو‌ی گوگل، جهتِ محاسبه رتبه‌بندی وب‌سایت ها از آن بهره‌می‌برند، همین “بک لینک‌ها” هستند.

موتورهای جستجو برای محاسبه رتبه بندی از عوامل متعددی برای نمایش نتایج جستجو استفاده می‌کنند. کسی از میزان تاثیر بک لینک‌ها در گوگل، به صورت دقیق خبر ندارد، با این حال آنچه که با اطمینان می‌توانند گفت این است که کیفیت بک لینک ها یا دریافت بک لینک با کیفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردارد.

 

انواع بک لینک کدامند؟

اگر بخواهیم backlink را به دسته های مختلفی تقسیم بندی کنیم، به دو دسته می رسیم:
  1. بک لینک فالو (follow)
  2. بک لینک نو فالو (nofollow)

لینک فالو و نو فالو معمولا در مبحث پیوند های خارجی معنا پیدا می کند. در واقع زمانی از لینک فالو و نو فالو استفاده می کنیم که بخواهیم بک لینک خارجی داشته باشیم. هر لینک یا پیوند بصورت ذاتی Dofollow می باشد و این بدان معناست که موتور جستجو به این لینک سر خواهد زد و آنرا بررسی خواهد کرد و اعتبار صفحه از طریق این لینک قابل جابجایی است. اما زمانی که این ویژگی را به Nofollow تبدیل می کنید، در واقع به موتور های جستجو اعلام می کنید که ارزش و اعتباری از صفحه شما به صفحه هدف منتقل نشود.

 

بهترین انکر تکست برای backlink چیست؟ 

انکر تکست در واقع متنی است که به واسطه قرار گرفتن در تگ لینک قابلیت کلیک دارد. انتخاب انکر تکست مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع پروژه و میزان سختی و آسانی آن، انکر تکست هایی که در بک لینک های قبلی استفاده شده است، میزن سودآوری آن کلمه و نوع بک لینک انتخابی.

به طور کلی از سه نوع انکر تکست برای بیشتر بک لینک‌ها استفاده می شود یا به صورت مستقیم از کیوردهای موجود در سرچ کنسول استفاده می‌شود و یا از کلمات و عبارات عمومی تر مانند ” اینجا کلیک کنید “، ” منبع ” استفاده می‌شود یا از url به صورت تنها استفاده می شود انتخاب هر کدام از انواع آنها نیاز به بررسی شرایط دارد.

 

 

بک لینک چه اهمیتی در سئو دارد؟

بک لینک‌ها برای افزایش بازدید گوگل در نتایج موتورهای جستجوگر  ارزشمند هستند، زیرا آن‌ها را می‌­توان نماینده اعتماد دیگران نسبت به یک سایت نام برد. به طور کلی، این لینک‌ها در وب سایت شما، یک سیگنال برای موتورهای جستجو به حساب می‌­آیند که دیگران صفحه ی شما را معتبر می دانند. شاید بسیاری از سایت‌ها را ببینید که به یک صفحه لینک داده اند بک لینک را به صورت دستی نیز می توانید ایجاد نمایید راه های ایجاد بک لینک برای سایت را می توانید در مقالات دیگر جست و جو نمایید.

 

 

— بک‌لینک‌، مسیری است که گوگل ازطریق آن صفحات جدید را پیدا کند

موتورهای جستجو با استفاده از backlink ‌می تواند صفحات دیگر موجود در وب را یافته و آنها را نیز کرال می کند، یکی از روش های ایندکس صفحات در گوگل همین است. علاوه بر این ایجاد بک لینک‌ در سئو تاثیر مثبت و به سزایی دارد و معمولا افزایش رتبه سایت را در پی خواهد داشت.

— بک‌لینک‌های مرتبط، اعتبار سایت را افزایش می‌دهند

کیفیت بک لینک بسیار مهم‌تر از تعدادشان است. هر چه backlink بدست آمده طبیعی تر باشد، گوگل اعتبار و ارزش بیشتری به آن می دهد. ایجاد بک‌لینک‌های نامرتبط در هرجایی، هیچ منفعتی ندارد و ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد، و حتی در مواردی ممکن است سایت شما از سمت گوگل جریمه شود.

به عنوان مثال وب سایت A را در نظر بگیرید که یک وب سایت کتاب­فروشی است، سایت B در زمینه تبلیغات کتاب و مقالات است. از وب سایت B لینکی به وب سایت A داده شده است و به نوعی یک بک لینک بسیار ارزشمند برای وب سایت کتابفروشی (وب سایت A) به حساب می‌آید.

چگونه بک لینک ایجاد کنیم؟ 

به دست آوردن یا ایجاد بک لینک‌ها، بخشی از سئو خارجی است و فرآیند کسب این بک لینک‌ها به نام link building یا لینکسازی شناخته می شود. بهترین نوع بک لینک دریافتی مدلی است که در آن یک صفحه کاملا در اختیار شما باشد که به رپورتاژ معروف است و بعضی از پست های مهمان به این نوع هستند.   روش های بدست آوردن بک لینک و ایجاد بک لینک برای سایت به شرح زیر است:

  1. خرید بک لینک متنی یا بنر
  2. خرید رپورتاژ آگهی در رسانه های مرتبط
  3. ساخت حساب توئیتر و فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی …
  4. ساخت پروفایل در سایت و فروم های معتبر
  5. کامنت گذاری در سایت های مرتبط (معمولا نوفالو هستند)

 

 

ویژگی های یک بک لینک مناسب

چند ویژگی در انتخاب هر نوع بک لینک وجود دارد که نیاز است آن را در انتخاب بک لینک در نظر بگیرید. از جمله :

– دائمی بودن بک لینک

بسیار مهم است که لینک داده شده به سایت بعد از مدتی از بین نرود و به صورت دائمی باقی بماند. با پاک شدن لینک داده شده به سایت میزان اعتبار سایت نیز کاهش پیدا می کند اگر در چند مورد این اتفاق بیوفتد لینک سازی از حالت طبیعی آن خارج خواهد شد.

– اعتبار سایت

از هر نوع بک لینکی که استفاده می شود چه رپورتاژ باشد یا پروفایلی یا پست مهمان بسیار مهم است که اعتبار سایت مبدا برای گرفتن لینک بالا باشد.

– تعداد لینک

از صفحه ای که قرار است لینک به سایت شما داده شود نباید تعداد زیادی لینک دیگر خارج شود. تعداد لینک های خروجی از صفحه بسیار مهم است.

– محتوای قرار داده شده

توجه به محتوای قرار داده شده بسیار مهم است چه در رپورتاژ باشد و چه در یک کامنت بهتر است محتوای قرار داده شده یونیک و مرتبط با موضوع سایت باشد.

بک لینک بین دو سایت A و B

روش های نامناسب ایجاد بک لینک در سایت کدام است؟

بک لینک‌ها باید طبیعی باشند به این معنی که نباید از راه‌های مصنوعی برای ایجاد آنها اقدام کرد. با توجه به اهمیت این نوع لینک‌ها، بسیاری از صاحبان وب سایت‌ها برای به دست آوردن بک لینک‌ها از شیوه‌های اشتباه استفاده می‌کنند. برخی از این اقدامات نامناسب برای این کار عبارتند از:

  • خرید بک لینک‌ به تعداد زیاد
  • خرید شبکه‌های تبادل بک لینک
  • فروش بک لینک‌ها
  • و…

این روش های گفته شده توسط گوگل منع شده است.

 

بیشتر بخوانید: چک لیست سئو سایت

 

– یک مثال ساده برای نمایش ارزش بک لینک

یک وبلاگ نویس به نام علی، یک مقاله بسیار جالب درباره یک رویداد علمی را می‌نویسد. فاطمه، یکی دیگر از وبلاگ نویسانی است که با مقاله‌ی علی موافق نیست و برای مجله‌ی آنلاین دیگری مقاله می‌نویسد. او مقاله‌اش را به مقاله‌ی علی پیوند می‌دهد به طوری که خوانندگان این دو مقاله می‌توانند هر دو دیدگاه را مطالعه و درک کنند. با این حساب وبلاگ علی یک بک لینک به دست می آورد. حال انکه ارزش این بک لینک به این بستگی دارد که فالو باشد و یا نوفالو!

از سوی دیگر مقاله فاطمه محبوب می‌شود و بسیاری، از وب سایت‌های خود را به این مقاله لینک میدهند. در این صورت، وب سایت فاطمه بک لینک‌های جدید زیادی را دریافت می کند. حتی اگر علی تنها یک لینک برای مقاله خود داشته باشد، احتمال انتقال اعتبار مقاله فاطمه به مقاله علی زیاد است. یک صفحه وب که تعدادی بک لینک دارد، با ارزش‌تر از دیگر صفحات وب که هیچ بک لینکی ندارند، است.

 

 

سوالات متداول

بک لینک سازی چیست؟

در واقع فرایند دریافت یک لینک از دیگر سایت های اینترنتی را بک لینک سازی می گویند. حال این لینک ها می توانند متن یا تصویر باشند.

خرید بک لینک چیست؟

وقتی در ازای دریافت بک لینک از هر نوعی برای آن هزینه می پردازید یعنی خرید بک لینک انجام شده است که این روش یعنی خرید بک لینک و همینطور دیگر روش های گفته شده توسط گوگل منع شده است.

امیر بیژنی

مدیر سرور در ایران هاست | کارشناس ارشد مدیریت فناری اطلاعات | کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات | برنامه نویس php، پایتون | تسلط بر مفاهیم سرور، شبکه | علاقه مند به امنیت، IOT، مطالعه، ورزش، گیتار و نقاشی

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا