نماد سایت بلاگ ایران هاست

کلمات کلیدی LSI چیست و چه تاثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

کلمات کلیدی LSI چیست

در مقاله تعریف سئو توضیح دادیم که کلمه کلیدی یکی از مفاهیم مهم سئو است. غافل از اینکه تکرار کلمات مانند گذشته برای گوگل اهمیت ندارد. گوگل با به‌‌‌‌روزرسانی‌های مکرر الگوریتم خود بسیار باهوش‌تر از سابق، مطالب را بررسی و سایت‌‌ها را رتبه‌بندی می‌‌کند. استفاده از کلمه کلیدی LSI یکی از روش­هایی است که گوگل برای درک بهتر مطالب و محتوای سایت­ها از آن استفاده می­کند اما توضیح درباره LSI چیست و کاربرد آن در سئو موضوعی است که در این مقاله به طور مفصل به ان می­پردازیم.

 LSI چیست؟

کلمات کلیدی (LSI (Latent Semantic Indexing اصطلاحات مرتبط با مفهوم کلمه کلیدی هستند که موتورهای جستجو برای درک عمیق مطالب در یک صفحه وب از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید قرار است برای یک موضوع مانند “مراسم عروسی” مقاله بنویسید. کلیدواژه ­­­­هایی که به احتمال زیاد از آن‌ها در مطلب استفاده خواهید کرد عبارتند از:

برگزاری مراسم عروسی

جشن عروسی

کیک عروس داماد

کادوی جشن ازدواج

آهنگ شاد

تالار عروسی

در واقع این کلیدواژه‌ها، همان کلمات کلیدی LSI برای کلیدواژه “مراسم عروسی” هستند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کلمات LSI،  الزاما کلیدواژه­های مترادف نیستند و تمامی عباراتی که به کلیدواژه هدف شما نزدیک است را شامل می‌شود.

در تصویر زیر کلمات LSI مربوط به کلیدواژه “انتخاب هاست” مشخص شده است.

۴ دلیل استفاده از کلمات کلیدی LSI در سئو

به طور کلی ۴ دلیل عمده برای این کار وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:

۱- جلوگیری از اسپم شناخته شدن صفحه یا مقاله توسط گوگل

کلمات کلیدی LSI اعتبار محتوا را افزایش می دهد. در ضمن هیچ خطری بابت تکرار مداوم کلمات کلیدی در صفحه، شما را تهدید نخواهد کرد. همچنین بدون نیاز به تکرار کلیدواژه می‌‌توانید بدون استرس درباره موضوع صحبت کنید.

 

پیشنهاد می کنیم برای دیده شدن در نتیجه ی جستجوی کاربران مقاله ی ” ایندکس کردن سایت ” را مطالعه کنید.

۲- کشف ایده‌‌های بیشتر درباره محتوا

با استفاده از کلمات LSI می‌توان موضوعات و تیترهای متنوعی ایجاد کرد. این کار دست شما را برای پرداختن به موضوعات مختلف باز خواهد گذاشت.

۳- ارائه یک مطلب غنی و کامل به کاربر

با کلمات کلیدی LSI ، شما می‌‌‌توانید ترکیب‌‌‌‌‌های بیشتری از کلمه کلیدی مورد نظر را پوشش دهید. به همین خاطر محتوای شما غنی‌‌‌‌‌تر و نرخ خروج کاربران از صفحه نیز کمتر خواهد بود.

۴- جایگاه بهتر درSERP  (نتایج گوگل)

با توجه به الگوریتم‌‌‌های جدید گوگل، وب سایت‌‌‌‌‌‌هایی در نتایج برتر نمایش داده می‌‌‌شوند که پاسخ سوالات بیشتری در محتوای آن‌‌‌‌‌‌ها قرار دارد. با استفاده از کلیدواژه‌‌‌‌‌های LSI می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش سرچ کنسول

 

تفاوت کلمات کلیدی دم دراز (Long Tail) با کلمات کلیدی LSI چیست ؟

کلیدواژه های دم دراز یا لانگ تیل، همانطور که از نام آن­ها پیداست، بیشتر با طول مشخص می­­­شوند و مشخصه اصلی آن­­­ها تعداد کلمات به کار رفته در کلیدواژه است. این کلیدواژه­­ها معمولا ۳ یا ۴ کلمه­­­ای بوده و دارای سرچ پایین­­­­­تر و هدفمندی بیشتر نسبت به کلیدواژه اصلی می­­­­باشند.

به عنوان مثال فرض کنید کلیدواژه اصلی شما “فروش موبایل” است. اما می­­خواهید گوگل تنها فروشگاه­هایی را در نتایج به شما نشان دهد که در تهران قرار دارند. به همین خاطر در ادامه کلیدواژه نام محل مورد نظر خود را ذکر می­کنید.

“فروش موبایل در تهران”

با این روش جستجوی شما تنها به شهر تهران محدود خواهد شد.

در نقطه مقابل کلمات LSI فراتر از مترادف بودن و طول کلیدواژه­­­­ها عمل می­کنند و ارتباط معنایی را نیز شامل می­­­­شوند.

به عنوان مثال کیوردهایی مانند “فروش گوشی” یا “خرید تلفن همراه” از LSIهای کلیدواژه “فروش موبایل” محسوب می­­شوند.

بیشتر بخوانید: گوگل ترندز چیست

 

آموزش استخراج کلمه کلیدی LSI

روش­های متفاوتی برای یافتن کلمات LSI وجود دارد که چند نمونه را به اختصار شرح می­­دهیم:

اولین و آسان­­ترین روش استفاده از پیشنهاداتی است که در هنگام سرچ کلمات کلیدی در گوگل به ما نمایش داده می­­شود. اهمیت کلیدواژه­­های پیشنهادی، به این خاطر است که گوگل دقیقا کلیدواژه­های محبوب کاربران را به شما نمایش می­دهد.

اگر یک کلمه کلیدی را در بخش تصاویر گوگل جستجو کرده باشید با عبارت­های مشابه در بالای صفحه مواجه خواهید شد. این ویژگی جدیدی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

به عنوان مثال به تصویر زیر توجه کنید. با سرچ کلیدواژه خرید هاست در بخش تصاویر گوگل، پیشنهادات مشابهی با این کلیدواژه به ما ارائه کرده است.

google keyword planner یک ماشین تولید کلمات LSI است. کافیست روی Discover new keywords کلیک کنید و در مرحله بعد کلیدواژه خود را در فیلد مربوطه قرار دهید تا دریایی از کلیدواژه­­های LSI را به شما نمایش دهد. آموزش keyword planner در مقاله ای مجزا بصورت کامل توضیح داده شده است و می توانید از آن استفاده نمایید.

نکته: حتما بخش مربوط به زبان را روی Persian قرار دهید.

کیوردپلنر گوگل به دلیل رایگان بودن و داشتن ویژگی­­های جذاب یکی از محبوب­ترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی محسوب می­­شود.

Keywordtool یک ابزار رایگان و البته کاربردی برای یافتن کلمات کلیدی LSI محسوب می­شود. برای استفاده از این ابزار شما نیازی به ثبت نام نخواهید داشت و با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر کلیدواژه­های مشابه به شما نمایش داده می­شود.

بعد از انتخاب کلیدواژه‌های موردنظر زمان پاسخ به این سوال است که:

چگونه از کلمه کلیدی LSI در مقاله خود استفاده کنیم؟

سعی کنید کلمات LSI را در محتوای خود توزیع کنید. تگ عنوان، تگ های هدینگ، Alt تصاویر و پاراگراف­ها مکان­های مناسبی برای قرار دادن این کلمات هستند. از کلمات LSI به صورت طبیعی در صفحه استفاده کنید!

بیشتر بخوانید: لینک سازی داخلی

 

جمع بندی

استفاده از کلمات کلیدی LSI دیگر یک تکنیک مخفی نیست بلکه با تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب آنها یک استاندارد برای تولید محتواست. به وسیله این کلمات علاوه بر رضایت کاربران، می‌توانید محتوای صفحه‌ی خود را به بهترین شکل بهینه کرده و در نتیجه رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید.

سوالات متداول

کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing) اصطلاحات مرتبط با مفهوم هستند که موتورهای جستجو برای درک عمیق مطالب در یک صفحه وب از آن‌ها استفاده می‌کنند.
جلوگیری از اسپم شناخته شدن صفحه یا مقاله توسط گوگل کشف ایده‌‌های بیشتر درباره محتوا ارائه یک مطلب غنی و کامل به کاربر جایگاه بهتر درSERP  (نتایج گوگل)
سعی کنید کلمات LSI را در محتوای خود توزیع کنید. تگ عنوان، تگ های هدینگ، Alt تصاویر و پاراگراف­ها مکان­های مناسبی برای قرار دادن این کلمات هستند.

خروج از نسخه موبایل