میزبانی وب

معرفی ۸ کنترل پنل رایگان میزبانی وب

کنترل پنل، مدیریت هاست را آسان­‌تر می‌­کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تخصص، چندین وبسایت را راه اندازی و مدیریت کنند. اما انتخاب یک کنترل پنل مناسب علاوه بر این که از نظر فنی کار دشواری است، ممکن است باعث صرف هزینه بالا برای تهیه لایسنس نیز بشود. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که از کنترل پنل‌ رایگان استفاده کرده و مدیریت آسان‌تر و بهینه‌تری بر روی سرور خود انجام دهید؟

امروزه برای راه اندازی یک وب سایت بعد از جستجو دامنه و ثبت آن، تمام آنچه شما نیاز دارید، با یک سرور و یک کنترل پنل میزبانی بر آورده می‌شود. کنترل پنل‌هایی قدرتمند مانند WHM/cPanel و Plesk وجود دارند که شما می‌توانید با پرداخت هزینه، از امکانات آن‌ها استفاده کنید. اما در صورتی که نمی‌خواهید هزینه‌‎ای پرداخت نمایید، می‌توانید یکی از کنترل پنل های رایگان‌ میزبانی وب را امتحان کنید. اطمینان داشته باشید که این کنترل پنل ها می‌توانند جایگزین خوبی باشند.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه ” کنترل پنل plesk چیست ” مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

آشنایی با کنترل پنل هاست

کنترل پنل میزبانی، یک رابط مبتنی بر وب است که به کاربران این امکان را می‌دهد خدمات میزبانی مانند ایمیل، وبسایت و سرور را در یک پنل کاربری تحت وب مدیریت کنند. در مقاله کنترل پنل هاست چیست بیشتر در این مورد بخوانید.

ویژگی‌های مشترک بیشتر کنترل پنل‌­های وب هاستینگ عبارت است از:

  • مدیریت وب سرور
  • مدیریت پایگاه داده
  • مدیریت DNS
  • مدیریت ایمیل
  • مدیریت FTP
  • دسترسی به لاگ‌های سرور
  • مدیریت و مشاهده میزان مصرف فضا و پهنای باند

با این حال، هر کنترل پنل نیز ویژگی‌های خاصی دارد که در صورت عدم آشنایی با آن‌ها، ممکن است انتخاب اشتباهی انجام دهید. در ادامه شما را در انتخاب کنترل پنل مناسب راهنمایی می‌کنیم.

کنترل پنل رایگان چیست ؟

اساساً یک کنترل پنل رایگان، متن باز (Open Source) است که منبع کد‌های خود را در اختیار عموم قرار داده است تا افراد بتوانند بدون صرف هزینه از آن استفاده کرده و یا تغییرات و اصلاحاتی در آن اعمال کنند. نرم افزار­ها معمولا تحت مجوز دولتی اجرا می‌شوند و این مجوز، تعیین کننده طرز استفاده از آن است. اما نرم افزار‌های متن باز زیر نظر قوانین نیستند. بنابراین هیچ محدودیتی ندارند. هر کسی در هر جایی و با هر هدفی می‌تواند از آنها استفاده نماید.

قبل از هر چیز، هنگام انتخاب یک کنترل پنل برای میزبانی وب، نیاز است که بدانید از چه زبان نرم افزاری برای ظاهر (Frontend) و قسمت کدنویسی (Backend) استفاده شده است، چه سرویس‌هایی را پشتیبانی می‌کند و چه امکاناتی دارد. جدول زیر، حاوی اطلاعات کلی این کنترل پنل ها است. چینش جدول کاملا تصادفی است.

معرفی چند کنترل پنل رایگان

مقایسه-کنترل-پنل-رایگان

در جدول فوق چند کنترل پنل را مقایسه کردیم که جزو بهترین های نوع رایگان هستند و همه‌­ی سرویس‌های اولیه‌ای را که شما برای راه اندازی یک وبسایت نیاز دارید، پشتیبانی می‌کنند. پس در صورتی که وبسایت شما یک وبسایت معمولی با نیاز‌های ساده است، می‌توانید از هر کدام از این کنترل پنل‌ها استفاده نمایید.

ISPConfig : کنترل پنل چند زبانه با سیستم آماردهی قدرتمند

این کنترل پنل که توسط ISPConfig UG طراحی شده است، از سایر کنترل پنل ها محبوب تر بوده و همچنین متن باز (Open Source) است. همچنین در رابط کاربری وب خود، ابزار های ویژه‌ای داشته و عموماً بر روی توزیع های لینوکس استفاده می شود.

در صورتی که به دنبال یک پنل چند زبانه هستید، ISPConfig بهترین گزینه است. این کنترل پنل در مجموع از ۲۲ زبان پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، یک رابط کاربری آسان و کاربر پسند را برای مدیریت مالتی سرور به شما ارائه می‌دهد. همچنین با سطح‎‌های دسترسی متفاوت، می‌توان به آن لاگین کرد: ریسلر، ادمین، مشتری و کاربر ایمیل.

این کنترل پنل برای کاربرانی که از Apache و Nginx استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است. کاربر اصلی این پنل، مدیریت ماشین های اختصاصی مجازی (VPS) است. توسعه دهندگان این نرم افزار، PHP را در کنار MySQL استفاده کرده اند تا یک پنل کم نقص ارائه دهند. آپدیت های دوره ای و مداوم این نرم افزار نیز یکی از نقاط قوت آن به شمار می آید.

ispconfig

Ajenti – کنترل پنل قابل برنامه ریزی با سرعت و عملکرد بالا

همه کنترل پنل‌ها، سرورهای VPS را تقریبا بدون هیچ مشکلی راه اندازی می‌کنند. اما Ajenti این کار را با کارایی بیشتری انجام می‌دهد. اکثر مدیران سرور، به دلیل دسترسی نسبتا سریع و عملکرد بهتر، Ajenti را ترجیح می‌دهند.

این کنترل پنل در کنار نصب هسته اصلی، ابزار های پیشرفته‌ای مانند ویرایش‌گر متن، مدیریت کد، ترمینال تحت وب و مدیریت فایل را هم بر روی سرور نصب می کند. همه این موارد باعث بهبودی و کارایی بیشتر مدیریت وب می‌شوند. به همین دلیل شما می‌توانید به آسانی مدیریت سرورهایی همچون Samba، Squid، Munin و … را با آن انجام دهید.

با رابط کاربری پر کاربرد آن، کاربران می‌توانند بسته‌های آماده را نصب و از ایمیل‌های مجازی که دارای پیکر‌بندی خودکار هستند، استفاده کنند. پیکربندی خودکار شامل EXIM4 ،IMAP، فعال کردن آسان DKIM، DMarc و SPF است.

علاوه بر پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از سیستم عامل‌ها، می‌توانید برنامه‌های Python، Ruby، PHP و Node.js را نیز با آن راه اندازی کنید.

در مورد پایتون در مقاله python چیست بخوانید.

ajenti

CentOS Web Panel – نصب آسان و ادغام با Centos/CloudLinux

CentOS Web Panel یک کنترل پنل متن باز و رایگان است. این کنترل پنل از توزیع‌های CentOS/RHEL6 و CloudLinux پشتیبانی می‌کند. با ویژگی‌های پیشرفته، مدیریت وب هاستینگ را آسان کرده و کنترل کامل سیستم را به شما می‌دهد. همچنین با چند کلیک، به آسانی نصب می‌شود.

در بحث امنیت، این کنترل پنل دارای بهترین نوع فایروال (CSF Firewall) است. همچنین، قابلیت‌هایی مانند مانیتور کردن لحظه‌ای، کنترل دسترسی IP، بکاپ خودکار و مدیریت کامل پایگاه داده را دارد.

کنترل پنل CentOS، برای راحتی کاربر، ویژگی‌هایی همانند MySQL به همراه phpMyAmin، Postfix، صندوق پستی‌های Dovecot و رابط وب Roundcube را مهیا می‌کند.

Centos webpanel

Virtualmin – پنل مجازی برتر با اعتبارسنجی، رابط کاربری موبایلی

در اصل، Virtualmin یک نسخه سفارشی سازی شده از Webmin است که در ادامه به معرفی آن هم خواهیم پرداخت. این کنترل پنل هم متن باز است و به صورت گسترده در تمام جهان از آن استفاده می‌شود. هزاران نفر آن را دانلود کرده‌اند و جزو کاربران فعال آن هستند. با زبان PHP نوشته شده است و همه سیستم عامل‌های UNIX و توزیع‌های Linux را پشتیبانی می‌کند.

Virtualmin سه نسخه دارد: Virtualmin GPL، Virtualmin Professional، و Cloudmin Professional. همانطور که انتظار می‌رود، نسخه اول متن باز و رایگان است، و دو نسخه دیگر آن تجاری هستند. صرف نظر از نسخه نرم افزار، Virtualmin برای میزبانی و سرور‌های مجازی مانند OpenVZ و KEN بسیار مناسب است.

همچنین قاطعانه می‌توانیم بگوییم که در مقایسه cPanel و Plesk، این نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین کنترل پنل از نظر تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) است.

Webmin – کنترل پنلی برتر با ماژول­های زیاد و حداکثر امنیت

Webmin نسخه‌ای مبتنی بر وب از Virtualmin است که به انعطاف پذیر بودن معروف است. این کنترل پنل، در نسخه‌های قبلی، فقط سیستم عامل‌های UNIX را پشتیبانی می‌کرد. اما نسخه‌های جدید‌تر آن از ویندوز نیز پشتیبانی می‌کنند.

در مقایسه با دیگر کنترل پنل‌ها، Webmin با زبان Perl، که زبان پویاتر و سطح بالاتری است، نوشته شده است. همانند Virtualmin ،Webmin نیز دارای نسخه متن باز و تجاری است. همچنین مانند بقیه، برای کار‌های اولیه سرور استفاده می‌شود. اما به دلیل گسترده و حرفه‌ای بودن، به مدیران کمک می‌کند که چندین کار را با هم انجام دهند، یعنی مدیریت چند گانه ارائه می‌‎دهد.

همچنین، Webmin به دلیل بالا بودن تعداد ماژول‌ها و رابط کاربری عالی که برای فایل، دامنه، ایمیل و تنظیمات سرور ارائه می‌دهد شناخته شده است.

webmin

VestaCP – کنترل پنل ساده و آسان

VestaCP کنترل پنل میزبانی است که هدف آن، طراحی ساده است. این کنترل پنل، در عین حال که کارایی زیادی دارد، از رابط کاربری ساده‌ای برخوردار است. همانند دیگر کنترل پنل‌ها از DNS سرور، FTP سرور، پایگاه داده، ایمیل سرور و… پشتیبانی می‌کند. همچنین از Nginx نیز پشتیبانی کرده و به شما اجازه بکاپ گرفتن سریع از داده‌ها را می‌دهد.

VestaCP تنظیمات پیشرفته‌ای دارد که در زمان نصب، می‌توانید انتخاب کنید کدام نرم افزار بر روی سرور شما نصب شود.

Vestacp کنترل پنل

WebsitePanel – کنترل پنل رایگان برای ویندوز

WebsitePanel کنترل پنل رایگان، ساده و قوی برای ویندوز است. با نصب این کنترل پنل، شما می‌توانید هاست ویندوزی خود را به راحتی مدیریت نمایید. این کنترل پنل از همه نوع DNS سرور، FTP سرور، Mail سرور و دیتابیس سرور‌های ویندوزی پشتیبانی کرده و مدیریتی آسان را در یک مکان برای شما فراهم می‌کند.

WebsitePanel قابلیت مالتی سرور یا سرور‌های چند گانه را دارد و با نصب آن، می‌توان چندین سرور را در آن واحد مدیریت کرد. همچنین سطح‌های دسترسی مختلف Admin، Reseller و User را دارد.

پشتیبانی و عرضه از این کنترل پنل متوقف شده است. برای استفاده، باید نسخه جدید آن با نام SolidCP را نصب کنید.

WebsitePanel کنترل پنلWebsitePanel-2 کنترل پنل

SolidCP– نسخه جدید WebsitePanel

نسخه جدید WebsitePanel است که با نام SolidCP ارائه شده است. در این نسخه جدید، رابط کاربری و برخی ابزار دیگر بهبود یافته است. همچنین کارایی بیشتر و بازدهی بهتری دارد.

برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله نصب solidcp در سرور مجازی ویندوز را بخوانید.

SolidCP کنترل پنل

در این مقاله، بهترین و محبوب ترین کنترل پنل‌های رایگان وب هاستینگ موجود با هم مقایسه شده و در مورد هرکدام توضیحات مختصری داده شده است. حال، این به شما بستگی دارد که از چه زبانی، چند وبسایت و چند سرور استفاده می‌کنید. قابلیت‌های مانند مالتی‌سرور و پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف، می‌تواند از ملاک‌های مهم انتخاب شما باشد.

همچنین قدرت، سرعت و سادگی، قطعا بر روی تصمیم شما اثرگذار است. شما پس از خرید سرور مجازی، کدام کنترل پنل را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را در مورد تجربه استفاده از این نرم افزار ها با ما در میان بگذارید.

این مقاله توسط تیم ایران هاست ( خدمات خرید Host و دامنه) تهیه شده است. به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه هاست دانلود چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

امیر بیژنی

مدیر سرور در ایران هاست | کارشناس ارشد مدیریت فناری اطلاعات | کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات | برنامه نویس php، پایتون | تسلط بر مفاهیم سرور، شبکه | علاقه مند به امنیت، IOT، مطالعه، ورزش، گیتار و نقاشی

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام ، ممنون از مقاله ی جامعی که ارائه دادید.
    فقط بنظرتون چرا هاستینگ های ایرانی از این پنل های رایگان استفاده نمیکنند و هزینه ی دلاری تهیه سی پنل و پلسک و … رو به کاربرانشون تحمیل میکنند؟ امنیت بیشتر یا سود بیشتر؟

    1. سلام علی عزیز. ممنون از توجه شما. حقیقت امر اینه که پنل های رایگان درسته برای استفاده روی یک ماشین مجازی با تعداد محدودی سایت و اپلیکیشن ممکنه مناسب به نظر بیاد، اما توی محیط های Enterprise مثل هاستینگ معمولاً با مشکلاتی مثل مشکلات امنیتی و پرفورمنس مواجه می شوند. این مورد رو هم در نظر داشته باشید که این کنترل پنل ها معمولاً نسبت به کنترل پنل هایی مثل پلسک امکانات کمتری ارائه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا