نماد سایت بلاگ ایران هاست

چک لیست سئو سایت ۲۰۲۳ ( بررسی ۲۰ فاکتور مهم در سئو سایت )

چک لیست سئو

به عنوان یک متخصص سئو نیاز دارید تا یک چک لیست قدر و پایه ای برای کار تخصصی خود داشته باشید. همه متخصصان سئو در هر سال برای خود چک لیست سئو متناسب با آپدیت های سال جدید میسازند و برای کار خود برنامه ریزی های لازم را انجام میدهند. برای مثال چک لیست سئو ۲۰۲۱ که در سال پیش طراحی و در اختیار متخصصان سئو قرار گرفت، مطمئنا تفاوت هایی با چک لیست سئو ۲۰۲۱ خواهد داشت.

در این مقاله با موارد مهمی که در سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکال مورد نیاز است، آشنا می‌شوید و با رعایت و پیاده سازی موارد گفته شده در چک لیست سئو، پیشرفت سایت و کسب و کار را خواهید دید. در ادامه موارد مهم این لیست عنوان می‌شود. با ما همراه باشید.

منظور از چک لیست سئو چیست؟

تهیه چک لیست، از مهم‌ترین فعالیت‌های سئو محسوب می‌شود. علت این است که بررسی ۲۰۰ فاکتور مختلف در سئو، کار چندان آسانی نیست و ممکن است در طی انجام کار، برخی از آن‌ها فراموش شوند. هرچند نیازی نیست که تمامی فاکتورها به طور کامل بررسی شوند.

۱- موبایل فرندلی (Mobile Friendly) بودن سایت

اولین دلیل اهمیت موبایل فرندلی، استفاده بیشتر کاربران از دستگاه های موبایل است. تقریبا ۶۵% جستجوها، توسط دیوایس های موبایلی انجام می‌شود.

دومین دلیل مربوط به Mobile-First Algorithm است که یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها در نتایج استفاده می‌کند. به عبارت ساده تر گوگل برای رتبه بندی، نسخه موبایل وب سایت‌‌ها را در اولویت قرار می‌‌دهد.

برای تست موبایل فرندلی بودن وب‌سایت خود می‌توانید از ابزار Mobile Friendly گوگل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه سئو سایت

 

۲- بررسی نسخه‌های مختلف وب سایت

گوگل آدرس‌‌‌های متعددی از وب سایت شما در فهرست خود قرار داده و یا به اصطلاح Index می­­­­کند.

http://yoursite.com

https://yoursite.com

http://www.yoursite.com

https://www.yoursite.com

این آدرس­­ها برای کاربران یکسان هستند اما برای ربات‌های گوگل نیز همین معنا را دارد؟

قطعا خیر! گوگل هرکدام از آدرس­ها را یک سایت مجزا در نظر می­گیرد مگر اینکه این آدرس‌ها به درستی تغییر مسیر دهند.

در واقع همه آدرس ها باید به یک URL واحد منتهی شوند.

اگر نسخه ­­ای از وب سایت شما به آدرس اصلی تغییر مسیر نمی­­­دهد، می­­­توانید از ریدایرکت ۳۰۱ برای انجام این کار استفاده کنید. این نکته در لیست شما بسیار حائز اهمیت است چرا که هر کدام از این ادرس ها در صورتیکه به ادرس اصلی منتهی نشوند می تواند با ادرس اصلی رقابت داشته باشید و به سئو شما ضرر برساند.

۳- اتصال به ابزارهای مانیتورینگ

حتما سایت را به دو ابزار محبوب گوگل یعنی سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس متصل کنید. به هر دوی این ابزار ها در طول انجام مراحل سئو نیاز پیدا خواهید کرد. اتصال این دو ابزار بسیار ساده است اما بسیار کاربردی می باشند.

۴- افزایش سرعت سایت

یکی دیگر از عنوان های چک لیست سئو ۲۰۲۲ ، افزایش سرعت سایت است. چند سال پیش گوگل تأیید کرد که سرعت بارگذاری سایت، یک عامل مهم برای رتبه­­‌بندی است.

آپدیت­­های اخیر گوگل نشان می­دهد که اهمیت این موضوع حتی بیشتر از گذشته است. فراموش نکنید که به core web vital نیز توجه کنید. در این مورد مقاله core web vitals چیست را یخوانید.

برای افزایش سرعت سایت می­توانید فعالیت­های زیر را انجام دهید:

تمیز کردن کد ها را می توان پایه ای ترین و اصلی ترین اقدام در ارتقا رتبه سایت دانست. با استفاده از ابزار PageSpeed ​​Insights می­توانید مشکلات سایت در زمینه کدنویسی را به راحتی پیدا کرده و رفع کنید.

نکته: تنها صفحه اصلی سایت خود را تجزیه و تحلیل نکنید. صفحات محبوب سایت مانند پست­های وبلاگ ، صفحات محصولات و صفحات دسته­ بندی را نیز بررسی کنید.

با انجام تست سرعت می­­توانید عناصری که باعث کندی وب سایت شما می­شوند را شناسایی کنید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که GTMetrix یکی از آن‌هاست.

بهینه نبودن حجم و سایز تصاویر، یکی از فاکتورهایی است که می تواند سرعت وب­سایت شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه میکنیم تصاویر خود را با ابزاری مانند  Kraken فشرده­ سازی کنید.

هاست خود را ارتقا دهید. اگر هزینه کمی برای میزبانی وب سایت خود پرداخت می‌کنید انتظار نداشته باشید سایت شما دارای سرعت بارگذاری بالایی باشد. به شدت توصیه می­کنیم از یک هاست متناسب با حجم کار خود استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می­توانید به صورت ۲۴ ساعته با پشتیبانی ایران هاست تماس بگیرید.

۵- شناسایی و حذف صفحات اضافه در سایت

شناسایی و حذف صفحات اضافه در سایت، مورد بعدی است که در چک لیست سئو ۲۰۲۲ باید به آن توجه ویژه داشت. برای این منظور با ما در مراحل زیر همراه باشید.

سایت خود را مانند تصویر زیر در گوگل وارد کنید.

این کار به شما نشان می­دهد که گوگل چند صفحه از سایت شما را در فهرست خود ذخیره کرده است. مثلا در تصویر زیر تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل برای سایت ایران­ هاست ۴۹۴۰ نتیجه است.

اگر این تعداد از آن چه که فکر می­کردید بیشتر است، لازم است صفحات اضافه را حذف یا noindex کنید. حذف صفحات اضافه می­تواند باعث قدرت بیشتر صفحات اصلی شده و بودجه کراول سایت را افزایش دهد.

همچنین حذف صفحات اضافه روند سئو را آسان­تر می کند. به عبارت دیگر : صفحه کمتر = مشکلات کمتر

رایج ­ترین صفحات اضافه در سایت عبارتند از:

 

بیشتر بخوانید: robots.txt چیست

 

۶- بررسی صفحاتی که با مشکل ایندکس شدن مواجه هستند

با بررسی تب  “ Coverage” لیست صفحاتی که بنا به دلایلی برای ایندکس شدن با مشکل مواجه هستند به شما نمایش داده خواهد شد. در مقاله روش افزایش سرعت ایندکس صفحات می توانید در مورد ترفند ایندکس صفحات در گوگل را بخوانید.

با بررسی این صفحات و رفع مشکلات ذکر شده می توانید چراغ سبز گوگل را دریافت کنید و یکی دیگر از موارد چک لیست سئو ۲۰۲۲ خود را تیک بزنید.

۷- بررسی میزان ترافیک ارگانیک سایت

خُب، وقت آن است که ترافیک ورودی سایت را بررسی کنیم. برای این کار به گوگل آنالیتیکس سایت خود رفته و مسیر زیر را دنبال کنید:

Acquisition >> All Traffic >> Channels

سپس مانند تصویر زیر organic search را از بین گزینه­ های موجود انتخاب کنید.

بعد از آن بازه زمانی خود را بر روی ۶ یا ۸ ماه قرار داده و تغییرات ورودی سایت را مشاهده کنید. نمودار بازدید نشان می­دهد که آیا ترافیک ارگانیک شما در مسیر صحیح جریان دارد یا خیر. البته هدف از این مرحله تعیین معیارهای موجود است.

 

۸- بهبود سئوی داخلی سایت

هیچ شکی نیست که سئوی داخلی صفحات سایت دارای اهمیت ویژه­ای است. اما احتمالا شما وقت کافی برای بهینه­ سازی تمامی صفحات را نداشته باشید. برای رفع این مشکل توصیه می­کنیم ۵ صفحه مهم از سایت خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال صفحات زیر می توانند اولویت بیشتری نسبت به سایر صفحات داشته باشند:

برای آشنایی بیشتر با سئوی داخلی یا on page seo، می توانید مقاله راهنمای جامع بهبود سئوی داخلی سایت را مطالعه نمایید. اما اگر زمان شما محدود است بر روی استراتژی­های زیر متمرکز شوید:

در مورد بهبود سئو داخلی می توانید مقاله سئو داخلی چیست را مطالعه کنید.

