دامنه

منظور از نام وب سایت چیست؟ اهمیت نام و پسوند دامنه در آدرس سایت

اگر می خواهید برای کسب و کار خود وب سایتی راه اندازی کنید، باید در ابتدا در مورد نام وب سایت یا همان اسم دامنه خود تصمیم بگیرید. سپس برای خرید دامنه و همینطور خرید هاست اقدام کنید. ما در این مقاله به شما می گوییم که منظور ما از نام وب سایت چیست؟ دامنه خود را با چه پسوندهایی می توانید بخرید و چگونه نام دامنه خود را ثبت کنید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

نام وب سایت چیست؟

کاربران با تایپ نام دامین شما در مرورگر ، با کلیک کردن بر روی نام آن در صفات مختلف وب و یا جستجوی دامنه در موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند . نام سایت شما قبل از اینکه کاربرانتان وارد سایت شما بشوند تا شما بتوانید آن‌ها را از طریق صفحات سایت خود جذب نمایید در انتخاب آن‌ها تاثیر گذار است.

نام دیگر آدرس وب‌سایت چیست؟

در دنیای اینترنت آدرس وب سایت را دامنه می خوانند. هنگامیکه افراد نام دامنه‌ی شما را در یک مرورگر تایپ می‌کنند سرورهایی هستند که نامه دامنه‌ی شما را به IP آدرس‌ها تبدیل میکنند و به این صورت ارتباط برقرار می‌شود در واقع این نام دامنه‌ی شما یک عبارت است که توسط این سرورها به IP تبدیل می‌شود. مزیت‌ این عمل در آنست که خود شما و همه‌ی بازدیدکنندگان وب سایت‌تان نام دامنه را نسبت به IP که شامل تعدادی اعداد است بهتر به خاطر میسپارند. نام‌های دامنه باعث میشوند تا شرکت شما در مقایسه با سایر شرکت‌ها متمایز شود انتخاب نامی منحصر به فرد شما را قادر میسازد تا بتوانید نام تجاری خود را به صورت آنلاین به نمایش گذارید و به این طریق شرکت خود را از سایر رقیبان تجاری خود متمایز سازید.

نام گذاری دامنه

بنابراین اولین قدم شما برای ایجاد وب سایتی موفق انتخاب یک نام دامنه ی و پسوند دامنه مناسب میباشد. نام دامنه‌ی شما می بایست متناسب با موضوع وب سایتتان باشد تا بینندگان بدانند که موضوع وب سایتی که وارد آن میشوند چیست. بدون داشتن یک نام دامین ساده و مرتبط ممکن است هیچگاه مردم به سایت شما وارد نشوند.

انتخاب پسوند دامنه برای آدرس سایت

 جهت فعالیت در اینترنت و ایجاد وب سایت نیازمند ثبت دامنه اینترنتی می‌باشید و پس از انتخاب نام دامنه باید پسوند مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. انواع پسوند دامنه با توجه به نوع فعالیت شما انتخاب می‌شود و در زمان انتخاب آن باید به این موضوع دقت داشته باشید که پسوند دامنه شما مبین فعالیت حرفه‌ایی مجموعه شما می‌باشد.

اگر برای شما سوال است که com در انتهای سایت نشانه چیست؟ باید بدانید که com پسوند دامنه است. پسوندهای دامنه مختلفی در اختیار کاربران قرار داده شده است و در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا می‌شوید.

پسوند دامنه ir :

این پسوند دامنه در اختیار کشور ایران می‌باشد و اصولا شرکت‌ها و سازمان‌های در حال فعالیت و مورد تایید این کشور اجازه استفاده از آن و ثبت دامنه ir را دارند. انواع پسوند دامنه‌ایی مانند ru ، us ، uk و …… پسوندهایی هستند که مربوط به کشورهای مختلف و فعالیت در آن کشورها می‌باشد. اگر می خواهید در آینده از تبلیغات گوگل استفاده نمایید بهتر است که پسوند ir را استفاده نکنید.

 

بیشتر بخوانید: ثبت دامنه فارسی

 

پسوند دامنه com :

 جهت فعالیت‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معملا طیف بسیار بزرگی ازفعالیت‌ها را در زمینه اقتصادی شامل می‌شود.

پسوند دامنه net :

این پسوند دامنه جهت فعالیت‌های شرکت‌های ارائه دهنده سرویس در زمینه اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پسوند دامنه org :

 جهت فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای بزرگ می‌باشد و معمولا مورد استفاده شرکت‌های دولتی و یا نیمه خصوصی قرار می‌گیرد.

پسوند دامنه info :

این پسوند دامنه برای فعالیت‌هایی که مربوط به اطلاعات و اطلاع رسانی می‌باشد در نظر گرفته شده است مانند سایت‌های خبرگزاری و سایت‌هایی که عمده فعالیت آن‌ها نشر اطلاعات در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

پسوند دامنه gov :

این پسوند دامنه مورد استفاده نهادهای وابسته به دولت و جهت فعالیت در زمینه‌های مختلف از طرف نهادهای دولتی می‌باشد.

پسوند دامنه edu :

این پسوند دامنه مناسب استفاده برای فعالیت‌های مربوط به آموزش و موسسات آموزشی می باشد.

پسوند دامنه name :

این پسوند جهت استفاده اشخاص به صورت حقیقی ایجاد شده است و معمولا مورد استفاده کاربرانی قرار می‌گیرد که نیاز به نام دامنه‌ایی به نام خود دارند.

برای آشنایی با پسوندهای مختلف می توانید مقاله انواع پسوند دامنه را مطالعه کنید. نامه دامنه‌ی شما؛ آدرس شما در اینترنت میباشد بنابراین این نام را واضح، کوتاه و به یادماندنی انتخاب کنید.

ثبت دامنه

چگونه نام سایت را ثبت کنیم؟

شما میتوانید نام دامنه‌تان را از طریق registrar‌ ها و یا شرکت‌های میزبانی وب به ثبت برسانید اگر شما نمیدانید که چگونه باید وب‌سایتتان را راه‌اندازی کنید. به ثبت رساندن نام دامنه‌ اولین قدمی است که شما میبایست انجام دهید ، این عمل شما را برای ایجاد سریعتر وب‌ساییتان یاری می‌نماید.

یک ایده‌ی بسیار خوب دیگر اینست که اسامی مشابه دامین خود را به ثبت برسانید و آن‌ها را بعنوان دامنه جانشین (domain Alias) بر روی وب‌ساییتان تنظیم کنید.

با استفاده از دامنه های جانشین (Domain Aliassing) شما میتوانید اشتباهات تایپی کاربران را اصلاح نمایید برای مثال چنانچه نام دامین شما tehrani.com است و کاربر tehrany.com را وارد نماید در صورتی که شما دامین دوم یعنی tehrany.com را ثبت کرده و آنرا به عنوان دامنه جانشین tehrani.com تعریف کرده باشید باز هم کاربر صفحه‌ی اول سایت شما را مشاهده خواهد کرد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا