کسب و کارعمومی

کال تو اکشن چیست؟ ( بررسی انواع call to action + نکات طراحی آن )

کال تو اکشن، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که با هماهنگی بخش‌های مختلف یک شرکت به‌کار گرفته می‌شود و در نهایت با پیاده‌سازی صحیح آن‌، می‌توان بهترین نتیجه را به‌دست آورد.

بااستفاده‌از کال تو اکشن، می‌توانید مشتریان یا کاربران خود را برای انجام دادن کار مورد نظرتان، ترغیب کنید. مثلا ممکن است که شما مالک یک فروشگاه گوشی‌های هوشمند باشید و با پیاده‌سازی کال تو اکشن، می‌توانید یا فروش گوشی‌های هوشمند خود را افزایش دهید یا اینکه مشتریان خود را به سمت خریداری لوازم جانبی بیشتر هدایت کنید.

ما در این مقاله قصد داریم که ابتدا سراغ معرفی مفهوم کال تو اکشن برویم و با طرح انواع آن، به شما بگوییم که چگونه می‌توانید از آن‌ها در وب‌سایت یا هرجای دیگری که با کاربران‌تان در ارتباط هستید، استفاده کنید؛ پس با ما همراه باشید.

مفهوم CTA یا همان کال تو اکشن چیست؟

حتما در وب‌سایت‌های مختلفی دیده‌اید که آن‌ها از شما می‌خواهند در صورتی که این مطلب برای شما مفید بوده است، آن را با دوستان خود هم به‌اشتراک بگذارید. البته، امروزه این موضوع بیشتر از وب‌سایت‌ها، در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند.

در واقع، آن وب‌سایت یا صفحه‌ای که در شبکه اجتماعی مورد نظر خود دیده‌اید، به شما خدماتی، مانند محتوای طنز یا آموزشی، را ارائه داده است و در ازای آن از شما توقع دارد که اگر از مطلب مورد نظر خوش‌تان آمده، با دیگر کاربران هم به‌اشتراک بگذارید.

در تعریف عمومی کال تو اکشن آمده که درخواستی است که شما از مخاطبان خود دارید تا آن‌ها انجام دهند. البته، بعضی از پلتفرم‌ها هم هستند که برای انجام این کار هدیه‌ای را در نظر می‌گیرند تا کاربران بیشتر از گذشته ترغیب‌به انجام کار مورد نظر آن‌ها شوند.

قبل از ادامه مقاله بگذارید به چند ترجمه مختلف از کال تو اکشن اشاره‌ای داشته باشیم:

۱. فراخوانی
۲. دعوت به اقدام
۳. درخواست بازخورد

ممکن است که شما در مقالات دیگر، نام‌های بالا را مشاهده کنید؛ پس به شما پیشنهاد می‌دهیم که آن‌ها را در گوشه‌ای از ذهن خود نگه دارید.
امروزه و با گسترش هرچه بیشتر دنیای تبلیغات دیجیتالی، کال تو اکشن هم در انواع مختلفی پیاده‌سازی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شبکه‌های اجتماعی، تصویری در یک وب‌سایت، پیامی تشویق‌کننده یا حتی طنز، یک لینک برای هدایت به صفحه‌ای مشخص در یک وب‌سایت و… اشاره کرد.

تا همین چند سال پیش که کال تو اکشن آنچنان مورد توجه قرار نگرفته بود، شرکت‌ها و برندها بااستفاده‌از یک دکمه گرافیکی جالب، تلاش می‌کردند تا مخاطبان را مجاب‌به انجام کاری مشخص کنند؛ اما با گذشت چند سال و گسترش دنیای اینترنت، اهمیت کال تو اکشن از یک دکمه گرافیکی برای خرید بیشتر، به چیزی فراتر از آن تبدیل شد.

امروزه در وب‌سایت‌های مختلف می‌توانید ببینید که شرکت‌ها و برندها برای دریافت اطلاعات، ثبت‌نام کاربران جدید، خرید یا حتی دانلود اپلیکیشن مربوط‌به پلتفرمی که توسعه داده‌اند، از کال تو اکشن استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله از گروه مارکتینگ ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید سرور اختصاصی ایران ) در مورد انواع کال تو اکشن ها و نکات مربوط به آن توضیح خواهیم داد.

انواع کال تو اکشن چیست؟

در قسمت اول این مقاله، به‌صورتی مفصل به شما گفتیم که کال تو اکشن چیست و دقیقا می‌توانیم چه انتظاراتی از پیاده‌سازی صحیح آن داشته باشیم. همچنین به چند نمونه مختلف از این ابزار دوست‌داشتنی اشاره کردیم؛ اما انواع آن به همین نمونه‌ها محدود نمی‌شود.

امروزه کال تو اکشن در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد که عبارتند از:

۱. بیشتر بخوانید

حتما شما هم در وبلاگ وب‌سایت‌های مختلف دیده‌اید که در میان خواندن یک مطلب، شما را به سمت مقاله‌ای دیگر هدایت می‌کنند. مثلا بعد از اتمام یک پاراگراف به شما می‌گویند که در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع مورد نظر، می‌توانید این مقاله را در وب‌سایت ما مطالعه کنید. این موضوع زمانی جذاب‌تر می‌شود که روی کلمه‌ای خاص لینک مربوط‌به مقاله را قرار می‌دهند.

در واقع، آن وب‌سایت با ایجاد حس کنجکاوی در شما، هم تعاملی که نیاز دارد را دریافت می‌کند و هم شما را به هدف و منظور خود که آگاه‌تر شدن است، می‌رساند. یکی دیگر از راه‌های پیاده‌سازی کال تو اکشن، نوشتن خلاصه‌ای بسیار جذاب از مقاله مورد نظر و قرار دادن آن در حالت پیش‌نمایش وب‌سایت‌ها است. این مورد یک کال تو اکشن است که به بیزینس ها در بحث وایرال مارکتینگ نیز کمک می کند..

 

 

۲. دکمه اشتراک‌گذاری

همان‌طور که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، یکی از بهترین راه‌ها برای پیاده‌سازی کال تو اکشن، دکمه اشتراک‌گذاری است. تقریبا نمی‌توانید وبلاگی را در وب‌سایتی پیدا کنید که دکمه اشتراک‌گذاری مطلب در شبکه‌های اجتماعی را پیاده‌سازی نکرده باشد.

هرچه کیفیت مطلبی که به کاربران خود ارائه می‌دهید بالاتر باشد، احتمال اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی هم بالاتر می‌رود. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که وب‌سایت‌ها به سمت پیاده‌سازی قالب اشتراک‌گذاری اختصاصی مطالب‌شان در شبکه‌های اجتماعی هم رفته‌اند.

یکی از جذاب‌ترین نمونه‌ها برای این موضوع، ایجاد قالب استوری برای پلتفرم‌هایی است که از این ابزار پشتیبانی می‌کنند. پیاده‌سازی کال تو اکشن و ترغیب کاربران برای اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سئو و ورودی سایت‌تان داشته باشد.

۳. دکمه کال تو اکشن

دکمه کال تو اکشن در گذشته کاربرد زیادی داشت و امروزه هم بسیاری از وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. این دکمه‌ها معمولا در پایان مطالب هر صفحه قرار می‌گیرند و یکی از اصلی‌ترین مواردی که برای پیاده‌سازی آن‌ها باید رعایت کنید، طراحی جذاب آن‌ها است.

۴. ثبت‌نام و دریافت اطلاعات

در بعضی مواقع شما نیاز دارید که اطلاعاتی را از کاربران‌تان دریافت کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، ترغیب آن‌ها برای ثبت‌نام در وب‌سایت‌تان است. فرایند ثبت‌نام در وب‌سایت را باید به‌گونه‌ای طراحی کنید که کاربران را متقاعد کند که باید این کار را انجام دهند.

یکی دیگر از فرایندهای دریافت اطلاعات به‌وسیله کال تو اکشن، درخواست از کاربران برای پر کردن یک فرم است. تمامی مراحل این فرایند باید به‌گونه‌ای باشد که کاربران با تمایل خودشان به سمت انجام آن بروند. برای انجام این کار می‌توانید جایزه‌ای را برای آن‌ها در نظر بگیرید یا اینکه با استفاده درست از کلمات، آن‌ها را متقاعد کنید که انجام این کار به افزایش کیفیت خدمات‌تان کمک خواهد کرد. طراحی فرم ثبت نام با وردپرس بسیار ساده است و آن را در مقاله آموزش ساخت فرم ثبت نام در وردپرس به صورت گام به گام توضیح داده ایم.

۵. ارتباط با پشتیبانی یا چت آنلاین وب‌سایت

در بیشتر سایت‌های فروشگاهی امروزی می‌توانید قسمتی را برای ارتباط با پشتیبانی یا چت آنلاین وب‌سایت پیدا کنید. این قسمت هم یکی از بهترین روش‌ها برای پیاده‌سازی کال تو اکشن است؛ چرا که مشتریان‌تان می‌توانند پاسخ اکثر سوالات خود را بااستفاده‌از آن دریافت کنند.
این موضوع حتی می‌تواند درنهایت از آن‌ها مشتریانی وفادار بسازد و به این ترتیب شاهد افزایش طول عمر مشتری یا همان CLV خواهیم بود

 

 

۶. خرید

در تمام طول این مقاله به راه‌کارهایی برای پیاده‌سازی کال تو اکشن اشاره کردیم که در نهایت می‌توانست به افزایش خرید شما کمک کند.
به‌صورت کلی، کاربرانی که به وب‌سایتی مراجعه می‌کنند و خریدی را انجام نمی‌دهند، دو حالت کلی دارند:

۱. در صفحه محصول مورد نظر حضور ندارند.
۲. تمایلی برای خرید در لحظه ندارند.

در رابطه با مورد اول باید گفت که شما باید با پیاده‌سازی درست کال تو اکشن، مشتری مورد نظر خود را به سمت صفحه محصول مورد نظر او هدایت کنید. این فرایند می‌تواند به این شکل باشد که او را به سمت صفحه‌ای برای مشاهده محصولات مشابه هدایت و در نهایت با پیاده‌سازی دکمه جذابی در زیر هر محصول، او را به خرید نزدیک‌تر کنید.

پیاده‌سازی کال تو اکشن برای مورد دوم کمی سخت‌تر است. این امکان وجود دارد که شما نرم‌افزاری توسعه داده‌اید و مشتری موردنظر در آن لحظه پول کافی برای تهیه آن را ندارد. شما باید در این مرحله، نرم‌افزار را در مدت زمان محدودی دراختیارش قرار دهید تا او ترغیب‌به خرید شود.

روش‌های دیگر بازاریابی، مانند کمپین‌های ریتارگتینگ، هم وجود دارند که با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این کاربران و ارائه آن‌ها به تیم مارکتینگ، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۷. مشاهده محصولات و خدمات

call to action چیست

اگر یک سایت فروشگاه دارید، پس طیف گسترده‌ای از کاربران هم به سایت‌تان مراجعه می‌کنند. بعضی از این افراد برای خرید وارد شده‌اند و بعضی دیگر هم تمایل دارند که دانش خود در مورد محصولات‌تان را افزایش دهند.

اگر شما بتوانید کال تو اکشن را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنید، این امکان را خواهید داشت که تمامی آن کاربران به‌صورت یک‌جا در اختیار داشته باشید.

برای مثال، کاربری وارد صفحه مربوط به یک محصول شده است. اگر او تمایل داشته باشد که دانش خود را در مورد یک محصول افزایش دهد، شما می‌توانید با پیاده‌سازی درست کال تو اکشن، او را به وبلاگ سایت هدایت کنید. عکس این فرایند هم دقیقا برای کاربران که وارد وبلاگ‌تان می‌شوند، برقرار است.

 

 

هدف از پیاده‌سازی call to action چیست؟

کال تو اکشن برای طیف گسترده‌ای از کارها به کار گرفته می‌شود از جمله کپشن اینستاگرام و تلگرام تا سایت و به همین واسطه، شما انتظارهای مختلفی از آن دارید. برای پیاده‌سازی آن، شما باید از قبل تمامی اهداف خود را به‌صورتی واضح و شفاف لیست و براساس آن‌ها، کال تو اکشن موردنظر را پیاده‌سازی کنید.

تعدادی از این اهداف عبارتند از :

۱. برندسازی
۲. ارائه نسخه دمو یک پلتفرم یا نرم‌افزار
۳. افزایش کاربران در شبکه‌های اجتماعی
۴. جمع‌آوری یک‌سری از اطلاعات مهم
۵. افزایش تعداد افراد مطالعه کننده یک مطلب
۶. افزایش فروش
۷. هدایت کاربران برای مشاهده دیگر محصولات
۸. درخواست اشتراک‌گذاری مطالب

دکمه کال تو اکشن را باید کجا قرار دهیم؟

همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردیم، یکی از بهترین مکان‌ها برای قرار دادن دکمه کال تو اکشن، انتهای هر پست یا صفحه اصلی است. در واقع، شما باید دکمه کال تو اکشن را در جایی قرار دهید که کاربران دسترسی آسانی به آن داشته باشند.

برای اینکه دکمه کال تو اکشن را کجا قرار دهید، ما نمی‌توانیم راه‌کار مشخصی را به شما بگوییم؛ اما راه‌هایی مانند انجام آزمایشات متعدد یا مشاوره با افراد متخصص در این زمینه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

با مشاهده وب‌سایت‌های مختلف، به این نتیجه خواهید رسید که آن‌ها براساس نیاز و طراحی وب‌سایت خود، دکمه کال تو اکشن را در جاهای مختلفی مانند انتهای صفحه اصلی یا پست‌ها، صفحه محصول، بنرهای تبلیغاتی، اسلایدها، پیام‌های پاپ‌آپ، سایدبار و منوهای چسبان قرار داده‌اند.

چگونه یک کال تو اکشن تاثیرگذار را طراحی کنیم؟

برای طراحی کال تو اکشن، شما چند راه‌کار در پیش‌رو دارید که عبارتند از:

۱. پیاده‌سازی چند کال تو اکشن : به هیچ عنوان به یک کال تو اکشن در وب‌سایت خود اکتفا نکنید و برای کسب بهترین نتیجه، چندین کال تو اکشن را بنابر نیاز خود قرار دهید.

۲. خلوت کردن دور کال تو اکشن : برای آنکه دکمه کال تو اکشن خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که دور آن همیشه خلوت باشد.

۳. انتخاب رنگ مناسب : به شما پیشنهاد می‌دهیم با مشورت با یک متخصص، بهترین رنگ را برای کال تو اکشن خود انتخاب کنید تا بالاترین سطح از تعامل را با کاربران‌تان داشته باشید. معمولا رنگ‌های قرمز، آبی، نارنجی و سبز بهترین گزینه‌ها برای طراحی دکمه کال تو اکشن هستند.

۴. شکل : دکمه‌های کال تو اکشن در گذشته مستطیلی شکل بودند، اما امروزه شاهد این موضوع هستیم که اشکال مختلفی در طراحی این دکمه‌ها استفاده می‌شود.

۵. اندازه مناسب : اگر کال تو اکشن شما اندازه مناسبی نداشته باشد، احتمالا کاربران با آن ارتباط برقرار نخواهند کرد. مثلا، اگر دکمه را کوچک طراحی کنید، احتمالا کاربران‌تان آن را نخواهند دید.

۶. طراحی مناسب برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها : یکی از بهترین راه‌کارها برای طراحی کال تو اکشن مناسب، استفاده از طراحی ریسپانسیو است که باعث می‌شود کاربران‌تان در هر دستگاهی بتوانند آن‌ها را به بهترین شکل مشاهده کنند.

چه نکاتی را باید در زمان نوشتن کال تو اکشن رعایت کنیم؟

در کنار طراحی مناسب دکمه کال تو اکشن، شما باید متنی مناسب هم برای آن بنویسید. این کار، ظرافت‌های مخصوص خودش را دارد و شما باید یا با متخصصان این حوزه همکاری کنید، یا اینکه سراغ انجام آزمایشاتی برای آن بروید. البته، یک‌سری از اصول وجود دارند که با رعایت آن‌ها، امکان پیاده‌سازی کال تو اکشن مناسب وجود دارد. این اصول عبارتند از :

۱. ایجاد ارزش : برای دریافت بهترین نتیجه ممکن، شما باید سراغ ارزش‌آفرینی بروید. در واقع، اگر شما فقط از کاربران خود بخواهید که روی دکمه یا لینکی کلیک کنند، احتمالا آن‌ها درخواست‌تان را رد خواهند کرد؛ اما اگر از قبل ارزشی را در ذهن آن‌ها ایجاد کرده باشید، این کار را انجام خواهند داد.

۲. ایجاد حس محدودیت : یکی از بهترین ترفندها برای پیاده‌سازی عالی کال تو اکشن، ایجاد حس محدودیت در کاربران‌تان است. یعنی شما باید به کاربران خود القا کنید که اگر کار مورد نظر شما را انجام ندهند، یا چیز مهمی را از دست خواهند داد یا اینکه از دیگر کاربران عقب می‌مانند.

۳. متن کوتاه و جذاب : شما نباید از متن‌های بلند بالا روی دکمه‌های کال تو اکشن خود استفاده کنید. در واقع، متن شما باید در کوتاه‌ترین شکل ممکن، پیام را برساند و کاربران را ترغیب به انجام کار موردنظرتان کند.

۴. متن دستوری ننویسید : به‌هیچ‌عنوان به کاربران خود دستور ندهید؛ بلکه از متن‌های دوستانه و درخواستی استفاده کنید و به کاربران خود نشان دهید که انجام کار موردنظرتان، به نفع خودشان است.

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله، شما متوجه شدید که کال تو اکشن چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد. همچنین، برای پیاده‌سازی عالی کال تو اکشن و هدف از پیاده‌سازی آن اطلاعاتی به‌دست آوردید و متوجه شدید که چه تاثیر خوبی روی وب‌سایت شما خواهد گذاشت.

کال تو اکشن، یکی از بهترین ابزارهایی است که در اختیار تیم‌های مارکتینگی قرار دارد و آن‌ها با پیاده‌سازی صحیح آن، تلاش می‌کنند که به اهداف تعیین شده یکی پس از دیگری برسند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا