نماد سایت بلاگ ایران هاست

AMP چیست؛ کاربرد و مزایا amp

AMP چیست

روند رو به رشدی که در مسیر کسب و کار های اینترنتی پیش روی صاحبان آنهاست، استفاده هرچه بیشتر و روز افزون مخاطبان از موبایل یا تلفن همراه برای مشاهده وب سایت های آنهاست. اگر توجهی به این موضوع نشود، دیری نمی پاید که از دایره کسب و کار های اینترنتی خارج خواهند شد. AMP تکنولوژی است که به کمک آن، سرعت بارگذاری وب سایت در موبایل به حداکثر خود خواهد رسید. در این مقاله می خواهیم به تفصیل بگوییم که نسخه amp چیست و چه کاربرد های مفیدی در وب سایت دارد.

AMP چیست؟

ابتدا بایستی بدانیم Amp مخفف چیست؟ AMP مفهومی جدید در محیط وب بوده و مخفف عبارت Accelerated Mobile Page است.

همانطور که در بالا اشاره شد، این تکنولوژی به منظور بالا بردن سرعت بارگذاری وب سایت در دیوایس موبایل طراحی و تعبیه شده است.جالب است بدانید امروزه یکی از المان های بهبود سئوی سایت نمایش درست وب سایت در ابزار موبایل کاربر است.

Accelerated Mobile Page یک پروژه متن باز است که توسط گوگل مدیریت شده و هدف آن افزایش سرعت لود صفحات موبایلی است.  زمانی که اکثریت مردم از موبایل و تبلت با اینترنت با سرعت کم استفاده می کنند، این مبحث معنا پیدا می کند. AMP اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ منتشر گردید. این پروژه اغلب به عنوان پاسخی به Instant Article فیسبوک در نظر گرفته می شد اما برای تمامی وب سایت ها ساخته شد.

کاربرد فرم Stripped-down در AMP 

برای افزایش سرعت لود در موبایل، AMP از فرم Stripped-down مربوطه به HTML استفاده می کند که بسیار سبک طراحی شده است. البته محدودیت هایی نیز برای استفاده از آن وجود دارد.

به علاوه AMP از یک نسخه ساده CSS استفاده می کند  که یک کتابخانه اختصاصی جاوا اسکریپت محدود شده است. نتیجه آن صفحاتی است که کاملا بر روی محتوا تمرکز کرده اند.

AMP چگونه کار میکند؟

برای استفاده از مزایای AMP شما اساسا یک نسخه ثانویه از پست های خود ایجاد می کنید و با درج rel=amphtml در هدر به آنها لینک می دهید. در این روش گوگل و دیگر موتورهای جستجو می توانند آنها را یافته و برای نمایشگر موبایل آنها را کش کنند. در حقیقت یک لینک که به پست اصلی اشاره می کند.

و مزایا استفاده از AMP

در آینده گوگل در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک شبکه شبه CDN است تا صفحات AMP را ذخیره کرده و آنها را سریعتر تحویل دهد. برای کسب اطلاعات در حوزه بهترین cdn ایرانی به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

ذکر این نکته مهم است که استفاده از AMP برای سایت های خبری و وبلاگ ضروری است. (برای کسب اطلاعات در حوزه وبلاگ به شما پیشنهاد می شود مقاله معنی blog را مطالعه نمایید.) کاملا واضح است که گوگل قصد اجباری کردن این ویژگی را دارد. این را می توان کاملا در جستجوی وب سایت های موبایلی توسط گوگل به وضوح مشاهده کرد. پس اگر در حال راه اندازی یک بلاگ یا سایت خبر هستید قبل از اینکه دیر شود AMP را راه اندازی کنید و از رقابت عقب نمانید.

بسیار از مدیران وب سایت ها نیاز دارند  صفحات AMP معتبری را بصورت دستی ایجاد کنند. ساخت صفحات  AMP در CMS هایی چون وردپرس بسیار آسان است. با این حال  ۷۴ درصد وب سایت های باقی مانده که از پلتفرم وردپرس استفاده نمی کنند باید دریابند که چطور بصورت دستی AMP را ایجاد کنند.

حال که با مزایای AMP آشنا شدید در امتداد مقاله به نحوه راه اندازی آن می پردازیم.

آشنایی با افزونه AMP

اضافه کردن AMP به یک وب سایت آماده توسط افزونه ها مدیریت می شود. یک افزونه رسمی از گوگل وجود دارد که می توان از آن برای فعال کردن AMP استفاده کرد و به شما پیشنهاد می شود با خرید هاست وردپرس به راحتی با نصب و فعال سازی افزونه AMP از آن استفاده نمایید.

افزونه رسمی AMP در پوشه وردپرس بصورت داینامیک نسخه های AMP از تمامی پست های شما را ایجاد می کند (در حال حاضر صفحات اصلی و آرشیو ها پشتیبانی نمی شود)

چنانچه درباره نحوه استفاده و نصب AMP در وردپرس اطلاعاتی ندارید به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه فعال سازی AMP وردپرس مطالعه نمایید. تمام چیزی که شما نیاز دارید نصب و فعال کردن افزونه است. در این بخش،گزینه بیشتری قابل انتخاب نیست. علاوه بر این می توانید به صفحات amp خود با اضافه کردن AMP به انتهای آدرس url  دسترسی داشته باشید.

http://yourwebsite.com/mypost/amp

افزونه رسمی تنها به همراه یک قالب پیش فرض است. با این حال روش هایی برای سفارشی سازی ظاهر صفحات تان وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ظاهر صفحات را کمی متفاوت کنید.

علاوه بر این گروه Yoast نیز افزونه ای را معرفی کرده که صفحات AMP شما با روش های بهینه سازی SEO معرفی شده آنها بسیار خوب کار میکند، ضمن اینکه شما را قادر می سازد تا ظاهر و قالب آن را تغییر دهید و حتی به آن Google Analytics را نیز اضافه کنید.

نتیجه گیری

AMP تغییر بزرگی در انتشار صفحات موبایلی ایجاد کرده است و مسلما بدون بحث نیست. در حال حاضر به نظر می رسد که راه اندازی AMP همه چیز است اما برای وب سایت هایی که متمرکز بر روی محتوا هستند ضروری است تا به عبارتی از دیده شدن در موتور های جستجو مطمئن شوند.  همانطور که اشاره شد روش های مشابهی نظیر آنچه توسط Yoast ارایه شده وجود دارند که شما را قادر می سازد صفحات AMP سفارشی ایجاد کنید، پس چشماتان را باز نگه دارید.

خروج از نسخه موبایل