عمومیمیزبانی وب

فرق بین ویندوز سرور با ویندوز معمولی چیست؟

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی در چیست؟ این اولین سوالی است که به ذهن مخاطبین خطور می کند. به صورت کلی شرکت مایکروسافت دو نسخه از ویندوز را طراحی کرده است. یک نسخه مخصوص کامپیوترهای شخصی و خانگی است و دیگری مختص سرورها است. شاید در نگاه اول تفاوت ویندوز سرور و ویندوز معمولی چندان فاحش نباشد اما به هنگام استفاده متوجه خواهید شد که کاملاً متمایز هستند.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

اما قبل از اینکه در مورد فرق ویندوز سرور با ویندوز معمولی صحبت کنیم اجازه دهید مقداری در مورد ویندوز سرور توضیح دهیم:

آشنایی با ویندوز سرور

همان طوری که در ابتدای مقاله تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی هم اشاره کردیم، مایکروسافت دو نوع ویندوز را طراحی و روانه بازار کرده است. یک نوع مخصوص کاربران خانگی و دیگری مخصوص سرور است. در این بین ویندوز سرور به گروهی از سیستم عامل ها اشاره می کند که شرکت مایکروسافت آنها را برای استفاده بر روی سرورها ارائه کرده است. این یعنی مایکروسافت به گونه ای ویندوز سرور را طراحی کرده که فقط در محیط های تجاری بتوان از آنها استفاده نمود.

از همین تعریفی که برای ویندوز سرور بیان کردیم می توان به فرق ویندوز سرور با ویندوز معمولی پی برد. این ویندوز شامل چندین و چند نسخه متفاوت و مختلف ویندوز است. از جمله ویندوز سرور ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۳R2، ۲۰۰۸ ، ۲۰۰۸ R2، ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۲R2، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹. معماری که در این نوع ویندوزها استفاده شده بیشتر مبتنی برWindows NT  است و کاربرد ویندوز سرور متفاوت از ویندوز معمولی است.

مقایسه ویندوز و ویندوز سرور

مهم ترین تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی 

در نگاه اول ممکن است تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی را متوجه نشوید. به عنوان نمونه صفحه دسکتاپ این دو ویندوز تا حدود زیادی به یکدیگر شبیه هستند. از نوار وظیفه گرفته تا آیکون هایی که در دسکتاپ قرار دارد و همچنین دکمه استارت. تمامی نسخه های ویندوز سرور با تمامی نسخه های ویندوز معمولی مطابقت کامل دارد. به طور مثال ویندوز سرور ۲۰۰۳ با نسخه ویندوز XP مطابقت دارد. نسخه ویندوز سرور ۲۰۱۶ مبتنی بر ۱۰ Windows است. برای آشنایی با ویندوز سرور ۲۰۱۶ می توانید مقاله قابلیت های ویندوز سرور ۲۰۱۶ را مطالعه کنید.

در بحث مقایسه ویندوز سرور با ویندوز معمولی همان طوری که اشاره کردیم ویندوز سرور بیشتر مختص فعالیت های تجاری است و به طور معمول برای اجرای فعالیت های شبکه ای استفاده می شود. اما ویندوز معمولی یا به اصطلاح نسخه دسکتاپ بیشتر برای کاربران خانگی که اقدام به فعالیت های روزانه می کنند، طراحی و ساخته شده است. همچنین ویندوز سرور بیشتر برای اشتراک گذاری خدمات (که به آن Enterprise-Class Server OSes گفته می شود) در بین کاربرهای فراوان، کنترل مدیریت بر روی ذخیره داده ها، برنامه ها و شبکه های شرکتی در نظر گرفته شده است.

 

بیشتر بخوانید: آپدیت ویندوز ۱۰ به ۱۱

 

اما به هر حال این موارد تفاوت های جزئی هستند. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی سرور اختصاصی ایران ) به مهم ترین تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی به صورت کامل اشاره خواهیم کرد:

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی در نوع دسترسی

از دیگر موارد مهم در مقایسه ویندوز سرور با ویندوز معمولی می توان به نوع دسترسی بین این دو ویندوز اشاره کرد. به طور مثال در ویندوز سرور، شما هرگز این دسترسی را ندارید که وارد اکانت مایکروسافت خود شوید. همین مورد می تواند دسترسی های شما را تا حد زیادی کاهش دهد. به دلیل اینکه به وسیله این اکانت می توانید برای دانلود فایل، اسناد فولدر‌های مهم از طریق OneDrive یا Office Apps استفاده نمایید.

پشتیبانی کردن از هسته ها (Core

سومین فرق ویندوز سرور با ویندوز معمولی مربوط به پشتیبانی Core یا به اصطلاح هسته است. به طور مثال ویندوز معمولی ۱۰ نسخه ۳۲ بیتی این توانایی را دارد که از ۳۲ هسته پشتیبانی نماید. اما نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ توانایی پشتیبانی و مدیریت کردن از ۲۵۶ هسته (Core) را دارا است. در ویندوز سرور این مورد کاملاً بر عکس است و این ویندوز توانایی پشتیبانی و مدیریت بی نهایت هسته را دارا می باشد.

 

بیشتر بخوانید: اکتیو کردن ویندوز ۱۰

 

اتصال های موجود در شبکه

اتصال های موجود در شبکه از دیگر آیتم های مربوط به تفاوت ویندوز معمولی با ویندوز سرور است. به طور مثال اگر شما نیاز به اتصال تعداد بالای شبکه در ویندوز معمولی را دارید به طبع این ویندوز هرگز نمی تواند پاسخگوی انتظارهای شما باشد.

به دلیل اینکه این ویندوز بیشتر از ۲۰ اتصال را پشتیبانی نمی کند. اما در ویندوز سرور به دلیل اینکه این ویندوز مختص به همین کار طراحی و تولید شده، به هر اندازه که مایل باشید می توانید اتصال های شبکه را به شرط اینکه ظرفیت سخت افزاری به اندازه کافی در اختیار داشته باشد، مورد پشتیبانی خود قرار دهد.

ویندوز سرور

فرق ویندوز سرور با ویندوز معمولی در پشتیبانی کردن از حافظه

از دیگر موارد مهم در تفاوت ویندوز معمولی با ویندوز سرور می توان به اندازه های متفاوت حافظه پشتیبانی اشاره کرد. به طور مثال ویندوز ۱۰ برای نسخه X86 توانایی پشتیبانی از یک حافظه ۴ گیگابایتی را دارد. همچنین نسخه های ۶۴ بیتی هم توانایی پشتیبانی از یک حافظه ۲TB را دارا می باشند. اما همین اعداد و ارقام در ویندوز سرور چند برابر می شود. این یعنی ویندوز سرور به دلیل دارا بودن فضای ذخیره سازی بیشتر، به طبع از حافظه سیستم پشتیبانی بهتری هم برخوردار هستند.

پشتیبانی کردن از مرورگرهای Edge یا  Microsoft Store

در بحث تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی می رسیم به بخشی که ویندوز معمولی به نسبت ویندوز سرور امتیاز بیشتری را به دست می آورد. به صورت کلی ویندوز سرور از مرورگری مانند Microsoft Store پشتیبانی نمی‌کند. از امکاناتی که در مایکروسافت استور وجود دارد می توان به Progressive Web Apps، Windows Subsystem و همچنین Your Phone for Linux اشاره نمود. حتی مورد جالب تر اینکه این ویندوز مرورگر Edge را هم پشتیبانی نمی کند. تنها مرورگری که در ویندوز سرور قابلیت اجرایی دارد، اینترنت اکسپلورر است.

سوالات متداول

آیا قیمت ویندوز سرور و ویندوز معمولی با هم متفاوت است؟

قیمت ویندوز سرور به دلیل ارائه امکانات تخصصی بیشتر از ویندوز دسکتاپ است و لایسنس ویندوز سرور هزینه ی بیشتری نسبت به ویندوز خانگی دارد.

آیا محیط ویندوز سرور با محیط ویندوز خانگی متفاوت است؟

محیط ویندوز سرور و محیط ویندوز دسکتاپ شباهات های زیادی با یکدیگر دارند. ولی با این حال باید گفت ویندوز خانگی بسیار user friendly  تر از ویندوز سرور است.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا