نماد سایت بلاگ ایران هاست

web crawler چیست و چگونه کار می کند؟

خزنده وب یا web crawler چیست

سئو یک پروسه مداوم می باشد که ابزار های آنلاین زیادی برای آن وجود دارد. این ابزار ها اطلاعات ارزشمندی را برای ما فراهم کرده و برای شروع بسیار مفیدند. بسیاری از این ابزار ها از خزنده وب سایت یا web crawler ها برای انالیز وب سایت استفاده می کنند. اما به راستی crawler چیست؟ در این مقاله به معرفی خزنده های وب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

خزنده وب یا crawler چیست؟

برای معنی crawler در فارسی می توان از خزنده وب استفاده کرد. web crawler ها در واقع بخش اصلی و مرکزی یک موتور جستجو را تشکیل می دهند. در واقع به زبان ساده، یک نرم افزار یا اسکریپت اتوماتیک است که با توجه به الگوریتم مشخص و هدفمند انواع موتورهای جستجو که برایشان تعریف شده است، در وب سایت های موجود به گردش میپردازند و محتوای آنها را در دیتابیس موتور جستجو ذخیره می کنند. بعضی از موارد دستوراتی html که در ابتدای صفحات نوشته میشوند، بسته بودن robots.txt، مناسب نبودن هاست اشتراکی ایران و یا خارج و عواملی از این دست ممکن است مانع از کرال صفحات توسط این ربات ها شود.

هر کراولر سایت از الگوریتم و معماری منحصر به فرد و کاملا مخفی تشکیل شده است. اسامی مختلفی برای کراولر در نظر گرفته شده است و معروفترین آنها عبارتند از: Web Spider, Automatic Indexer, Web Robots یا نرم افزار FOAF. همچنین بعضا دیده شده است که یک موتور جستجوی مانند Scooter به خزنده خود نامی منحصر به فرد بنام Alta vista اختصاص داده است.

 

بیشتر بخوانید: انواع موتور جستجو

 

کراولر چگونه کار می کند؟

اگر بخواهیم نحوه عملکرد یک web crawler را توضیح دهیم باید اشاره ای به طبیعت زندگی عنکبوت داشته باشیم. همانطور که می دانید، عنکبوت برای ساخت تور محل زندگی خود، ابتدا تارهای عمودی به عنوان نشانه گذاری به مرکزیت نقطه ای خاص میتاباند و در مرحله بعدی با متصل کردن این تارها در نقاط مشخص تور زیبا و ظریف خود را می سازد.

یک خزنده وب هم دقیقا به این صورت عمل می کند. در واقع زمانی که کراولر مشغول کراول نمودن وب سایتی خاص است، لینک های موجود در سایت به عنوان نقاط اتصال تارهای عنکبوت دیده می شود و هرچه این نقاط بیشتر و قوی تر باشد، کراولر وب بیشتر به وب سایت سر می زند.

در ادامه برخی از معروف ترین web crawler ها را معرفی می کنیم.

۱۰ خزنده وب و ربات برتر

امروزه بسیاری از شرکت ها به عنوان سازنده ربات یا خزنده وب وجود دارند اما در زیر به معرفی ۱۰ نمونه برتر این خزنده ها و ربات ها خواهیم پرداخت.

۱- GoogleBot گوگل

یکی از محبوب ترین و مهمترین کراولر وب ، google bot می باشد. این خزنده گوگل لیستی از محتوا را برای موتور جستجوی گوگل تهیه می نماید. گوگل از این کراولر برای بررسی سایت ها و رتبه دهی به آنها در نتایج جستجو بر اساس الگوریتم های خود استفاده می کند.

۲- وب کراولر Ahrefs

ahrefs در رتبه دوم بعد از googlebot قرار دارد. این ابزار برای بررسی و تحلیل بک لینک های سایت مورد استفاده قرار میگیرد و بهترین ایندکس های بک لینک را در مقایسه با دیگر ابزار ها دارد.

برای استفاده از این ابزار لازم است ابتدا در سایت ahrefs ثبت‌نام کنید و یا افزونه آن را بر روی مرورگر خود نصب کنید و سپس رشد ترافیک، بک لینک ها، رتبه دامنه و url، کلمات کلیدی و … را  بررسی کنید.

۳- خزنده SEMrush

ابزار semrush نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که با استفاده از کرالر اطلاعات سایت را برای آنالیز و تحلیل جمع آوری می کند. Semrush یک نرم افزار است که همه بلاگر ها باید وبسایت خود را با آن بهبود دهند و یک تجربه بهتری را برای کاربران بسازند.

۴- وب کراول SEO Spider

screaming frog نیز دارای یک ربات خزنده قوی است. SEO spider قابلیت بررسی و خزیدن در وبسایت های کوچک و بزرگ را دارد.

۵- Sitebulb web Crawler

ابزار Sitebulb ترکیبی از تجزیه و تحلیل سطح سازمانی و تجسم داده است. این نرم افزار با کاربردی آسان برای ویندوز و MAC است.

کاربران دیگر لازم نیست از صفحه گسترده یا نرم افزارهای سفارشی که بسیار گران هستند استفاده کنند.

امکانات Sitebulb

سعی کنید ۱۴ روز آزمایشی Sitebulb را استفاده کنید تا آن را تجربه کنید.

۶- خزنده وب Seomator

ابزار Seomator یک ابزار طراحی شده برای نظارت و تفتیش فنی و همچنین مشخصات معماری یک وب سایت است و پس از آن، یک گزارش کامل و ارزیابی را به ایمیل شما ارسال می کند که مشخص کننده مناطقی است که می توانید آنها را بهبود بخشید.

این به دو بخش حساب off-site و سئو on-page تقسیم میشود، ویژگی های سرعت صفحه، قابلیت استفاده از تلفن همراه و کیفیت محتوا تمام داده ها را در یک فرمت تلفیقی و ساختار از طریق یک گزارش ارائه می دهد.

امکانات Seomator

Seomator بیش از ۶۵ نوع مشکل را پیدا می کند.

۷- Deepcrawl کراولر

سایت DeepCrawl یک خزنده وب مبتنی بر ابر است که به شما کمک می کند تا وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید، مسائل فنی را برای بهبود عملکرد جستجوگرها درک کنید.

۸- خزنده وب OnCrawl

OnCrawl یک خزنده مبتی بر وب داده کاوی سئو است که توسعه یافته تا لاگ ها را برای بررسی های سازمانی و مانیتور روزانه تحلیل کند.

این نرم افزار، تصویر دقیقی با جزئیات از تاثیر SEO در ویژگی های مختلف وب سایت فراهم می کند. UI کاملا جذاب است و بینش خوبی در مورد چیزها به شیوه ای قابل فهم ارائه می دهد.

۹- Raventool

Raventool طراحی شده است تا مدیریت تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی را انجام دهد.

با استفاده از این ابزار، کسب و کار شما بلافاصله می تواند تحقیق و تجزیه و تحلیل، ردیابی موتورهای جستجو و همکاری با دیگر اعضای تیم را هدایت کند.

۱۰- MOZ web کراولر

این لیست محبوبترین خزنده های وب بدون MOZ کامل نخواهد بود. یکی از ابزارهای محبوب SEO برای تحقیق، ارتباط، بهینه سازی، بینش و حسابرسی.

Moz یک ورژن رایگان ۳۰ روزه را ارائه می دهد.

چطور سایت را برای خزنده ها بهینه کنیم؟

۱. استفاده از قدرت لینک سازی داخلی

برای نهایت استفاده از پتانسیل لینک های داخلی لازم است که از استراتژی درستی استفاده کنید و هدفمند لینک سازی کنید و همچنین خطاهای ۴۰۴ را رفع کنید تا بودجه ی شما در خزیدن کراول ها به هدر نرود. در مورد لینک سازی داخلی مقاله ای تدوین کرده ایم که در بلاگ ایران هاست موجود است.

۲. تهیه ی نقشه سایت (Site Map)

زمانی که معماری سایت را در قالب کدهای HTML و XML به کراول ها معرفی می کنید در واقع مسیر خزیدن Crawler های گوگل را هموار می کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نقشه سایت چیست مقاله ما به همین نام را بخوانید.

۳. کاربردی و ساده بودن ساختار سایت

قالب های سازگا با موبایل و سبک را انتخاب کنید زیرا با این کار به خزنده ها این امکان را می دهید که با سرعت بهینه تری سایت شما را اسکن کنند و این برای کراول ها مطلوب است!

۴. انتشار با نظم محتوای جدید

خزنده ها علاقه ی زیادی به محتوای جدید دارند و زمانی که شما محتوایی جدید و ارزشمند برای نیاز کاربر تولید می کنید خزنده ها به سمت سمت شما آمده و وقتی این انتشار محتوا نظم زمانی داشته باشد می تواند در اسکن و بازگشت سریع تر کراول ها به سایت شما سرعت ایجاد کند.

خروج از نسخه موبایل