عمومی

معرفی MS-SQL Server 2008 و نسخه های مختلف آن

سرور SQL 2008 ششمین بازبینی نسخه استاندارد SQL شرکت مایکروسافت است و در ویرایشهای متفاوتی ارائه شده است. هر کدام از ویرایشها، ویژگیهای خاص خود را دارد و ویژه نصب بر روی سیستم عامل های خاصی طراحی شده است. این ویرایش ها شامل Parallel computing، Datacenter، Enterprise، Standard، Workgroup، Web، Developer، Express و نسخه ای جداگانه با عنوان Compact V3.5 هستند.

معرفی MS-SQL Server 2008 و تفاوت آن با ورژن های قبلی

ویرایش SQL Server 2008 (با نام پروژه کاتمای) در آگوست ۲۰۰۸ ارائه شد. امکان جستجوی متنی کامل و نوع جدید داده های جغرافیایی به آن افزوده شده است. ویرایش SQL Server 2008 R2 (با نام پروژه کیلیمانجارو) در آوریل سال ۲۰۱۰ ارائه گردید. امکاناتی نظیر PowerPivot برای Excel و SharePoint، Master Data Services، StreamInsight، Report Builder 3.0، Reporting Services Add-in جهت استفاده  SharePoint، یک تابع Data-tier  در Visual Studio (که امکان پکیج نمودن دیتابیسهای ردیف بندی شده برای یک نرم افزار کاربردی را فراهم می سازد) ، SQL Server Utility با نام UC (Utility Control Point) و AMSM (Application and Multi-Server Management) (مدیریت چند SQL Server ) به این نسخه اضافه گردیده است.

تفاوت MS-SQL Server 2008 با دیگر دیتابیس ها

از رقبای جدی سیستم مدیریت اطلاعات MS-SQL می توان به اوراکل و MySql اشاره کرد. بسیاری از مدیران IT اوراکل را به عنوان یک رهبر تجاری در دنیای پایگاه داده تلقی می کنند و این نرم افزار از طرفداران خاص خود برخوردار است. این موضوع که اوراکل محصولی بسیار عالی در زمینه مدیریت اطلاعات می باشد ، یک موضوع غیر قابل انکار است. در مقابل این نکته را نیز باید متذکر شویم که نصب و راه اندازی این نوع پایگاه داده به مراتب پیچیده تر و هزینه برتر نسبت به MS-SQL می باشد.

اوراکل برای شرکت های بزرگی که حجم اطلاعات بسیار بالا و بانک اطلاعات جامع دارند مناسب است. از جمله مزیت های اوراکل می توان به مقیاس پذیری و کارایی بالای آن اشاره کرد . ابزارهای مورد نیاز در برنامه نویسی و پشتیبانی از پایگاه داده حجیم براحتی به آن اضافه می شود. برای نصب برروی سرور برخلاف MS-SQL نیازی به نصب دات نت فریم ورک نخواهید داشت. اما با قابلیت های جدید MS-SQL 2008  اوراکل بعنوان غول پایگاه داده از گردونه رقابت خارج گشته است. این نکته را مد نظر داشته باشید که با نصب نگارش اصلی SQL Server 2008 تمام ابزارهای لازم برای مدیریت و تحلیل داده در اختیار شماست.بعنوان مثال تمام تبدیل ها در دیتابیس های مختلف به MS-SQL  را می توانید براحتی انجام دهید. در ادامه تمامی مطالب مربوط به تفاوتهای Ms-Sql Server 2008 با دیگر دیتابیس ها ، لیست شده است و شما می توانید با کلیک بر روی نام هر یک از آن ها به اطلاعات و راهنمای کامل هریک، دست بیابید.

نکات مهم پایگاه داده SQL-Server 2008

۷ نکته برای کارآمدی دیتابیس ها در SQL-Server 2008

۱- گزینه آمارگیری خودکار را غیرفعال کنید: این قابلیت آمار را بصورت خودکار تهیه می کند و می تواند به نحوی موجب افت عملکرد پایگاه داده شود. به همین دلیل می توان آن را غیر فعال کرده و در زمانی که دیتابیس از اوج کار خارج شده بصورت دستی و توسط دستور CREATE STATISTICS اقدام به تهیه آمار نمود. توجه داشته باشید که این گزینه به صورت پیشفرض فعال است.

۲- گزینه بروزسانی خودکار آمار را غیرفعال کنید: این گزینه آمار موجود را در صورت قدیمی بودن آنها به طور خودکار به روز می کند. بنابر این به خودی خود موجب کاهش کارایی پایگاه داده می گردد بنابر این می توانید برای بالا بردن عملکرد دیتابیس آن را غیر فعال کنید و به جای آن به صورت دستی و توسط دستور UPDATE STATISTICS آمار را به روز کنید.

۳- گزینه بسته شدن خودکار را خاموش کنید: این گزینه در صورت فعال بودن، منابع پایگاه داده را پس از خروج آخرین کاربر، آزاد می کند. بنا بر این با اتصال کاربر بعدی به دیتابیس، باید مجددا باز شود که امری زمانبر است. بنابراین توصیه می شود که این قابلیت را غیرفعال نمایید.

۴- گزینه تراکم خودکار را غیرفعال کنید: به کمک این قابلیت، فایل های  پایگاه داده به صورت دوره ای متراکم می شوند. این فرایند به نحوی موجب افت کارایی پایگاه داده می شود، بنابراین مناسب تر آن است که به جای بکارگیری این قابلیت، به صورت دستی و یا توسط یک وظیفه زماندار در مواقع بیکار بودن  پایگاه داده اقدام به متراکم کردن نمایید.

۵- در صورت امکان از حالت فقط خواندنی بهره بگیرید: فقط خواندنی بودن پایگاه داده موجب افزایش سرعت جستار ها (query) می شود بنا بر این در مواقعی که پایگاه داده نیاز به تغییر ندارد می توانید از مزیت این حالت استفاده کنید.

۶- از قابلیت کپی انبوه لاگ نشده استفاده کنید: از آن جا که کپی انبوه در حالت لاگ نشده به مراتب از حالت لاگ شده آن سریعتر کار می کند، می توانید جهت بالابردن سرعت پایگاه داده از این قابلیت بهره ببرید.

۷- حذف لاگ در نقاط کلیدی را فعال کنید: از این گزینه می توان در شرایطی که لاگها با سرعت رشد می کنند استفاده کرد تا به کمک آن از رشد سریع فایل لاگ و در نتیجه مصرف زیاد فضای دیسک جلوگیری کرد. چرا که با فعال سازی آن از لاگ فایل ها در هنگام تهیه نسخه پشتیبان کپی گرفته نمی شود.

حالات مختلف پیکربندی امنیت در Sql server 2008

Sql server برای هویت سنجی کاربران از دو متد استفاده می کند. حالت امنیت در Sql server 2008 به شرح زیر می باشد حالت اول windows authentication  است که بر پایه ی ویندوز NT یا ۲۰۰۰ می باشد تا اعتبار نامه کاربران را بررسی نماید. زمانیکه از این مد استفاده می شود، کاربران با وصل شدن به شبکه قادر به دسترسی به Sql server نیز خواهند داشت.

اعتبار سنجی کاربران فقط یکبار انجام می شود. ارتباطاتی که از طریق این مد انجام می گردد به عنوان ارتباطات قابل اعتماد شناسایی می شوند.

حالت دوم  SQL Server authentication است. این متد به مجموعه ای از اعتبار نامه های امنیتی برای اتصال به sql server می باشد. زمانیکه کاربری سعی در اتصال به دیتابیس دارد ترکیب نام کاربری و کلمه ی عبور با جداول سیستمی مقایسه می گردد. اتصال به بانکی که از این طریق انجام می پذیرد به عنوان ارتباطات غیر قابل اعتماد شناخته می شوند

مدیر دیتابیس از دو روش برای اعمال هویت سنجی استفاده می کند.

  • SQL Server and Windows Windows only
  • Windows only

نوع اول به کاربران اجازه می دهد تا از هر  طریق authentication  که در بالا توضیح داده شد، به Sql server متصل شوند. نوع دوم اعتبار سنجی را فقط به نوع  windows محدود کرده است.

مدهای اعتبار سنجی را می توان از طریق Enterprise  manager و با تنظیم خصوصیات سرور فعال کرد . بنابراین DBA (مدیر دیتابیس) بایستی یک اکانت خاص برای لاگین به SQL Server ایجاد کرده باشد.

اعتبار سنجی کاربران sql server

نحوه ی تغییر مد authentication در windows registry :

برای انجام این کار کافی است ابتدا Sql Server را غیر فعال کرده ، تغییرات لازم در registry را انجام و سپس Sql server را مجدد راه اندازی کنید و در نهایت گروه های مورد نیاز را اضافه نمایید :

ابتدا سرویس sql را از طریق management studio متوقف نمایید.

فرمان regedt32 را در منوی star وگزینه ی  Run تایپ و به مسیر زیر بروید :

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftMicrosoft SQL ServerMSSQL.1MSSQLServer

در پنل سمت راست کلید LoginMode را بیابید. بر روی آن دابل کلیک و مقدار آن را به ۲ تغییر دهید. حال سرویس sql server را از طریق management studio ریست نمایید. از طریق managemenstudio و با نام کاربری SA و پسورد مربوطه لاگین کنید. نکته عدد ۱ بیانگر windowsathentication و عدد ۲   هر دو مد امنیتی را شامل می شود. تغییرات با موفقیت انجام شد.

بررسی ویرایشهای مختلف MS-SQL 2008

ویرایشهای موجود SQL Server 2008 به ترتیب زیر می باشند:

ویرایش Enterprise :

برای تعداد کاربران بالا و برنامه های حیاتی استفاده می شود. امکانات ویژه ای مانند Resource Governor ، TDE ، Data & Backup Compression ، Partitioning ، Database Snapshot ، Online Database maintenance و بسیاری دیگر را می توان در میان لیست امکانات این ویرایش نام برد. برای آشنایی با لیست کامل امکانات این ویرایش، به سایت مایکروسافت مراجعه نمایید. همچنین این ویرایش قابلیت پشتیبانی از سخت افزار IA64 (CPU ، Motherboard و متعلقات آن) ، تا ۵۰ Multi-Instance (این تکنولوژی به هر کاربر یک رابط نرم افزار قابل تنظیم ارائه می دهد) ۱۶-node Failover Clustering را دارد و ۶۴ CPU و ۲ ترابایت RAM را پشتیبانی می کند.

ویرایش Standard :

ویژه تعداد کمتری کاربر به نسبت ویرایش Enterprise است و قابلیت پشتیبانی از ورژن ۳۲ بیت و ۶۴ بیت سیستمهای x64 و Itanium را دارد. هرچند که تنها می تواند تا ۴ پردازنده و ۲-node Failover Clustering و ۲ ترابایت RAM را پشتیبانی کند.

ویرایش Workgroup :

ویژه نرم افزارهای کوچکتر استفاده می شود و تا ۲ CPU و حداکثر ۴GB RAM را پشتیبانی می کند.

ویرایش Developer :

در این ویرایش، کلیه کارکردهای ویرایش Enterprise را شامل می شود و برای طراحی ، گسترش، تست، و به نمایش گذاشتن برنامه های یک گروه برنامه نویسی، نصب و استفاده می شود. ولی مجوز استفاده از آن تنها برای موارد ذکر شده برنامه نویسی صادر شده است.

کلیدهای میانبر SQL Management Studio

ویرایش Web :

این ویرایش، برای اینترنت و نرم افزارهای اینترنت استفاده می شود. می تواند تا ۴ CPU و ۲ ترابایت RAM را پشتیبانی می کند.

ویرایش Compact V3.5 :

این ویرایش به صورت رایگان ارائه شده است و از یک دیتابیس تعبیه شده درونی استفاده می کند و برای ایجاد نرم افزارهای منفرد (Stand-alone) و اغلب برای نرم افزارهای ارتباطی برای دستگاه های موبایل، دسکتاپ و کاربران وب استفاده می شود. این ویرایش تنها می تواند حداکثر میزان RAM و CPU قابل استفاده سیستم عامل را بکار گیرد و حداکثر حجم فایل دیتابیس آن ۴GB است. هرچند که کدهای آن با دیگر ورژنها متفاوت است.

ویرایش Evaluation در SQL Server 2008:

این ویرایش می تواند جهت مصارف آزمایشی و نمایشی و تا پایان مدت ۱۸۰ روزه آن، مورد استفاده قرار بگیرد.

در SQL Server 2008 R2 دو ویرایش دیگر نیز موجود است که در رده بندی ذکر شده، بالاتر از ویرایش Enterprise قرار می گیرند. مشخصات این ویرایش ها به ترتیب زیر هستند:

ویرایش Parallel computing :

تغییر بسیار آشکار در این ویرایش(با نام پروژه مادیسون)، محاسبات موازی(Parallel computing) است. این ویرایش، معادل «ویندوز سرور ، با محاسبات بازده بالا (HPC=High Performance Computing)» است. این ویرایش از معماری MPP (پردازش حجیم موازی – Massively Parallel Processing) برای پشتیبانی Data Warehousing در بازه ۱۰ ترابایت تا ۱ پتا بایت استفاده می شود. قیمت این ویرایش به ازای هر پردازنده محاسبه می شود.(برای مثال، ۶۰،۰۰۰ دلار به ازای هر پردازنده)

ویرایش Datacenter :

این ویرایش معادل با «ویندوز سرور دیتاسنتر» است و تا ۲۵۶ پردازنده را پشتیبانی می کند و محدودیت پشتیبانی RAM ندارد و بیش از ۲۵ Instance (رابط قابل تنظیم مجزا) را ارائه می دهد. قیمت این ویرایش به ازای هر پردازنده محاسبه می شود.(برای مثال، ۶۰،۰۰۰ دلار به ازای هر پردازنده)

ویژه نصب بر روی سیستم عامل های خاص طراحی شده است.

ویرایش Enterprise :

برای تعداد کاربران بالا و برنامه های حیاتی استفاده می شود. امکانات ویژه ای مانند Resource Governor ، TDE ، Data & Backup Compression ، Partitioning ، Database Snapshot ، Online Database maintenance و بسیاری دیگر را می توان در میان لیست امکانات این ویرایش نام برد. برای آشنایی با لیست کامل امکانات این ویرایش، به سایت مایکروسافت مراجعه کنید. همچنین این ویرایش قابلیت پشتیبانی سخت افزار IA64 (CPU ، Motherboard و متعلقات آن) و ۶۴ پردازنده، تا ۲۵ Multi-Instance (تکنولوژی به هر کاربر یک رابط نرم افزار قابل تنظیم ارائه می دهد) را دارد و تعداد CPU های قابل پشتیبانی به سیستم عامل بستگی دارد.

ویرایش Standard :

ویژه تعداد کمتری کاربر به نسبت ویرایش Enterprise است و قابلیت پشتیبانی از ورژن ۳۲ بیت و ۶۴ بیت سیستمهای x64 و Itanium را دارد. هرچند که تنها می تواند تا ۴ پردازنده و ۲ ترابایت RAM را پشتیبانی کند. همچنین محدودیت حجم دیتابیس ندارد.

ویرایش Developer Edition :

در این ویرایش، کلیه کارکردهای ویرایش Enterprise را شامل می شود و برای طراحی ، گسترش، تست، و به نمایش گذاشتن برنامه های یک گروه برنامه نویسی، نصب و استفاده می شود. ولی مجوز استفاده از آن تنها برای موارد ذکر شده برنامه نویسی (به ازای هر برنامه نویس یا Developer 50 دلار) صادر شده است.

نسخه ی Express در پایگاه داده ی SQL Server 2008

SQL Server 2008 Express یک گزینه فوق العاده برای آنهایی است که در پی استفاده از یک پایگاه داده ی رابطه ای با ویژگی های خوب ولی ملزومات عملکرد پایین می باشند. این نسخه در واقع جایگزین Microsoft Data Engine (MSDE)  و بعنوان یک ورژن رایگان SQL Server 2008 برای توسعه برنامه های کاربردی می باشد. این نسخه محدودیت های MSDE را با در نظر گرفتن عملکرد و ارتباطات کلاینت دارا می باشد.

این ویرایش برای مصارف آموزشی و ساخت دیتابیس های دسک تاپ و نرم افزارهای کوچک سروری ایده آل است. این ویرایش می تواند ۱۶ Instance حداکثر میزان ۱GB RAM و یک CPU را بکار گیرد و حداکثر حجم فایل دیتابیس آن ۱۰GB است.

ویژگی ها و محدودیت های نسخه ی SQL Server 2008 Express چیست؟

  • محدود به استفاده از یک CPU است
  • محدود به استفاده  از یک گیگابات RAM می باشد
  • حجم پایگاه داده محدود به چهار گیگابایت می باشد
  • از Database Mirroring پشتیبانی نمی نماید
  • از Log Shipping پشتیبانی نمی نماید
  • از Replication های Oracle پشتیبانی نمی نماید
  • فاقد سرویس های SQL Agent و SQL Profiler می باشد.
  • فاقد ابزار و سرویس های تحلیل SQL Server یا تحلیل های پیشرفته است.

مقایسه ویرایش Express و Enterprise در SQL 2008

ویرایشهای SQL Server 2008 با هم تفاوتهایی دارند که جابجایی داده ها و انتقال بک آپ از ویرایش Enterprise به ویرایش Standard را با مشکل روبرو خواهد کرد. انتقال ویرایش های دیگر  به Enterprise قابل انجام است. حال ، به بررسی برخی موارد مشکل ساز در این انتقال ها می پردازیم.

در SQL Server 2008 قابلیتها در ویرایشهای متفاوت یکسان نیستند. قابلیتهای ویرایش Enterprise امکانات  ویرایشهای دیگر SQL 2008 را در بر می گیرد. همچنین امکانااتی دارد که دیگر ویرایشها فاقد آن هستند. لیست این امکانات به صورت جدول در انتهای مطلب ارائه می گردد.

امکاناتی که ریستور کردن بک آپ های ویرایش Enterprise را بر روی دیگر ویرایشها ناممکن می سازد، به شرح زیر هستند:

  • Table / index partitioning
  • Transparent data encryption
  • Change data capture
  • Data compression

نمونه زیر، نمایش دهنده یک خط کد و پیام خطای مربوط به آن است که در هنگام ریستور کردن دیتابیس SQL server 2008 دارای Data compression به یک SQL server Express با استفاده از کد زیر نمایش داده می شود.

کد

RESTORE DATABASE EnterpriseOnly FROM DISK = 'C:SQLskillsPaulsEnterpriseOnlyDB.bck'

GO

پیام خطا

RESTORE DATABASE EnterpriseOnly FROM DISK = 'C:SQLskillsEnterpriseOnly.bck'

GO

Processed 160 pages for database 'EnterpriseOnly', file 'EnterpriseOnly' on file 1.

Processed 5 pages for database 'EnterpriseOnly', file 'EnterpriseOnly_log' on file 1.

Msg 3167, Level 16, State 1, Line 1

RESTORE could not start database 'EnterpriseOnly'.

Msg 3013, Level 16, State 1, Line 1

RESTORE DATABASE is terminating abnormally.

Msg 909, Level 21, State 1, Line 1

Database 'EnterpriseOnly' cannot be started in this edition of SQL Server because part or all of object 'compressed' is enabled with data compression or vardecimal storage format. Data compression and vardecimal storage format are only supported on SQL Server Enterprise Edition.

Msg 933, Level 21, State 1, Line 1

Database 'EnterpriseOnly' cannot be started because some of the database functionality is not available in the current edition of SQL Server.

به دلیل اینکه SQL Server 2008 امکانات بسیاری دارد که می تواند باعث سردرگمی شما شود، یک DMV یا «مدیریت پویای نماها» با نام sys.dm_db_persisted_sku_features است که به شما امکانات موجود و قابل استفاده در دیتابیس شما را نشان می دهد.

برای مثال، اگر شما کد زیر را اجرا کنید:

SELECT * FROM sys.dm_db_persisted_sku_features;

GO

خروجی زیر را دریافت خواهید نمود که امکان Data compression فعال است:

feature_name    feature_id

Compression     ۱۰۰

غیر از Data compression، همه امکانات SQL Server 2008 R2 و SQL Server 2008 Enterprise edition که یک دیتابیس ویرایش Enterprise را می سازد، تنها نیاز به دسترسی های ضروری صاحب دیتابیس (DBO) و مجوز های سرپرست سیستم (system admin) را داشته باشد، اما Data compression تنها نیاز به سطح دسترسی  ALTER TABLE در جدول مربوطه دارد. یعنی صاحب دیتابیس می تواند یک دیتابیس Enterprise ایجاد کند بدون آنکه DBA متوجه شود. بنابراین، در صورتی که قصد دارید دیتابیس خود را به یک SQL server غیر از Enterprise، مثلا Express انتقال دهید، باید مطمئن شوید که هیچکس امکان فعال نمودن این امکانات را بدون اطلاع شما تغییر دهد.

نحوه ایجاد فایل پشتیبانی از نسخه ی SQL Server 2008 Express و بازیابی آن بر روی سایر نسخه های SQl Server 2008

از آنجا که نسخه ی SQL Server 2008 Express از پایینترین سطح امکانات و ملزومات عملکرد در بین سایر نسخه های SQL Server 2008 برخوردار است، لذا بازیابی فایل پشتیبانی این نسخه بر روی تمامی نسخه های SQL Server 2008 امکان پذیر می باشد.

نحوه ی بازیابی فایل پشتیبانی سایر نسخه های SQL Server 2008 بر روی نسخه ی SQL Server 2008 Express:

در صورت استفاده از بعضی ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise،  امکان بازیابی فایل پشتیبانی نسخه ی Enterprise  تنها بر روی همین نسخه ممکن است و امکان بازیابی آن در سایر نسخه ها نیست.  پس ابتدا لازم است از وجود و استفاده ی این ویژگی ها در نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise مطمئن شوید. از آنجا که SQL Server 2008 شامل ویژگی های زیادی می باشد، ممکن است هنگام بازیابی آن بر روی نسخه های پایینتر دچار مشکل شوید، لذا تمامی نسخه های این پایگاه داده ی قدرتمند شامل یک ویژگی مدیریت پویا است (DMV) که sys.dm_db_persisted_sku_features نامیده می شود. با استفاده از این قابلیت، می توانید از وجود ویژگی هایی که در هنگام بازیابی نسخه های مختلف SQL Server 2008  بر روی  نسخه ی Express ایجاد مشکل می کنند مطلع شوید. برای نمونه اگر کد زیر را در محیط Query مربوط به SQL Server 2008 وارد نمایید:

[pre]

;SELECT * FROM sys.dm_db_persisted_sku_features

GO

[/pre]

خروجی مبنی بر وجود یا عدم وجود ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise  آگاه خواهید شد.

جدای از فشرده سازی داده ها، تمامی ویژگی های نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise و SQL Server 2008 R2 که پایگاه داده ای با ویژگی های Enterprise Edition-Only می سازند،مستلزم دارا بودن سطح دسترسی در حد مدیر سیستم  یا مالک پایگاه داده هستند. البته در مورد ویژگی فشرده سازی داده ها تنها نیازمند داشتن سطح دسترسی تغییر جدول (ALTER TABLE ) بر روی جدول مد نظر می باشد. این به معنای آن است که مالک جدول بدون اینکه مدیر پایگاه داده (DBA) متوجه شود می تواند در یک پایگاه داده با ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise  تغییر ایجاد نماید. بنابراین شما در صورتیکه می خواهید پایگاه داده  را روی نسخه ای بغیر از Enterprise بازیابی نمایید بایستی از این موضوع که هیچ کس قادر به فعّال سازی این ویژگی ها بدون اطلاع شما نیست اطمینان حاصل نمایید.

 اما در صورتیکه در پایگاه داده شما (که قصد ایجاد فایل پشتیبانی از آنرا دارید)، ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise فعال نباشد شما قادر به بازیابی آن روی نسخه ی Express خواهید بود.

سایر نسخه های SQL Server 2008 (بغیر از نسخه ی Enterprise)، تنها در پشتیبانی از سخت افزار و سرویسهای اضافی با یکدیگر متفاوت می باشند و  بازیابی فایل پشتیبانی سایر نسخه ها روی نسخه ی مذکور ایجاد مشکل نمی کند.

ایجاد فایل پشتیبانی از نسخه های Standard، Express، Web،Developer در SQL Server 2008و بازیابی (Restore) آن روی نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise

اگر شما مشتری سرور مجازی خارج – ایران یا سرور اختصاصی هستید که روی سرورتان SQL Server در حال اجرا می باشد، این مقاله گام به گام شما را در راستای ایجاد فایل پشتیبانی توسط Management Studio راهنمایی می نماید.

عد از اجرای برنامه بایستی پنجره ارتباط با سرور را مشاهده نمایید که در غیر اینصورت بایستی روی گزینه ی Connection در قسمت بالا و چپ صفحه ، کلیک نمایید تا پنجره ی ارتباط با سرور باز شود.

در پنجره ی ارتباط با دیتابیس سرور، در فیلد Server type گزینه ی Database Engine را انتخاب نمایید. در فیلد server name نام یا IP دیتابیس سرور را وارد نمایید. در فیلد Authentication نوع سیستم احراز هویت که هم میتواند احراز هویت ویندوز و هم می تواند احراز هویت SQL Server باشد را انتخاب نمایید. در صورت انتخاب گزینه ی SQL Server Authentication برای فیلد Authentication بایستی نام کاربری و کلمه عبور را در فیلدهای Login و Password وارد نموده و روی گزینه ی Connect کلیک نمایید. حال می توانید دیتابیس خود را انتخاب کنید.

روی دیتابیس مورد نظرتان کلیک راست نموده و زیر گزینه ی Tasks گزینه ی Back Up را انتخاب نمایید. در پنجره ی ذخیره فایل پشتیبانی دیتابیس، زیر قسمت Source و روبروی فیلد Database نام دیتابیس خود را بیابید. فیلد Backup type را جهت ایجاد یک فایل پشتیبانی کامل در حالت Full قرار دهید. سپس در قسمت Backup component گزینه ی Database را انتخاب نمایید. در قسمت Backup set در فیلد Name نام فایل پشتیبانی خود را مشخص کنید. در صورت ارائه توضیحات در خصوص این فایل پشتیبانی می توانید این توضیحات را در فیلد Description  وارد نمایید. حال فایل مقصدی که از قبل در قسمت Destination و زیر Back up to قرار دارد را با کلیک روی گزینه ی Remove حذف نمایید.

در قسمت Destination و زیر Back up to روی گزینه ی Add کلیک نمایید. سپس در پنجره ی Select Backup Destination مکان ذخیره سازی فایل پشتیبانی را با کلیک بر روی علامت … یافته و روی گزینه ی OK کلیک نمایید.

حال بایستی از جایگزینی فایل پشتیبانی مد نظر بجای فایلهای پشتیبانی پیشین اطمینان حاصل نمایید، زیرا که ذخیره سازی فایل پشتیبانی فعلی به همراه فایلهای پشتیبانی پیشین در هنگام بازیابی فایل پشتیبانی مد نظر می‌تواند ایجاد مشکل نماید. در سمت چپ پنجره ی باز شده، روی گزینه ی  Options  کلیک نمایید. سپس در سمت راست پنجره جاری روی گزینه ی Overwrite all existing backup sets کلیک نمایید.

جهت آغاز روند ایجاد فایل Backup روی گزینه ی OK (از قسمت General) کلیک نمایید.

نحوه بازیابی Backupسایر نسخه های SQL Server 2008 بر روی دیتابیس SQL Server 2008 Enterprise

برنامه ی Microsoft SQL Server Management Studio Express را اجرا نموده و نسبت به ارتباط با دیتابیس سروری که قصد بازیابی Backup  روی آنرا دارید، اقدام نمایید.

دیتابیس مد نظر که قصد بازیابی Backup روی آنرا دارید را انتخاب نمایید. سپس روی آن کلیک راست نموده و در زیر گزینه Tasks گزینه ی Restore و سپس گزینه ی Database را انتخاب نمایید.

بعد از انجام گام های فوق، پنجره ی Restore Database ظاهر می شود. سپس زیر  قسمت Source for restore ، گزینه From device را انتخاب نموده و جهت یافتن فایل پشتیبانی مد نظر روی علامت … روبروی آن  کلیک نمایید. سپس روی گزینه ی OK کلیک نمایید.

در فیلد Backup media گزینه ی File را انتخاب نموده و جهت اضافه نمودن مکان فایل پشتیبانی روی گزینه ی Add کلیک  نمایید.فایل پشتیبانی مورد نظر را یافته و روی گزینه ی OK کلیک نمایید.

مقایسه کاربردی SQL Server 2008 و SQL Server 2008 R2

تفاوتهایی در این دو ویرایش وجود دارد که انتقال دیتابیسها میان این دو سرور را دچار مشکل می کند. همچنین شباهت نام این دو سرور و امکانات آنها، در اغلب اوقات باعث سردرگم شدن کاربران می شود.

شیوه بررسی نگارش و ویرایش SQL Server 2008 و SQL Server 2008 R2

۱- با استفاده از  Object Explorer در Management Studio به سرور متصل شوید. پس از اتصال، مشخصات سرور در داخل پرانتز با نام کاربری استفاده شده برای اتصال به سرور نمایش داده می شود

۲- چند سطر اول فایل ErrorLog را مشاهده نمایید. به صورت پیش فرض این فایل در آدرس

Program FilesMicrosoft SQL ServerMSSQL.nMSSQLLOGERRORLOG قرار دارد.

۳- به SQL Server  متصل شوید و Query زیر را اجرا نمایید:

Select @@version

پاسخ آن، مشابه زیر است:

Microsoft SQL Server 2008 (SP1) – ۱۰.۰.۲۵۳۱.۰ (X64)   Mar 29 2009

۱۰:۱۱:۵۲   Copyright (c) 1988-2008 Microsoft Corporation  Express

Edition (64-bit) on Windows NT 6.1 <X64> (Build 7600: )

۴- به SQL Server  متصل شوید و Query زیر را اجرا نمایید:

SELECT SERVERPROPERTY(‘productversion’), SERVERPROPERTY (‘productlevel’), SERVERPROPERTY (‘edition’)

تذکر:  این Query با هر Instance سرور SQL از ۲۰۰۰ به بالا قابل اجرا است.

پاسخ آن، مشابه زیر است:

The product version (for example, 10.0.1600.22)

The product level (for example, RTM)

The edition (for example, Enterprise)

۵- می توانید از گزارش Installed SQL Server Features Discovery استفاده کنید. این گزارش در صفحه Tools از SQL Server Installation Center قابل مشاهده است. تنها مورد قابل توجه در باره این ابزار، این است که فقط بر روی سیستم لوکال اجرا می شود و برای سرور های ریموت قابل استفاده نیست.

برای کسب اطلاعات در حوزه BackUp چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا