سئو

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ [ انواع دیجیتال مارکتینگ کدامند؟ ]

با پیشرفت و توسعه روزافزون اینترنت و شبکه‌ها اجتماعی، روزانه افراد بیشتری به فضای دیجیتال می‌پیوندند. به گونه‌ای که طبق تحقیقات پیو، استفاده مستمر از اینترنت در بین بزرگسالان در طول سه سال اخیر ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. از طرفی با توسعه دیجیتال مارکتینگ نیز نحوه خرید مردم نیز دچار تغییر و تحول بسیار زیادی شده و دیگر همانند گذشته بازاریابی‌های آفلاین مؤثر نیستند. اگر شما نیز به دنبال توسعه و پیشرفت کسب و کارتان هستید و می‌خواهید از رقیبان خود جلو بزنید، باید مفهوم دیجیتال مارکتینگ را بدانید. ما در این مقاله به بررسی اهمیت دیجیتال مارکتینگ، اصول و استراتژی‌های آن و این که در کل دیجیتال مارکتینگ چیست، خواهیم پرداخت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که این روزها به وفور شنیده می‌شود. این اصطلاح در حقیقت یکی از مؤثرترین و قدرتمندترین جنبه‌های تجارت الکترونیک محسوب می‌شود. زیرا این روزها اغلب کسب و کارها در تلاش برای پیشرفت و فروش بیشتر هستند و برای این کار از به‌روزترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کنند. به همین دلیل استفاده از بازاریابی دیجیتال و همچنین بهره‌مندی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یک راه‌کار بسیار هوشمندانه در راستای پیشرفت و رشد کسب و کارها باشد. اگر در ادامه این مقاله که به کوشش گروه ایران هاست ( ارائه دهنده ی پرسرعت ترین  سرور مجازی ) همراه باشید بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

در کل جمله‌ای مشخص و واحد برای تعریف دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد. بسیاری از سایت‌ها فعال در این زمینه تعاریف متفاوت اما با مفهوم یکسانی را ارائه کرده‌اند. به عنوان مثال در وب سایت Hubspot که یکی از معتبرترین سایت‌ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ است، می گوید که معنی دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی است که در فضای دیجیتال و با استفاده از ابزارهای آنلاین صورت می‌گیرد.

در حقیقت تمامی اصول و نظریه‌های بازاریابی سنتی در این روش به صورت آنلاین صورت می‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت تنها تفاوت آن با روش سنتی، اعمال نظریه‌ها و اصول بازاریابی در بستر دیجیتال و ابزارهای آنلاین است. در واقع می توان در تعریف بازاریابی دیجیتال گفت روشی از بازاریابی بصورت آنلاین و دیجیتالی است که کاربران را به کمک موتورهای جستجو، به محصول یا خدمت ارائه شده شما می رساند.

به‌عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار نیز می‌توانید با این روش جدید و پرکاربرد، جامعه هدف خود را گسترش دهید و معرفی دقیق‌تر و مناسب‌تری از کار، محصول، خدمت یا سرویس خود عرضه نمایید. تبلیغ در گوگل، بهبود سئو سایت در موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و… از انواع پرکاربرد بازاریابی مدرن هستند که امروزه مورد استقبال بسیاری از فعالان در دنیای اینترنت قرار گرفته است.

بازاریابی دیجیتالی چیست

اهمیت بازاریابی دیجیتال

از اهمیت دیجیتال مارکتینگ نیز به طور خلاصه می‌توان به رشد بیشتر مشاغل کوچک، نرخ تبدیل بالاتر، بازاریابی مقرون به صرفه، گسترش مخاطب، حل مشکلات مشتریان، اندازه‌گیری موفقیت بازاریابی، افزایش اعتماد به نام تجاری و امکان تغییر در روش‌های مورد استفاده اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: مارکتینگ اتومیشن چیست؟

 

انواع دیجیتال مارکتینگ 

شناخت انواع دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده همانند نوری است که مسیر پیش روی شما را روشن خواهد کرد. شما هرگز نخواهید توانست بدون شناخت دقیق انواع دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای بازاریابی دیجیتال و پیاده‌سازی استراتژی‌ها مناسب در این زمینه به موفقیت دلخواهتان برسید. شناخت این ابزارها نقش بسزایی در طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی دارد که این دو به فروش و ارائه خدمات بیشتر شما کمک بسیار زیادی می‌کند. البته این را نیز بدانید که شناخت این ابزار به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه شما باید بدانید که مناسب‌ترین ابزار برای کسب و کار شما کدام یک از انواع دیجیتال مارکتینگ است.

انواع روش های بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر می شود:

  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی شبکه­‌‌‌‌‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

انواع بازاریابی دیجیتال

در ادامه به توضیح برخی از این روش ها پرداخته ایم.

۱. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو از جمله قدرتمندترین و مؤثرترین روش‌ها در راستای رشد کسب و کار و تبلیغات، دیده شدن و هدایت بیشتر و سریع‌تر ترافیک به وب سایت محسوب می‌شود. اما برای آن که بتوانید ترافیک باکیفیت‌تر و بهینه‌سازی نرخ تبدیل بیشتری داشته باشید، باید ابتدا کلیدواژه‌های مرتبط با کسب و کارتان را به خوبی انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید این کار نه تنها زمان‌بر، بلکه قدری دشوار است. شما در SEM و با تبلیغ در گوگل می‌توانید با پرداخت مقداری کمتری پول نسبت به دیگر روش‌های مارکتینگ، حضور بیشتری در صفحه نتایج موتور جستجو داشته باشید. در مقاله بازاریابی موتورهای جستجو بیشتر در این باره توضیح داده ایم.

از محبوب‌ترین ابزارها برای بازاریابی توسط موتورهای جستجو می‌توان Google Ads و سپس Bing Ads را معرفی کرد که بر اساس امکانات و قابلیت‌هایی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند، بسیار پرکاربرد هستند. اما هنگام استفاده از یان روش باید قبل از هر کاری سئو وب سایت خود را به مناسب‌ترین شکل آماده کنید. زیرا سئو سایت شما رد بالاترین جایگاه تبلیغات و با قیمت کمتری قرار خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید: وایرال مارکتینگ چیست

 

۲. بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

سئو همان‌طور که گفتیم به بالا رفتن رتبه وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو کمک بسیار زیادی می‌کند. کانال‌هایی مانند: وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیک‌ها می‌توانند از این روش سود بسیار زیادی ببرند. سئو را می‌توانید به صورت کلی بر روی صفحه و خارج از صفحه انجام دهید. سئو داخلی مربوط به محتوای داخلی وب سایت شما است. برای این کار کافیست با یک جستجو کلمات کلیدی و حجم بیشتر سؤالات مخاطبان را بیابید و در راستای پاسخگویی به نیاز آن‌ها تولید محتوا کنید.

سئو خارجی نیز مربوط به تمامی فعالیت‌های شما در بیرون از وب سایت است. مثلاً لینک‌های ورودی به وب سایتتان را می‌توانید در سایت‌ها دیگر که مرتبط با کسب و کار شما هستند، قرار دهید. در کل سئو نوعی تبلیغ و هدایت ترافیک رایگان از طریق موتورهای جستجو است که به بالا رفتن رتبه سایت شما کمک بسیار زیادی می‌کند. در مورد سئو در مقاله سئو سایت چیست بیشتر بخوانید.

۳. بازاریابی محتوایی

یکی دیگر از ابزارها و روش‌های بسیار قدرتمند و مؤثر که قدرت نفوذ بسیار زیادی بر مخاطبان دارد، بحث تولید محتوا است. تولید محتوا روش‌های مختلفی دارد که به عنوان مثال می‌توان رسانه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو، وب سایت‌هایی که فیلم‌های آموزشی یا متن‌های تخصصی را ارائه می‌دهند، اشاره کرد. شما در حقیقت با تولید محتوای ارزشمند می‌توانید مخاطبان بسیار زیادی را به سمت وب سایت و کسب و کارتان جذب کنید. همچنین می‌توانید با ایجاد یک محتوا بر ذهن، افکار و عقاید مخاطبان نیز تأثیر بگذارید و آن‌ها به مشتری‌های بالقوه تبدیل کنید.

۴. شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از دیگر روش‌های مناسب و کارآمد برای رشد و توسعه بیش از حد کسب و کار است که حجم بسیار زیادی از مخاطبان را به سمت شما می‌کشاند. پلتفرم‌هایی مانند: اینستاگرام، یوتوب، تلگرام ( نحوه تلگرام مارکتینگ را در مقالات دیگر ما بخوانید)، توئیتر و … تقریباً برای هر نوع کسب و کاری مفید هستند. اما در استفاده از آن‌ها باید ابتدا اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده، سپس متناسب با آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

 

 

۵. استراتژی محتوا

بدون شک برای موفقیت هر کسب و کاری، برآورده شدن نیازهای مشتریان از طریق تولید محتوای ارزسمند و گیرا از اهداف بسیار مهم بازاریابی محتوایی است. در صورتی که محتوای شما نتواند منجر به رسیدنتان به هدف شود، یعنی مسیر را اشتباه رفته‌اید. اینجاست که استراتژی محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت استراتژی محتوا کلیدی‌ترین و مهم‌ترین گام در شروع بازاریابی محتوایی است. این استراتژی‌ها باید با اهداف بیزینس، نیاز و سؤالات مشتریان و نحوه رسیدن به اهداف از طریق محتوا همسو باشد. بیش از ۷۳ درصد بازاریابان محتوایی معتقدند که برای ایجاد تمرکز تیم محتوا و همچنین اولویت‌بندی محتوا نیازمند یک استراتژی مشخص هستند.

۶. PPC یا تبلیغات بر اساس کلیک

در این روش بازاریابی، کسب و کارها به ازای هر کلیک بر روی آگهی تبلیغاتی باید مبلغ مشخصی را پرداخت کنند. در این روش فرد تبلیغ‌کننده با طراحی کمپین تبلیغات را آماده می‌کند که مخاطبان او با کلیک بر روی آن به وب سایت یا صفحه کسب و کار مورد نظر هدایت می‌شوند. این بازدیدها می‌توانند منجر به خرید یا هر اکشن دیگری شوند. بنابراین با استفاده از این شیوه بازاریابی دیجیتالی به راحتی می‌توان پیگیری کرد که چه تعداد از کلیک‌ها منجر به خرید شده‌اند. یکی از رایج‌ترین انواع PPC ها، تبلیغات گوگل است که این امکان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا در صفحات نتایج برتر موتورهای جستجو در ازای هر کلیک بر روی پیوندی که قرار داده‌اند، مبلغی را بپردازند.

منظور از استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید بگویم که هر گونه فعالیت و اقدامی که با دقت توسط کانال‌های بازاریابی آنلاین انتخاب شده و در رسیدن مجموعه به اهداف اصلی کمک می‌کند، یک استراتژی است. به زبان ساده‌تر یک برنامه‌ریزی عملی در راستای رسیدن به یک یا چند هدف نهایی و مطلوب است.

در بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیار زیادی وجود دارد که به صورت خلاصه می‌توان به بازاریابی ایمیلی، تبلیغات بنری، موبایل مارکتینگ، بازاریابی از طریق همکاری در فروش، بازاریابی ویدئویی، درونگرا، بازاریابی وابسته، تبلیغات بومی، محتوای حمایت شده و … اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: کسب درآمد از آپارات

 

نمونه‌هایی از دیجیتال مارکتینگ بزرگ در جهان

کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار زیادی در جهان وجود دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به کمپین Lego’s Rebuild the World، سلفی معکوس Dove’s، چالش #در صبح جنیفر لوپز و … اشاره کرد. جنیفر لوپز در حقیقت با ایجاد این چالش سعی در تبلیغ آهنگ جدید خود داشت. این چالش باعث شد تا طرفداران این خواننده چالش را اجرا کنند و افراد بیشتری آن را ببینند. این کمپین موفق رسانه‌های اجتماعی بیش از ۱۳ میلیون بازدید و بیش از ۵۰۰۰ پست داشت. حال ممکن است این سؤال در ذهنتان شکل بگیرد که کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نمونه ای از کمپین دیجیتال مارکتینگ

منظور از کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبانی ساده یک کمپین مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی در فضای مجازی و آنلاین بر اساس برنامه و هدفی مشخص جهت انتقال پیامی واحد به مخاطبان و جذب آن‌ها است. دقیقاً مشابه چالشی که جنیفرلوپز برای تبلیغ آهنگ جدید خود انجام داده است.

 

بیشتر بخوانید: ریتنشن مارکتینگ چیست

 

مزایای دیجیتال ماکتینگ :

استفاده از بازاریابی دیجیتال، مزیت هایی دارد که به شرح زیر هستند.

  • در دنیای بزرگ اینترنت معرفی محصولات و خدمات خود را به دفعات بیشتری انجام دهید.
  • بدون محدویت و به‌صورت بیست و چهار ساعته تبلیغ کنید.
  • با بهبود سئو سایت، کاربران را سریع‌تر به سمت وب سایت خود جذب خواهید کرد.
  • استفاده از تبلیغ در گوگل با تعریف تبلیغ‌های جذاب، برای معرفی خدمت و کالای خاصی که مد نظر شماست .
  • امکان بررسی بازخوردهای هر تبلیغ و بررسی میزان بازدیدی که سایت از هر نوع تبلیغ داشته است.
  • عدم نیاز به چاپ و هزینه‌های مازاد برای نصب تبلیغ.
  • در صورت کلیک کردن بر روی تبلیغ در گوگل، هزینه آنرا پرداخت کنید.
  • هر گروه از محصول برای افراد خواهان آن دیده می‌شود و به‌صورت هدفمند و گروهی تبلیغ کنید.
  • با درج محتوا در سایت و ایجاد وفاداری در کاربران، آنها را جذب وب سایت کنید.
  • امکان توقف تبلیغ در زمان دلخواه و فعال کردن آن به‌صورت مدیریت شده.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه ایمیل مارکتینگ چیست؟ مقاله ما را مطالعه نمایید.

مزیت های Digital Marketing

تاثیر دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در کسب‌و‌کارهای امروزی

مهمترین بازخورد، حرکت هدفمند به‌سمت ایده‌های استراتژیک مجموعه است. در تبلیغات گوگل و با بهبود سئو وب سایت با بررسی گزارشات گوگل به‌ آمار دقیقی از خریداران و بازیدکنندگان خواهید رسید.

در صورتیکه با‌ نصب یک بیلبورد در بزرگراه نمی‌توانید به‌ نتایج دقیقی از تعداد فروشی که از این تبلیغ داشته‌اید دست یابید. اگر تجارتی آنلاین راه‌اندازی کرده اید باید دیدگاهی دیجیتال و امروزی به کاربران و افزایش بازدید وب سایت خود داشته باشید. با توجه به‌نوع فعالیت اینترنتی، تبلیغی متناسب با آن ایجاد کنید.

با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و گزارشات که در اختیار شما قرار می‌گیرد نیز می توانید به بهبود تبلیغات و محتوای وب سایت خود بپردازید. با این اقدامات بازدید سایت را افزایش داده و با توجه به نوع نیاز کاربران که در موتورهای جستجو به دنبال محصول یا خدمت خاصی هستند، محصولات خود را به آنها معرفی کنید. دیده‌شدن در دنیای اینترنت که روزانه کاربران زیادی را در خود جای می‌دهد، بسیار مهم است. تلاش کنید در مسیر جستجوگرانی قرار بگیرید که به دنبال شما هستند. یکی از مهم ترین مسائل در دیجیتال مارکتینگ ساخت utm برای رصد فعالیت های انجام شده می باشد. پیشنهاد میکنیم مقاله یو تی ام چیست را بخوانید.

تاثیر

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات سنتی

در طی سال های پیش از اینترنت، روش‌های جذاب و متنوعِ تبلیغات، در میان تجارت‌ها و تولیدکنندگان رواج یافته است. از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان پخش تراکت، چاپ بروشور، تیزرهای تلوزیونی و رادیویی، تبلیغات محیطی مانند نصب بیلبورد در اماکن عمومی، مترو، بر روی اتوبوس‌ها و… را نام برد. روش‌هایی سنتی که همچنان بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌ها برای معرفی خدمات خود از آن استفاده می‌کنند.

برخی از این تبلیغات با توجه به‌رسانه‌ای که در آن نمایش داده می‌شوند، بسیار پر‌هزینه هستند. همچنین داشتن سناریو، صرف هزینه فیلمبرداری،ضبط تیزر تبلیغاتی، صرف کاغذ و رنگ برای چاپ و… نیز از هزینه‌های دیگر ساخت تبلیغات به‌روش سنتی است که در نهایت هم نمی‌توان به‌طور قطع برای کاربران و طالبان اصلی آن به‌نمایش گذاشت.

به‌همین دلیل با رشد تجارت‌ دیجیتال و فعالیت بسیاری از مجموعه‌ها در دنیای وسیع اینترنت، هدفمند‌کردن و به‌حداقل رساندن هزینه‌های تبلیغات بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

یکی از این انواع دیجیتال مارکتنیگ، به ویدئو مارکتینگ معروف است که در مقاله آموزش ویدئو مارکتینگ مفصل به آن پرداخته ایم.

معایب تبلیغات سنتی

معایب تبلیغات سنتی:

  • صرف هزینه‌های بالا به‌صورت مقطعی
  • الزام به ‌نصب بیلبورد در مکان‌های خاص و سطح شهرها
  • احتیاج به‌ پخش تراکت، توسط اشخاص و صرف هزینه‌های چاپ و دستمزد
  • صرف هزینه طراحی و گرافیک و چاپ بنر
  • جایگزین بودن تبلیغات چاپی پس از مدتی ( تولید ضایعات کاغذی)
  • عدم امکان بررسی بازخورد و نتیجه تبلیغ به‌صورت دقیق
  • آسیب به‌محیط زیست در نمونه‌های چاپی و کاغذی

 

بیشتر بخوانید: برندینگ چیست

 

 

جمع‌بندی

برای آن که یک دیجیتال مارکتینگ خوب داشته باشید، ابتدا اهداف خود را مشخص کنید. تبلیغات و بازاریابی شما باید متناسب با اهدافتان باشد. سپس بودجه و مخاطبان هدف خود را برای تبلیغات آنلاین تعیین و مناسب‌ترین روش را با توجه به اهداف و بودجه خود انتخاب کنید.

این مقاله توسط تیم ایران هاست، ارائه دهنده ی فروشگاه ساز اینترنتی  تهیه شده است. با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود ما را همراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا