طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

معرفی انواع روش های راه اندازی سایت

امروزه راه اندازی سایت برای هر کسب‌و‌کاری گام مهمی در شروع تجارت است. دنیای بزرگ اینترنت تبدیل به جایگاه مناسبی برای دیده شدن تجارت ها محسوب می شود. به طوریکه در کنار عرضه و معرفی کالا و خدمات در بازار سنتی همه تمایل به بودن در دنیای دیجیتال هم دارند. در کنار بیشتر دیده شدن و رشد بازدیدکننده‌های یک سایت، قطعا افزایش فروش و ارائه خدمات به مشتریان هم دیده خواهد داشت. اما چگونه سایت راه اندازی کنیم؟ چه این سایت شخصی باشد و چه یک وب سایت تجاری، نیاز به چه الزامات و اقداماتی دارد؟ با هم در ادامه به آموزش راه اندازی وب سایت می‌پردازیم.

انواع سایت بر اساس نوع کاربری

سایتها را بر اساس موضوع می توان به ۴ دسته ی کلی تقسیم کرد:

  1. سایت با محوریت محتوا: در این نوع از سایت تمرکز بر روی محتوا است و کاربران برای کسب اطلاعات، سرگرمی و… به این سایت ها مراجعه می کنند.
  2. سایت با محوریت تعامل کاربران: سایت هایی که معمولا کاربران با هم در تعامل هستند و یا اینکه با حضور افراد در محیط سایت آن سایت رونق داشته باشد. مانند فیسبوک، آپارات، انجمن ها و…
  3. سایت با محوریت خدمات: در این نوع سایت ها فروش آنلاین، ارائه خدمات انجام می شود. این سایت ها مستقیم برای کسب درآمد راه اندازی می شوند.
  4. سایت های چند منظوره: سایت هایی که ترکیبی از محتوا و خدمات باشند. برای مثال سایت ایران هاست که ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه است و همچنین در وبلاگ محتوا به کاربران ارائه می دهد.

مقدمات اولیه راه اندازی سایت چیست؟

برای راه اندازی وب سایت بهتر است اول مقدمات آن را آماده کنید تا بتوانید مراحل راه اندازی سایت را بدون وقفه پیش ببرید.

 

بیشتر بخوانید: ثبت سایت در سرچ کنسول

 

مشخص کردن هدف از راه اندازی سایت

ابتدا باید مشخص کنید هدف شما از راه‌ اندازی سایت چیست و قرار است به چه نتیجه‌ای برسید؟

  • بازدید بیشتر سایت
  • فروش آنلاین محصولات و خدمات
  • معرفی سرویس و خدمات
  • راه اندازی وب سایت شخصی به عنوان رزومه آنلاین یا اصطلاحا پورتفولیو
  • پرتال سازمانی جهت ارتباطات درون سازمانی و معرفی شرکت

و بسیاری اهداف و دلایلی دیگری که جرقه اولیه راه‌اندازی یک وب سایت هستند. چیزی که در تمامی این اهداف به صورت مشترک مشاهده می‌شود دیده شدن در عرصه آنلاین است.

سه مرحله اولیه راه اندازی سایت

مرحله اول: انتخاب نام دامنه و خرید آن

اولین قدم در راه‌ اندازی وب سایت انتخاب  و ثبت دامین است. دامین باید کوتاه، مختصر و کاربردی باشد که از همه مهمتر آزاد بوده و قبلا توسط شخص یا سازمان دیگری ثبت نشده باشد. همچنین به خوبی در ذهن کاربران باقی بماند و چه بهتر که در انتخاب نام دامنه از برند تجاری که ارائه می‌دهید هم نشانه‌ای مشاهده شود.

مرحله دوم: انتخاب هاست مناسب و خرید آن

پس از انتخاب نامی متناسب با خدمات و محصولاتی که قرار است در دنیای آنلاین معرفی شود؛ باید به طراحی سایت و هاست آن برنامه ریزی شود. گام دوم در راه‌اندازی وب سایت انتخاب و خرید هاست پایدار و پر سرعت است. قرار دادن طراحی وب سایت بر روی یک هاست مطمئن می تواند به بهبود سئوی سایت کمک کند. چون هر زمان که کاربران به سایت شما مراجعه کنند و سایت به درستی بارگزاری شود به تنهایی در رشد جایگاه سایت موثر خواهد بود و در ادامه افزایش بازدید سایت را دنبال دارد.

مرحله سوم: روش های مختلف راه اندازی وب سایت

اما سومین گام و مهمترین بخش نحوه راه اندازی سایت طراحی آن است که به روش‌های متفاوتی میتوان آن‌ را انجام داد.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی سایت

 

راه اندازی سایت با سایت ساز و فروشگاه ساز

برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وب سایت ابزار سایت‌ساز و فروشگاه ساز آنلاین متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. می‌توان با این ابزار سایت ساز که تنها نیاز به درج اطلاعات است راه‌اندازی یک وب سایت را انجام داد. این روش اصولا برای افرادی مناسب است که می‌خواهند مدیر وب سایت خود باشند و بدون وابستگی به طراح گام‌های اولیه راه‌اندازی سایت خود را به مرور زمان بردارند. خودکفایی و مدیریت شخصی یکی از مهمترین مزیت‌های این روش است و سایت به سرعت ایجاد و حاضر در دنیای دیجیتال خواهد بود. دقت کنید که برای راه اندازی سایت فروشگاهی نیاز به نماد الکترونیک دارید در مقاله چگونه نماد الکترونیک بگیریم در این مورد بیشتر بخوانید.

ساخت سایت با سایت ساز

 

مزایا و معایب راه اندازی سایت با سایت ساز و فروشگاه ساز

 

ساخت وب سایت با سیستم مدیریت محتوا مختلف

CMS که در مقاله cms چیست بیشتر در مورد آن صحبت شده است یا همان سیستم مدیریت محتوا همچون وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و… از پرکاربردترین ابزار طراحی وب سایت شده اند. از بین این CMSها وردپرس محبوبیت بیشتری داشته و مورد استقبال کاربران بیشتری قرار گرفته است. امروزه بیش از یک سوم وب سایت‌های جهان با وردپرس طراحی شده اند و بدون اتلاف وقت و در سریعترین زمان ممکن میتوان پا به عرصه دیجتیال گذاشت. همچنین در زمانی کوتاه به روز رسانی محتوای سایت را انجام داد. در دنیای امروز که زمان بسیار ارزشمند است و باید در کنار داشتن سایت فرصتی را هم باید برای بازاریابی و تبلیغات آنلاین آن صرف کرد. پس با راه اندازی سایت از طریق CMS ها این زمان ذخیره خواهد شد و برای اقدامات مارکتینگ صرف شود.

بیشتر بخوانید: وردپرس چیست

 

سیستم مدیریت محتوا

 

مزایا و معایب ساخت وب سایت با سیستم مدیریت محتوا (CMS)

 

راه اندازی وبسایت اختصاصی با برنامه نویسی

اما یکی دیگر از راه‌های ایجاد سایت برنامه نویسی اختصاصی و کدنویسی بخش‌های متفاوت وب سایت است. روشی که مورد توجه برخی صاحبان وب سایت ها قرار گرفته است و توسط برنامه نویسان تحت وب پیاده سازی می‌شود. این طراحی اختصاصی ظاهر و قسمت‌های تخصصی مورد دلخواه مالک سایت را دارد ولی به دلیل کدنویسی و راه‌اندازی سایت از ابتدا از طریق سورس اختصاصی، زمان زیادی نیاز دارد. از طرفی دیگر هزینه راه‌اندازی سایت از طریق برنامه نویسی به مراتب بسیار بیشتر از ایجاد سایت با سیستم‌های مدیریت محتواست. به همین دلیل امروزه طراحی سایت با CMS بسیار متدوال تر بوده و مورد استقبال افراد بیشتری قرار گرفته است.

 

طراحی سایت سفارشی

مزایا و معایب راه اندازی وبسایت اختصاصی با برنامه نویسی

مرحله چهارم: انتخاب قالب مناسب

زمانی که شما دامنه و هاست را خریداری کردید و همچنین مشخص کردید که از کدام یک از روش های گفته شده در بالا برای راه اندازی استفاده کنید، در واقع زیرساخت اصلی را انجام داده اید. و در این مرحله نوبت آن رسیده که ظاهر سایت را نیز درست کنید. نیاز است که در این مرحله شما قالبی زیبا و ساده و همچنین متناسب با موضوعیت سایت تهیه کنید. برخی از سایت های ایرانی این امکان را فراهم کرده اند که بتوانید قالب های فارسی شده خریداری کنید و تغییرات مورد نظر را با کمک فایل های آموزشی و پشتیبانی آن سایت ها انجام دهید.

انتخاب قالب برای ساخت سایت

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۸ دیدگاه ها

  1. ممنون از مقاله جامعتون با توجه به سایت ساز رایگان وردپرس از جمله ویژگی بارز سایت ساز حرفه ای را می توان سایت ساز drag & drop نام برد.شرکتهای سایت ساز بایستی به دنبال ابزارها و ویجتهای متنوعی باشند تا ما بعنوان کاربر بتوانیم از سایت سازهای ایرانی استفاده کنیم.

  2. آیا وب سایت ساز همان سایت ساز آنلاین می باشند؟ من به دنبال درست کردن سایت فروشگاهی هستم کار با وردپرس و سایت ساز انلاین خارجی برام سخته آیا با سایت ساز ایرانی می تونم وب سایت فروشگاهی داشته باشم؟

  3. ساخت سایت های شخصی، شرکتی با سایت سازها واقعا ساده است، من به دنبال سایت فروشگاهی هستم آیا با سرویس های سایت ساز می تونم سایت فروشگاهی خودم رو راه اندازی کنم؟ قالب سایت ساز امکان ایجاد وب سایت فروشگاهی رو میده؟

  4. هر چند که از سایت ساز حرفه ای رایگان برای یک سال وب سایت شخصی خودم استفاده کردم اما با اتک های ویروسی مواجه شدم ترجیح میدم از سایت سازآنلاین ایرانی استفاده کنم آیا سایت ساز شما دارای قالب متنوع هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا