میزبانی وب

افزونگی یا Redundancy چیست؛ معرفی ۴ نوع مختلف افزونگی

حتما تا کنون بارها به این مشکل برخورده اید که وب سایت شما از دسترس خارج شده است. در این حالت ایا به افزونگی یا Redundancy فکر کرده اید؟ حتما از خود میپرسید افزونگی یا Redundancy چیست ؟ عجله نکنید در این مقاله هر آنچه باید از این تکنولوژی و ترفند بدانید در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

ریداندانت چیست؟

ریداندانت در فارسی یعنی افزونه و زائد و ریداندنسی از ریشه این کلمه است.

 Redundancy یا افزونگی چیست؟

معنی redundancy به فارسی افزونگی می باشد و در واقع تکثیر component ها و یا امکانات حیاتی یک سیستم به قصد افزایش کارایی سیستم را بر عهده دارد و معمولا فرم یک بکاپ یا fail safe را بازی می کند. از افزونگی برای اطمینان از عدم قطعی یک سرور استفاده می شود.

روش کار افزونگی یا Redundancy چیست؟

در هنگامی‌که یک سرور یا اپلیکیشن واقع بر روی سرور (مثلا وب سایت) از دسترس خارج میگردد، تمام ترافیک تا زمانی که مشکل سرور رفع گردید، بر روی سرور دیگری هدایت می شود و شما این قطعی را به هیچ عنوان حس نخواهید کرد. در روش redundancy ، از هریک از سرورها یک کپی کاملا یکسان ایجاد می‌گردد تا به عنوان جایگزین یکدیگر به کاربرده شوند. حتی می‌توانید دو سرور redundant دیگر نیز جهت احتیاط در هنگام fail شدن redundant server اولیه در نظر بگیرید.

روش کار افزونگی یا Redundancy چیست

زمانی که شما در برخی از شرکتهای ارائه دهنده سرویس میزبانی، سرویس fully-redundant دریافت میکنید، در واقع هر چیز دیگری در کنار ساختار سرور شما نیز redundant می‌باشد. هر سروری که به اینترنت متصل است از دو لینک(connection) مجزا و redundant بهره میبرد و از این connection ها ،سریعترین route (مسیریابی) را در میان ISP ها برای اتصال شما به اینترنت انتخاب میکنند. این گونه است که میتوانید نسبت به کارایی یک سرور fully-redundant اطمینان حاصل نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از کارشناسان فنی شرکت ایران هاست بهره مند گردید.

پیش نیاز اساسی در ساختار یک cluster کارامد چیست؟

پیش از توضیح این بخش بگذارید مثالی برای شما بزنیم. این سناریوها را تصور کنید:

وب سایت شرکت شما از دسترس خارج شده و شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که این اتفاق دوباره رخ نمیدهد. درآمد سالانه شرکت بستگی به توفیق یا عدم توفیق در کمپین بازاریابی فصلی دارد. تجارت شما سرویسی را ارائه می‌دهد که نباید هرگز از دسترس خارج شود. شما در حال طرح ریزی برای یک وبسایت جدید هستید. دلایل متعددی برای مقابله با downtime، بوسیله ی سروری با تضمین دسترسی بالا (high availability) وجود دارد.

چه آنکه شما در یکی از موقعیتهای توصیف شده بالا قرار گرفته باشید و یا می‌خواهید کسی باشید که جلوی بروز این مشکل را قبل از وقوع می‌گیرد، جواب شما یک سرور cluster و  load balance می‌باشد.

یک سرور load balance و cluster  از یک جفت یا بیشتر، سرور اختصاصی کاملا مشابه برای ایجاد دو وب سرور، دیتابیس سرور و فایل سرور ریداندانت تشکیل شده است. load balancer مورد بحث، در هنگامی‌که یک سرور یا اپلیکیشن واقع بر روی سرور (مثلا وب سایت) از دسترس خارج میگردد، ترافیک را تا زمان رفع مشکل سرور به سرور سالم انتقال میدهد و در این حین تجارت شما نیز به صورت نرمال به سرویس دهی خود ادامه میدهد. در مورد کلاستر می توانید مقاله کلاستر چیست را بخوانبد.

این ها سه پیش نیاز در هر server cluster با uptime بالا می باشد:

  • Dedicated server ها : دو سرور اختصاصی یا دو سرور برای هر سرور نرم افزاری: وب سرور، دیتابیس سرور و فایل سرور.
  • Load balancer : یک سرور load balancer برای انتقال ترافیک به سرور سالم در هنگام بروز مشکل و یا دو سرور redundant load balancer.
  • Data replication : برای اینکه تمامی data ها و اطلاعات شما به صورت sync شده در دسترس باشد، هرگر از فعالسازی data replication بین دو سرور غافل نشوید.

 

بیشتر بخوانید: همگام سازی چیست

 

میزبانی Redundant چیست و چرا سرور اختصاصی شما به آن احتیاج دارد؟

حالا که با معنی redundancy آشنا شدید، وقت آن است که با مفهوم میزبانی Redundant آشنا شوید.

در واقع میزبانی Redundant به سرور اختصاصی اشاره دارد که درون یک مرکز داده یا دیتاسنتر قرار دارد و دارای قابلیت پشتیبان گیری و افزونگی هایی است که بتواند باعث جلوگیری از down شدن سرور شما حتی در شدیدترین و بدترین شرایط شود. به عنوان مثال اگر منبع تغذیه در مرکز داده های سرور اختصاصی شما خراب شود، میزبانی Redundant باید بلافاصله یک منبع تغذیه پشتیبان فعال کند تا از بروز هرگونه خرابی یا مشکلات دیگر جلوگیری شود.

میزبانی Redundant چیست

چرا Redundant اهمیت دارد؟

معنى redundant به فارسی افزونه می باشد وقتی تصمیم می‌گیرید با یک سرور اختصاصی بروید، دلیل اصلی انجام این کار احتمالاً این است که شما می‌خواهید یک سرور قابل اطمینان داشته باشید و هیچ گونه نگرانی در مورد مشکلاتی از جمله ترافیک سنگین یا کندی وموارد دیگر نداشته باشید. وقتی سروری را با ویژگی Redundant انتخاب می‌کنید، بدون توجه به اینکه از سرور اختصاصی خود برای بازی یا حتی میزبانی وب سایت شرکت خود استفاده می‌کنید می‌توان گفت شما سرور را گارانتی کرده اید که این امر امروزه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 

بیشتر بخوانید: سرویس سنتر چیست

 

انواع مختلف از Redundancy

در مجموع چهار نوع افزونگی یا Redundancy وجود دارد:

  • افزونگی در شبکه
  • افزونگی در سخت افزار
  • افزونگی در برق
  • افزونگی در جغرافیا

یک شرکت میزبانی وب پایدار دارای چندین لایه Redundancy است که برای اطمینان از ایمنی اطلاعات و به حداکثر رساندن زمان مورد استفاده خواهد بود.

مفهوم ریداندنسی در شبکه

معنی redundancy در شبکه تهیه بستری است که به نوعی نقش کمکی در مواقع ضروری را بازی می کند. این نسخه پشتیبان صرفاً برای شبکه ای تهیه شده است که یک شرکت میزبان وب برای استفاده آنلاین استفاده می‌کند. شرکت های معتبر دارای چندین اپراتور اینترنتی هستند که سرورها می‌توانند از آنها استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود وب سایت شما هرگز از دسترس خارج نمی‌شود.

افزونگی سخت افزار یعنی چه

این نسخه پشتیبان برای قطعات فیزیکی سخت افزار سرور است. به عنوان مثال ، یک لایه از افزونگی برای دیسک های سخت است. برای مثال اگر یک هارد دیسک در سروری خراب باشد، سایت آفلاین نمی‌شود، قطعات یدکی برای بازسازی RAID وجود دارد و مشکل بلافاصله برطرف می‌شود. همچنین مشابه همین راه کار برای RAM هم می‌تواند وجود داشته باشد.

افزونگی در برق چیست؟

افزونگی برق به معنی پشتیبان گیری برای نیرویی است که سرورها و مرکز داده شما را در حال کار نگه می‌دارد. در این حالت همه سرورها دارای واحدهای منبع تغذیه اضافی هستند. هر منبع تغذیه نیز به یو پی اس خود وصل شده است (منبع تغذیه بدون وقفه) که در صورت از دست دادن مرکز داده ، ۳ ساعت پشتیبان گیری از باتری را نگه می‌دارد، در صورتی که قطع برق بیش از ۳ ساعت طول بکشد به ژنراتورهای دیزلی نیز وصل شود. بنابراین اگر به صورت کامل UPS و ژنراتور خراب شود ، باز هم یک منبع تغذیه جداگانه با UPS و ژنراتور مخصوص خود برای نگه داشتن سایت وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: raid چیست

 

افزونگی جغرافیایی چیست؟

این افزونگی به این معنی می‌باشد که به هر دلیلی در صورت خرابی کامل دیتابیس و یا از بین رفتن دیتاسنتر، سایت شما می‌تواند به یک دیتاسنتر متفاوت تغییر مسیر داده و سایت بدون هیچ گونه مشکلی فعالیت خودش را ادامه دهد.

افزونگی در پایگاه داده چیست؟

افزونگی در پایگاه داده  به این معناست که یک سری از اطلاعات به صورت تکراری در بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده ذخیره می شود و باید از ترکرار انها جلوگیری کرد. به این اتفاق در پایگاه داده اصطلاحاً Data Redundancy (افزونگی داده) گفته می‌شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم افزونگی و معیار redundancy را درک کرده باشید.

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    ضمن تشکر از ارائه مطالب مفید
    لطفاً بفرمایید افزونگی جغرافیایی چه الزاماتی دارد؟
    مثلاً فرض کنید بنده دو سامانه نرم افزاری دارم که می‌خوام در یک دیتاسنتر دیگر هم نصب کنم و قابلیت redundancy را بین شان فعال کنم هم بحث لودبالانس در اوج ترافیک برایم مهم است هم نزدیکترین سرویس دهنده برای کاربر (rout) و هم در صورت از دسترس خارج شدن یک دیتا سنتر کاربران به دیتاسنتر دوم هدایت شوند

    1. سلام
      برای پیاده سازی سناریویی که مدنظر دارید بهترین راهکار استفاده از CDN ها است. ولی از نظر فنی شما می بایست دو ساختار Load Balance و Geolocating را جداگانه انجام دهید. پیاده سازی این دو مورد خارج از هدف و بعد فنی این مقاله است و پیشنهاد می کنیم کلمات کلیدی HAProxy و geoip recdirect را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا