سئو

سئو سایت فروشگاهی چگونه انجام می شود؟

با توجه به تحقیقات انجام شده به طور میانگین نقطه‌ی شروع برای ۴۴% از افرادی که قصد خرید آنلاین را دارند، جستجوی محصول یا خدمت مورد نظر در گوگل است. همچنین ۳۷% از ترافیک ورودی وب‎سایت‌های فروشگاهی، به سرچ کلیدواژه‌ها در موتورهای جستجو مربوط می‌شود. بنابراین یکی از مهمترین راه ها برای رسیدن به درآمد مناسب سایت های فروشگاهی، تقویت سئو سایت فروشگاهی است. ما در این مقاله به صورت تخصصی به آموزش بهینه‌سازی وب سایت‌های فروشگاهی برای موتورهای جستجو می پردازیم. همچنین با پاسخ به این سئوال که: چرا سئوی سایت‌‌‌های فروشگاهی مهم است؟ این مسئله را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آموزش گام به گام سئو سایت فروشگاهی

سئوی وب سایت‌‌های فروشگاهی نیز مانند سایر سایت‌ها به یک استراتژی و برنامه‌ریزی مشخص نیاز دارد اما به طور کلی مراحل بهینه سازی یک فروشگاه آنلاین را می‌توان به شکل زیر دسته‌‌بندی کرد پیش از راه اندازی وب سایت فروشگاهی بسیار مهم است که از یک دامنه مناسب استفاده کنید و همچنین برای خرید هاست ایران و خارج به یک شرکت معتبر مراجعه نمایید :

آموزش گام به گام سئو سایت فروشگاهی

گام اول: تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق درباره کلمات کلیدی، پایه و اساس هر کمپین سئو در تجارت الکترونیک است. چون بدون کلمات کلیدی، بهینه‌سازی صفحات محصول و دسته‌بندی سایت غیرممکن است. حتی کلمات کلیدی بر سئوی فنی شما نیز تاثیرگذار است. چون در معماری سایت بایستی کلمه های کلیدی اصلی در نظر گرفته شود..

 

بیشتر بخوانید: seo چیست

 

آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای محصولات

در ساخت فروشگاه اینترنتی خود باید این نکته را در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی معمولا بر اساس جستجوی محصولات توسط کاربر انتخاب میشود. به عنوان مثال به تصویر زیر که مربوط به وب سایت آمازون است توجه کنید.

با سرچ کلیدواژه “organic dog food” موتورجستجوی آمازون به ما پیشنهاداتی می دهد که بیشترین سرچ توسط کاربران را در سایت داشته‌‌‌‌اند.

در فروشگاه آنلاین کلمات کلیدی معمولا بر اساس جستجوی محصولات توسط کاربر انتخاب می­شود.

این کار به دو علت دارای اهمیت است.

دلیل اول: در پیدا کردن عبارت‌های کلیدی یا long tail keywords به شما کمک می‌کند که این کلیدواژه‌ها با توجه به هدفمندی بیشتر دارای نرخ تبدیل بهتری نیز هستند.

دلیل دوم: رقابت در این کلمه های کلیدی بسیار کمتر از کلیدواژه‌های اصلی و کوتاه است. پس در مدت زمان کمتری می‌توانید در صفحه اول گوگل ظاهر شوید.

نکته: به دلیل استفاده نکردن ایرانیان از وب سایت آمازون می‌توانید از سایت‌‌های مشابه داخلی مانند دیجی‌‌‌کالا استفاده کنید.

البته ابزارهای زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در مقاله‌ی یافتن کلمات کلیدی سایت این موضوع به طور کامل توضیح داده شده است.

انتخاب کلمه کلیدی برای صفحات دسته بندی

یکی از اشتباهاتی که معمولا صاحبان فروشگاه‌های آنلاین مرتکب می شوند چشم پوشی از بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی محصول است. یکی از مهم ترین صفحات در فروشگاه، صفحات دسته بندی یا لیستینگ است. صفحات دسته‌بندی می توانند باعث جذب کاربران و افزایش فروش سایت شوند پس لازم است که به این صفحات اهمیت بیشتری داده شود. پیشنهاد می‌‌کنیم برای انتخاب کلمات کلیدی صفحات دسته‌بندی، سایت‌های بزرگ در حوزه کاری خود را شناسایی و از آن‌ها الگوبرداری کنید.

پس از جستجوی کلیدواژه‌ها و یافتن حجم زیادی از کلمات کلیدی احتمالا با این سوال مواجه می‌شوید که کدام کلیدواژه‌‌ها را باید انتخاب کنم؟ پیشنهاد ما استفاده از چک لیست ۴ مرحله‌‌‌ای است!

  • حجم سرچ (Search volume)

حجم سرچ یا search volume مهم‌‌ترین معیار برای ارزیابی یک کلمه کلیدی است. اگر کسی  کلیدواژه انتخابی ما را در گوگل جستجو نکند، نرخ تبدیل کلیدواژه نیز اهمیت چندانی نخواهد داشت.

متاسفانه هیچ ابزار دقیقی برای اطلاع از این موضوع وجود ندارد اما بصورت تخمینی می‌‌‌‌توانید از گوگل کیورد پلنر استفاده کنید.

Search volume

  • ارتباط با محصول

فرض کنید یک کلمه کلیدی با حجم سرچ بالا انتخاب کرده‌‌‌اید. به نظر شما آیا این موضوع برای موفقیت کافی است؟ قطعا خیر!

زیرا ممکن است کلیدواژه انتخابی با محصولات وب سایت مرتبط نباشد. به عنوان مثال استفاده از کلیدواژه‌هایی تک کلمه‌ای مانند “موبایل” ممکن است حجم سرچ بالایی توسط کاربران داشته باشد اما خیلی از آنها با هدف خرید این کلمه را جستجو نمی‌‌‌‌کنند. “رجیستری موبایل” ، “آسیب‌‌‌های موبایل برای کودکان” و بسیاری از عبارت‌‌‌های مشابه باعث می‌‌شود که ما جدی‌‌تر به این مسئله فکر کنیم.

انتخاب کلیدواژه‌‌های هدفمند می‌‌تواند کاربرانی را به سایت جذب کند که از پتانسیل مناسبی برای خرید برخوردار هستند.

  • قصد تجاری

قبل از این که یک کلیدواژه را برای رتبه‌‌‌‌‌بندی در لینک ۱ گوگل انتخاب کنیم باید تحقیقاتی در رابطه با میزان تبدیل کلیدواژه ها انجام دهیم. یکی از روش‌های انجام این کار مشاهده میزان تبلیغات بر روی آن کلیدواژه در گوگل است. تعداد سایت‌‌‌هایی که بر روی یک کلیدواژه گوگل ادز فعال کرده‌‌‌‌‌‌اند می تواند بیانگر میزان اهمیت آن برای کسب و کار باشد.

  • میزان رقابت

پس از انتخاب کلیدواژه‌ها، مرحله ی بعد آگاهی از میزان رقابت در آن کلیدواژه برای تصاحب صفحه اول نتایج گوگل (SERP) است.

KWFinder یکی از ابزارهایی است که می‌‌‌‌توانید از آن برای تعیین میزان رقابت در کلیدواژه‌‌‌‌‌ها استفاده کنید.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه معرفی ابزارهای سئو مقاله ما را مطالعه نمایید.

در تصویر زیر سختی کلیدواژه با عدد ۱۴ مشخص شده است. هر چه این عدد بیشتر شود رقابت در آن کلیدواژه دشوارتر خواهد بود.

KWFinder

در ادامه آموزش سئو سایت فروشگاهی در مورد ساختار سایت فروشگاهی صحبت می کنیم.

 

ثبت دامنه

 

گام دوم: ساختار فروشگاه اینترنتی

ساماندهی و تنظیم صفحات، از مهم‌‌‌ترین فاکتورهای SEO برای هر وب‌‌سایتی است. اما اهمیت آن در فروشگاه‌های آنلاین به دلیل تعداد بالای صفحات به مراتب بیشتر است. ساختار مناسب سایت، دسترسی به صفحات را برای کاربران و موتورهای جستجو آسان می‌‌‌‌کند.

برای ایجاد یک ساختار مناسب در فروشگاه خود به دو قانون طلایی زیر توجه کنید:

قابل توسعه و مقیاس پذیر باشد.

تا حد امکان فاصله هر صفحه، از صفحه اصلی کوتاه باشد(حداکثر ۳ یا ۴ کلیک)

ساختار نامناسب صفحات و دسته بندی‌‌‌‌ها می تواند بخش زیادی از تلاش‌‌‌‌های سئویی شما را نابود کند. در تصویر زیر ساختاری را مشاهده می‌‌‌‌کنید که دو قانون طلایی را زیر پا گذاشته است.

ساختار فروشگاه اینترنتی

در تصویر بالا علاوه بر پیچیدگی بالای ساختار صفحات، توسعه صفحات نیز دشوار است. به عبارت ساده تر در صورت تمایل به تعریف دسته بندی جدید شما ناچار می‌‌‌‌‌‌شوید یک لایه جدید به منوی سایت خود اضافه کنید.

نکته مهم: البته به این نکته توجه کنید که هر چه صفحات داخلی از صفحه اصلی سایت دور شوند میزان ارث‌بری آنها از authority (اعتبار) دامنه نیز کمتر خواهد بود.

کاهش اعتبار یا authority دامنه در سطوح پایینتر صفخات سایت

تصویر زیر ساختار استاندارد یک فروشگاه آنلاین را نشان می‌‌‌دهد:

ساختار استاندارد یک فروشگاه آنلاین

این ساختار نه تنها از نظر سئو عالی است بلکه کاربران نیز آن را دوست دارند. زیرا به راحتی می‌‌‌توانند دسته بندی‌‌‌ها و محصولات مورد نظر خود را در منوها پیدا کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله چک لیست سئو سایت را مطالعه نمایید و چک لیستی برای فروشگاه خود در نظر رگفته و از روی آن اقدام به تقویت سئو فروشگاه خود نمایید.

در ادامه آموزش سئو فروشگاهی در مورد سئو صفحات داخلی فروشگاه می خوانید.

گام سوم: بهینه سازی داخلی صفحات

بعد از معماری سایت، نوبت بهینه‌‌‌سازی  صفحات دسته بندی و محصول است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

بهینه سازی تگ عنوان (Title Tag)

معمولا افراد از کلیدواژه اصلی خود در تگ عنوان استفاده می­‌‌کنند اما انجام این مورد به تنهایی کافی نیست. شما می­­­­‌‌‌توانید از کلمات جذابی مانند ارزان، بهترین، تخفیف، ضمانت، کمترین قیمت، ارسال رایگان و … که کاربران علاقه‌‌‌‌‌­مند به مشاهده آن هستند را در عناوین خود قرار دهید. این کار می­‌تواند به بهبود نرخ کلیک صفحات سایت در نتایج گوگل منجر شود.

نرخ کلیک چیست یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای رتبه بندی نتایج اورگانیک از آن استفاده می­­‌کند. حتی اگر CTR تاثیر خاصی در رتبه­‌‌‌بندی نداشته باشد بهتر است که به آن توجه کنیم چون:

CTR بالاتر=دریافت کلیک­­های بیشتر = فروش بیشتر

نکته: محدودیتی در تعداد کاراکترهای تگ عنوان وجود ندارد اما مقدار استاندارد آن بین ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر است.

بهینه سازی تگ توضیحات (Description Tag)

تگ توضیحات یا متادسکریپشن از مهم­­­­ترین بخش‌ها در سئوی داخلی صفحات است. برای بهبود این تگ نیز می­‌توانید از کلمات به اصطلاح  آهنربایی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، استفاده کنید. تگ توضیحات هم مانند تگ عنوان محدودیتی در تعداد کاراکترها ندارد اما بهتر است تعداد آن حداکثر ۱۶۰ کاراکتر باشد. در مقاله دیسکریپشن چیست بیشتر در این مورد توضیح داده ایم.

بهینه سازی صفحات محصول

بهینه‌‌‌‌‌­سازی مطالب صفحات محصول و دسته‌‌‌‌­­­بندی یکی از سخت­‌‌‌ترین کارها در سئوی فروشگاه آنلاین است. شما می­خواهید از مطالبی با کیفیت در صفحه استفاده کنید اما برخلاف یک پست وبلاگ باید حواستان به نرخ تبدیل نیز باشد.

در اینجا ما به ۳ تکنیک کاربردی برای بهینه‌‍­سازی  صفحات محصول می­پردازیم:

  • نوشتن توضیحات ۱۰۰۰ کلمه ای

تجربیات قبلی ما نشان می­­­دهد که مطالب طولانی، رتبه­­­‌‌‌های بهتری نسبت به مطالب کوتاه کسب می­‌‌‌‌کنند. واقعیت این است که گوگل می­­­‌‌‌‌‌خواهد بفهمد صفحه شما در مورد چیست در نتیجه هرچه صفحه محتوای بیشتری ارائه دهد ، گوگل بهتر می­­تواند کار خود را انجام دهد. بعلاوه ، یک صفحه غنی به مشتریان کمک می­کند تا آنچه را که می­­‌خواهند خریداری کنند، بهتر درک کنند.

شاید نوشتن ۱۰۰۰ کلمه برای تمامی محصولات سایت برای شما امکان پذیر نباشد اما سعی کنید برای محصولات اصلی سایت خود حتما این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال این صفحه از وب­سایت آمازون که به معرفی و فروش یک میکسر پرداخته است دارای ۲۱۰۹ کلمه است!

مثال از سایت آمازون

  • استفاده از کلیدواژه ها در محتوای صفحه

هنگامی که توضیحات خود را به صفحه اضافه کردید، وقت آن است که از وجود کلیدواژه­­‌‌های خود نیز در آن مطمئن شوید. این هیچ ارتباطی با چگالی کلمات کلیدی صفحه ندارد. در واقع شما با این کار می­‌‌خواهید به درک موضوع صفحه توسط گوگل کمک کنید.

به عنوان مثال فرض کنید کلیدواژه شما “گوشی Advance L4” است. با تکرار ۳ الی ۴ مرتبه­ای آن در متن، گوگل متوجه اهمیت آن در صفحه خواهد شد.

نکته: معمولا وزن کلماتی که در ابتدای صفحه قرار دارند، بیشتر از کلمات دیگر است. بنابراین مطمئن شوید که در ابتدای شروع متن از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اید.

وزن کلمات کلیدی در ابتدای متن از ارزش بیشتری برخوردار است

  • استفاده از کلمه های کلیدی مترادف (LSI Keywords)

lsi چیست یک مفهوم برای درک ارتباط کلیدواژه­ها توسط موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو با استفاده از سیستم یادگیری ماشین (AI) قادر هستند تا ارتباط بین کلمات کلیدی را تشخیص دهند.

به عنوان مثال اگر صفحه محصول شما مربوط به گوشی آیفون است می­توانید از عباراتی مانند: موبایل اپل، تلفن همراه apple نیز استفاده کنید.

نکته: تکرار بیش از حد کلیدواژه اصلی در محتوای صفحه می­تواند باعث آسیب زدن به سئوی سایت شود.

فروشگاه ساز

استفاده از URL های کوتاه و غنی از کلمه کلیدی

هرچند URLها در فروشگاه­‌‌‌های اینترنتی معمولا بلندتر از سایت­های دیگر است.(به دلیل وجود زیرمنوها) اما سعی کنید تا حد امکان مسیر URL کوتاه و کاربرپسند باشد.

تصویر زیر یک آدرس بسیار بد را نشان می­‌‌دهد که علاوه بر طولانی بودن، از کاراکترهای غیرضروری ((productID.300190600 استفاده کرده است.

استفاده از URL های کوتاه و غنی از کلیدواژه

سعی کنید برای دسته بندی­‌ها از کلمات کلیدی خود استفاده کنید. به عنوان مثالexample.com/mobile

همین فرآیند را برای زیر دسته­‌ها و صفحات محصول استفاده کنید و برای صفحات محصول کلمات کلیدی را با خط تیره از یکدیگر جدا کنید. مثلا  :  example.com/mobile/iphone-pro

 

بیشتر بخوانید: گوگل سرچ کنسول

استفاده از لینک های داخلی

یکی از موارد خوب در فروشگاه آنلاین ایجاد پیوندهای طبیعی است که به دلیل ناوبری سایت (navigation) بین صفحات مختلف وجود دارد. پیوندهای داخلی استراتژیک، قطعا از بهترین روش‌­هایی است که می­توان برای سئوی فروشگاه آنلاین استفاده کرد.

با استفاده از لینک­‌‌سازی داخلی شما به راحتی می­توانید صفحات مهم و معتبر را به صفحات دسته­­‌بندی و محصول خود متصل نمایید. به عنوان مثال فرض کنید شما یک پست درباره موبایل آیفون در وبلاگ خود منتشر کرده­­‌اید که موفق به دریافت بک لینک‌‌های زیادی شده است. با قراردادن یک لینک داخلی به صفحه محصول می­توانید رتبه‌‌­بندی صفحه محصول را به راحتی افزایش دهید. در مورد لینک داخلی مقاله لینک سازی داخلی چیست را بخوانید.

استفاده از لینک های داخلی

استفاده از کدهای نشانه­­­­­­ گذاری اسکیما برای محصول

اگر می­خواهید محصولات شما در نتایج گوگل نسبت به سایر وب سایت ها برجسته‌‌‌‌‌تر نمایش داده شوند از این روش استفاده کنید.

به تصویر زیر دقت کنید: نظرسنجی درباره محصول با  تعداد ستاره‌‌‌‌‌‌ها مشخص شده است که این کار می‌تواند باعث جلب توجه کاربران شود.

استفاده از کدهای نشانه­­­­­­ گذاری اسکیما برای محصول

برای استفاده از کدهای نشانه گذاری برای محصولات خود می توانید از Structured Data Markup Helper استفاده کنید.

سایت ساز

و در نهایت کد HTML آن را در سایت خود قرار دهید.

قرار دادن کد های اسکیما در سایت

Webcode نیز یکی از ابزارهایی است که می‌‌توانید برای نوشتن Structured Data Markup از آن استفاده کنید.

گام چهارم : سئوی تکنیکال فروشگاه آنلاین

سئوی فنی از مواردی است که برای همه سایت‌‌‌ها مهم است اما برای فروشگاه آنلاین اهمیت آن دوچندان است. به این دلیل که یک فروشگاه آنلاین دارای صفحات بسیار زیادی است و تمامی آن‌‌‌ها می توانند قدرت سئوی فنی را افزایش دهند.

در این بخش مشکلات مربوط به سئوی فنی یک فروشگاه آنلاین را بررسی و به آن ها پاسخ می‌‌‌دهیم:

مشکل: تعداد صفحات بسیار زیاد

داشتن هزاران صفحه در سایت شما می‌‌‌تواند مانند یک کابوس برای SEO باشد! این امر نوشتن مطالب منحصر به فرد برای هر صفحه را به یک کار مهم تبدیل می کند. به عبارت دیگر هرچه تعداد صفحات بیشتری داشته باشید احتمال درج محتوای تکراری نیز بیشتر خواهد بود.

چرا این اتفاق می افتد؟

برخی از فروشگاه‌‌‌‌‌های آنلاین دارای محصولات بسیار زیادی برای فروش هستند. از آن جا که هر محصول به صفحه اختصاصی خود نیاز دارد تعداد صفحات با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد. گاهی اوقات یک تغییر جزئی مانند رنگ و سایز محصول می‌‌‌تواند بر این پیچیدگی اضافه کند.

راه حل

ابتدا صفحات بی کیفیت که دارای اهمیت کمتری هستند را شناسایی و noindex کنید. طبق تجربه شخصی، ۸۰% از فروش سایت مربوط به ۲۰% از محصولات است. به جای تلاش برای بهبود صفحات کم اهمیت می‌توانید آنها را با صفحات مهم‌تر ترکیب کنید و یا از تگ noindex استفاده کنید.

قبل از حذف صفحات غیرضروری حتما گوگل آنالیتکس خود را بررسی کنید تا از میزان ترافیک این صفحات مطمئن شوید. اگر یک صفحه قادر به جذب بازدیدکننده نیست و مطالبی مشابه با صفحات دیگر دارد در حذف آن درنگ نکنید. پس از حذف صفحات بی تاثیر وقت آن رسیده است که مشکلات صفحات باقی مانده را برطرف کنید.

مشکل: وجود صفحات تکراری

محتوای تکراری یکی از مشکلات رایج فروشگاه های آنلاین است. به لطف این مشکل سایت شما توسط الگوریتم های گوگل در صفحه ۵ یا بالاتر دفن خواهد شد.

البته با تعهد به نوشتن مطالب منحصربه فرد و استفاده از تکنیک های پیشرفته سئو مانند استفاده از تگ کنونیکال ( canonical )، می‌توانید تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنید.

چرا این اتفاق می افتد؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث بروز صفحات تکراری در سایت های فروشگاهی می‌‌‌‌شود:

اولین دلیل آن ایجاد URLهای مجزا برای همه دسته بندی‌ها و محصولات است. مثلا یک دسته‌‌‌بندی در سایت شما با نام موبایل سامسونگ ایجاد شده است. کلیدواژه موبایل سامسونگ در تمامی صفحات محصولات، ذکر می‌‌شود و گوگل در رتبه‌‌‌بندی صفحه اصلی برای این کلیدواژه، به مشکل خواهد خورد.

دلیل دوم وجود یک متن مشابه در صفحات مختلف است. در واقع منظور ما وجود پاراگراف‌‌‌های یکسان در صفحات است. عبارت‌هایی مشابه مانند: تضمین عودت کالا یا پشتیبانی ۲۴ ساعته مشتریان که معمولا در تمامی صفحات محصول مشاهده می‌‌‌‌‌شود تاثیر چندانی در این موضوع نخواهد داشت.

راه حل

روش اول استفاده از تگ noindex در صفحاتی است که دارای بازدید مناسبی نیستند.

روش دوم استفاده از تگ کنونیکال (“rel=canonical”) برای معرفی صفحات اصلی به گوگل است. به زبان ساده‌تر، این تگ به گوگل می‌‌‌‌‌فهماند که کدام یک از صفحات، مرجع است و باید در نتایج رتبه‌بندی شود.

Canonicalization

Canonicalization نه تنها مسائل مربوط به محتوای تکراری را حل می‌‌کند بلکه باعث می شود قدرت پیوندهای URL اصلی نیز به دلیل اشاره از منابع مختلف افزایش یابد.

نکته: پیشنهاد می‌‌‌‌کنیم برای این کار از یک متخصص seo کمک بگیرید.

مشکل: محتوای لاغر

منظور از محتوای لاغر، ضعف صفحات در حجم مطالب ارائه شده برای کاربران است. یکی از مشکلاتی که معمولا وب سایت های فروشگاهی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نداشتن توضیحات کافی برای هر دسته بندی و یا محصول است. ضعف در محتوا می تواند میزان ترافیک سایت را تا حد محسوسی کاهش دهد.

داده های تحقیقاتی وب سایت backlinko نشان می دهد که محتوای طولانی، تمایل بیشتری برای قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل دارند.

محتوای طولانی، تمایل بیشتری برای قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل دارند

چرا این اتفاق می افتد؟

یکی از اصلی ترین دلایل، این است که نوشتن حجم زیادی از مطالب منحصر به فرد، در مورد محصولات مشابه دشوار است.

راه حل

ابتدا صفحات دارای محتوای ضعیف را شناسایی کنید. سپس با تعریف یک قالب مشخص برای این کار دشواری آن را کاهش دهید. قالب ها باعث می شوند این روند به طرز چشمگیری سریعتر انجام شود.

نکته: هر فرد می تواند یک تعریف خاص از محتوای لاغر داشته باشد اما به طور کلی ارائه ندادن مطالب ارزشمند در رابطه با محصول و عدم بیان ویژگی های مهم آن در صفحه  باعث می شود از نگاه کاربران و موتورهای جستجو یک صفحه ضعیف و کم ارزش جلوه کند.

واقعیت این است که هر چه صفحات دارای محتوای غنی تری باشند میزان فروش شما نیز بیشتر خواهد بود.

تصویر زیر نمونه یک قالب پیش فرض برای ویرایش صفحات محصولات می باشد.

نمونه یک قالب پیش فرض برای ویرایش صفحات محصولات

مشکل: سرعت سایت

سرعت سایت از معدود سیگنال‌هایی است که گوگل به طور شفاف از تاثیر آن در رتبه بندی صحبت کرده است. فاکتور سرعت نه تنها در رتبه بندی فروشگاه های آنلاین بلکه تمامی وب سایت هایی که در گوگل ایندکس شده اند نیز موثر است.

تحقیقات وب سایت Radware نشان می دهد بارگذاری آهسته صفحات، می تواند تا ۳۰% باعث کاهش خرید در مشتریان شود.

چرا این اتفاق می افتد؟

در مجموع سه دلیل رایج برای پایین بودن سرعت صفحات فروشگاهی وجود دارد:

استفاده از پلتفرم های سنگین

برخی از پلتفرم ها مانند وردپرس به دلیل حجم سنگین کدها و استفاده از پلاگین های مختلف ذاتا کند هستند. بر خلاف باور رایج کاربران، استفاده از یک پلاگین به تنهایی نمی تواند باعث بهبود سرعت سایت شود.

حجم بالای تصاویر

تصاویر با کیفیت برای مشتریان جذاب هستند اما می توانند باعث کاهش شدید سرعت بارگذاری صفحات شوند.

هاست بی کیفیت

یک میزبانی وب ضعیف می تواند تیر خلاصی برای سرعت وب سایت شما باشد.

به کمک مقاله آموزش بهبود رتبه سایت در PageSpeed Insights Google می توانید اطلاعاتی در رابطه با راهکار های افزایش و تقویت رتبه در گوگل بدست اورید.

راه حل

فشرده سازی تصاویر

تصاویر خود را تا حد امکان برای صفحات مختلف کاهش دهید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که می توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

هاست خود را ارتقا دهید

انتخاب یک هاست مناسب می تواند خیال شما را تا حد زیادی از لحاظ سرعت و امنیت راحت کند. نحوه‌ی پشتیبانی شرکت های میزبانی وب نیز از فاکتورهایی است که در هنگام  باید به آن توجه داشته باشید.

استفاده از CDN

یکی از سریع ترین و ارزان ترین روش های بهبود سرعت سایت، استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN است. این کار می تواند امنیت سایت در برابر حملات مخرب  هکرها را نیز افزایش دهد.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه cdn چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

گام پنجم: بازاریابی محتوا در وب سایت فروشگاهی

بازاریابی محتوا می تواند به شما کمک کند تا ترافیک اورگانیک و فروش سایت خود را افزایش دهید. قبل از نوشتن  یک محتوای مناسب به موارد زیر توجه کنید:

  • شناخت مشتریان

ارتباط با کاربران و شناخت آن ها می تواند به شما در نگارش یک متن جذاب در صفحات سایت کمک زیادی کند. برای تحقیق در این زمینه می توانید از انجمن های تخصصی یا شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

  • استفاده از کلمات و عبارت های کاربران

بعد از شناخت کاربران هدف، وقت ان است که کلیدواژه ها و عبارات مهمی که کاربران با استفاده از آن‌ها به دنبال محصولات شما می‌باشند را استخراج کنید.

انتخاب کلمات کلیدی در این بخش با توجه به نیازها و سوالات کاربران در فضاهای مختلف، انجام می‌شود و با تحقیق کلمات کلیدی در مرحله‌ی اول متفاوت است.

  • برجسته کردن محتوا

در مرحله پایانی وقت تولید محتوایی است که در نوع خود بی نظیر باشد! ساده‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از تکنیک آسمان خراش است. در این روش شما با پرداختن به موضوعات مختلف می‌توانید کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنید و در نهایت فروش خود را افزایش دهید.

  • بررسی تعامل مخاطبان با صفحات و برطرف کردن گپ ها

یکی از مهم ترین مراحل در نگهداری یک سایت فروشگاهی بررسی این موضوع است که چرا مخاطبان از صفحات پرداخت خارج می شوند در واقع بیرون آوردن این دلایل میتواند نرخ تبدیل شما را تا حد زیادی افزاش دهد. برای اینکار لازم است از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید در مقاله ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس در مورد راه اندازی این ابزار برای سایت توضیح داده ایم.

بیشتر بخوانید: واتساپ بیزینس چیست

گام ششم: نحوه لینک سازی فروشگاه آنلاین

لینک سازی یکی از فاکتورهای مهم در سئوی سایت است که اگر به درستی انجام شود، می تواند باعث بهبود رتبه سایت در نتایج شود و اگر عکس آن اتفاق بیفتد به کابوسی وحشتناک تبدیل خواهد شد.

  • پیدا کردن منابع قدیمی یا منسوخ شده و جایگزین کردن آدرس خود در آن

اگر سایت شما دارای محتوایی است که می تواند برای سایرین اهمیت داشته باشد، دریافت بک لینک از آن سایت، دور از تصور نیست.

برای این کار سایت های قدیمی  که در حوزه کاری شما فعالیت می کنند را پیدا کرده، سپس در آن‌ها، به جستجوی لینک هایی که به فعالیت شما نزدیک هستند، بپردازید. پس از آن می توانید با اعلام خرابی لینک قدیمی به صاحب وب سایت، لینک سایت خود را در اختیار او قرار دهید.

  • استفاده از رپورتاژ آگهی در سایت های مرتبط

متن مرتبط و لینک به سایت با استفاده از کلمات کلیدی از روش هایی است که می تواند بر سئوی سایت تاثیری مثبت داشته باشد. البته توجه کنید که این کار بایستی کاملا حساب شده انجام شود چون در غیر این صورت با جریمه سنگین گوگل مواجه خواهید شد.

  • انتشار محصولات در شبکه های اجتماعی

سیگنال شبکه های اجتماعی نیز از مواردی است که می تواند باعث افزایش ترافیک سایت و توجه بیشتر گوگل به سایت شما شود. به عنوان مثال می توانید لینک محصولات خود را در استوری های اینستاگرام  قرار دهید.

  • از وبلاگ خود استفاده کنید

بهترین منبع دریافت لینک برای صفحات دسته بندی و محصولات، نوشتن مطالب مرتبط  و پیوند آن به صفحه‌ی محصول است.

  • استفاده از ویدئو و اینفوگرافیک

بطور معمول محتوای بصری برای کاربران از جذابیت بیشتری نسبت به محتوای متنی برخوردار است.به همین خاطر امکان دریافت بک لینک برای این قالب‌ها بیشتر از قالب­های دیگر است.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم با ارائه محتوایی جامع، نحوه سئوی فروشگاه های آنلاین را به صورت کامل برای شما عزیزان شرح دهیم. از آنجا که تعدا زیادی از کاربران برای جستجو های خود از موبایل یا تبلت خود استفاده می کنند. امیدواریم که این مقاله به شما در این زمینه کمک کرده باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا