نماد سایت بلاگ ایران هاست

گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

Google Analytics چیست

گوگل آنالیتیکس (google analytics) یکی از قدرتمندترین و محبوبتری ابزارهای تحلیل وب سایت در دنیا می باشد. گوگل آنالیتیکس با تحلیل و بررسی رفتار کاربران در زمان مشاهده یک وب سایت و ارائه گزارش‌های متفاوت در این راستا، می‌تواند در بهبود سئوی سایت، افزایش فروش محصولات و خدمات و در نتیجه رونق هر تجارت آنلاینی در دنیای دیجیتیال بسیار مفید باشد. ما در این مقاله به این میپردازیم که گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (google analytics) چیست؟

در پاسخ google analytics چیست بایستی گفت ابزار ارائه شده توسط کمپانی Google به نام Analytics یک راهکار حرفه ای برای کنترل و مانیتور ترافیک وب سایت می باشد که به صورت مجانی انتشار داده شده و ابزارهای غنی و بسیار پرکاربردی را جهت کنترل ترافیک وب سایت و هم چنین جهت دادن به بازاریابی شما در اختیارتان قرار می دهد.

این سرویس گوگل در واقع توسط مجموعه نرم افزاری Urchine تولید شده بود که بعد ها کمپانی Google با خرید موسسه Urchine شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحلیلی آن نمود و سپس در سال ۲۰۰۵ نام آن را نیز به ابزار گوگل Google Analytics تغییر داد.

این کمپانی در اوایل ارائه این محصول، به دلیل درخواست های بالا، آن را برای عموم عرضه نکرده بود و با یک سیستم قرعه کشی از بین افراد ثبت نام شده ، نسبت به ارائه سرویس خود به آن ها به صورت محدود اقدام می نمود. بعد ها در اواخر آگوست سال ۲۰۰۶ این کمپانی اعلام کرد که سرویس Analytics خود را برای عموم به صورت رایگان ارائه می نماید. در ادامه این مقاله از ایران هاست ارائه دهنده ی سرویس خرید هاست ایران با سرعت بی نظیر از امکانات آنالیتیکس بیشتر خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید: بیگ دیتا چیست

امکانات و کاربردهای گوگل آنالیتیکس

به کمک گوگل آنالیتیکس می توانید تبلیغات وب سایت خود را با هدف نموده و دقیقا بدانید که وب سایت شما بیشتر دارای چه مخاطبانی از چه نقطه جغرافیایی می باشد.

برای بسیاری از کمپانی های حرفه ای استفاده از راهکار برنامه Google Analytics برای تحلیل و کنترل ترافیک وب سایت خود یک امر ضروری و مهم می باشد. حتی در صورتی که سازمان شما مسئولیت مدیریت و اداره صد های وب سایت را نیز داشته باشد، باز هم ابزار گوگل Google Analytics با ارائه راهکار های تحلیلی و کنترلی مناسب همواره باعث صرفه جویی های قابل توجهی در هزینه و زمان می شود. گزارشی نشان می دهد  که ۵۷% از ۱۰،۰۰۰ وب سایت محبوب دنیا از ابزار گوگل Google Analytics برای تحلیل بازدیدکنندگان و همچنین ارائه راهکارهای جدید برای پربازدیدتر کردن وب سایت خود استفاده می نمایند.

بخشی از امکانات و کاربردهای گوگل آنالیتیکس را می‌توان به شرح زیر نام برد، البته باید بدانید کاریرد گوگل آنالیتیکس در دیجیتال مارکتینگ فراتر از چندین نمونه ای است که در این مقاله می خوانید.

و بسیاری تحلیل‌های کاربردی از رفتار کاربران که در نتیجه خروجی‌های مناسبی برای بهبود وضعیت سایت و صفحات متفاوت و مطالب آن به صاحبان و طراحان وب سایت ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله هیت مپ چیست را مطالعه نمایید.

انواع اطلاعات قابل جمع آوری با گوگل آنالیتیکس

مهمترین اطلاعات جمع آوری شده با Google Analytics این است که کاربران از چه روش هایی وارد سایت شده اند؛ اگر از طریق سرچ گوگل و اصلاحطا سئوی ارگانیک وارد شده اند پس صرف هزینه برای سئو به نتیجه خوبی رسیده است، یا چنانچه کمپین تبلیغات گوگل راه اندازی شده و ورودی ها از طریق آن بوده است پس هزینه تبلیغات مفید بوده است. اگر هم از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا لینکدین به سایت مراجعه داشته اند، در نتیجه پست‌های Social Network میان کاربران محبوب بوده است.

در آخر نرح تبدیل کاربران به مشتری نیز بسیار مهم است اینکه چقدر هزینه تبلیغات در بخش‌های متفاوتی همچون گوگل ادوردز یا شبکه‌های اجتماعی به جذب مشتری و ایجاد فاکتور فروش منجر شده است. آیا در این مسیر سود مناسبی در کسب‌و‌کار آنلاین مشاهده شده است و نرخ تبدیل کاربران به مشتری به چه میزان بوده است؟

نحوه کار Google Analytics چگونه است؟

ابزار Google Analytics یا گوگل آنالیتیکز از First-party Cookie ها و همچنین ga code و کدهای Page Tag که  Google Analytics Tracking Code (GATC) نام دارند و از نوع  Javascript هستند برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما استفاده می کند.

ga code چیست؟ کد ga همان کدی است که شما در صفحات مورد نظر خود قرار می دهید تا گوگل آنالیتیکس فعال شود و بتواند اطلاعات مورد نیاز را از آن کسب و استخراج کند. در واقع با فعال نمودن کدهای مورد استفاده برای ردیابی در وب سایت خود، روبات های گوگل را قادر خواهید ساخت تا بتوانند تک به تک صفحات وب سایت شما را مشاهده کرده و تمامی اطلاعات لازم در مورد بازدیدکنندگان آن ها را در اختیارتان قرار دهند.

برنامه google analytics همچنین می تواند گزارش کاملی را در مورد تبلیغات وب سایت شما ارائه کند. همچنین قادر است به طور ناشناس رفتار بازدیدکنندگان را در وب سایت شما تحت نظر بگیرد و اطلاعاتی را مانند محل زندگی بازدیدکننده، کارها و لینک های بازدید شده توسط او در وب سایت، و هر نوع فعالیت دیگر آن ها را جمع آوری و به شما ارائه دهد. برای یادگیری و آموزش گوگل آنالیتیکس می توانید مقاله آموزش گوگل آنالیتیکس را بخوانید.

عملکرد Google Analytics  هیچ گونه مشکل و یا بار اضافی ترافیکی را در وب سایت شما به وجود نمی آورد و همچنین احتیاجی به نصب فایل های اضافی در فضای میزبانی خود ندارید.

برخی از ابزارهای مرورگر مانند ابزار Ad Block  و  یا No Script مرورگر Firefox مانع کارکردن کد های GATC برای ردیابی برخی از بازدیدکنندگان می گردد. ( برای غیر فعال کردن ادبلاکر مقاله adblock چیست را بخوانید) همچنین برخی از نرم افزارهای خصوصی سازی شبکه مانند Tor آدرس IP بازدیدکننده را به یک آدرس غیرواقعی تغییر می دهد و این امر باعث بروز اشتباه در آمار های جغرافیایی ثبت شده توسط اموزش انالیتیکس می گردد.

علاوه بر محدودیت های فوق نیز در برخی موارد ممکن است برخی از بازدیدکنندگان از مرورگری استفاده کنند که از Javascript  پشتیبانی نکند و یا به صورت دستی آن را غیرفعال کرده باشند که این موضوع نیز باعث عدم ثبت شدن اطلاعات آن ها توسط ابزار گوگل google Analyticsمی گردد. اما تمامی محدودیت های فوق باز هم مانع نمی شود که از چنین ابزار فوق العاده ای برای تحلیل وب سایت خود استفاده نکنید، زیرا با وجود درصد اشتباهات در محاسبه و تحلیل بازدیدکنندگان،همچنان ابزار تحلیلی انالیز گوگل  ابزاری قدرتمند و هوشمند می باشد. امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم Google Analytics چیست و ابزارهای گوگل آشنا شده باشید.

گزارش‌های مهم در گوگل آنالیتیکس

گزارش Real Time

گزارشی که وضعیت هم اکنون سایت را نشان می‌دهد اینکه در همیمن لحظه چه تعداد کاربر در سایت به صورت آنلاین حضور دارند، کدام بخش‌ها و صفحه‌های سایت را مشاهده می کند و چه اقداماتی درروند این مشاهدات انجام می دهند.

گزارش Audience

گزارشی از وضعیت مشاهده کنندگان سایت است که از کدام مکان‌های جغرافیایی سایت را مشاهده می‌کنند و چه محدوده سنی و جنسیتی دارند و حتی با چه ابزاری مانند موبایل، لب تاپ، تبلت و… در حال مشاهده سایت هستند.


گزارش Acquisition

چک کردن اینکه کدام بخش‌های تبلغایت مفید بوده اند و منجر به جذب کاربران بیشتری شده است. به طور مثال اگر از طریق شبکه‌های اجماعی وارد شده اند پس ادامه روال تبلیغات در این بخش ها پیشنهاد می شود.


گزارش Behavior

همانطوریکه از نام آن مشخص است گزارش رفتار است. تحلیل رفار کاربر در مشاهده بخش‌های مختلف سایت را انجام می‌دهد. بازدیدکنندگان با کلیک بر روی قسمت‌های متفاوت سایت چه محتوایی،تصاویر، ویدیو و اطلاعاتی را دیده‌اند، چقدر در سایت توقف داشته‌اند و حتی برروی کدام دکمه ها کلیک داشته‌اند.

گزارش Conversion

در این گزارش، میزان رسیدن به اهداف یا Goalهایی که در گوگل آنالیتیکس تعریف کرده‌اید نشان داده می‌شود. آیا به میزان فروش دلخواه خود رسیده اید؟ نرخ تبدیل کاربران به مشتری چقدر بوده است؟ کدام کانال تبلیغاتی بیشترین تاثیر را در جذب مشتری و فروش موثر بوده است. آیا هزینه تبلیغات در این بخش مفید بوده است؟ آیا درست است که به تبلغات در این کانل ها ادامه دهید؟

از دیگر انواع گزارشات قابل ارائه توسط Google Analytics می توان به ردیابی بازدیدکنندگانی که از تلفن همراه برای مشاهده وب سایت شما استفاده نموده اند، ثبت اطلاعات مربوطه که بازدیدکنندگان شما چه مقدار از تکنولوژی هایی مانند تکنولوژی ajax و Flash و … استفاده کردند و همچنین جزئیات فعالیت بازدیدکنندگان اشاره نمود. شما همچنین قادرخواهید بود تا گزارش جدیدی با فرمت تازه ای را تنظیم و سفارش سازید. به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه تکنولوژی ajax چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

علاوه برگزارشهای فوق یکی از برترین قابلیت های این ابزار، ارائه گزارش کاملا تصویری از تعداد بازدید های وب سایت شما به تفکیک فایل می باشد. تمامی اطلاعات فوق به راحتی و با انجام چندین مرحله ساده در یک محیط کاربری گرافیکی و قابل درک قابل جمع آوری می باشند.

پارامترهای مهم در آنالیتیکس چیست؟

در آنالیتیکس سه پارامتر مهم وجود دارند که برای تحلیل وضعیت سایت به بررسی آنها پرداخته می‌شود این پارامترهای مهم برای اندازه گیری شاخص‎های مهم سایت استفاده می‌شوند و در نتیجه خروجی گزارشات به دست می‌آید:

میانگین مدت زمان سپری شده در صفحه: هر کاربرچه میران زمان خود را در سایت صرف کرده است؟ پس از این پارامتر می‌توان به جذابیت مطالب سایت برای بازدیدکنندگان دست یافت.

ارجاع کاربران: از چه بخش هایی کاربران وارد سایت شده اند؟ سئوی ارگانیک، تبلیغ در گوگل، بنرهای تبلغاتی سایت‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و…

علاقه‌مندی‌ها: شناخت مشتریان و رسیدن به علاقه‌مندی‌های آنها هم یکی دیگر از این پارارمترهای جمع آوری اطلاعات است. بررسی اینکه هر دسته از کاربران به چه مطالبی علاقه دارند و کدام محصول و خدمات شما برایشان جذاب‌تر است. برای بازاریابی و ادامه روند تبلیغاتی خود این شاخص بسیار کاربردی بوده و تحلیل خوبی از تمایلات و علاقه‌های کاربران نشان می‌دهد که می‌توان در ادامه روند تولید محصول و یا ارائه خدمات از آنها استفاده کرد. پیشنهاد می شود مقاله utm چیست را بخوانید.

مفاهیم مهم ابزار گوگل آنالیتیکس

جهت استفاده از بخش‌های مهم این ابزار گزارش گیری در گوگل، می بایست مفاهیم ابزارهای آنالیز آنرا به خوبی بشناسید. اینکه هر کدام از گزینه‌های منوهای مختلف این ابزار چه کاربردی دارند و در نتیجه چه مقادیری را نشان می‌دهند. دو مورد از مهمترین ابزار آنDimensions و Metric هستند.

Dimensions:

نوار منوی سمت چپ آنالیتیکس است که ویژگی غیرعددی تحلیل گزارشات را نشان می‌دهد. مانند نام شهرها، Resolution، مدل موبایل، نوع مرورگر و…

Metrics:

در مقابل ابزار اولی که توضیح داده شده Metrics مقادیر عددی گزارشات است. برخی از مهمترین رکوردهای آن تعداد کاربران، سشن‌های آنها، نرخ پرش و خروج از سایت، حضور در هر صفحه، پرداخت سفارش و رسیدن به Goal است. که در گزارشات آنالیتیکس این مقادیر به صورت عددی بوده و خروجی‌های هر قسمت را نشان می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل