نماد سایت بلاگ ایران هاست

آشنایی با نحوه ثبت سایت در گوگل ( ثبت سایت در سرچ کنسول )

ثبت سایت در سرچ کنسول

چگونه سایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟ گوگل سرچ کنسول یکی از وب سایت‌ها و در واقع نرم افزارهای تحت وب کاملاً رایگان است که امکانات عالی و کاربردی برای مدیریت سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. برای ثبت سایت در گوگل باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.  در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل در مورد کنسول جستجوی گوگل و نحوه استفاده از آن و ثبت وب سایت صحبت کنیم.

آموزش تصویری ثبت سایت در گوگل

اگر در ارتباط با Google Search Console تازه وارد هستید، قبل از انجام هر کار دیگری باید سایت خود را اضافه و تأیید کنید. این کار ثابت می‌کند که مالک یک سایت، مدیر وب سایت یا مالک وبلاگ هستید. نحوه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به صورت زیر است.

۲- همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این قسمت دو حالت برای انتخاب و وارد کردن آدرس وب سایت شما وجود دارد.

حالت اول: در حالت اول نام دامنه خود را وارد می‌کنید. این حالت تمام زیردامنه‌های موجود را نیز برای شما در نظر می‌گیرد. پس از ثبت بر روی گزینه continue کلیک کنید. معمولاً توصیه می‌شود برای ثبت سایت از این حالت یعنی ثبت دامنه استفاده شود. استفاده از این گزینه کنسول جستجوی گوگل را به تمام زیردامنه‌های سایت شما متصل می‌کند.

حالت دوم: در این حالت باید آدرس کامل سایت خود را وارد نمایید. سپس بر روی continue کلیک کنید. در این حالت تنها Url وارد شده تحت همان پروتکل برای شما ثبت می‌شود.

۳- مرحله بعدی به منظور اثبات مالکیت شما انجام می‌گیرد. گوگل با کمک ارائه روش‌های مختلف بررسی می‌کند که آیا وب سایت وارد شده متعلق به شماست یا خیر. بسته به این که از کدام روش برای ثبت سایت خود استفاده کرده‌اید، روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: حذف جیمیل

 

تأیید مالکیت برای روش اول ثبت دامنه در گوگل

تنها یک راه برای تأیید ویژگی در سطح دامنه وجود دارد و آن نیز از طریق ارائه دهنده DNS شما (یا ارائه دهنده سیستم نام دامنه) است. برای این کار وارد صفحه زیر شوید.

ابتدا ارائه دهنده DNS خود را در منوی باز شده پیدا کنید. در ایران می توانید گزینه any dns provider را انتخاب کنید.

با انتخاب آن دستورالعمل دقیق مربوط به ارائه دهنده شما نمایش داده می‌شود. در مرحله بعد، دکمه “Copy” را فشار دهید تا رکورد TXT ارائه شده توسط Google به شما کپی شود.

هنگامی که TXT را کپی کردید، سایت ثبت کننده دامنه خود را جدید باز کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.

به لیست دامنه‌های متعلق به خود بروید و دامنه مورد نظر خود را برای پیکربندی انتخاب کنید. گزینه مدیریت رکوردهای DNS را پیدا کنید.

سپس به صفحه مدیریت دامنه هدایت خواهید شد که در آنجا لیستی از سوابق DNS خود را مشاهده می‌کنید. برای ایجاد یک مورد جدید، “افزودن” را انتخاب کنید. Type را بر روی TXT قرار دهید. در زیر “Host” علامت @ را تایپ کنید. مقدار “TTL” را بر روی ۱ ساعت تنظیم کنید. رکورد TXT که از Google دریافت کرده‌اید را در فیلد “TXT Value” قرار دهید. سپس «ذخیره» را بزنید. با اضافه شدن رکورد TXT، به تنظیمات کنسول جستجوی Google برگردید و «تأیید» را انتخاب کنید. ( این مراحل به صورت نمونه برای یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات DNS است. باقی شرکت‌ها نیز تقریباً مراحلی مشابه دارند.)

اگر مراحل به درستی پیش رفته باشد، باید پیام زیر را مشاهده کنید:

روش دوم ثبت سایت در سرچ کنسول : دانلود فایل HTML

اولین روش که روش پیشنهادی گوگل نیز بوده، دانلود فایل HTML است. برای این کار ابتدا فایل HTML که گوگل ارائه داده است دانلود کنید. وارد کنترل پنل هاست خود شوید. در قسمت File manager فایل دانلود شده را آپلود کنید. این فایل در پوشه public_html قرار می‌گیرد. در نهایت بر روی گزینه verify کلیک کنید. این روش ساده‌ترین روش برای احراز هویت و مالکیت وب سایت است.

روش سوم افزودن سایت به گوگل : تگ HTML

در صورتی که به تغییر و ویرایش کد HTML خود دسترسی دارید می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای این کار ابتدا لینکی که در Shared box قرار داده شده است را کپی کنید. بعد از باز کردن صفحه اصلی وب سایت در ویرایشگر لینک را در هد اصلی سایت قرار دهید. اگر سایت شما در حال حاضر در بخش <Head> دارای یک برچسب متا یا کد دیگری است، مشکلی نیست کد تأیید را در کنار کدهای دیگر قرار دهید.

اگر سایت شما دارای بخش <Head> نیست، می‌توانید برای تأیید سایت یکی را ایجاد کنید. پس از افزودن این قطعه از کد تأیید کد به روز شده را ذخیره و منتشر کنید و صفحه اصلی سایت خود را باز کنید. از آنجا می‌توانید کد منبع سایت را مشاهده کنید. کد تأیید باید در بخش <Head> قابل مشاهده باشد.

تغییرات را ذخیره کرده و در صفحه کنسول جستجوی گوگل بر روی Verify کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش گوگل سرچ کنسول

 

استفاده از گوگل آنالیتیکس به منظور ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

یکی دیگر از ابزارهای اندازه گیری و بهبود سئو آنالیتیکس میباشد آموزش گوگل آنالیتیکس را در مقالات دیگری گفته ایم. برای استفاده از این روش در همان کنسول جستجوی گوگل بر روی گوگل آنالیتیکس کلیک کنید. اگر قبلاً در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کرده باشید، در این مرحله تنها با انتخاب گزینه و کلیک کردن بر روی گزینه verify کار تمام است.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول با استفاده از گوگل تگ منیجر

اگر قبلاً از Google Tag Manager (GTM) برای سایت خود استفاده کرده‌اید، این ممکن است ساده ترین راه برای تأیید سایت شما باشد اگر نمی دانید google tag manager چیست در دیگر مقالات ایران هاست این موضوع را به صورت کامل توضیح داده ایم. اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، باید مجوزهای مشاهده، ویرایش و مدیریت را برای حساب خود در GTM فعال کنید. قبل از استفاده از این روش، به کد HTML سایت خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که کد GTM بلافاصله بعد از برچسب <Body> سایت شما، قرار داده شده است. کادر تأیید Google Tag را در Google Search Console باز کنید و بر روی verify کلیک کنید.

پس از آن و تأیید مالکیت وب سایت، کنسول جستجوی گوگل برای شما فعال شده و می‌توانید به بررسی و آنالیز وب سایت خود بپردازید.

خروج از نسخه موبایل