میزبانی وبوردپرس (wordpress)

تغییر هاست وردپرس

احتمالا به‌عنوان مالک یک سایت وردپرسی، دچار چالش‌های متفاوتی برای انتقال سایت خود بر هاست‌های وردپرسی شدید. برای حل این چالش کافی‌ست به راه‌و‌روش انتقال وب‌سایت خود به هاستی دیگر تسلط پیدا کنید! در این بلاگ با درنظر گرفتن تمام احتمالات سعی کردیم تا روش‌های تغییر هاست وردپرس را با شما بررسی کنیم. لازم است بدانید یکی از موثرترین راه‌حل‌ها برای انتقال وب‌سایت و تغییر هاست وردپرس همیشگی، بارگذاری فایل‌هایی به‌شمار می‌رود که قبل‌تر از آن‌ها نسخه بک‎آپ تهیه کرده باشید. برای بررسی این مورد همراه ما باشید!

«تغییر هاست وردپرس» چیست؟

پل ارتباطی میان سایت شما و هاستی که انتخاب کردید؛ اطلاعات یا داده‌های وب‌سایت شما محسوب می‌‎شوند که در بانک‌های اطلاعاتی یا دیتابیس‌ قابلیت ذخیره‌سازی پیدا می‌کند. از آن‌جا که این روزها بیشتر وب‌سایت‌ها وردپرسی هستند، هاست وردپرس از محبوبیت زیادی برخوردار است. 

هاست وردپرس که به‌صورت بهینه‌شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، به عملکرد بهتر ویژگی‌های وردپرس منجر می‌شود و پتانسیل کافی برای بروز قابلیت‌های وردپرس را فراهم می‌کند. با وجود محبوبیت بالای این هاست، گاهی کاربرانی را می‌بینیم (یا شاید شما هم از آن دسته باشید) به‌دنبال تغییر هاست وردپرسی هستند! گاهی هاستی که برای سایت خود انتخاب می‌کنیم از امنیت کافی، قابلیت بک‌آپ و مانیتورینگ قابل قبولی برخوردار نیست و در پردازش وب‌سایت شما ضعیف عمل می‌کنند. تغییر هاست وردپرس به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد که امنیت و سرعت پردازش موثرترین دلایل آن‌ به‌شمار می‌رود.

چه زمانی باید تعویض هاست سایت وردپرس را انجام داد؟

در حقیقت دو دلیل اصلی وجود دارد که شما تصمیم می‌گیرید سایت وردپرس را به هاست جدید منتقل کنید؛ اول اینکه شاید دامنه‌ای با اعتبار بیشتری خریداری کرده‌ باشید یا در حال ارتقاء وب‌سایت خود هستید تا پردازش اطلاعات با سرعت بیشتری انجام شود. 

در هرصورت برای تغییر هاست وردپرس، لازم است شرکتی را انتخاب کنید که با اختلالات مکرر، خطا در اتصال پایگاه‌داده، عدم پایداری و نبود آپتایم کافی شما را غافل‌گیر نکند. بنابراین دقت داشته باشید برای تغییر و خرید هاست وردپرس جدید در ابتدا یک شرکت ارائه‌دهنده معتبر پیدا کنید. در ادامه می‌توانید با یادگیری مراحل انتقال سایت به هاست جدید، فرآیند تغییر هاست وردپرس را با موفقیت به اتمام برسانید!

آموزش انتقال وردپرس به هاست جدید

آموزش انتقال وردپرس به هاست جدید

در تغییر هاست وردپرس دقت داشته باشید که هاست جدید خود را علاوه‌بر حسن نام ارائه‌دهنده سرویس، براساس آپتایم و دسترسی‌هایی که در دسترس شما قرار می‌گیرد انتخاب کنید. اعتبار و دسترسی شرکت ارائه‌دهنده سرویس جدید در تامین تکنولوژی روز دنیا، می‌تواند پایداری و سرعت بیشتری را در پردازش اطلاعات سایت شما ایجاد کند. مناسب‌ترین ارائه‌دهنده در تصمیم شما برای تغییر هاست وردپرس، لازم است پنلی را برای مدیریت سایت در اختیار شما قرار دهد که مدیریت دیتابیس‌ها، مدیریت بک‌آپ، دامنه و زیردامنه‌ها را بتوانید به آسانی و سرعت بیشتری پیاده‌سازی کنید. 

اگر جزء اولین کاربرانی هستید که به‌تازگی قصد راه‌اندازی سایت روی یک هاست جدید را دارید و تصمیم به خرید هاست گرفته‌اید؛ فراموش نکنید که انتخاب سرویسی که به بک‌آپ و مانیتورینگ ۲۴ ساعته مجهز شده باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که میزان پایش و آپتایم هر سرویس در گرو عملیات مانیتورینگی‌ست که شرکت ارائه‌دهنده هاست پیاده‌سازی می‌کند. در ادامه مراحلی که برای تغییر هاست وردپرس نیاز است که انجام دهید را برای شما توضیح داده‌ایم.

بک‌آپ‌گیری از تمامی فایل‌های وب‌سایت 

فایل‌های فعلی وب سایت خود را بک‌آپ بگیرید تا دوباره در هاست وردپرس جدید آپلود کنید. برای بک‌آپ از فایل‌های خود می‌توانید از افزونه Duplicator کمک بگیرید؛ کافی‌ست برای این منظور ابتدا این افزونه را از داشبورد وردپرس خود نصب و فعال کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

۱- گزینه Packages را از Duplicator انتخاب کنید.

۲- در صفحه All روی گزینه Create New کلیک کنید.

۳- یک نام برای نسخه پشتیبان انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

۴- پس از اسکن کامل سایت توسط Duplicator، روی گزینه Build کلیک کنید.

۵- با کامل شدن ساخت فایل پشتیبان، گزینه «دانلود با یک کلیک» را انتخاب کنید.


در نهایت علاوه‌بر فایل‌های بک‌آپ، فایل installer.php هم در دستگاه شما بارگذاری می‌شود. در ادامه از فایل installer.php می‌توانید برای بازیابی نسخه پشتیبان در هاست جدید استفاده کنید!

ایجاد کردن پایگاه داده

برای این بخش از تغییر هاست وردپرس شما دو راهکار پیش روی خود دارید. اگر شرکت میزبانی وب موردنظرتان خدمات انتقال را ارائه می‌دهد، طبق دستورالعمل‌های آن‌ها پیش رفته و سپس به مرحله بعدی بروید.

چنانچه سرویس میزبانی وب این خدمات را ارائه نمی‌کند، باید یک پایگاه‌داده روی سرور هاست جدید بسازید. این کار را به راحتی می‌توانید روی cPanel انجام دهید. برای انتقال هاست در وردپرس در سرور میزبان جدید مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله ششممرحله پنجممرحله چهارم مرحله سوممرحله دوممرحله اول

در صفحه Manage User Privileges، کادر ALL PRIVILEGES را علامت بزنید تا دسترسی کاملی به پایگاه داده داشته باشید، سپس روی Make Changes کلیک کنید.

کاربر و پایگاه داده‌ای را که به تازگی ایجاد کرده‌اید از منوی بازشو انتخاب کرده، سپس روی افزودن کلیک کنید تا کاربر به پایگاه داده اضافه شود.

در این مرحله افزودن کاربر جدید را‌ زده و یک نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید، سپس روی ایجاد کاربر کلیک کنید.

در بخش Create a New Database، یک نام برای پایگاه داده وارد کنید، سپس روی Create Database کلیک کنید.

در بخش Databases، گزینه MySQL Databases

به منوی اصلی cPanel بروید

انتقال داده‌ها به دیتابیس جدید

در این مرحله، با کمک یکی از دو ابزار cPanel و Duplicator، می‌توانید فایل‌های دانلود شده وب‌سایت خود را به پایگاه داده جدید انتقال دهید. با بارگذاری فایل‌هایی که قبل‌تر دانلود کردید، تغییر هاست وردپرس با موفقیت انجام می‌‎شود.

بارگذاری فایل‌ها از طریق cPanel در دیتابیس جدید 

۱- در قسمت Files گزینه File Manager را انتخاب کنید.

۲- در پنجره File Manager Directory Selection، روی گزینه Document root for کلیک کرده و دامنه جدید خود را از منوی کشویی انتخاب کنید، سپس روی دکمه Go کلیک کنید.
۳- برای آپلود فایل‌های بک‌آپ گرفته شده کافی‌ست گزینه Upload را از نوار ابزار بالا انتخاب کنید.

انتقال وردپرس به هاست جدید

بارگذاری اطلاعات از طریق Duplicator 

۱- به آدرس domain.com/installer. php در مرورگر بروید. (به‌جای domain.com نام دامنه جدید خود را وارد کنید) 

۲- به لطف فایل «installer.php» می‌توانید Duplicator را نصب کنید؛ پس از اجرای installer در کنار تست‌های بایگانی و اعتباری، کلمه عبور یا Pass به شما نمایش داده می‌شود. در ادامه با قبول شرایط لازم، روی گزینه Next کلیک کنید.

۲- نام پایگاه داده‌ای که برای آپلود فایل ایجاد کرده‌اید، سپس نام کاربری و رمز عبور خود را برای دسترسی به پایگاه داده وارد کرده و مجددا روی Next کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای اطمینان از صحت اطلاعاتی که وارد کردید، می‌توانید از دکمه Test Database استفاده کنید. اگر Duplicator بدون مشکل اتصال را برقرار کند، پیامی خواهید دید که با Pass شروع می‌شود. در غیر این صورت، جزئیات خطای اتصال پایگاه داده به شما نشان داده خواهد شد.

۳- در صفحه بعدی، Duplicator به طور خودکار، فیلد URL را با نام دامنه جدید شما پر می‌کند. روی Next کلیک کنید.

۴- در صفحه نهایی، روی Save Permalinks کلیک کرده، سپس Test Site را انتخاب کنید تا سایت خود را در هاست جدید بررسی کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای تغییر هاست وردپرس باید تمامی مراحل بالا را با دقت انجام دهید.

اتصال دامنه به هاست جدید

اکنون که با موفقیت انتقال هاست سایت وردپرس انجام شد، نوبت به تنظیمات دامنه روی هاست جدید می‌رسد. شرکت میزبانی وب، دو نام سرور (DNS) به شما می‌دهد که باید آن‌ها را به سروری که سایت شما در آن میزبانی می‌شود، متصل کنید. نام سرور‌ها به صورت چند آدرس اینترنتی خواهد بود.

  • ns1. hostname.com
  • ns2. hostname.com

برای این منظور باید وارد سایت ثبت‌کننده دامنه خود شوید و نام سرور‌های هاست قدیمی خود را با سرور‌های هاست جدید جایگزین کنید. پس از چند ساعت، دامنه شما کاربران را به هاست جدید هدایت می‌کند. سایت خود را روی هاست جدید بررسی کنید. پس از اتمام مراحل تغییر هاست وردپرس، به طور کامل سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی عملیات به‌درستی انجام شده باشد.

نتیجه‌گیری

در متن بالا تلاش کردیم به صورت کامل آموزش تغییر و انتقال وردپرس به هاست جدید را برای شما بیان کنیم. به طور کلی سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای انتقال سایت وردپرس به هاست جدید این است که از شرکت میزبانی وب جدید بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، هنگامی که انتقال هاست سایت وردپرس خود را با موفقیت انجام دادید، باید مطمئن شوید که همه چیز به‌خوبی اجرا می‌شود. برای انجام این کار، وارد سایتتان شده و مواردی مانند منوی ناوبری، فرم‌های تماس و پیوند‌ها را بررسی کنید. اگر در مراحل تعویض هاست سایت وردپرس با مشکلی مواجه شدید، کارشناسان ما در ایران هاست آماده پاسخگویی به شما هستند.

سؤالات متداول

چگونه می‌توان وب سایت وردپرس را به هاست دیگری منتقل کرد؟

شما می‌توانید مراحل آموزش انتقال وردپرس به هاست و دامنه دیگر که در مقاله توضیح داده شد را انجام دهید. همچنین برخی از شرکت‌های میزبانی وب خدمات تغییر هاست وردپرس را به رایگان انجام می‌دهند.

آیا هاست سایت وردپرس با دیگر هاست‌ها متفاوت است؟

بله. هاست وردپرس زیر مجموعه‌ای از میزبانی وب است که سرور‌ها و منابعی را به طور خاص برای وب‌سایت‌های وردپرسی بهینه‌سازی شده ارائه می‌دهد. شما می‌توانید هاست وردپرس اشتراکی نیز برای سایت خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که انواع هاست‌های معمولی نیز برای سایت‌های وردپرسی مناسب هستند.

اگر در فرایند انتقال به مشکل خوردم، چه اقدامی انجام دهم؟

شما می‌توانید با کارشناسان ما در ایران هاست تماس بگیرید که مشکل را برطرف کنند و ادامه مراحل را برای شما انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا