نماد سایت بلاگ ایران هاست

GCLID چیست ؟ [ همه چیز درباره کاربرد GCLID در گوگل ادز ]

GCLID چیست

در پاسخ به GCLID چیست بایستی گفت اگر بر روی یکی از آگهی‌ها در صفحه نتایج گوگل کلیک کرده باشید، احتمالا با پارامترهای اضافه‌ای که مانند تصویر زیر، در ادامه آدرس قرار گرفته است مواجه شده‌‌اید. اما ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا این پارامترها به URL سایت اضافه شده است و اصلا چه کاربردی دارند؟!

برای روشن شدن این موضوع با ما همراه باشید.

معنای GCLID چیست؟

در GCLID بایستی گفت GC مخفف Google Click و LID شناسه کلیک می‌باشد. سرویس‌هایی که تبلیغات کلیکی ارائه می کنند معمولا از همین فرمت برای لینک های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. مثلا شناسه کلیک فیسبوک بسیار شبیه به گوگل است کافیست F را جایگزین G کنید!

کاربرد GCLID در گوگل ادز

خب حالا که با مفهوم GCLID آشنا شدید به معرفی کاربردهای آن می‌پردازیم.

یکی از کاربردهای GCLID کمک به شناسایی کلیک‌های تکراری یا invalid clicks است. گوگل با استفاده از پارامترهای اضافه شده به URL، تعداد کلیک‌‌‌ها از ipهای مختلف را بررسی کرده و در صورت مشاهده کلیک‌های مشابه در مدت زمان کوتاه هزینه اضافه را به اعتبار اکانت برمی‌گرداند.

دیگر کاربرد GCLID شناسایی منبع ورودی کلیک‌ها و نمایش آن در گوگل آنالیتیکس است. آنالیتیکس با توجه به شناسه لینک، مدیوم ورودی را متوجه شده و آن را در بخش‌های مختلف مانند Real Time نمایش می‌دهد.برای کسب اطلاعات در حوزه گوگل آنالیتیکس چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما در این حوزه را مطالعه نمایید.

علاوه بر موارد ذکرشده، گوگل اطلاعات زیر را نیز،  از طریق GCLID دریافت می‌کند.

 

نحوه اضافه کردن GCLID به URLهای سایت

برای این کار می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات اکانت، و فعال کردن “auto-tagging” این قابلیت را فعال کنید.

چرا ردیابی کمپین‌های تبلیغاتی مهم است؟

توجه به نحوه اجرای یک کمپین امری بسیار مهم در بازاریابی است. اگر شما از داده‌های کمپین تبلیغاتی خود آگاهی نداشته باشید چطور می‌‌توانید فعالیت‌های بعدی را برای بهینه سازی کمپین انجام دهید؟! از طرفی دیگر عدم ردیابی کمپین مانند هزینه‌ کردن کورکورانه برای تبلیغات است.

ردیابی کاربران می‌تواند به شیوه های مختلف انجام شود اما برچسب‌گذاری خودکار گوگل می تواند تا ۹۰% موارد پاسخگوی نیاز شما باشد.

چرا اطلاعات کمپین گوگل ادز به درستی در گوگل آنالیتیکس ثبت نمی‌شود؟

اگر اطلاعات وارد شده در کمپین گوگل ادز با دیتاهای درج‌شده در آنالیتیکس همخوانی ندارد ممکن است دلیل آن یکی از موارد زیر باشد:

ریدایرکت‌شدن URL

اگر صفحه شما در هنگام ورود کاربر به صفحه دیگری تغییر مسیر می‌دهد اطلاعات کلیک به درستی در آنالیتیکس ثبت نخواهد شد.

حتی اگر تغییر مسیر به شکل زیر باشد ممکن است باعث ثبت گزارش نادرست در آنالیتیکس شود.

http://www.website.com به https://website.com  (تغییر مسیر از HTTP به HTTPS)

برای رفع این مشکل از آدرس نهایی که کاربر به آن وارد می‌شود، استفاده کنید.

ست نشدن صحیح Tracking code آنالیتیکس

مطمئنا اگر کد ردیابی آنالیتکس به درستی در صفحه تنظیم نشده باشد می‌تواند باعث بروز مشکل در گزارشات شود.

برای حل این مشکل مجددا مراحل Tracking code را در سایت خود انجام دهید.

تغییر سایز حروف توسط موتور جستجو

این امکان وجود دارد که در برخی مواقع با فعالسازی “auto-tagging”   ظاهر کاراکترهای URL بر روی سرور سایت با تغییر مواجه شود. به عنوان مثال در URL صفحه gclid=adwords  به  gclid=Adwords تغییر پیدا کند.

در این صورت اگر gclid وجود داشته باشد ، بخش‌های source = Google و medium = cpc به دست می‌آیند، اما تمام داده‌های خاص کلیک مانند ( کمپین ، کلمه کلیدی، حالت کلیدواژه و غیره) در گزارشات Analytics به عنوان (not set) ظاهر می‌شوند.

برای حل این مشکل وب سرور خود را به گونه‌‌‌ای پیکربندی کنید تا به تمامی اشکال کاراکترها در URL مانند حروف کوچک و بزرگ دسترسی داشته باشد.

منظور از طول پارامترهای GCLID چیست؟

GCLID می تواند تا ۱۰۰ کاراکتر طول داشته باشد. اطمینان پیدا کنید که سیستم‌های ورود، ذخیره سازی و هدایت می‌توانند پارامترهایی با این اندازه را پشتیبانی کنند. مثلا ممکن است برخی از وبسایت ها از کوتاه‌کننده خودکار URL برای آدرس‌های طولانی استفاده کنند که در این صورت آدرس نهایی با آدرس تگ گذاری شده متفاوت خواهد بود.

ارتباط بین GCLID و کلیک های تکراری

GCLID یک ویژگی مهم است که می‌تواند به شناسایی فعالیت‌های مشکوک در تبلیغات کلیکی گوگل کمک کند. گوگل با ردیابی منبع کلیک، زمان و سایر فاکتورها می تواند کلیک‌های فیک و تکراری را تشخیص داده و هزینه آن را به اکانت برگرداند.

سوالات متداول

GC مخفف Google Click و LID شناسه کلیک می‌باشد. سرویس‌هایی که تبلیغات کلیکی ارائه می کنند معمولا از همین فرمت برای لینک های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. مثلا شناسه کلیک فیسبوک بسیار شبیه به گوگل است کافیست F را جایگزین G کنید!
توجه به نحوه اجرای یک کمپین امری بسیار مهم در بازاریابی است. اگر شما از داده‌های کمپین تبلیغاتی خود آگاهی نداشته باشید چطور می‌‌توانید فعالیت‌های بعدی را برای بهینه سازی کمپین انجام دهید؟! از طرفی دیگر عدم ردیابی کمپین مانند هزینه‌کردن کورکورانه برای تبلیغات است .ردیابی کاربران می‌تواند به شیوه های مختلف انجام شود اما برچسب‌گذاری خودکار گوگل می تواند تا ۹۰% موارد پاسخگوی نیاز شما باشد.
GCLID یک ویژگی مهم است که می‌تواند به شناسایی فعالیت‌های مشکوک در تبلیغات کلیکی گوگل کمک کند. گوگل با ردیابی منبع کلیک، زمان و سایر فاکتورها می تواند کلیک‌های فیک و تکراری را تشخیص داده و هزینه آن را به اکانت برگرداند.
خروج از نسخه موبایل