۹- اسم گذاری صحیح فایل های عکس

یکی از مسائل مهم در سئو تصاویر ذخیره کردن عکس ها با اسامی صحیح می باشد خصوصا در عس هایی که با دوربین گرفته می شود نام تصاویر به صورت عدد ذخیره می شود فاموش نکنید که این اسامی باید تغییر پیدا کنند. البته اسامی که انتخاب می کنید برای ذخیره تصویر باید با معنی باشد. alt تصاویر را فراموش نکنید. با یک جمله تصویر را توضیح دهید. این کار به سئو بهتر تصاویر شما کمک می کند.

۱۰- ردیابی کلمات کلیدی در نتایج گوگل

پس از بررسی چک لیست سئو ۲۰۲۲ تا به اینجا و انجام فعالیت‌‎های ذکر شده وقت آن است که جایگاه سایت در کلیدواژه­ های مختلف را ارزیابی کنید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد اما SEMRUSH برای کیورد ریسرچ انگلیسی و kwfinder برای کیورد ریسرچ فارسی یکی از بهترین ابزارهای موجود است.

این ابزار علاوه بر ردیابی کلمات کلیدی، اطلاعات بسیار مفیدی مانند تعداد بک لینک­ها و.منابع آن­ها ، میزان رقابت در کلمات کلیدی  و … را در اختیار شما قرار می­دهد.

در مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی در این مورد بطور کامل توضیح داده ایم.

۱۱- بررسی بک لینک ها در چک لیست سئو

در این نکته شکی نیست که بک لینک­ها به صورت مستقیم بر روی جایگاه سایت در نتایج گوگل نقش دارند. پس تجزیه و تحلیل بک لینک­ها یکی از فعالیتهایی است که باید در لیست خود به آن توجه کنید. برای بررسی بک لینک­ها می­­توانید از ابزار rank signal استفاده کنید.

اما سئوال اینجاست که آنالیز بک لینک­­ها چه فایده ای برای ما دارد؟

این کار به دو دلیل دارای اهمیت است:

دلیل اول: می‌توانید صفحاتی که به رقبای شما لینک داده‌اند را شناسایی کنید. اگر یک سایت به رقیب شما لینک داده است پس پتانسیل لینک دادن به شما را نیز خواهد داشت.

دلیل دوم: می­توانید دلایل لینک دادن صفحات مختلف به سایت رقیب را پیدا کرده و برای آن برنامه­ ریزی کنید.

۱۲- اصلاح لینک ­های شکسته ی سایت

۱۰ امین عنوانی که در چک لیست سئو ۲۰۲۲ خود باید به آن توجه ویژه داشته باشید، لینک­های شکسته یا Broken Link برای تجربه کاربر بد است و از مواردی است که می­­تواند به سئوی سایت شما آسیب بزند. این لینک­ها ممکن است به خاطر حذف برخی از صفحات اضافه در سایت به وجود آیند.

برای پیدا کردن آن‌ها می­توانید از گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید. همچنین سایت brokenlinkchek از ابزارهای رایگان برای این کار است.

۱۳- تجزیه و تحلیل رقبا

در این مرحله نوبت به جاسوسی از رقباست! برای این کار ابتدا لیستی از بهترین کلیدواژه­ های رقیبان خود تهیه کنید. سپس صفحاتی که دارای رتبه­  های برتر در گوگل هستند را بررسی کرده و سعی کنید ارتباط بین این صفحات را کشف کنید.

۱۴- بهینه سازی محتوا

در مرحله هفتم به اهمیت بهینه­ سازی محتوای سایت اشاره کردیم اما برای قرارگرفتن در رتبه­ های برتر شما نیاز دارید که یک محتوای بسیار جذاب به کاربران خود ارائه دهید. برای این کار می­توانید از تکنیک­ های زیر استفاده کنید:

معمولا افراد علاقه ای به خواندن مقدمه­های طولانی ندارند. مقدمه باید شیرین و کوتاه نوشته شود و بتواند کاربران را ترغیب به خواندن ادامه مطلب کند.

نوشتن پاراگراف­های بلند و نداشتن خوانایی مناسب مطلب، از آفت­هایی است که می­تواند باعث فرار کاربران شود. تا حد امکان پاراگراف­های خود را خُرد کرده و آنها را به بخش­های مختلف تقسیم کنید.

تگ­های h1  تا h6 که به آنها تگ­های هدینگ نیز گفته می­شود در تجزیه مطالب به بخش های مجزا می­توانند بسیار مفید باشند. پیشنهاد می­کنیم در هنگام نوشتن مقاله­های طولانی حتما از آن‌ها برای خوانایی بهتر مطالب استفاده کنید.

استفاده از فرمت­های مختلف در مقاله، می­تواند جذابیت محتوا را برای کاربران افزایش داده و باعث شود تا آنان با مطلب ارتباط بیشتری برقرار کنند.

از مزایای دیگر درج عکس و فیلم در مطلب، می توان به افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحه اشاره کرد.

۱۵- بهبود تجربه کاربری (UX)

رنک برین (Rank Brain) هوش مصنوعی جدید گوگل است  که نحوه تعامل و رفتار کاربران با سایت را ارزیابی می­کند. به عبارت ساده­ تر، هر چه کاربران رضایت بیشتری از سایت شما داشته باشند جایگاه سایت در نتایج گوگل بهتر خواهد بود.

برای بهبود تجربه کاربری سایت اقدامات زیر را انجام دهید:

در مورد تجربه کاربری می توانید در مقاله تفاوت ui و ux بیشتر بخوانید.

۱۶- بررسی و اصلاح معماری سایت

معماری سایت به نحوه سازماندهی صفحات در سایت گفته می­شود و به دو دلیل دارای اهمیت است.

برای درک بیشتر این موضوع به تصاویر زیر دقت کنید:

نکته:  چیدمان صفحات باید به گونه ­ای باشد که فاصله‌ی کاربران تا صفحه مورد نظر حداکثر ۳ کلیک باشد! تا زمانی که کاربران بتوانند با ۳ کلیک به صفحه مورد نظر خود دست پیدا کنند سایت شما دارای چیدمان خوبی است.

۱۷- نوشتن مقاله­­­­ های کامل

در این این مرحله، انتشار بخشی از مطالب سایت با استفاده از تکنیک آسمان­خراش است. برای انجام این کار ده نتیجه برتر در صفحه اول را در کلیدواژه‌های مورد نظر آنالیز کنید سپس محتوایی بنویسید که نسبت به سایت‌های رقیب بی نقص و فوق ­­­­العاده باشد و بتواند بخش زیادی از نیاز کاربران را رفع کند.

بعد از نوشتن مطلب لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

۱۸- توجه به لینک ­سازی سایت

سعی کنید در محتوای خود حتما به صفحات مهم سایت لینک دهید. این کار به دو دلیل دارای اهمیت است.

دلیل اول: مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش می­دهد.

دلیل دوم: بانس ریت یا نرخ پرش از صفحه کاهش پیدا می کند.

لینک به منابع خارجی دارای اعتبار نیز یکی از فاکتورهایی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید.

۱۹- استفاده از کدهای اسکیما در سایت

به طور کلی کدهای اسکیما برای درک بهتر موتورهای جستجو از محتوای درج شده در سایت است. با استفاده از این کدها گوگل قادر است اطلاعات بیشتری در هنگام سرچ کلیدواژه‌ها به کاربران ارائه کند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از کدهای اسکیما، برجسته شدن سایت در بین نتایج گوگل است. این کار موجب می­شود نرخ کلیک (CTR) سایت شما به شدت افزایش یابد.

۲۰- استفاده از دکمه­ های اشتراک­ گذاری در سایت

آخرین مرحله از چک لیست سئو ۲۰۲۲ شما مربوط است به نحوه اشتراک گذاری مطالب شما توسط کاربرانتان. اگر مطلب شما دارای کیفیت مناسبی باشد کاربران به صورت خودجوش آن را به اشتراک خواهند گذاشت. برای تسهیل در روند اشتراک مطالب توصیه می­کنیم حتما در انتهای مقاله از دکمه های اشتراک­گذاری مانند تصویر زیر استفاده کنید.

جمع بندی

تهیه چک لیست سئو یکی از مفیدترین فعالیت‌هایی است که لازم است قبل از شروع سئوی سایت خود انجام دهید. تنظیم چک لیست سئو ۲۰۲۲  علاوه بر افزایش دقت و سرعت در انجام کارها باعث صرفه­­­ جویی در زمان شما نیز خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم مقاله ی ۷ اقدام موثر و پایه ای برای بهبود سئو سایت که در راستای محتوای همین مقاله است را مطالعه کنید.

لطفا نظرات خود را درباره این مطلب از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خروج از نسخه موبایل