دامنه

دامنه پرمیوم چیست؛ انواع دامنه های خاص

امروزه تنوع بالایی در زمینه دامنه‌ها وجود دارد و از اسامی و پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه استفاده می‌شود. اما همچنن بسیاری از دامنه‌ها وجود دارند که از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. به این نوع دامنه خاص دامنه پرمیوم می گویند. اما دامنه پرمیوم به چه معناست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

معرفی دامنه پرمیوم

این نوع  از انواع دامنه به دامنه‌هایی گفته می‌شود که به دلیل نام و پسوند خاص قبلا ثبت شده و نسبت به سایر دامنه‌ها ارزش بیشتری دارند. به این دامنه ها، دامنه خاص یا ویژه نیز گفته می شود.

نکته قابل توجه در مورد آن‌ها این است که خرید دامنه پرمیوم به راحتی و مشابه دامنه‌های معمولی قابل ثبت و دسترسی نیستند، زیرا هزینه‌های نگهداری بالاتری داشته و میزان بهره‌برداری از آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. این دامنه‌ها می‌توانند نشان دهنده نام شرکت، یک صنعت و … باشند. در نتیجه دامنه پرمیوم به دامنه‌هایی گفته می‌شود که به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص از ارزش بالاتری برخوردار هستند. افراد و رجیسترارها قبل از اعلام دامنه ابتدا تمامی آدرس‌های آن را برای خود ثبت کرده و سپس آن را به عنوان دامنه پرمیوم معرفی می‌کنند. تمامی نام‌های شناخته شده در دسته دامنه‌های با ارزش قرار گرفته و به قیمت بالاتری به فروش می‌رسند.

دامنه ویژه در دو دسته مختلف قرار می‌گیرند.

  • Aftermarket: این نوع دامنه به دامنه‌هایی گفته می‌شود که توسط افراد یا شرکت‌ها ثبت شده است. این دامنه دارای یک قیمت ثابت ثبت شده است که توسط همین سازمان در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این دامنه به صورت ثبت شده و ثابت قرار دارد و تنها می‌توانید برای انتقال مالکیت آن اقدام نمایید.
  • Registry premium: نوع دیگری از دامنه خاص است که قیمت آن بر اساس تعداد حروف و عمومیت آن تغییر می‌کند. تعداد حروف کمتر باعث افزایش بخش دامنه ویژه شده و قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. این نوع دامنه نیز توسط شخصی به ثبت رسیده و امتیاز آن را به قیمت بالایی در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهد. در واقع این دامنه با ارزش تنها برای همان فرد رزرو شده است.

دامنه premium چیست

انوع دامنه پرمیوم

انواع دامنه با توجه به نام و پسوند ارزشمند می‌شوند و هرچه ارزش آن‌‌ها بالاتر باشد، رقابت شدیدتری برای ثبت و استفاده از آن‌ها در جریان است. اما این دامنه‌ها دارای چه انواعی بوده و در چه دسته‌هایی قرار می‌گیرند.

  • نام محصول: اولین نوع دامنه‌های پرمیوم همان دامنه‌هایی هستند که نشان دهنده نام محصول، نشان دهنده یک کسب‌وکار، یک فعالیت صنعتی و … هستند. این دامنه‌ها را category defining می‌نامند که از انواع آن‌ها می‌توان به نمونه‌هایی از جمله Furniture.com، car.ir و … اشاره کرد.
  • اسامی مخفف: نوع دیگری از دامنه‌های خاص شامل اسامی مخفف هستند. این دامنه‌ها از با ارزش‌ترین و پرطرفدارترین دامنه‌ها هستند. دامنه‌هایی که از دو یا سه حرف تشکیل شده‌اند و در کنار مخفف بودن نشان دهنده معنی و مفهوم بسیار بزرگی هستند. aa.com از نمونه‌ این دامنه‌هاست.
  • دامنه‌های com.: این دامنه‌ها معمولا از ارزش بالاتری برخوردار بوده و استفاده از آن‌ها بیشتر است. اما گاهی اوقات دامنه‌هایی وجود دارند که همخوانی بسیار جذابی میان نام و پسوند وجود دارد، به همین دلیل در دسته دامنه‌های پریمیوم قرار گرفته و از ارزش بالایی برخوردار می‌شوند.
  • دامنه‌های با جستجوی بالا: بسیاری از دامنه‌ها به دلیل استفاده از کلمات کلیدی پرکاربرد، میزان جستجوی بسیار بالایی دارند. به همین دلیل در دسته دامنه‌های پرطرفدار قرار می‌گیرند.

 

بیشتر بخوانید: روش ایندکس سریع سایت

اهمیت استفاده از دامنه‌های خاص

استفاده از دامنه‌های ساده و روان که به راحتی در ذهن مخاطب بمانند می‌تواند برای شناخت برند و افزایش سئو وب سایت بسیار کمک کند. از این رو استفاده از این دامنه‌ها نه تنها باعث افزایش بازدید و بهبود وب سایت شما بلکه باعث رونق فعالیت و کسب‌وکار شما می‌شود.

ویژگی دامنه پریمیوم

چه ویژگی‌هایی یک دامنه را پرمیوم می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید همیشه میزان تقاضا باعث می‌شوند ارزش و قیمت یک محصول افزایش پیدا کند. دامنه‌های پرمیوم به دلیل ویژگی‌های مهم دارای میزان تقاضای بالایی هستند. این ویژگی‌ها تأثیر مثبتی بر وب سایت و فعالیت انجام شده خواهند داشت. به همین دلیل میزان تقاضای آن‌ها بالا خواهد بود. دامنه‌های پرمیوم بسیار ساده بوده و به راحتی در ذهن مخاطب می‌مانند. علاوه بر آن بر میزان سئو سایت تأثیر مهمی دارند.

از دیگر ویژگی‌های مهم پسوند دامنه است. دامنه‌های .com قابلیت پرمیوم شدن دارند، زیرا این پسوند جهانی معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین پسوند برای دامنه‌های مختلف است. البته تمام موارد .com پرمیوم نیستند و نام دامنه اهمیت بسیار زیادی دارد. مختصر بودن دامنه نیز از دلایل پریمیوم بودن آن است. دامنه‌های کوتاه و مختصر به دلیل ماندن در ذهن مخاطب جایگاه ویژه‌ای دارند. علاوه آن وجود کلمات کلیدی و حروف اختصاری نیز می‌تواند دلیلی بر پریمیوم بودن یک دامنه باشد.

علاوه بر موارد گفته شده برخی از دامنه‌ها به دلیل محتوایی که ارائه می‌دهند پرمیوم شناخته می‌شوند. این دامنه‌ها به دلیل تعداد کاربران بالا و اهمیت محتوای ارائه شده بسیار معروف و شناخته شده هستند و همین موضوع باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: برنامه linkedin چیست

 

چطور دامنه‌های پرمیوم را پیدا کنیم؟

وب‌سایت‌ها و شرکت‌های بسیار معتبری در این زمینه فعالیت می‌کنند. با مراجعه به وب سایت آن ها می‌توانید لیست دامنه‌های پرطرفدار و با ارزش آن‌ها را به همراه هزینه خرید دامنه ویژه و صورت تمایل خریداری کنید. همچنین اگر دامنه با ارزش ثبت شده‌ای دارید می‌توانید برای فروش آن از طریق آن‌ها اقدام نمایید.

قیمت دامنه خاص بسیار بالاتر از دامنه معمولی بوده و اگر زمان ثبت دامنه متوجه رزرو بودن آن شدید می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر خریداری کنید. در غیر این صورت می‌توانید از دامنه‌های دیگری برای وب سایت خود استفاده کنید. در مقاله ی دیگر در مورد خرید و فروش دامنه توضیح داده ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا