نماد سایت بلاگ ایران هاست

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا

رتبه الکسا، مقیاسی برای اندازه گیری مقبولیت یک سایت و معیار اولیه آن میزان بازدید سایت است. این کار، با بررسی میانگین بازدید روزانه سایت‌ها انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با رتبه بندی الکسا بیشتر آشنا کنیم.

نکته:

در حال حاضر که الکسا اعلام کرده است که دیگر خدماتی ارائه نمی دهد می توانید از سیمیلار وب به جای ان استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله کاربرد similarweb را بخوانید.

Alexa Rank یا رتبه الکسا چیست؟

ابتدا باید بگوییم الکسا چیست؟ الکسا یک وب سایت بین المللی و از زیر مجموعه‌های شرکت Amazon است.

الکسا با استفاده از داده‌های ترافیکی، میلیون‌ها سایت موجود در اینترنت را رتبه‌بندی کرده و یک لیست از محبوب ترین سایت‌های موجود در اینترنت ایجاد می‌کند که به این رتبه ها alexa rank یا رتبه الکسا می گویند. رتبه سایت در الکسا، در حقیقت بیانگر محبوبیت سایت در مقایسه با سایت‌های دیگر است. به عبارت دیگر، رتبه بندی الکسا، میانگینی از تعداد بازدیدکننده سایت و تعداد صفحات مشاهده شده از همان سایت است. هر چه رتبه شما به عدد یک نزدیک شود، بدین معنی است که سایت شما رتبه بهتری دارد.

 

رنک الکسا جهانی و رنک الکسا ایران

رتبه بندی سایت در الکسا، در دو رتبه بندی جهانی و کشوری انجام می‌شود. در رتبه بندی الکسا، برای بسیاری از سایت‌ها، موقعیت مکانی بازدیدکننده‌ها نیز ارزیابی می‌شود. سایت‌هایی که احراز شده باشند، مالکان آنها می‌توانند این امکان را داشته باشند، اطلاعات مکانی بازدیدکننده‌ها را مشاهده کنند. رتبه ترافیک سایت، در کشوری که بخش اعظم بازدیدکننده‌ها در آن قرار دارند (بر اساس نمونه‌های گرفته شده الکسا) نمایش داده می‌شوند. این اطلاعات مکانی، لزوما با کشوری که سایت در آن میزبانی می‌شود یکسان نیست.

اگر رتبه کشوری یک سایت نمایش داده نمی‌شود، بدین معنی است که الکسا، نمونه داده‌های لازم برای بررسی ترافیک آن سایت را در اختیار ندارد. در نظر داشته باشید، استاندارد رتبه بندی سایت در الکسا، رنک الکسا جهانی است و رنک کشوری السکا در اولویت نیست. به عنوان نمونه، رنک الکسا ایران یک سایت ایرانی، زمانی نمایش داده می‌شود که اطلاعات از بازدیدکنندگان به اندازه قابل توجهی موجود باشد.

 

 

معیار رتبه بندی الکسا چیست؟

معیارهای رتبه الکسا، بر اساس نمونه گیری از میلیون‌ها کاربر است. رنکینگ الکسا بر اساس داده‌های ترافیکی است که در طول سه ماه نمونه گیری به دست می‌آید. کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، به صورت جداگانه دسته بندی می‌شوند. تعداد بازدید صفحه، تعداد کل درخواست‌هایی هستند که کاربران برای مشاهده یک سایت ارسال کرده اند. با این وجود، درخواست‌های چندگانه برای یک آدرس مشابه، در یک روز مشابه و توسط یک یوزر واحد، به عنوان یک بازدید ثبت می‌شود. سایتی که بیشترین ترکیب بازدیدکنندگان واحد و بازدید صفحه را داشته باشد، در رتبه بندی سایت در الکسا، در رتبه ۱ قرار می‌گیرد. البته برای اطمینان از درستی داده‌ها، از الگوریتم‌های نرمال سازی نیز استفاده می‌شود.

نکته دیگر اینکه، رتبه بندی الکسا، تنها برای دامنه‌ها انجام می‌شود. رتبه بندی الکسا، شامل زیر دامنه‌ها و صفحات فرغی نمی‌شود، مگر اینکه یک زیردامنه را به عنوان صفحه اصلی یا صفحه وبلاگ خود تعریف کرده باشید. به عبارت دیگر، اگر آدرسی را به عنوان صفحه اصلی سایت و یا بلاگ تعریف کرده باشید، آن آدرس در رتبه بندی الکسا لحاظ شده و در رتبه بندی از دامنه اصلی جدا می‌شود.

از دیگر مواردی که در تعیین رتبه الکسا سایت موثر است، مقدار زمان حضور کاربر در سایت و گشت و گذار در آن است. اینکه کاربر چه مدت زمانی را در سایت شما صرف می‌کند، و  اینکه وارد صفحات دیگر شما نیز می‌شود، در رتبه بندی سایت در الکسا تاثیر گذار است.

در رتبه بندی سایت در الکسا، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. الکسا، سایت‌هایی که ترافیک کمی‌ دارند را نمی‌تواند با دقت رتبه بندی کند، زیرا داده‌های کمی ‌از ترافیک آنها وجود دارد. لذا در مشاهده چنین سایت‌هایی ممکن است پیغام No Data مشاهده کنید.

 

بیشتر بخوانید: افزایش رتبه گوگل

 

اهمیت رتبه بندی الکسا برای سایت شما

در ادامه به ذکر چند نکته در خصوص اهمیت رتبه الکسا می‌پردازیم:

مقایسه با رقبا: شما می‌توانید میزان محبوبیت سایت خود را با دیگر رقبا مقایسه کنید و این کار می‌تواند به شما ایده‌هایی برای بهبود سایت ارائه کند.

مشخص کردن پتانسیل تجاری یک سایت : اگر قصد تبلیغ محصولات یا خدمات تجاری خود را دارید، بررسی رتبه سایت در الکسا، به شما کمک می‌کند میزان بازدید سایت‌ها را با هم مقایسه کنید و از سایت‌های کم بازدید دوری کنید.

پیدا کردن وبلاگهای مناسب برای انتشار محتوا : اگر قصد دارید با انتشار مقاله در سایت‌های دیگر، ترافیک ورودی برای سایت خود ایجاد کنید، رتبه سایت در الکسا به شما نشان می‌دهد آیا سایت مدنظر شما، برای موضوع هدف، مناسب است یا خیر.

در مقاله افزایش رتبه الکسا می توانید در مورد روش های بهبود رتبه الکسا بخوانید.

چگونه رتبه سایت را در الکسا ببینیم؟

برای مشاهده رتبه سایت در الکسا، می‌توانید وارد صفحه ابزار ترافیک الکسا شوید. وظیفه این ابزار، نمایش رتبه الکسا سایت است. در این ابزار، رنک سایت در الکسا، در کنار رتبه سایت‌های دیگر نمایش داده می‌شود.

ابزاری که سایت الکسا به صورت رایگان جهت بررسی رنگ الکسا در وب سایت ارائه کرده است، علاوه بر دیدن رتبه سایت در الکسا، می‌توانید از آن برای تحلیل رتبه سایت نیز استفاده کنید. این ابزار بررسی رتبه الکسا، اطلاعات بیشتری در خصوص ترافیک سایت ارائه می‌کند.

تاثیر رتبه الکسا در سئو

از رتبه الکسا، می‌توان به عنوان ابزاری برای مقایسه رقبا استفاده کرد، اما بطور کلی تاثیری بر SEO ندارد. برای اینکه تاثیر رتبه الکسا در سئو را بررسی کنیم، به دو نکته می‌پردازیم :

لذا تاثیر رتبه الکسا در سئو، اثبات نشده است.

 

سوالات متداول 

یک Alexa Rank خوب چیست؟

از آنجایی که رتبه بندی الکسا، یک مقدار نسبی است، لذا شما باید رتبه خود را با رقبا مقایسه کنید و ببینید در کجای این مقایسه ایستاده اید. لذا، لزومی ‌ندارد سایت خود را با سایت‌های بزرگ و محبوب جهانی مقایسه کنید. همین که در مقایسه با رقبا، جایگاه بالاتری داشته باشید، یعنی Alexa Rank  خوبی دارید.

خروج از نسخه موبایل