طراحی و توسعه وب سایت

چند زبانه کردن سایت وردپرس ( دو زبانه کردن وردپرس با Poylang و wpml )

همانطور که می‌دانید، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که با استفاده از آن می‌توانید سایت‌های مختلفی را راه‌اندازی و مدیریت کنید. وردپرس پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است و به همین خاطر، از امکانات بسیار زیادی مانند افزونه‌های متنوع و قابلیت دو زبانه کردن سایت بهره می‌برد.

برای دوزبانه کردن وردپرس، راه‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید این کار را با استفاده از افزونه‌های مختلفی که وردپرس در اختیار شما می‌گذارد انجام دهید. در این مقاله، به بررسی چند روش برای دو زبانه کردن سایت وردپرسی می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید سایت وردپرسی خود را دوزبانه کنید؟

دوزبانه کردن سایت وردپرسی مزیت‌های زیادی دارد و شما می‌توانید با انجام این کار، نتایج مفیدِ زیادی بگیرید. برای مثال، دوزبانه کردن سایت وردپرسی به سایت شما این امکان را می‌دهد تا هم‌زمان از چند کشور مختلف، کاربر داشته باشید و ترافیک زیادی را جذب کند. البته لازم به ذکر است همانطور که ترافیک زیادی به سمت سایت جذب می شود نیاز به منابع بالاتری از هاست نیز دارید که در این شرایط پیشنهاد ما خرید سرور مجازی خارج می باشد.

باید گفت که وجود کاربران زیاد در سایت شما، نه تنها می‌تواند به بیشتر دیده شدنِ سایت کمک کند؛ بلکه روی فرایند سئو سایت هم تاثیر ویژه‌ای می‌گذارد و باعث می‌شود تا صفحات سایت شما در موتور جستجو، رتبه‌های خوبی بگیرند.

همچنین، اگر شما سایت شخصی خودتان را مدیریت می‌کنید و به صورت دورکار فعالیت دارید، دوزبانه کردن سایت، می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر انجام پروژه‌های مختلف در ایران، پروژه‌های خارجی نیز دریافت کنید و درآمد بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: فارسی سازی وردپرس

روش دوزبانه کردن وردپرس

همانطور که گفته شد، دوزبانه یا چندزبانه کردنِ یک سایت وردپرسی، روش‌های زیادی دارد و وردپرس افزونه‌های مختلفی را برای انجام این کار در اختیار شما قرار می‌دهد توجه کنید که نکات مهم در طراحی سایت در سایت دوزبانه باید با دقت بیشتری انجام شود تا سایت برای کشورهای مختلف جذابیت بصری داشته باشد. در این بخش به بررسی روش‌های دوزبانه کردن وردپرس با استفاده از افزونه‌های Poylang و wplm به صورت گام به گام می‌پردازیم.

چند زبانه کردن وردپرس با افزونه Poylang

دو زبانه کردن وردپرس با polylang

افزونه Poylang یکی از معروف‌ترین افزونه‌ها برای دوزبانه کردن وردپرس است. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این افزونه، بیش از یک زبان را به سایت خود اضافه کنید. برای دوزبانه کردن وردپرس با استفاده از این افزونه، لازم است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

۱- نصب افزونه از مخزن وردپرس : برای نصب افزونه Poylang در وردپرس، باید ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید در مقاله ی دیگری نحوه ورود به وردپرس را توضیح داده ایم از منوی کناری، گزینه افزونه‌ها را انتخاب کنید. سپس افزونه Poylang را در قسمت جستجوی افزونه‌ها جستجو کنید و روی گزینه “نصب افزونه” بزنید.

۲- فعال کردن افزونه : پس از نصب افزونه Poylang باید آن را فعال کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. برای این کار می‌توانید بلافاصله پس از نصب افزونه، روی گزینه “فعال نمایید” کلیک کنید تا این افزونه در منوی کناری پیشخوان وردپرس شما ظاهر شود.

۳- اضافه کردن زبان به افزونه : پس از فعال کردن افزونه Poylang، این افزونه در منوی کناری پیشخوان وردپرس شما اضافه می‌شود که باید آن را انتخاب کنید تا وارد فضای افزونه شوید. با وارد شدن به محیط این افزونه، ابتدا گزینه “انتخاب زبان” را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید در آن، زبان‌هایی که برای ترجمه سایت‌تان در نظر دارید را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید بیش از دو زبان را در این افزونه انتخاب کنید. حتما توجه داشته باشید که پس از انتخاب زبان‌های مورد نظر، زبان فارسی را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

۴- انتخاب رسانه : در این مرحله باید مشخص کنید که آیا دوست دارید رسانه‌های سایت‌تان نیز توسط این افزونه ترجمه شوند یا خیر؟
به عبارت دیگر، باید مشخص کنید که با عوض کردن زبان محتوای متنی سایت شما توسط کاربر، دوست دارید که ویدیوها، تصاویر و فایل‌های صوتی متفاوتی نیز به مخاطب نشان داده شود یا خیر.

۵- انتخاب زبان اصلی سایت : پس از انتخاب قابلیت ترجمه رسانه، به بخش content در افزونه Poylang می‌رسید که باید در این بخش زبان اصلی سایت خود را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که انتخاب زبان اصلی سایت بسیار مهم است؛ زیرا زبان اصلی سایت، زبانی است که کاربران سایت در ابتدا با آن مواجه می‌شوند و اگر بیشتر کاربران سایت شما را افراد ایرانی تشکیل می‌دهند، قاعدتا باید زبان فارسی را به عنوان زبان اصلی سایت خود انتخاب کنید.

۶- ذخیره تغییرات : در این مرحله باید روی گزینه Return to the dashboard کلیک کنید تا موارد انتخابی شما ذخیره شوند.

۷- ترجمه صفحات : پس از ذخیره تغییراتی که با استفاده از این افزونه در سایت داده‌اید، می‌توانید با رفتن به بخش “نوشته‌ها” از روی منوی کناری وردپرس، نوشته‌های سایت خود را با کمک افزونه Poylang ترجمه کنید.

وقتی به بخش نوشته‌های سایت خود وارد می‌شوید، در کنار هر نوشته‌ای، یک علامت + و پرچم زبانِ کشوری که انتخاب کردید را مشاهده می‌کنید که می‌توانید با کلیک بر روی آن، متنی که به آن زبان نوشتید را وارد کنید تا در هنگام ترجمه، آن متن در سایت شما به کاربر نمایش داده شود.

بیشتر بخوانید: ساخت مگا منو در وردپرس

چند زبانه کردن وردپرس با افزونه wpml

دو زبانه کردن وردپرس با wpml

افزونه wpml طرفداران زیادی بین افرادی که می‌خواهند سایت خود را چندزبانه یا دوزبانه کنند دارد. مراحلی که باید برای دوزبانه کردنِ وردپرس با استفاده از این افزونه پیش ببرید، تقریبا شبیه به همان مراحلی است که با باید با افزونه Poylang طی کنید. موارد زیر، مراحل مورد نیاز برای دوزبانه یا چندزبانه کردن سایت وردپرسی با افزونه wpml را شامل می‌شوند.

۱- نصب افزونه : افزونه wpml در مخزن وردپرس موجود نیست و شما نیاز دارید تا آن را از سایت‌‌هایی که افزونه‌های وردپرس ارائه می‌دهند دانلود و سپس آن را نصب کنید. برخی از سایت‌ها به صورت رایگان و برخی دیگر به صورت پولی این افزونه را ارائه می‌دهند.

پس از مطمئن شدن از معتبر بودن سایت ارائه‌دهنده افزونه wpml، آن را دانلود کنید و سپس به بخش “افزونه‌ها” در منوی کناری پیشخوان وردپرس بروید. در این بخش، روی گزینه افزودن کلیک کنید و پس از آن، گزینه “بارگذاری افزونه” را انتخاب کنید. در آخر باید فایل افزونه‌ای که دانلود کرده‌اید را در این بخش بارگذاری کنید تا افزونه روی وردپرس شما نصب شود.

اطمینان حاصل کردن از اعتبار سایتِ ارائه‌دهنده افزونه، این جهت مهم است که برخی از سایت‌ها، افزونه‌هایی در قالب بدافزار به شما ارائه می‌دهند و اگر شما آن افزونه را روی سایت خود نصب کنید، سازندگانِ آن افزونه می‌توانند به اطلاعات سایت شما دست پیدا کنند و یا باعث شوند تا عملکرد سایت شما با مشکل مواجه شود.

۲- فعال کردن افزونه :  برای فعال کردن افزونه wpml کافی است تا دوباره به بخش افزونه‌ها در منوی کناری وردپرس بروید و روی گزینه “افزونه‌های نصب شده” کلیک کنید. در این بخش می‌توانید افزونه wpml که بارگذاری و نصب کرده‌اید را مشاهده و فعال کنید.

۳- انتخاب زبان اصلی سایت : پس از نصب افزونه wpml، این افزونه در منوی کناری پیشخوان وردپرس شما اضافه می‌شود و شما باید روی آن کلیک کنید تا وارد محیط افزونه شوید. سپس در مرحله اول، شما باید زبان اصلی سایت خودتان را انتخاب کنید. زبان اصلی سایت همان زبانی است که کاربران در ابتدا و با وارد شدن به سایت، با آن مواجه می‌شوند.

۴- انتخاب زبان‌های مورد نظر برای ترجمه سایت : در این مرحله، شما باید زبان‌هایی را که می‌خواهید سایت شما به آن‌ها ترجمه شود را انتخاب کنید. دقیقا مانند افزونه Poylang، در این افزونه نیز می‌توانید هر تعداد زبانی را که می‌خواهید انتخاب کنید.

۵- انتخاب محل وجود گزینه تغییردهنده زبان در سایت : پس از انتخاب‌ زبان‌هایی که برای ترجمه سایت در نظر داشتید، وارد مرحله language switcher می‌شوید. در این مرحله باید محل گزینه تغییردهنده‌ی زبان را در سایت انتخاب کنید.

این گزینه، همان گزینه‌ای است که کاربر با کلیک بر روی آن، می‌تواند زبان سایت را تغییر دهد. شما می‌توانید این گزینه را در بخش‌های مختلفی از سایت مانند منوی اصلی یا فرعی قرار دهید.

۶- ترجمه صفحات سایت : در این مرحله، باید وارد بخش نوشته‌ها در منوی کناری وردپرس شوید و دقیقا مانند افزونه Poylang، در کنار هر نوشته، علامت + و پرچم زبانِ کشورهایی را که انتخاب کردید را مشاهده می‌کنید. با کلیک بر روی گزینه + می‌توانید مطلبی که به زبان مورد نظر نوشته‌اید را در سایت قرار دهید تا کاربران بتوانند با کلیک بر روی آن زبان، مطلب شما را مشاهده کنند.

همچنین بهتر است تا پس از ترجمه کردن محتواهای وب‌سایت، منوهای وب‌سایت را نیز با استفاده از این افزونه ترجمه کنید.

بیشتر بخوانید: ساخت پاپ آپ در وردپرس

نحوه آدرس‌دهی به زبان‌های مختلف

پس از اضافه کردن مطالب و صفحه‌های مختلف با زبان‌های خارجی به سایت، یک عبارت دو حرفی برای هر زبان به آخرِ آدرسِ صفحه سایت شما اضافه می‌شود که کاربران با کلیک بر روی آن، می‌توانند وارد صفحه ترجمه شده به همان زبان شوند.

برای مثال: آدرس اصلی سایت شما https://iranhost.com/ و آدرسی که در آن سایت شما به انگلیسی ترجمه شده است تبدیل به https://iranhost.com/en می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله  از ایران هاست ( ارائه دهنده ی خدمات ثبت دامنه ir ) با بررسی روش‌های دوزبانه کردن وردپرس با استفاده از افزونه‌های Poylang و wpml همراه شما بودیم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید از هر کدام از این افزونه‌ها برای چندزبانه کردن وردپرس استفاده کنید و این دو روش، تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، سازگاری افزونه تغییردهنده‌ی زبان سایت، با قالب وردپرس شما است. برخی از قالب‌های آماده وردپرس، با بعضی از افزونه‌ها سازگاری ندارند و شما باید این مورد را قبل از نصب هر افزونه‌ای بررسی کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا