شبکه

node چیست؛ آشنایی با انواع نود

ساده‌ترین تعریف برای نود (Node) این است که نود یک نقطه اتصال در شبکه است. این نقطه اتصال می‌تواند یکی از نقاط توزیع مجدد داده یا نقاط ارتباطی باشد که اطلاعات را ارسال و دریافت می‌کنند. اما این همه آنچه که لازم است در خصوص node یا گره درشبکه بدانید نیست. این مطلب را بخوانید تا به طور کامل به شما بگوییم node چیست؟ و با انواع node و هر آنچه که مربوط به نود شبکه است آشنا شوید.

Node چیست؟

یک شبکه داده‌ را در نظر بگیرید که در آن دستگاه‌های مختلفی با هم در ارتباط هستند. هر کدام از این دستگاه‌ها که در این شبکه قابل دسترسی هستند یک گره یا node در نظر گرفته می‌شوند. به طورمثال یک شبکه خانگی را در نظر بگیرید که در آن همه دستگاه‌های هوشمند به طور فیزیکی به یکدیگر متصل بوده و قادر به ارسال و دریافت اطلاعات هستند. هر کدام از این دستگاه‌ها یک نود یا گره هستند.

نکته قابل توجه در خصوص معنی Node شبکه این است که نود شبکه به دستگاهی گفته می‌شود که در یک شبکه فعال بوده و نقشی را ایفا کند. دستگاهی که به شبکه متصل اما غیر فعال است node محسوب نمی‌شود.

node در شبکه باید اطلاعات را ایجاد کند، آن را از نودهای دیگر دریافت کند، بین نودهای دیگر ارتباط برقرار کند، اطلاعات را ذخیره کند یا آن را به سایر نودها در شبکه انتقال دهد. به طور مثال یک اسکنر را در نظر بگیرید. این اسکنر ابتدا تصویری را اسکن می‌کند. سپس آن را در طول شبکه برای کامپیوتری که آن را درخواست کرده، ارسال می‌کند. البته در واقع اسکنر بعد از اسکن تصویر آن را به روتر یا مسیریاب شبکه داده است و این روتر است که داده‌های دریافتی را سازمان‌دهی کرده و تعیین می‌کند کدام node یا کامپیوتر باید این فایل را دریافت کنند. این تعامل نودهای شبکه با یکدیگر است.

شاید مفاهیم یا تعاریف دیگری نیز از گره یا node در شبکه وجود داشته باشد. اما به صورت کلی نودها مراکزی هستند که ترافیک شبکه از طریق آن‌ها هدایت می‌شود. حال اگر بخواهیم این شبکه را شبکه‌ای به بزرگی اینترنت در نظر بگیریم هر node یک هاب یا هدایتگر است که مسیر داده‌ها را از مبدا تا مقصد تعیین می‌کند. در ادامه این مقاله از گروه ایران هاست ( ارائه دهنده سرویس خرید هاست پایتون پر سرعت )  با توضیحات بیشتر این مسئله بیشتر برای شما واضح می وشد.

نود چیست

نمونه node در شبکه

کامپیوتر، سوئیچ، پل یا بریج‌، هاب‌، مودم‌، پرینتر، اسکنر، سرور و… نمونه‌هایی از نود یا گره در شبکه هستند که هرکدام به نسبت عملکرد خود وظیفه مشخصی را بر عهده دارند.

نود در شبکه چگونه شناخته می‌شود؟

انواع مختلفی از شبکه کامپیوتری مانند شبکه محلی LAN، شبکه گسترده WAN یا شبکه‌های شخصی وجود دارد. هر کدام از این شبکه‌ها شامل انواع مختلفی از دستگاه‌ها یا گره‌ها مانند روتر، سوئیچ، مودم، کامپیوتر یا سرور می‌شوند. هر کدام از این دستگاه‌ها نقشی در شبکه ایفا می‌کنند و برای این که شناخته شوند باید یک آدرس منحصر به فرد که به آن MAC Address میگویند داشته باشند.

هر نودی که می‌خواهد اطلاعاتی را برای node دیگر ارسال کند، روی این بسته اطلاعاتی Mac آدرس گیرنده را قرار می‌دهد. روترها موظف‌اند مک آدرس‌ها را بررسی کرده و بسته اطلاعاتی را در طول شبکه حرکت دهند تا به مقصد مورد نظر برسد.

بیشتر بخوانید: مک آدرس چیست

انواع مختلف node در شبکه

به طور کلی گره‌های شبکه شامل موارد زیر می‌شود:

– نودهای اینترنت
– نودهای LAN و WAN
– نودهای مخابراتی
– نودهای سیستم تلوزیونی کابلی
– نودهای سیستم‌های توزیع

انواع node

نودهای شبکه مخابراتی

سیستم شبکه مخابراتی مجموعه‌ای از دستگاه‌ها یا نودها است که با یک پیوند فیزیکی یا یک مدار مجازی به هم متصل می‌شوند. سیستم های مخابراتی برای تبادل انواع مختلف اطلاعات مانند صدا، تصویر، متن و تصویر بین nodeها استفاده می‌شوند. شبکه‌های تلفن نمونه‌ای از شبکه‌های مخابراتی هستند که در آن‌ها به هر تلفن یا تلفن هوشمند جداگانه یک node گفته می‌شود.

نودهای اینترنت یا Internet Network Node

در شبکه اینترنت، هاست‌ها میزبان نودهای فیزیکی شبکه هستند که با آدرس IP شناسایی می‌شوند. هر کامپیوتر شامل یک آدرس IP منحصر به فرد و یک آدرس Mac است. بنابراین هاست به عنوان یک node در شبکه اینترنت شناخته می‌شود. در مورد ip می توانید مقاله آی پی چیست را بخوانید.

برخی از دستگاه‌ها در سیستم شبکه مانند بریج یا سوئیچ‌ها هستند که آدرس IP ندارند اما دارای Mac آدرس هستند. بنابراین این نوع دستگاه‌ها به عنوان نودهای LAN در نظر گرفته شده و نودهای اینترنتی نیستند. دستگاه‌های دیگری هم هستند که مانند access point های بیسیم، آدرس IP ندارند. این دستگاه‌ها نیز می‌توانند شبکه فیزیکی یا نودهای LAN باشند اما این‌ها هم نودهای اینترنتی نیستند.

 

بیشتر بخوانید:  روتر چیست

 

نودهای LAN و WAN

در شبکه‌های محلی یا LAN و شبکه‌های گسترده یا WAN نودها به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که به طور مشخص وظیفه خاصی را در شبکه بر عهده دارند. برای انجام این وظیفه هر node در شبکه به یک MAC روی کارت رابط شبکه که به آن NIC می‌گویند نیاز دارد. نمونه این نوع گره یا node در شبکه: کامپیوترها، مودم با رابط اترنت و Accsess Point شبکه بی سیم است. این نکته مهمی است که اگر دستگاهی در شبکه آفلاین باشد عملکرد آن به عنوان یک نود در شبکه از بین می‌رود.

نود lan

نودهای سیستم تلوزیون کابلی

تلویزیون کابلی سیستمی است که کانال‌های مختلف برنامه‌های تلویزیونی را با استفاده از سیگنال‌های فرکانس رادیویی (RF) یا از طریق کابل‌های فیبر نوری توزیع می‌کند. در سیستم‌های تلویزیون کابلی، نودها با کابل فیبر نوری به هم متصل می‌شوند. هر نود فیبر نوری به خانه یا یک محل تجاری متصل می‌شود تا به یک گیرنده فیبر نوری در یک منطقه جغرافیایی مشخص سرویس دهد.

بیشتر بخوانید:  امنیت شبکه چیست

 

node سیستم توزیع شده

یک سیستم توزیع شده در شبکه شامل چندین node است که در داخل شبکه به هم متصل بوده ولی از نظر فیزیکی از هم جدا هستند. در این سیستم توزیع شده، همه نودهای درون شبکه می‌توانند باهم ارتباط برقرار کرده و وظایف خود را انجام دهند.

نودهای سیستم توزیع شده انواع مختلفی مانند client/server یا peer to peer دارند. در سیستم client/server تعدادی client (مشتری) و یک Server (سرویس دهنده) وجود دارد. مشتری یا همان Client ها درخواست‌های خود را به سمت سرور ارسال می‌کنند. سرور موظف است در اسرع وقت به درخواست پاسخ دهد.

اما در سیستم peer to peer که به آن همتا به همتا نیز گفته می‌شود هر شبکه شامل چندین node است. نودها می‌توانند برای اشتراک منابع با یکدیگر در تعامل باشند. در این سیستم هیچ نیازی به یک سرور مرکزی وجود ندارد.

آنچه در این مطلب خواندید در خصوص این بود کهnode یا گره چیست؟ دریافتید که نود شبکه در واقع برای همه شبکه‌ها یک عنصر کاملاً ضروری است و این موضوع ربطی به ابعاد این شبکه ندارد. زیرا این نودها هستند که توانایی شناسایی اطلاعات و ارسال آن در طول شبکه را دارند.

در صورتی که به پرسش node در شبکه چیست شما به طول کامل پاسخ داده نشده است و ابهامی در این خصوص دارید، در بخش نظرات آن را برای ما بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا