سئو

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟ ( چگونه یک صفحه را ریدایرکت ۳۰۱ کنیم؟ )

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های افرادی که به‌تازگی سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند، حذف و اضافه کردن صفحات مختلف است. حتی در بعضی مواقع شما نیاز دارید که آدرس یک صفحه یا همان URL آن را عوض کنید.

انجام هر یک از کارهای گفته شده در حالت عادی باعث خواهد شد تا سئو سایت شما آسیب ببیند، اما با انجام راه‌کارهایی می‌توان جلوی آن را گرفت. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌کارهایی که برای این موضوع ارائه می‌شود، ریدایرکت ۳۰۱ است.

ریدایرکت ۳۰۱ باعث خواهد شد تا صفحات قبلی و URLهایی که عوض کرده‌اید، به آدرس جدیدی هدایت شوند تا سئو سایت شما آسیبی نبیند. ما در این مقاله قصد داریم که به معرفی ریدایرکت ۳۰۱ بپردازیم و بعد از آن به سوال‌های مهمی مانند نحوه پیاده‌سازی و اینکه چه زمانی باید سراغ آن بروید، خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

اگر قصد دارید که آدرس یک صفحه را عوض کنید، باید کارهایی انجام دهید تا مطمئن شوید که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به آدرسی که می‌خواهید هدایت می‌شوند. در دنیای فناوری به این تغییر ریدایرکت ۳۰۱ می‌گویند.

ریدایرکت ۳۰۱، یک HTTP status code (کدهایی مانند ۴۰۴، ۴۰۳ و ۵۰۰ در این خانواده قرار دارند) است که توسط سرور وب‌سایت به مرورگر شما ارسال خواهد شد. در واقع، ریدایرکت ۳۰۱ یک مسیر دائمی از یک URL به URL دیگر را نشان می‌دهد. با انجام این کار، هر کاربری که قصد داشته باشد به URL قبلی دسترسی پیدا کند، به صفحه جدید هدایت خواهد شد.

ریدایرکت ۳۰۱ بیشتر در زمان‌هایی استفاده می‌شود که صفحه‌ای از یک وب‌سایت را حذف یا منتقل کرده‌ایم. اگر از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نکنید، کاربران در زمان مراجعه‌ به وب‌سایتتان، صفحه ۴۰۴ را مشاهده خواهند کرد که تاثیر منفی هم روی کاربران و هم روی سئو سایت دارد.

این تغییر URL معمولا به حدی سریع اتفاق می‌افتد که شما متوجه آن نخواهید شد و در یک چشم بر هم زدن، صفحه‌ای جدید را مشاهده خواهید کرد. البته، احتمالا با نگاه کردن به URL سایت متوجه خواهید شد که با لینکی که وارد یا روی آن کلیک کرده‌اید، تفاوت‌هایی دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مطلع شدن از این موضوع، استفاده از اکستنشن‌هایی مانند Ayima Redirect Path است.

یکی دیگر از کلیدی‌ترین نقش‌های ریدایرکت ۳۰۱، مربوط‌ به موتورهای جستجو است. اگر شما از خانواده HTTP status code به‌درستی استفاده کنید و نشان دهید که هر URL به کجا منتقل شده است، موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ این امکان را در اختیار شما قرار خواهند داد تا همیشه سایت خود را به‌روز نگه دارید و در صفحه اول حضور داشته باشید. در ادامه این مقاله ( ارائه دهنده ی هاست وردپرس ایران ) نحوه و زمان ایجاد این HTTP status code را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: ارور ۴۰۱ چیست

چه زمانی باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کرد؟

> تغییر URL :

در بعضی مواقع نیاز است که URL اصلی خود را بهینه‌تر یا ساختار پوشه‌های URL خود را سازماندهی کنید. بهترین راه‌کار برای این موضوع، استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است.

> بازآفرینی یک قطعه محتوا :

گاهی اوقات ممکن است که بخواهید به‌صورت کامل محتوای قدیمی خود در یک صفحه را بازسازی کنید. این محتوا صرفا متن یا ویدیو را شامل نمی‌شود و حتی قالب‌های وب‌سایت هم در این دسته قرار می‌گیرند.

در این مورد، باید مطمئن شوید که یک ریدایرکت ۳۰۱ از URL قدیمی به آدرس جدید را پیاده‌سازی کرده‌اید. زمانی که این کار را انجام دهید، این توانایی را خواهید داشت که صفحه قبلی را بایگانی و صفحه جدید را جایگزین آن کنید.

> ادغام چند محتوا با یکدیگر :

اگر شما در وب‌سایت خود چندین صفحه با محتواهایی دارید که بایکدیگر هم‌پوشانی دارند، دارای یک کلمه کلیدی واحد هستند یا حتی یک موضوع را پوشش می‌دهند، ممکن است که بخواهید آن‌ها را بایکدیگر ادغام کنید. احتمالا ازطرفی‌دیگر هم شما نمی‌خواهید آن‌ها از رده‌بندی موتورهای جستجو خارج شوند.
در اینجور مواقع، ریدایرکت ۳۰۱ به شما این توانایی را خواهد داد که چندین صفحه را به یک صفحه ریدایرکت کنید.

> انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر :

اگر وب‌سایت خود را از یک دامنه به دامنه دیگری انتقال داده‌اید، بسیار مهم است که ریدایرکت ۳۰۱ از محتوای قدیمی خود به محتوای جدید را پیاده‌سازی کنید. حتما به یاد داشته باشید که ریدایرکت‌های شما باید از URL اصلی پیروی کنند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی سایت

نحوه پیاده‌سازی ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS در دنیا، وردپس است؛ بنابراین، منطقی‌ترین گزینه برای آموزش ریدایرکت ۳۰۱ در این مقاله خواهد بود. با این حال، توجه‌به این نکته مهم است که وردپرس انعطاف‌پذیری بالایی دارد و احتمالا پیاده‌سازی ریدایرکت ۳۰۱ در نسخه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. ما در این آموزش از آخرین نسخه وردپرس استفاده خواهیم کرد.

برای انجام ریدایرکت ۳۰۱ در وردپرس، شما چندین راه‌کار دارید که عبارتند از :

۱) ایجاد ریدایرکت با استفاده از خود سرور :

بهترین راه برای اعمال ریدایرکت‌ها از نظر سرعت و فنی، استفاده از خود وب‌سرور به‌ جای اتکا به وردپرس است و باید به این موضوع توجه کنید که امکان پیاده‌سازی ریدایرکت ۳۰۱ از خارج را به شما ارائه نمی‌دهد. البته، اکستنشن‌هایی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا به‌وسیله آن‌ها، ریدایرکت مورد نظر خود را انجام دهید.

اگر شما از آپاچی یا Nginx یا پلتفرم دیگری برای سرور خود استفاده می‌کنید، رویکرد پیاده‌سازی ریدایرکت متفاوت خواهد بود. حتی در بعضی مواقع، انجام ریدایرکت ۳۰۱ به ارائه‌دهنده هاست شما هم بستگی دارد.

اگر اکنون نمی‌دانید که چگونه باید از طریق خود سرور ریدایرکت ۳۰۱ را انجام دهید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که به‌هیچ عنوان سمت انجام این کار نروید؛ چرا که با انجام کوچک‌ترین اشتباهی، احتمالا وب‌سایت شما از دسترس خواهد شد.

برای انجام این کار، باید سراغ ایجاد تغییرات در فایل htaccess بروید. قبل از انجام هر کاری، باید RewriteEngine را پیدا کنید. پس از پیدا کردن آن در قسمت mod_rewrite، توانایی ایجاد ریدایرکت را در آن خواهید داشت:

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteEngine On

</IfModule>

در مرحله بعدی، می‌توانید تمامی فرامینی که می‌خواهید را در قسمت زیر RewriteEngine On اضافه کنید. فرامینی که اضافه می‌کنید، بستگی به چیزی دارد که می‌خواهید تغییر دهید. برای مثال، اگر قصد دارید که یک URL را تغییر دهید، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که قطعه کد زیر را بعد از RewriteEngine On اضافه کنید و به‌ترتیب oldpage و newpage را به آدرس قدیمی و جدید تغییر دهید.

RedirectMatch 301 /oldpage/ /newpage/

حتی شما این توانایی را دارید که مسیر یک پوشه را هم با اضافه کردن کد زیر، تغییر دهید:

RewriteRule ^/?folder/(.\*)$ /location/$1 [R,L]

در قطعه کد بالا، باید نام پوشه و مسیر را جایگزین folder و location کنید. ریدایرکت ۳۰۱ این امکان را به شما ارائه خواهد داد تا www اول آدرس سایت خود را به نسخه بدون www ریدایرکت کنید. کد زیر، این کار را برای شما انجام خواهد داد:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(.\*)$ http://example.com/$1 [L,R=301]

استفاده از پلاگین‌های رایگان وردپرس برای انجام ریدایرکت ۳۰۱ :

اگر شما دانش کافی برای پیاده‌سازی ریدایرکت ۳۰۱ به‌وسیله سرور را ندارید، یکی از بهترین و بهینه‌ترین کارها، استفاده از پلاگین‌های رایگان است. در همین ابتدا باید به شما بگوییم که پلاگین‌ها کندتر هستند و شما باید به کد نوشته شده برای آن اطمینان کنید.

پلاگین‌های مختلفی برای پیاده‌سازی ریدایرکت ۳۰۱ وجود دارد و برای استفاده درست از آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم که به وب‌سایت توسعه‌دهنده آن مراجعه کنید. ما در اینجا قصد داریم که به آموزش استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به‌وسیله پلاگین Redirection بپردازیم که پراستفاده‌ترین پلاگین برای انجام این کار است :

۱- افزونه Redirection را نصب و فعال کنید.

۲- ابتدا به قسمت Setting بروید و سپس روی Redirection بزنید و دستورالعمل‌های مربوط‌به نصب را دنبال کنید.

۳- بعد از انجام مراحل نصب، به منوی پلاگین‌ها هدایت خواهید شد. برای اضافه کردن یک ریدایرکت جدید، گزینه Redirects را از منوی بالا انتخاب کنید.

۴- در قسمت Redirects می‌توانید تمام ریدایرکت‌های ۳۰۱ فعال خود را مشاهده و موارد جدیدی را به آن اضافه کنید. برای افزودن یک ریدایرکت ۳۰۱ جدید، در بخش Add new redirection، آدرسی که می‌خواهید ریدایرکت شود را وارد و سپس آدرس جدید را هم در قسمت بعدی وارد کنید.

۵- بعد از وارد کردن آدرس‌های گفته شده‌، روی Add Redirect کلیک کنید. اکنون، تغییر مسیر جدید را در لیست تغییر مسیرهای فعال خود مشاهده خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: گوگل دیسکاور

انجام تغییراتی در فایل htaccess :

فایل htaccess بخشی از آن چیزی است که پیکربندی سطح بالای وب‌سایت شما را کنترل می‌کند. شما محتویات فایل htaccess خود را ویرایش خواهید کرد تا ویژگی‌های خاصی از نرم‌افزار سرور خود را بدون ویرایش مستقیم در فایل پیکربندی سرور، فعال و غیرفعال کنید.

این یک راه بسیار آسان برای ایجاد تغییرات مهم است، اما شما باید مراقب باشید که کد را به‌درستی ویرایش کنید. یک اشتباه در کد شما می‌تواند مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کند.

برای ریدایرکت ۳۰۱ بااستفاده از ایجاد تغییر در فایل‌های htaccess در وردپرس، شما باید در ابتدا به سرور سایت خود برای ویرایش این فایل متصل شوید. بعد از انجام این کار، مراحل زیر را باید طی کنید:

> از طریق FTP به سرور متصل شوید.

> از ابزار داخلی File Manager استفاده کنید که در داخل cPanel قرار دارد.

> برای استفاده از ابزار داخلی File Manager، ابتدا باید وارد داشبورد cPanel خود شوید و ابزار را پیدا کنید. سپس، از محتوای داخل htaccess نسخه‌ای بک‌آپ تهیه کرده و سپس از تابع Edit برای اضافه کردن کد‌های ریدایرکت ۳۰۱ خود استفاده کنید.

> اگر این کار را انجام دهید، به ویرایشگر متنی هدایت می‌شوید و توانایی اضافه کردن کد‌های مورد نیاز خود را خواهید داشت. درست مانند قسمت قبلی، کد ریدایرکتی که قصد دارید اضافه کنید، تا حد بسیار زیادی به آنچه که می‌خواهید به‌دست آورید، بستگی دارد.

برای مثال، شما می‌توانید یک صفحه واحد را بااستفاده از قطعه کد زیر به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت و اطلاعات مورد نیاز را در قسمت‌های example، oldpage و newpage وارد کنید:

Redirect 301 /oldpage.html http://www.example.com/newpage.html

> برای تغییر کل نام یک دامنه به دامنه‌ای دیگر هم تنها کافیست که از کد زیر بهره ببرید:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(?:www\.)oldsite\.com$ [NC]

RewriteRule ^http://newsite.com%{REQUEST_URI} [L,R=301]

در این قسمت باید به شما توصیه کنیم که حتما آدرس قدیمی و جدید وب‌سایت خود را در قسمت oldsite و newsite جایگزین کنید تا ریدایرکت ۳۰۱ با مشکلی مواجه نشود.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از ایران هاست  به ریدایرکت ۳۰۱ پرداختیم و به شما گفتیم که در چه زمان‌هایی باید از آن استفاده کنید. همچنین متوجه شدید که نحوه پیاده‌سازی آن برای وب‌سایتتان به چه شکل است و چه نکاتی را باید در نظر بگیرید.

استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ نیازبه دانش فنی قابل قبولی دارد و اگر دارای این دانش را نیستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما پیاده‌سازی آن را برعهده یک فرد متخصص بسپارید. درصورتی‌که ریدایرکت ۳۰۱ به‌درستی پیاده‌سازی نشود، این امکان وجود دارد تا وب‌سایتتان از دسترس خارج شود.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا