میزبانی وب

هاست چیست؟

برای آغاز کار با وب‌سایت خود و دیده شدن در دنیای اینترنت، نیاز به یک هاست دارید. اما هاست چیست؟ هاست یا میزبانی وب، سرویسی است که محتوای وب‌سایت شما را در دسترس عموم قرار می‌دهد. در اصل شما با خرید دامنه و هاست، که بر اساس نوع و نیاز وب‌سایت انتخاب می‌شود؛ فضایی را در یک سرور فیزیکی برای ذخیره فایل‌ها و داده‌های وب‌سایتتان اجاره می‌کنید.

هر آنچیزی که از هاست نیاز دارید که بدانید

هاست و میزبانی وب چیست؟

میزبانی وب یا سرویس هاست، به شما امکان می‌دهد که وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را در اینترنت منتشر کنید و با دنیای آنلاین در ارتباط باشید. وقتی که یک سرویس هاست برای وب‌سایت یا اپلیکیشن خود انتخاب می‌کنید، در واقعیت به یک فضای مجازی در یک سرور فیزیکی دست پیدا می‌کنید که برای نمایش محتوای سایت یا اپلیکیشن شما در دنیای وب اجاره شده است. در این فضای مجازی، تمام فایل‌ها و داده‌های موردنیاز برای اجرای صحیح وب‌سایت یا اپلیکیشن شما در این سرور فیزیکی ذخیره می‌شود.

با خرید سرویس هاست، شما از یک قابلیت مهم بهره‌مند می‌شوید که عبارت است از امکان دسترسی به وب‌سایت یا اپلیکیشن شما از سوی کاربران در سرتاسر جهان. سرویس هاست، در ارتباط شما با کاربران وب‌سایت نقشی اساسی ایفا می‌کند؛ هاست با ایجاد فضایی پایدار، امن و پرسرعت، انتشار محتوای وب‌سایت شما را برعهده می‌گیرد. 

علاوه‌بر این، سرویس هاست تضمین می‌کند که امور فنی مربوط به میزبانی، ایمنی داده‌ها و امنیت وب‌سایت شما به درستی اداره شود. این مورد شامل اقدامات امنیتی، پشتیبانی فنی و نگهداری سیستم مورد نیاز است. به این ترتیب، شما می‌توانید با آسودگی به توسعه و مدیریت وب‌سایت یا اپلیکیشن خود بپردازید و تمرکز بیشتری بر روی محتوا و تجربه کاربری داشته باشید.

معرفی انواع هاست

اگر زمان خرید و انتخاب هاست، همچنان مردد هستید و نمی‌دانید مناسب‌ترین انواع هاست چیست، فراموش نکنید در ادامه با راهنمایی کامل ایران‌هاست، دغدغه شما در رابطه با انتخاب هاست موردنیاز رفع خواهد شد! همراه ما باشید.

هاست اشتراکی چیست؟ (Shared Hosting) 

در هاست اشتراکی، وب‌سایت شما روی یک سرور  میزبانی شده که منابع آن به‌صورت مشترک با سایر کاربران (وب‌سایت‌های دیگر) به اشتراک گذاشته می‌شود. منابع سخت‌افزاری این سرور از قبیل فضای دیسک، پهنای باند، پردازنده، حافظه RAM و… بین وب‌سایت‌های مختلف که از این هاست استفاده می‌کنند، تقسیم می‌شود. هاست اشتراکی به‌ویژه برای وب‌سایت‌های کوچک و با ترافیک محدود مناسب است و هزینه آن به‌طور معمول مقرون‌به‌صرفه‌تر از دیگر انواع هاست‌ها به‌شمار می‌رود.

با استفاده از هاست اشتراکی، شما از منابع مشترک سرور بهره می‌برید که این امکان را به شما می‌دهد تا با هزینه کمتر، وب‌سایت خود را در فضای دیجیتال مستقر کنید. این گزینه مناسب برای وب‌سایت‌های شخصی، وبلاگ‌ها، یا کسب‌وکارهای کوچک با ترافیک محدود است و از نظر اقتصادی جذابیت زیادی دارد.

سرور مجازی (VPS Hosting)

در سرور مجازی یا VPS مخفف (Virtual Private Server)، قسمتی از سرور به‌صورت مجازی به وب‌سایت شما اختصاص می‌یابد و این امکان را فراهم می‌سازد که روی منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای سرور با کنترل بیشتری دسترسی داشته باشید.

شما می‌توانید سیستم‌عامل دلخواه خود را بر روی سرور مجازی نصب کنید و تنظیمات سفارشی مدنظر خود را اعمال سازید. از دیگر مزایای این نوع سرویس، اختصاص منابع مجزا به هر سرور مجازی است که باعث بهبود عملکرد و کارایی وب‌سایت نسبت به هاست اشتراکی می‌شود.

سرورهای مجازی انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با هاست اشتراکی دارند و به کاربران امکان می‌دهند تا مدیریت کامل‌تری روی مدیریت وب‌‎سایت  خود داشته باشند. با استفاده از VPS، امکاناتی همچون ارائه IP اختصاصی، اجرای نرم‌افزارهای خاص و اجرای فرآیندهای سنگین‌تر بهبود پیدا می‌کند.

سرور اختصاصی (Dedicated Hosting)

بخشی از بررسی هاست چیست به توضیح سرور اختصاصی پرداخته می‌شود. در سرور اختصاصی، تمام منابع یک سرور فیزیکی به‌صورت کامل به وب‌سایت شما اختصاص پیدا می‌کند. این موضوع به شما کنترل کاملی بر سیستم عامل، نرم‌افزارها و تنظیمات سرور می‌دهد. میزبانی سرور اختصاصی بیشتر برای وبسایت‌هایی با  حجم ترافیک، داده و اطلاعات بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از امنیت بالایی برخوردار است. در صورتی که حجم داده‌های شما بالاست اختصاص بودجه می‌تواند تصمیمی معقول برای هزینه‌های بعدی به‌شمار برود.

سرور ابری (Cloud Hosting)

سرور ابری، یک شبکه از سرورها است که به شما امکان می‌دهد تا به سرعت منابع و پایداری سرور مورد استفاده را افزایش دهید و نیازهای خود را برآورده کنید. در این سیستم، منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی چندین سرور فیزیکی واقع می‌شود و به‌صورت مجازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. برای ایجاد و تامین انرژی چندین سرور مجازی، از یک نرم‌افزار مجازی‌سازی خاص به نام Hypervisor استفاده می‌شود که منابع محاسباتی سرور فیزیکی را به‌صورت کارآمد تقسیم می‌کند.

کولوکیشن (Colocation)

کسب‌وکارها و شرکت‌هایی که نمی‌توانند به فضا، زمان و تخصص لازم برای نگهداری سرورهای فیزیکی خود دست پیدا کنند می‌توانند با استفاده از خدمات کولوکیشن شرکت هاستینگ، فضای دیتاسنتر را اجاره کنند. از جمله دلایل مهم استفاده از خدمات کولوکیشن، رعایت شرایط و استانداردهای نگهداری از سرورها است. این راهکار به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی از مسائل فنی، سرورهای خود را در محیطی امن و با تضمین ادامه‌ خدمات بهینه‌ای نگهداری کنند.

فرق بین سرور و هاست به لحاظ سیستم‌ عامل و کنترل پنل

در پاسخ به این سوال که هاست یعنی چه و چه تفاوتی با سرور دارد، بررسی آن را باید به لحاظ سیستم عامل و کنترل پنل انجام داد. تاثیر سیستم‌عامل و نوع کنترل‌پنل مورد استفاده، تا حد زیادی به سوال «هاست چه تفاوتی با سرور دارد؟» پاسخ می‎دهد!  سرور و هاست از نظر سیستم‌عامل تفاوتی با یکدیگر ندارند و به تناسب نیازهای شما می‌توان سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را روی سرور یا هاست نصب کرد. امکان خرید هاست با سیستم‌عامل خاص نیز وجود دارد. در زمینه کنترل پنل، شما می‌توانید از بین انواع مختلف کنترل پنل‌های سازگار با سیستم‌عامل خود، گزینه موردنظرتان را روی سرور یا هاست نصب کنید یا هاستی با کنترل پنل مدنظرتان بخرید. کنترل پنل‌های محبوب شامل:

هاست سی پنل (cPanel) چیست 

سی پنل یکی از کنترل‌ پنل‌های محبوب و کاربردی در تمام جهان است که در دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس قابلیت نصب پیدا می‌کند. اگرچه لازم است اشاره کنیم که طرفداران سیستم‌عامل لینوکس از کار با این کنترل‌پنل رضایت بیشتری دارند! 

هاست دایرکت ادمین (Directadmin) چیست

این کنترل پنل برای کاربرانی مناسب است که از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنند و حجم داده‌های وب‌سایت آن‌ها بالا نیست!  توجه به این نکته ضروری‌ست که دایرکت ادمین نیز تنها از سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌کند برای کاربران سرویس‌های ویندوزی توصیه نمی‌شود.

هاست پلسک (Plesk) چیست

پلسک برای هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس ارائه می‌شود و عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد. این کنترل پنل، با وجود پشتیبانی از لینوکس، تنها برای توزیع‌های دبیان و اوبونتو لینوکس در دسترس است.

با خرید سرور، امکان تغییر سیستم‌عامل به نسخه‌های مختلف در پنل کاربری قابل پیاده‌سازی است. اما هاست‌ها با دسترسی محدود به یک سیستم‌عامل ارائه می‌شوند و قابلیت تغییر سیستم‌عامل در آن‌ها ممکن نیست!

سرور چیست؟

سرور در لغت به معنای سرویس‌دهنده است و در زمینه فناوری اطلاعات به کامپیوترهایی قدرتمند و همیشه روشن اطلاق می‌شود که و وظیفه دارند پاسخ به درخواست‌های کاربران در زمان‌های متفاوت را انجام دهند. در جواب به سوال «server به چه معناست»باید گفت که سرور یک کامپیوتر خاص، پرقدرت و همیشه روشن است که به‌عنوان یک بستر و سرویس دهنده، وظیفه پردازش داده‌های کاربران را برعهده می‌گیرد و در تاریخچه فناوری اطلاعات از سال ۱۹۸۱ تاکنون نقش مهمی ایفا کرده است.

اگر تنها در محدوده یک شبکه داخلی دسترسی به سرور وجود داشته باشد، به آن “سرور شبکه” می‌گویند. به‌عبارت دیگر، تمامی کامپیوترهای متصل به این شبکه از سرور فرمان می‌گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را از طریق آن تامین می‌کنند.در ادامه این مقاله، با ایران هاست (بهترین مرجع خرید VPS) مفهوم هاست چیست؟ و سرور چیست را بیشتر درک خواهیم کرد و نقش آن در فرآیند حضور کاربران در اینترنت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفاوت هاست و سرور

اگر بخواهیم بیشتر به این موضوع بپردازیم که هاست چیست و چه کاربردی دارد، باید تفاوت بین هاست و سرور را بررسی کنیم. برای آگاهی به تفاوت‌های هاست یا سرور، لازم است در ابتدا با کارکرد و روش میزبانی هر یک از این سرویس‌ها آشنا شویم. اگرچه این دو سرویس وظیفه میزبانی از وب‌سایت‌های متفاوت، ابزارها و … را برعهده می‌گیرند اما از وجوه گوناگونی با یک‌دیگر تفاوت دارند. 

تفاوت هاست و سرور از نظر دسترسی به منابع

در زمان خرید سرور، تمامی منابع سخت‌افزاری از جمله CPU، رم، پهنای باند و … به‌طور کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما هنگامی‌که اقدام به خرید هاست می‌کنید؛ لازم است  از منابعی استفاده کنید که با دیگر هاست‌ها به‌اشتراک گذاشته شده‌ است. جدول زیر برای درک بهتر این مورد به شما کمک خواهد کرد! 

نوع خدمات هاستینگCPUرمهاردپهنای بانددیگر منابع
هاستاشتراکیاشتراکیاشتراکیاشتراکیاشتراکی
سرور اختصاصیاختصاصیاختصاصیاختصاصیاختصاصیاختصاصی
سرور مجازیاشتراکیاختصاصیاختصاصیاختصاصیاختصاصی
سرور ابریاشتراکیاختصاصیاختصاصیاختصاصیاختصاصی

کاربرد و ویژگی های هاست چیست؟

بعد از درک تفاوت‌های انواع سرویس‌های میزبانی و هاست چیست می‌توانیم به ویژگی‌های جزئی‌تر در کاربرد این سرویس‌های میزبانی اشاره کنیم.

کاربرد هاست

هاستینگ وب یکی از نقش‌های اساسی در ارائه خدمات آنلاین دارد، زیرا با ذخیره پرونده‌های وب‌سایت روی سرورها، فرآیند ارتباط کاربران با دنیای دیجیتال را به‌وجود می‌آورد. وقتی یک کاربر نام دامنه را وارد می‌کند، سیستم DNS نام دامنه را به یک آدرس IP ترجمه کرده  و به سرور مرتبط با آن آدرس متصل می‌شود.

سپس مرورگر وب از طریق پروتکل‌های HTTP یا HTTPS به سرور اتصال پیدا می‌کند و صفحات موردنیاز را از سرور موردنظر دریافت خواهد کرد. هاستینگ به صاحبان وب‌سایت مزایای ارزشمندی ارائه می‌دهد،  خدمات و سرویس‌های مدیریت‌شده، مقیاس‌پذیری و هزینه مقرون‌به‌صرفه برخی از این ویژگی‌ها محسوب می‌شوند. انتخاب هاست مناسب با توجه به عواملی مانند ضمانت کیفیت، پشتیبانی مشتری، موقعیت مکانی سرور و ارائه دسترسی‌های متنوع ، تأثیر مستقیمی در بهره‌وری و امنیت وب‌سایت می‌گذارد.

بررسی ویژگی‌ها

ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب، امکانات نرم‌افزاری متنوعی را فراهم می‌کنند که به شما در مدیریت ساده‌تر  وب‌سایت‌ها کمک می‌کند. این امکانات شامل کنترل پنل، پشتیبانی از اسکریپت‌های خاص، ویژگی‌های امنیتی و … می‌شوند. کنترل پنل، یک نرم‌افزار مبتنی بر وب است که امکاناتی نظیر مدیریت دامنه، ایمیل و پایگاه داده را به صاحبان وب‌سایت ارائه می‌دهد.

پشتیبانی از اسکریپت‌های متنوع و با استفاده از نصب‌کننده اسکریپت‌ها ظاهر می‌شود . این دست از ابزارها نصب فریم‌ورک‌های گوناگون، سیستم‌های مدیریت محتوا و سایر نرم‌افزارهای کاربردی را برعهده می‌گیرند .ویژگی‌های امنیتی نظیر از  فایروال‌های مورد استفاده، گواهی‌نامه SSL و تهیه بک‌آپ  منظم برای حفاظت از وب‌سایت‌ها در برابر حملات مخرب تشکیل می‎شود. این ویژگی‌ها باعث اطمینان از امنیت و حفاظت داده‌ها می‌شوند.

چطور بهترین هاست رو انتخاب کنیم؟

در هنگام انتخاب میزبان، چندین نکته حائز اهمیت وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه کنید! نکته‌های که در جدول زیر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

پهنای باندحتما از میزبانی با پهنای باند کافی استفاده کنید تا ترافیک مورد انتظار بین وب‌سایت و کاربران شما به صورت مطلوب منتقل شود.
به‌روزرسانی و ارتقاءاطمینان حاصل کنید که سرویس میزبانی امکان ارتقاء منابع و پلن‌ها را به سادگی برای کاربران خود فراهم می‌کند تا ارائه منابع با رشد وب‌سایت شما هم‌گام شود.
امنیت بالادر این مورد لازم است با تحقیق کافی از تدابیر امنیتی مورد استفاده شرکت هاستینگ، از وب‌سایت خود در برابر حملات سایبری، بدافزارها و انواع ویروس مراقبت کنید. هاست شما دارای اقدامات امنیتی فوق‌العاده برای محافظت از وب‌سایت در برابر حملات هکرها است.
کنترل پنلحین خرید سرویس توجه داشته باشید که چه نوع کنترل پنلی به شما ارائه می‌شود!  انتخاب یک کنترل پنل با رابط کاربری آسان، به شما در پیاده‌سازی تنظیمات و مدیریت فضای هاست یا سرور کمک می‌کند.
تنظیمات دامنه امکان اضافه کردن دامنه جدید یا سهولت در اعمال تنظیمات نام را فراموش نکنید. 
آپ‌تایم بالایک میزبان با آپ‌تایم بالا را انتخاب کنید تا وب‌سایت شما همیشه در دسترس باشد.
پشتیبان گیریتوجه به این نکته ضروری‌ست؛  شرکت هاستینگی را انتخاب کنید که به سیستم‌ پقدرت برای بک‌آپ‌گیری مجهز شده باشد. با یک سیستم بک‌آپ  قوی داده‌های وب‌سایت شما در امان است.
پشتیبانی فنییک شرکت خدمات هاستینگ با پشتیبانی فنی ۲۴/۷ توسط تلفن، ایمیل یا چت را انتخاب کنید.
خدمات مازادخدمات اضافی مانند ثبت دامنه، گواهی‌نامه‌های SSL و ابزارهای سئو را بین شرکت‌های متفاوت  مقایسه کنید.
سخت‌افزار قدرتمندبا اطمینان از توان پردازش و سرعت سرویس توسط سخت‌افزارها می‌توانید سرویس‌ مناسب خود را انتخاب کنید.
دیتاسنترمیزبانی را با دیتاسنترهای واقع در مکان‌های استراتژیک و نزدیک به مخاطبان انتخاب کنید.

معرفی خدمات هاستینگ سایت ایران هاست

ایران هاست با ارائه خدمات متنوع هاست و VPS، خدمات دامنه و سرورهای مجازی، یک پلتفرم جامع برای میزبانی وب را فراهم می‌آورد. این شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، در دسته‌های مختلفی فعالیت می‌کند. خدمات هاست این شرکت شامل هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، هاست ابری و هاست ویژه وب‌سایت‌های وردپرسی است.

از جانب دیگر، خدمات VPS این شرکت، امکانات کنترل بیشتر و منابع اختصاصی را برای مشتریان فراهم می‌سازد. فراموش نکنید ایران هاست به‌عنوان یک ثبت‌کننده دامنه هم  به فعالیت می‌پردازدو انواع دامنه‌های ملی و بین‌المللی را به مشتریان ارائه می‌دهد. ایران هاست با توجه‌به تنوع خدمات، گزینه‌های متناسب با نیازهای مختلف را فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

هاست چیست؟ هاست یک سرویس اینترنتی است که امکان میزبانی وب‌سایت‌ها را فراهم می‌کند. این خدمت به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا بر روی سرورهای قرار گرفته در دیتاسنترها واقع شوند و از طریق اینترنت در دسترس کاربران قرار گیرند. هاست به انواع مختلفی از سرویس‌های میزبانی مانندهاست‌ها اشتراکی، اختصاصی و ابری اطلاق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا