نماد سایت بلاگ ایران هاست

DSA یا تبلیغات داینامیک در گوگل ادز چیست

Dynamic Search Ads یا تبلیغات داینامیک در گوگل ادز چیست

تبلیغات داینامیک در گوگل ادز یا DSA) Dynamic Search Ads) که اصطلاحا به آن تبلیغات پویا نیز گفته می‌‌‌شود یکی از روش‌های فوق‌‌‌‌العاده گوگل ادز برای جذب کاربران و انتقال آنها به صفحات مرتبط سایت است. تبلیغات داینامیک به جهت تشخیص خودکار در میزان ارتباط محتوای سایت با عبارت جستجوشده توسط کاربر، از پتانسیل بالایی برای افزایش فروش و بهینه سازی نرخ تبدیل برخوردار است.

اگر تا به حال از این ویژگی در کمپین‌های خود استفاده نکرده‌اید نگران نباشید، امروز نحوه فعالسازی آن را به شما آموزش می‌دهیم.

تبلیغات داینامیک در گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟

اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه بگوییم، تبلیغات داینامیک تبلیغاتی هستند که براساس محتوای سایت نمایش داده می‌‌شوند. گوگل سایت شما را بررسی می‌کند و با توجه به کلیدواژه‌های جستجوشده توسط کاربران، صفحاتی از سایت که دارای ارتباط محتوایی بیشتر با عبارت سرچ‌ شده هستند را به عنوان لندینگ‌پیج انتخاب کرده و به طور خودکار در متن تبلیغ، عناوینی مرتبط با جستجوی کاربر قرار می‌دهد.

شما می توانید صفحات یا دسته بندی‌هایی که دارای کیفیت پایینی هستند را از لیست نمایش گوگل خارج کنید.

نکته: قبل از فعالسازی این روش، از ایندکس بودن صفحات سایت در گوگل اطمینان یابید.

مزایای استفاده از تبلیغات داینامیک در گوگل ادز

صرفه جویی در زمان

با این روش شما از انجام کارهایی مانند اضافه کردن کلیدواژه‌ها و نوشتن متون تبلیغاتی مختلف خلاص می‌شوید. گوگل بهترین صفحه را با توجه به کلیدواژه جستجوشده انتخاب کرده و به کاربران نمایش می‌دهد.

ایجاد عناوین مرتبط

یکی از بخش‌های چالش انگیز کمپین، انتخاب عنوان مناسب است. عناوین اولین نقطه اتصال کاربر با سایت هستند. اگر عنوان‌هایی نامرتبط برای متون تبلیغاتی انتخابی شود ممکن است نرخ کلیک شما به شدت افت کند. با فعالسازی DSA تا حد زیادی این نگرانی برطرف خواهد شد.

تسلط بر اهداف تبلیغ

DSA به ما امکان می‌دهد تا کنترل دقیقی بر اهداف خود داشته باشیم. به عنوان مثال شما می‌توانید بر اساس کل وب‌سایت، صفحات خاص یا دسته های مورد نظر، تبلیغات را به کاربران نمایش دهید. انتخاب این صفحات و دسته‌ها با توجه به عناوین، رشته‌‌‌‌‌های متن در URL یا کلمات کلیدی موجود در صفحه انجام می‌شود.

افزایش نرخ تبدیل

تبلیغات پویا به بازدیدکنندگان کمک می کند تا محصولات مورد نظر خود را در کمترین زمان در سایت پیدا کنند، به همین علت کاربران حس رضایت بالاتری از سایت خواهند داشت و این موضوع به افزایش نرخ تبدیل سایت منجر خواهد شد.

بهترین مشاغل برای فعالسازی تبلیغات داینامیک

بصورت کلی تبلیغات داینامیک بازخورد بهتری در مقایسه با تبلیغات دستی دارد اما این اثربخشی در برخی مشاغل محسوس‌‌تر است. این مشاغل عبارتند از:

البته در نقطه مقابل، سایت‌‌‌‌‌هایی وجود دارند که فعالسازی تبلیغات داینامیک به آنها توصیه نمی‌‌شود. اگر سایت شما دارای ویژگی‌‌های زیر است، بهتر است از این مدل تبلیغات استفاده نکنید!

آموزش فعالسازی تبلیغات داینامیک در گوگل ادز

بعد از ورود به اکانت و کلیک بر روی علامت + با صفحه زیر روبرو می‌شویم که با توجه به اهداف تبلیغات یک مورد را انتخاب می‌‌کنیم.

بعد از انتخاب هدف کمپین، مانند تصویر بر روی Search کلیک کنید.

بعد از انجام تنظیمات کمپین، گزینه  Ad group type را بر روی Dynamic قرار داده تا صفحه‌‌ای مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده شود:

بعد از وارد کردن نام دامنه سایت و زبان مورد نظر بر روی Update  کلیک کنید.

در قسمت بعدی که تنها مختص تبلیغات داینامیک است، مشخص می‌‌‌‌کنید که از چه دسته بندی‌‌‌‌‌‌ها و یا صفحاتی در تبلیغات استفاده شود. همچنین می‌‌‌توانید با زدن تیک All Webpages ازتمامی صفحات سایت برای نمایش تبلیغات استفاده کنید. برای درک بهتر این بخش به طور خلاصه هر یک را شرح می‌دهیم:

Categories recommended for your website:  این بخش پیشنهاداتی از دسته‌‌‌‌های مختلف سایت را به شما ارائه می‌کند که می‌توانید از میان آنها دسته‌های مورد نظر را انتخاب کنید.

Specific webpages: این بخش برای هدف قراردادن صفحات خاصی از وبسایت است. برای این کار می‌توانید آدرس دقیق URLها را مانند تصویر زیر  با مشخص کردن گزینه Use exact URLs وارد کنید.

با انتخاب گزینه Create rules to target webpage نیز می توانید لینک‌‌‌‌هایی که عبارات دلخواه شما در آن قرار دارد را هدف قرار دهید.

All webpages: با زدن تیک این قسمت وب سایت به طور کامل به عنوان هدف در نظر گرفته می‌‌شود.

در نهایت با کلیک بر روی save and continue به صفحه زیر هدایت می‌شوید:

با توجه به استفاده خودکار گوگل‌‌‌ادز از صفحات سایت نیازی به قرار دادن URL و عناوین وجود ندارد و شما تنها باید بخش توضیحات را تکمیل کنید. بعد از نوشتن توضیحات بر روی save کلیک کنید. با تایید متن تبلیغ توسط گوگل، تبلیغات نمایش داده خواهد شد.

بعد از انجام مراحل بالا، می‌توانید کارهای زیر را به منظور بهینه‌کردن کمپین انجام دهید:

نتیجه‌گیری

Dynamic Search Ads یک ویژگی کاربردی و فوق العاده در گوگل ادز است. تجربه نشان می دهد فعالسازی گروه های داینامیک می تواند تا ۲۵% به بهبود نرخ تبدیل کمک کند.

اگر سایت شما دارای ساختار مناسب و صفحات متعدد است همین امروز شروع به ساخت گروه‌های داینامیک کنید. این کار علاوه بر هدفمندی بیشتر تبلیغات، از اتلاف زمان شما نیز، جلوگیری خواهد کرد. در پایان امیدواریم مطالعه این مقاله به بهبود نتایج تبلیغات شما کمک کند.

سوالات متداول

تبلیغات داینامیک تبلیغاتی هستند که براساس محتوای سایت نمایش داده می‌‌شوند. گوگل سایت شما را بررسی می‌کند و با توجه به کلیدواژه‌های جستجوشده توسط کاربران، صفحاتی از سایت که دارای ارتباط محتوایی بیشتر با عبارت سرچ‌ شده هستند را به عنوان لندینگ‌پیج انتخاب کرده و به طور خودکار در متن تبلیغ، عناوینی مرتبط با جستجوی کاربر قرار می‌دهد.
صرفه جویی در زمان
ایجاد عناوین مرتبط
تسلط بر اهداف تبلیغ
افزایش نرخ تبدیل
اضافه کردن لیست کلمات منفی برای تبلیغات
تنظیم پیشنهادات قیمتی برای دیوایس‌های مختلف
اضافه کردن افزونه ها یا اکستنشن ها
فعالسازی ریمارکتینگ یا هدف قراردادن مخاطبان خاص
تنظیم ساعات نمایش روزانه برای تبلیغ
بررسی تب Search terms و اضافه کردن کلمات هرز به بخش Negative Keywords
خروج از نسخه موبایل