طراحی و توسعه وب سایت

ری اکت چیست؟ ( چرا یادگیری react لازم است و کاربردهای آن کدامند؟ )

هر روز فریم‌ورک‌های مخصوص زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و امروزه به بخش مدرنی از زبان‌های توسعه و برنامه‌نویسی Frontend به‌شمار می‌آیند.اگر از مهندسان برنامه‌نویسی فرانت‌اند در رابطه با محبوب‌ترین فریم‌ورک‌ها جویا پرس‌و‌جو کنید، یکی از انتخاب‌های همیشگی آن‌ها فریم ورک ری‌اکت (React) محسوب می‌شود.

این فریم‌ورک به‎ مرور زمان قابلیت‌ها و امکانات خود را برای مهندسان برنامه‌نویسی فرانت‌اند ارائه کرد که همراه این توسعه در امکانات، جای خود را میان فریم‌ورک‌های محبوب برنامه‌نویسی فرانت‌اند باز کرد. همراه ما باشید تا با این فریم‌ورک بیشتر آشنا بشید.

معنی ری اکت چیست؟

برای معرفی فریم‌ورک React لازم است با مخاطبان آن که توسعه دهندگان لایه رویی در یک صفحه وب هستند آشنایی کامل داشته باشید. توسعه‌دهندگان لایه قابل مشاهده وب (فرانت) به برنامه‌نویسانی گفته می‌شود که مسئول پیاده‌سازی تمامی عناصر بصری در یک صفحه و طراحی کلیه نقاطی تعاملی با مخاطب است. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند معمولا ایده‌های خود را به‌صورت دستوری در فریم‌ورک‌های مخصوص این نوع برنامه‌نویسی پیاده‌سازی می‌کنند.

بعد از آشنایی با توسعه‌دهنگان فرانت، نوبت به معرفی مفهوم «فریم‌ورک» می‌رسد؛ به بستر‌هایی که با ارائه انواع کتاب‌خانه‌ها یا ماژول‌های مناسب فرآیند کدنویسی را برای مهندسان برنامه‌نویسی آسان می‌کند، فریم‌ورک گفته می‌شود. یکی از این فریم‌ورک‌های محبوب ری‌اکت نام دارد.

زبان مادر این فریم‌ورکِ متن‌باز (Open Source) جاوا اسکریپت است که با تقسیم‌بندی این فریم‌ورک‌ به React.js برای دسکتاپ و React Native برای موبایل از سال ۲۰۱۳ توسط فیسبوک (متا) به جهان برنامه‌نویسی عرضه شد.

معنی ری اکت

مزایای react چیست؟

تا به این‌جا این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خرید سرور کلود ) متوجه شدیم که React نوعی فریم ورک برای طراحی رابط‌های کاربری در توسعه لایه قابل مشاهده توسط کاربر است و رابط کاربری به همان نقاطی در یک صفحه وب گفته می‌شود که مخاطبان بر کلیک روی آن‌ها می‌توانند از متن‌های آماده ارسال به قسمت Backend استفاده کنند. در واقع به هر جزئی از موارد قابل مشاهده کاربر که قابلیت ارسال تقاضا یا واکنشی را در پی داشته باشد، رابط کاربری گفته می‌شود. در این بخش مزایای این فریم ورک را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد همراه ما باشید.

از این فریم‌ورک برای توسعه رابط‌های کاربری تعاملی استفاده می‌شود. این فریم‌ورک همچنین باعث می‌شود تا حجم برنامه‌نویسی شما برای وب اپلیکیشن‌ها هم کاهش پیدا کند و درمقایسه‌با جاوا اسکریپت خالص، نیازبه نوشتن کدهای کمتری داشته باشید. اگر با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت آشنایی ندارید در مقاله ” جاوا اسکریپت چیست ” در مورد آن توضیحات کاملی داده ایم.

یکی از مزایای ری‌اکت، در اختیار قراردادن تمامی اجزای «رابط کاربری» به‌صورت تقسیم‌شده است؛ برنامه‌نویسان با این ویژگی می‌توانند با توسعه هر جزء از رابط کاربری از آن‌ها به‌صورت مجدد استفاده کنند. به‌عبارتی هر جزء از رابط کاربری در این فریم ورک مانند قطعات لگو می‌تواند برای ساخت‌و‌ساز در انواع دیگر لگو کاربرد داشته باشد.

براساس تعریف ارائه شده برای این سوال در صفحه ویکیپدیای ری اکت، باید گفت که برای برای اولین‌بار توسط فیسبوک توسعه داده شد.

برای انجام بهینه این کار، فریم ورک ری اکت با ترکیب سرعت و کارایی جاوا اسکریپت با روشی کارآمدتر برای دستکاری DOM، باعث می‌شود تا صفحات وب‌سایت‌ها به‌صورتی سریع‌تر در دسترس قرار بگیرند و وب اپلیکیشن‌های توسعه داده شده بااستفاده‌از آن بسیار پویاتر و پاسخ‌گوتر باشند.

بگذارید نیم‌نگاهی به تاریخچه این فریم‌ورک دوست داشتنی داشته باشیم. در سال ۲۰۱۱ بود که فیسبوک ناگهان با تعداد کاربران زیادی مواجه شد و به‌این‌دلیل با چالش‌هایی روبه‌رو شده بود. این شرکت می‌خواست با ایجاد رابط کاربری پویا‌تر و پاسخ‌گوتری که سریع و کارآمد است، تجربه کاربری غنی‌تری را به کاربران خودش ارائه دهد.

این چالش‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا یکی از مهندس‌های شرکت فیسبوک با نام جردن واک دست‌به‌کار شود و ری اکت را برای برطرف کردن آن‌ها توسعه دهد. ری اکت در آن زمان با ارائه روشی سازمان یافته و ساختارمندتر برای ایجاد رابط‌های کاربری پویا و تعاملی که هرکدام از آن‌ها قابلیت استفاده مجدد را داشتند، فرایند توسعه را ساده‌تر کرده بود.

اولین جایی که ری اکت در آن استفاده شد، فید خبری سایت فیسبوک بود. باتوجه‌به رویکرد انقلابی ری اکت در دستکاری DOM و رابط‌های کاربری، توانست رویکرد فیسبوک در زمینه توسعه وب‌سایت‌ها را تغییر دهد و پس از انتشار آن به‌صورت متن‌باز، به‌سرعت در اکوسیستم جاوا اسکریپت محبوب شد.

 

 

ویژگی‌های ری اکت کدامند؟

قابلیت‌ها و امکاناتی که ری اکت دراختیار شما قرار می‌دهد، باعث شده تا بسیاری از توسعه‌دهندگان وب‌سایت‌ها تمایل‌ به استفاده از آن داشته باشند. اصلی‌ترین ویژگی‌های این فریم‌ورک دوست‌داشتنی عبارتند از:

۱. ری اکت می‌تواند یک DOM مجازی را بسازد. این موضوع از آنجایی شروع شد که توسعه‌دهندگان متوجه شدند DOM مجازی جاوا اسکریپت بسیار سریع‌تر از DOM معمولی است. این موضوع در نهایت باعث شد تا عملکرد برنامه‌ها به‌صورت آشکاری افزایش پیدا کند.

۲. ری اکت به شما اجازه خواهد داد تا رابط‌های کاربری جذابی را ایجاد کنید.

۳. معمولا موتورهای جستجو می‌توانند سایت‌هایی که با استفاده‌ از ری اکت توسعه داده شده‌اند را سریع‌تر شناسایی و رتبه‌بندی کنند.

۴. فیسبوک توانسته‌ تا در معماری‌های مختلف توسعه وب اپلیکیشن را در ری اکت ادغام کند.

۵. ری اکت می‌تواند تمامی فرایند‌های مربوط به اسکریپت‌نویسی را آسان‌تر کند.

۶. اگر شما در سایت خود از ری اکت استفاده کنید، فرایند تعمیر و نگه‌داری برنامه‌های پیشرفته، آسان‌تر خواهد شد و خروجی شما را هم افزایش خواهد داد.

۷. وب اپلیکیشن‌هایی که توسعه داده‌اید با سرعت بیشتری رند می‌شوند.

۸. ری اکت به شما اجازه خواهد داد تا برای گوشی‌های هوشمند هم خروجی مورد نظر خود را دریافت کنید.

۹. ری اکت توسط تعداد زیادی از برنامه‌نویسان پشتیبانی می‌شود.

۱۰. قابل استفاده با سیستم‌های مختلف در هر دو سمت کلاینت و سرور است.

شاید ری اکت قابلیت‌های زیادی داشته باشد، اما محدویت‌هایی هم دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سخت‌تر بودن آدرس دادن اجزای مختلف صفحه اشاره کرد.

تفاوت ری اکت با سایر فریم‌ورک‌ها در چیست؟

 

react چیست

 

شاید ری اکت قابلیت‌‎های زیادی داشته باشد، اما آیا این فریم‌ورک درمقایسه‌ با رقبایی مانند Vue و Angular هم حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

چکیده تمام چیزهایی که در آینده به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، به ما می‌گوید که ری اکت بهترین فریم‌ورکی است که می‌توانید برای توسعه وب‌سایت‌تان از آن استفاده کنید. ما می‌خواهیم ری اکت را با Vue و Angular در سه بخش مقایسه کنیم که عبارتند از:

— مدیریت حالت‌ها (States)

قبل از ادامه این قسمت، بگذارید سراغ تعریف مدیریت حالت‌ها برویم. مدیریت حالت راهی برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها در بین اجزا یا فایل‌ها برای ارتباط بین آن‌ها است. به‌صورت‌کلی، ۵ حالت مختلف وجود دارد که عبارتند از:

۱. Data State: داده‌های تجاری و منطقی که توسط کتابخانه‌های مدیریت حالت اداره می‌شود.
۲. Communication State: داده‌های ارتباطی از سرور از طریق نقاط پایانی (End-point) تمامی APIها که توسط React Query و SWR مدیریت می‌شود.
۳. Control State: داده‌هایی را فرم می‌دهد که توسط تمامی هندل‌های حالت و سایر کتابخانه‌های فرم مدیریت می‌شوند.
۴. Session State: داده‌های گسترده برنامه که توسط React Context، حافظه محلی، ذخیره‌سازی جلسه و کوکی‌ها مدیریت می‌شود.
۵. Location State: داده‌های مکانی صفحه فعلی که توسط URL مدیریت می‌شود.

Angular یکی از چارچوب‌های MVC جاوا اسکریپت پیشرفته است که از راه حل‌های داخلی خود برای مدیریت وضعیت بدون وابستگی به پکیج‌های شخص ثالث استفاده می‌کند. این فریم‌ورک دو راه‌حل کلی برای انجام این کار دارد که عبارتند‌از NGXS و NGRX.

NGSX از آن‌جایی که الگویی برای مدیریت حالت‌ها و کتابخانه‌های Angular است، روند توسعه بسیار بهتری دارد. ازطرفی‌دیگر هم NGRX به‌نوعی اجرایی از Redux برای Angular است و سهم بیشتری برای برنامه‌های سازمانی دارد.

در طرف دیگر این رینگ هم ما Vue را داریم که دارای کتابخانه مدیریت حالت خود به نام Vuex است. این یک الگوی مدیریت حالت به‌همراه کتابخانه برای Vue است. این کمک می‌کند تا داده‌ها را به‌صورت ری‌اکشنی و بدون اینکه عملکرد آن کاهش یابد، در سراسر برنامه ذخیره و به‌اشتراک بگذارید.

در آخر هم ری اکت قرار دارد که کتابخانه‌های بی‌شماری برای مدیریت حالت‌ها دارد. همچنین دارای راه حلی داخلی به‌نام React Context برای مدیریت حالت‌های برنامه‌های کاربردی در مقیاس کوچک است.

معنی ری اکت

 

— کتابخانه‌های شخص ثالث

کتابخانه‌های مدیریت حالت شخص ثالث را می‌توان به سه گروه طبقه‌بندی کرد. آن‌ها با پیروی از الگوهای معماری متمایز برای اجرای روش‌های مختلف مدیریت حالت توسعه یافتند. این کتابخانه‌ها بیشتر برای توسعه برنامه‌های کاربردی درمقیاس متوسط تا سطح سازمانی استفاده می‌شوند. بهتر کتابخانه‌ها برای این منظور عبارتند از:

۱. Flux
۲. Proxy
۳. Atomic
انتخاب بهترین و کارآمدترین گزینه برای مدیریت وضعیت بیشترین زمان تصمیم‌گیری برای یک توسعه‌دهنده ری اکت است. همچنین این امکان وجود دارد تا تجربه توسعه‌دهنده و مقیاس‌پذیری کل برنامه را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.

Routing

مسیریابی یکی‌دیگر‌از عناصر مهم در برنامه‌های تک صفحه‌ای یا همان Single Page Applications است که به پیمایش پویا از یک پروفایل به پروفایلی دیگر بدون بازخوانی صفحه کمک می‌کند. از آنجایی که همه این فریم‌ورک‌ها برای سمت کلاینت توسعه داده شده‌اند، برای دریافت صفحه جدید نیازی‌به ارتباط با سرور نیست.

در واقع، آن‌ها تمام این فرایند Routing را با نشان دادن و پنهان کردن بخش‌هایی از نمایشگر انجام می‌دهند که مربوط‌به یک جز خاص تعریف شده در مسیر مورد نظر است.

Vue و Angular دارای Router داخلی خود برای مدیریت Routing معمولی، Routing تودرتو، تغییر مسیر، عبور پارامترها و.. است که برای مسیریابی در هر دو این فریم‌ورک‌ها کاربرد دارد.

ازطرف‌دیگر، React هیچ راه حل داخلی برای این موضوع ندارد و برای این منظور، کتابخانه‌هایی مانند Wouter و React Router دارند که به‌خوبی نگهداری می‌شوند. React Router به‌طور برجسته برای انجام تمام عملکردهای Routing استفاده می‌شود.

— ارتباط بین کلاینت و سرور

ارتباط بین کلاینت و سرور با ارسال درخواست‌های HTTP از مرورگر به Rest End-points برای دریافت پاسخ از سرور که هم‌زمان نیستند، انجام می‌شوند. این موضوع، ضروری‌ترین ابزار برای پر کردن رابط‌های کاربری با داده‌ها برای ایجاد برنامه معنی‌دارتر است.

Angular یک ماژول به‌نام HTTP Client ارائه می‌دهد. این ماژول به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا ارتباط‌های معمولی API را اجرا کند. شاید عجیب به‌نظر برسد، اما هم ری اکت و هم Vue از Axios استفاده می‌کنند. البته، باید به این موضوع هم توجه کنید که Fetch نیز در اینجا قابل استفاده است؛ اما Axios به‌دلیل قابلیت‌هایی که دارد، بیشتر توسط توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا باید از ری اکت استفاده کنیم؟

 

react چیست برنامه نویسی

ری اکت یکی از بهترین فریم‌ورک‌هایی است که شما می‌توانید برای توسعه وب‌سایت خود از آن کمک بگیرید. این فریم‌ورک به شما اجازه خواهد داد تا روند توسعه برنامه‌های تحت وب خود را در سریع‌ترین شکل ممکن پیش ببرید.

ازطرفی‌دیگر هم ری اکت با کتابخانه‌های بسیار خوبی که در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا رابط‌های کاربری خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و در دسترس کاربرانشان قرار دهند.

جمع‌بندی

محبوبیت ری اکت در بین توسعه‌دهندگان باعث شده است تا روزانه شاهد افزایش تعداد سایت‌هایی باشیم که با استفاده‌ از این فریم‌ورک توسعه داده شده‌اند. پویایی بیشتر و امکان توسعه قسمت به قسمت وب‌سایت و قرار دادن آن‌ها در کنار هم برای ایجاد یک سایت واحد، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شاهد توسط چنین فریم‌ورکی از سمت متا (فیسبوک سابق) باشیم.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا