طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

قالب آماده سایت یا تمپلیت چیست؟

به تازگی و با رواج هرچه بیشتر استفاده از وب سایت ها برای اشخاص،شرکت ها و سازمان ها، طراحی سایت با قالب آماده یا تمپلیت همه گیر شده است از این رو قالب های آماده سایت به صورت متنوع، رایگان و همچنین برای فروش در اینترنت ارایه می شود. در این مقاله به سوال قالب آماده سایت یا  تمپلیت چیست پاسخ می دهیم.

تمپلیت یا قالب سایت چیست؟

معنی تمپلیت در فارسی یعنی الگو و قالب. در پاسخ به پرسش قالب سایت چیست بایستی گفت یک قالب وب (Web template)، صفحه وب از قبل طراحی شده ای است که فاقد محتویات، تصاویر و متن است. استفاده از قالب آماده سایت کاربران عادی را قادر می سازد تا بدون نیاز به دانش تخصصی طراحی وب و کد نویسی، وب سایت خود را با ظاهری مناسب آماده کنند. طراحی قالب سایت در طرح ها و گونه های متفاوتی براساس دسته بندی شغلی صورت می گیرد از جمله

  • قالب سایت شرکتی
  • قالب آماده سایت پزشکی
  • قالب سایت خبری
  • قالب وب سایت شخصی

 

بسیاری از قالب های آماده سایت یا تمپلیت ابتدایی به صورت آنلاین و رایگان قابل دسترس می باشند، اما سایر آن ها با مبالغ منطقی به فروش می رسند که این مبلغ به مراتب بسیار کمتر از هزینه استخدام یک طراح و برنامه نویس وب سایت می باشد. مالکین وب سایت می توانند برای یافتن قالب آماده سایت برای سایت خود در اینترنت جستجو نموده و تصویر پیش نمایشی از هر یک از قالب های موجود را مشاهده کرده و مناسبترین آن ها را انتخاب نمایند.

اولین مرحله برای ایجاد یک وب سایت، طراحی یک قالب صفحه بندی مناسب با ظاهری جذاب برای بازدیدکنندگان می باشد. این موضوع شامل انتخاب مناسب فونت ها، چهارچوب ها (Frames)، گرافیک ها و ترکیب رنگ های مناسب می باشد. مرحله بعدی باید این طراحی صفحات وب و ترکیب رنگ ها را به قالب HTML تبدیل نموده که این امر نیازمند تسلط بالایی به زبان HTML و نرم افزارهای مربوطه می باشد. در مرحله آخر نیز پس از طراحی قالب سایتی مناسب، باید محتویات و متون واقعی و مناسب در وب سایت قرار بگیرد.

premium website templates

در استفاده از تمپلیت دیگر نیازی به انجام مراحل اول و دوم شرح داده شده در بالا نمی باشد. با بارگذاری قالب آماده سایت مربوطه در یک برنامه ویرایشگر HTML، به راحتی می توانید تصاویر و متون دلخواه خود را در صفحه بندی و ساختار آماده وب سایت قرار دهید. برای فروشگاه های اینترنتی، انجام این مراحل با فروشگاه ساز اینترنتی ایران هاست بسیار ساده خواهد بود.

قیمت طراحی سایت با قالب آماده یا تمپلیت

قیمت قالب آماده سایت براساس پیچیدگی، ساختار وکارایایی آن ها می توانند بسیار متفاوت باشند. بعضی از template رایگان ممکن است تنها شامل صفحه اصلی (home page) و جزئیات آن می شود و کاربر باید سایر صفحات را طراحی نماید.

افرادی که دارای دانش بالایی در استفاده از HTML  می باشند، به راحتی می توانند با تهیه تنها یک صفحه اصلی (Home Page) وب و کپی صفحه بندی آن در سایر صفحات، تمام وب سایت خود را طراحی نمایند. اما افراد مبتدی تر در زمینه HTML باید بسته های کامل تری از تمپلیت سایت ها را خریداری نمایند. و در صورت تمایل به افزودن صفحات اضافه تر می توانند با کپی برداری از صفحات موجود و مقدار کمی ویرایش بر روی آن ها وب سایت خود را کامل نمایند.

افرادی که در زمینه طراحی وب سایت و کار با زبان HTML اطلاعات کاملی ندارند، می توانند بعد از تهیه تمپلیت سایت مورد نظر خود، یک طراح وب سایت را استخدام نمایند تا متون و تصاویر دلخواه را در قالب مذکور برای آن ها قرار دهد. این کار گرچه مقدار اندکی از هزینه را به مالک وب سایت تحمیل می کند، اما او قادر خواهد بود تا همواره مقادیر زیادی از هزینه های خود را به نسبت زمانی که طراحی وب سایت خود را به صورت کامل به شخص ثالثی می سپارد، کاهش دهد.

همچنین قابل ذکر است که تمامی قالب های وب به یک نرم افزار ویرایشگر HTML برای فراهم شدن امکان اضافه نمودن متون و تصاویر درون آن ها احتیاج دارند، لذا توصیه میشود تا قبل از خرید هر یک از آنها حتما توضیحات مربوطه را مطالعه نمایید.

intence website template

نکات مهم در انتخاب قالب سایت

مولفه‌های گوناگونی در انتخاب قالب سایت وجود دارد که کار انتخاب بهترین گزینه را می تواند طاقت فرسا کند. چند نکته وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها به شما کمک می کنند بهترین تمپلیت سایت را برای خود انتخاب کنید. ابتدا پیشنهاد می شود مقاله راه اندازی سایت را مطالعه کنید.

۱- نوع وب سایتی که می‌خواهید طراحی کنید را بشناسید

همانطور که پیش‌تر مطرح شد قالب‌ها بسته به دسته شغلی به چند نوع وب سایت طبقه بندی می‌شوند. تعداد زیادی قالب برجسته و حرفه‌ای وجود دارد که اگر شما تازه وارد هستید انتخاب را برای شما سخت می‌کنند. ممکن است وسوسه شوید و یک قالب که ظاهر خیلی زیبایی دارد را انتخاب کنید و قالبی که مخصوص شغل شماست را رد کنید.

هر قالب وب سایت دارای ویژگی‌های خاص خود است. یک قالب سایت فروشگاهی نمی‌تواند در قالب یک وبلاگ شخصی استفاده شود. بنابراین درک ویژگی‌های مورد نیاز وب سایت خود اولین و مهمترین گام در انتخاب قالب مناسب است. اما اغلب این نکته را در نظر نمی‌گیرند.

۲- کیفیت را قربانی هزینه نکنید

template رایگان در اینترنت کم نیستند. هنگام انتخاب بین قالب‌های رایگان و پولی چندین نکته وجود دارد که باید در نظر گرفت. هزینه قالب‌های پولی به طور قابل توجهی نگرانی اصلی بسیاری از افراد است. در نظر داشته باشید که فقط پول شما نیست که سرمایه گذاری می‌کنید، بلکه در وقت و تلاش خود نیز سرمایه گذاری می‌کنید. این را از خود بپرسید: آیا ترجیح می‌دهم وقت و تلاش خود را برای سفارشی سازی وب سایت خود صرف کنم یا اینکه وقتم بهتر است برای توسعه محصولم صرف شود؟ در حالت دوم ، شما باید به دنبال قالب‌های حرفه‌ای غیر رایگان باشید. این قالبها ممکن است گران‌تر باشند اما مدت مورد نیاز برای ایجاد وب سایت خود را تا حد زیادی می‌توانید کاهش دهید.

۳- وقت بگذارید

ممکن است از راه اندازی وب سایت خود بسیار هیجان زده باشید. شما ممکن است فقط قالب را راه اندازی نموده و سایت خود را بلافاصله راه اندازی کنید. اگرچه این روش به شما کمک می‌کند سایت خود را زودتر در دسترس عموم قرار دهید، اما به یاد داشته باشید که موفقیت وب سایت ارتباطی با راه اندازی سریع آن ندارد. انتخاب تمپلیت سایت ضعیف و افزودن تدریجی امکانات به آن دشوارتر از چیزی است که تصور می‌کنید. خیلی مواقع بعد از راه اندازی وب سایت متوجه می‌شوید یک قابلیت کلیدی که قرار بود بعدا برای وب سایت فعال کنید توسط قالب شما پشتیبانی نمی‌شود.

۴- به دنبال قالب با امکان سفارشی سازی باشید

برای ایجاد وب سایت مخصوص خود، باید به نوعی قالب تهیه شده را تغییر دهید. این تغییر و امکان انجام آن فقط به قالب بستگی دارد. بدون سفارش سازی قالب آماده هرگز وب سایت شما در میان هزاران رقیب که همان قالب را استفاده کرده‌اند خودنمایی نخواهد کرد. به علت همین موارد است که توسعه دهندگان قالب گزینه‌هایی را برای شخصی سازی ارائه می‌دهند. برخی گزینه‌های سفارشی سازی بی شماری را در اختیار کاربران قرار داده، در حالی که برخی دیگر گزینه های زیادی را برای تغییر عناصر خاص وب سایت به شما نمی‌دهند. برای اینکه بتوانید وب سایت خود را به بهترین شکل شخصی سازی کنید نیاز است قالب منتخب شما از قابلیت سفارش سازی خوبی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: بروزرسانی وردپرس

 

۵- توسعه دهنده و پشتیبانی قالب خود را بشناسید

هم اکنون توسعه دهندگان بی شماری قالب‌های خود را در اینترنت ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر هزینه یک قالب را پرداخت می‌کنید یا آن را به صورت رایگان دریافت می‌نمایید، مطمئن شوید که قالب خود را از یک منبع معتبر و قابل اعتماد دریافت کرده‌اید.

آیا قالب آماده ریسپانسیو از قالب معمولی بهتر است؟

اگر سایت شما واکنشگرا یا رسپانسیو نباشد، قدیمی و منسوخ قلمداد می‌شود. قالب‌های واکنشگرا امکان تنظیم چیدمان سایت‌های شما در اندازه ها و دستگاههای مختلف را فراهم می‌کند.

بخش قابل توجهی از ترافیک وب از طریق تلفن همراه و سایر دستگاه های همراه ایجاد می‌شود. مهم نیست که وب سایت شما به چه بازار هدفی توجه می‌کند، چه تجارت الکترونیکی باشد و چه یک وب سایت خبری، اگر وب سایت خود را در دسترس دستگاه‌های همراه قرار ندهید، همیشه به کسب و کار شما آسیب می رسد.

screens-rslens

اما در صورتی طراحی قالب به صورت ریسپانسیو، تمام ابزارها با سایز و اندازه دستگاه متناسب خواهد شد. مهم نیست که آن ابزار کوچک، بزرگ، کشیده یا باریک باشد. یک قالب آماده سایت ریسپانسیو در همه شرایط به همه عوامل پاسخگو (Response) مناسب می دهد بنابراین یک سایت با چنین طراحی، همه کاربران را با هر نوع وسیله ای به خود جذب می کند.از جمله وب سایت پیشگام در این حوزه قالب colorlib می باشد.

تفاوت قالب آماده با قالب اختصاصی

منظور ما از قالب اختصاصی طراحی و ایجاد یک قالب انحصاری برای کسب و کار شما مطابق با نیازهای فنی آن است و یک طراح برای کسب و کار شما طرحی منحصر به فرد ایجاد می‌کند. شاید برای شما سوال باشد چرا برای قالب اختصاصی به میزان قابل توجهی باید هزینه کنید در حالیکه در نقطه‌ی مقابل با هزینه‌ی بسیار اندکی می‌توانید یک قالب آماده حرفه‌ای با تمام امکانات داشته باشید.

در ظاهر، این منطق کاملاً درست به نظر می‌رسد. چرا به جای صرف مبلغ ۵۰۰ هزار تومان یا کمتر برای یک template، چندین میلیون تومان هزینه کنید؟ این به ویژه هنگامی منطقی نشان می‌دهد که شما قالبی را پیدا کنید که از نظر بصری جذاب، واکنشگرا و ساخته شده براساس استانداردهای روز دنیا باشد.

علیرغم این گزینه به ظاهر عالی، سه دلیل بسیار خوب وجود دارد که چرا داشتن یک طراح اختصاصی بهترین گزینه شما در داشتن وب سایتی است که انحصارا برای تجارت شما ساخته شده است.

۱- طراح قالب آماده اهداف کسب و کار شما را هنگام طراحی قالب در ذهن خود نداشته است.

۲- قالب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صورت انبوه فروخته شوند.

۳- یک قالب با جذابیت بصری تضمینی برای یک وب سایت موفق نیست.

 

بیشتر بخوانید: تغییر قالب وردپرس

 

ثبت دامنه

مزایا و معایب استفاده از قالب های آماده سایت

همانند همه چیز استفاده از قالب‌های آماده هم مزایا و معایبی دارند. در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.

مهمترین فایده استفاده از template ها

  • سرعت بالا راه اندازی وب سایت
  • هزینه‌ی کم طراحی وب سایت
  • سادگی ایجاد و توسعه وب سایت
  • بروز رسانی نرم افزاری ساده

معایب استفاده از تمپلیت

  • عدم پوشش ۱۰۰ درصد نیازهای فنی
  • عدم امکان استفاده از برند شخصی در قالب
  • پرداخت هزینه بابت بروز رسانی و پشتیبانی

اگر به طراحی قالب سایت علاقه دارید می توانید مقاله نرم افزار طراحی قالب سایت را بخوانید.

نتیجه گیری

امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم قالب سایت یا تمپلیت آشنا شده باشید و در مجموع بایستی گفت قالب آماده سایت را می توان به عنوان ابزار بسیار مفیدی برای صرفه جویی در زمان و هزینه دانست و همچنین موجب می شود تا بسیاری از افراد که حتی دانش بالایی از طراحی ندارند با قالب وبسایت نیز قادر باشند تا وب سایت خود را طراحی نمایند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام
    من یه سوال دارم.یک قالب اچ تی ام ال آماده دانلود کردم و یه صفحه ای داره به اسم single.html . میخواستم ببینم این صفحه برای چی استفاده میشه و کلا چه محتوایی باید توش گذاشته بشه؟
    یعنی در منوی صفحات یه چیزی هست به اسم blog page و یه چیزی به اسم Single page. طبق سرچی که انجام دادم مثلا blog page مربوط به اخبار و مقالات هست ولی نمیدونم Single page دقیقا به چه منظوری استفاده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا